Goede doelen; Waarom geef jij wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Goede doelen; Waarom geef jij wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 16:26

Ik vroeg me af hoe jullie daar tegenaan kijken.
Geef je uberhaupt aan goede doelen? En waarom wel of niet?
Als je wel geeft, hoe en waarom heb je voor dat doel gekozen?
Daarnaast vroeg ik me af wat mensen nog missen bij de huidige goede doelen; als je bijvoorbeeld nu niet aan goede doelen geeft, wat zou je dan over de streep halen om het wel te doen?

Van waar mijn vragen? Ik zit er aan te denken om zelf een fonds of iets in die richting op te zetten om geld in te zamelen voor verstandelijk beperkte jongvolwassenen die nu nog vaak in een gat vallen als bijvoorbeeld de jeugdzorg stopt zodra ze 18 zijn. Wij willen graag een duurzame/groene woon- en werkgroep oprichten voor deze groep mensen en daar is natuurlijk geld voor nodig. Wij weten uit ervaring dat er in huidige woongroepen vaak veel mis gaat en dat willen wij graag aanpakken en een veilig goed thuis bieden aan deze groep mensen die dat heel hard nodig hebben.
Een voorbeeldje is de pleegdochter van mijn ouders die met 18 naar een woongroep ging met een 24-uurs zorgpakket. Echter kreeg zij helemaal geen 24uurs zorg. Het kwam regelmatig voor dat er geen begeleider op de groep was. Een heleboel zaken wat zij totaal niet zelf kon regelen, viel dan zogenaamd ook buiten het pakket en moest zij zelf regelen. Bijvoorbeeld haar wajong aanvragen. Zij heeft echt de capaciteit niet om dat zelf te regelen, dus gebeurt er niks. Begeleiders die haar hielpen met boodschappen en kleding kopen, liepen gerust een peperdure winkel binnen, kopen samen met haar een broek van 160 euro, waarmee in 1 keer haar hele maandbudget op is. :oo Tevens moesten zij betalen voor het wassen van hun kleding, daar kregen ze dan wel hulp bij, maar het was geen uitzondering dat de helft van de kleding gewoon totaal was geruïneerd door verkeerd te wassen.
Zij is bij mijn ouders terug gekomen omdat ze er totaal niet kon aarden. Ze had veel slaap nodig, maar kreeg een kamer naast de gezamenlijke huiskamer, waardoor ze regelmatig laat wakker lag door de geluiden. Mijn ouders hebben daarna alles nog voor haar moeten regelen qua geldzaken, want ze was gewoon hartstikke blut. (en ze had een bewindvoerder, die rekende loon voor dingen die hij helemaal niet deed. Hij deed dus ook gewoon niks voor haar.) Ze had recht op een pgb voor dagbesteding, dit was nog altijd niet rond omdat de bewindvoerder niks had gedaan. Deze bewindvoerder kon alleen worden vervangen door een ander dmv een dure rechtszaak. Uiteraard gewonnen, de rechter heeft hem ook alles laten terug betalen en hem op de vingers getikt. Maar hoe moet iemand met een verstandelijke beperking dat zelf oplossen?, veel van deze mensen hebben niemand om op terug te vallen... Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder en de papierwinkel rondom de pgb is nog altijd niet rond vanwege het geklooi van die bewindvoerder en andere instanties die er mee te maken hebben. Mijn ouders bekostigen op dit moment zelf haar dagbesteding, gelukkig kan dat, anders zat ze gewoon hele dagen maar thuis. Er zijn dus ook genoeg van dit soort gevallen waarbij deze mensen vanwege geldgebrek beginnen te stelen, want ze weten gewoon niet meer wat ze anders moeten.

Dat is ook een deel waar financiering voor nodig is in ons plan. Niet alles wordt (direct) betaald vanuit subsidies, pgb's of andere regelingen.
Ik ben van mening dat het allemaal vele malen beter kan en wil daar graag mee aan de slag. Uiteindelijk is de hoop ook dat goed voorbeeld goed doet volgen. In deze tak van de zorg wordt naar mijn idee zoveel geld verspild en dat hoeft helemaal niet. Uiteindelijk hoop ik ook dat de maatschappij er bij gebaat is om te zien hoe het ook kan. Er is nu geld nodig maar wellicht kan er daardoor in de toekomst juist weer worden bespaard!

Ik ben zelf van mening dat het werk rondom goede doelen veel opener kan. Als jij een euro geeft, wil je ook weten waar die terecht komt, en ik wil het dus ook op zo'n manier op gaan zetten.
Door ervaring met o.a foster parents weet ik dat het geld lang niet altijd terecht komt waar je zou willen. Mijn ouders geven daardoor dus niks meer aan goede doelen, maar hebben gezegd, wij gaan ons inzetten in de pleegzorg en gaan kinderen een thuis bieden, dan weet je tenminste zeker dat je geld ook echt goed terecht komt. Ik wil een doel opzetten waarbij iedereen ook gewoon zeker is dat het geld ten goede komt van onze organisatie en alle mensen die we willen helpen. :j
(Het plan is nog veel breder en uitgebreider dan wat ik hier heb geschreven, we willen met de opzet nog veel meer mensen hulp bieden, maar ik wil natuurlijk niet dat alle ideeën gepikt worden en dat een ander er mee vandoor gaat.)
Dus jullie meningen en tips wbt goede doelen zijn dus ook heel waardevol.

Faline

Re: Goede doelen; Waarom geef jij wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 22:49

Niemand met een mening over goede doelen?
Heb er wel een heel verhaal bij geschreven maar daar hoeft niet perse op gereageerd te worden hoor. Het gaat mij puur om de vragen die ik bovenaan heb gezet. :j
Ik vind het belangrijk te weten wat men graag wil en ziet in een goed doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:52

Ik geef bijna nooit aan een goed doel... En als ik eerlijk moet zijn, als ik wat geef gaat dit naar bv dierenambulance of andere stichtingen die voor dieren opkomen.
Dieren zijn afhankelijk van mensen en gaan mij daarom meer aan het hart dan mensen. Daarbij vraag ik mij af waar al het geld daadwerkelijk blijft van de grote stichtingen zoals KWF etc...
Dus jouw plan dat je daadwerkelijk ziet waar het geld heen gaat, vind ik heel belangrijk!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 22:56

Ja dat hoor je inderdaad steeds meer. Het is ook logisch dat men gewoon wil weten wat er met hun gegeven geld gedaan wordt. Daar willen wij ook op gaan inspelen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:05

ik geef alleen aan de kankerstichting en KWF
niets meer aan DB of dierenorganisaties, haal wel eens voer voor het plaatselijke kattenasiel.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:07

Persoonlijk geef ik het liefst aan een klein doel en dan nog het liefst qua materiele zaken. Zodat ik inderdaad weet en zie wat er met mijn geld gebeurt.
Wat de grote goede doelen betreft ben ik wat terughoudender. Dat komt doordat ik weet dat zo'n grote stichting, die over het algemeen echt wel goed werk doen, zijn geld ook uitgeeft aan peperdure reclamespots en directeuren die een iets betere auto rijden dan ik. Ik vind het geen fijn idee dat mijn geld daarheen zou gaan. Dat terwijl ik me ook prima realiseer dat mijn geld gewoon op een grote hoop komt en dat er zonder die grote hoop bijv geen onderzoek zou plaatsvinden. En dat die directeur ook gewoon nodig is. En toch... toch voelt dat minder fijn dan blikvoer doneren aan het asiel of zien dat een hond in de mand kruipt die jij er heen hebt gebracht.

Voor mij speelt dus vooral mee: wat wordt er met mijn geld gedaan, kan ik dat zien? En sta ik achter het doel?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:10

Ik geef nooit aan goede doelen. Ik vind het een taak van de overheid om bepaalde zaken te regelen aangezien het in het belang is van het nederlandse volk(bijvoorbeeld onderzoeken bij KWF, nierstichting)
En het is belachelijk hoe veel er bij de directie blijft hangen.
Maar de problemen die je beschrijft heeft ook een groot deel te maken met wanprestaties van de personen. Er zijn een hoop mensen waarbij het wel goed gaat.
Ik vind je plan heel mooi maar ik ben bang dat je gewoon heel veel geld nodig hebt hiervoor

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:18

Ik geef enkel aan het leger des heils.
Zal morgen even uitleggen waarom.

Ik vind het op zich een goed doel wat je hebt uitgekozen en ben heel benieuwd naar hoe je alles op wil zetten.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:23

Ik geef ook niet vaak aan goede doelen , maar vaak wel aan doelen voor dieren.
Laatst wel geld overgemaakt aan stichting Ambulance Wens , omdat ik persoonlijk meegemaakt heb wat voor een geweldig werk zij doen voor terminale patiëntenten.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:25

Zelf doneer ik geen geld aan goede doelen, maar stuur ik een knuffel of speelgoed naar chronisch zieke kinderen. Geweldig om te zien hoe blij ze er mee zijn en er zijn al heel wat knuffels naar mij vernoemd.

Woon in het centrum van een grote stad en er komen hier dus veel mensen aan de deur of staan op straat te collecteren. Meest vreemde openingszinnen heb ik al gehoord, waarvan er ook een paar heel kwetsend waren.

' jij hebt een heel leven voor je, maar sommige kinderen zijn nu al bezig met hun naderende dood.' Kwam toen net thuis van een slecht nieuws gesprek, dus die opmerking viel mij niet zo goed bij mij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:25

Ik geef eigenlijk alleen maar geld aan de collectant, hooguit 1 a 2 euro, afhankelijk van wat er nog is.

Wel ben ik al bijna 8 jaar vrijwilliger voor de dierenambulance, de tijd die ik daar in steek is waardevoller dan een donatie van een paar euro per maand/jaar. Dat er geld bij de bazen blijft hangen is iets wat in bij veel organisaties echt een minpunt vind, daarom steek ik liever mijn tijd in echt zinvolle hulp.

Overbodige kleding en speelgoed wordt gedoneerd aan de weggeefwinkel. Er zijn genoeg kleine dingen die je kan doen om echt een verschil te maken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:29

Ik ook niet. Bij zoveel doelen strijken de directeuren zoveel op, en komt er zo weinig bij het daadwerkelijke doel...

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:31

Ik geef maandelijks aan Artsen zonder grenzen en KWF. Ik heb jaren aan de dierenbescherming gegeven maar toen ze gingen bellen om te vragen of ik niet iets meer kon geven heb ik het per direct stop gezet. Ik vond dat zo verschrikkelijk ondankbaar aangezien ik het van mijn zaterdagbaantje betaalde terwijl ik nog op school zat. Verder geef ik 1 keer per jaar aan BlinkNow, een organisatie van Maggie Doyne, een vrouw die tientallen kinderen opvangt in Nepal en zorgt dat ze onderwijs en een dak boven hun hoofd hebben.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:41

Als ik trouwens wel eens dmv een overschrijving geld doneer aan een doel , dan kijk ik of dat doel ANBI-geregistreerd is, zodat ik het iig kan opgeven bij mijn belastingaangifte. Scheelt toch weer ;)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 00:07

Collecte geef ik altijd.
Dat gedoe met ergens voor tekenen doe ik eigenlijk nooit. Ik wil wel dat het vrijblijvend is.

Maar heel eerlijk, Ik geloof niet dat ik gevoelig zou zijn om geld te geven aan jou goede doel.
Ik heb veel gezien in de zorg. Lang niet alles is goed te praten maar er zijn ook zeker hele goede tehuizen en instanties. Daar is mijn geld niet voor nodig, daar is de overheid voor.

Iris_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 00:24

Ik ben van mening dat de tijd dat de directeuren het meeste geld opstrijken wel een beetje geweest is. Er is tegenwoordig een lijst te vinden met wat de directeuren van een goed doel verdienen.
Die mensen werken naar mijn idee ook gewoon hard voor hun geld. Het is geen optie dat dit vrijwilligerswerk is. Reken maar dat directeuren in andere sectoren nog veel en veel meer verdienen.

Ik merk het meeste van Kika/KWF en ben van mening dat die mensen heel goed werk doen, waarbij donaties van groot belang zijn.

Ik denk dat je er een hele uitdaging aan gaat hebben, maar wel een hele mooie!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 01:00

Bedankt voor jullie inzichtvolle reacties! Ik zit nu mobiel dus heel uitgebreid reageren zit er niet in, maar paar dingen schieten me zo even te binnen.
Wat wij willen gaat inderdaad veel geld voor nodig zijn, waarbij helaas lang niet alles (tijdig) door de overheid zal worden betaald. Het is dan ook wel echt een meer jaren plan. Ik ben zelf inderdaad ook van mening dat de overheid hierin een grote taak heeft en dan bedoel ik het welzijn van deze mensen. Maar ik denk dat iedereen wel weet dat de realiteit in veel gevallen heel anders is. Betekent niet dat het overal zo gaat, want er zijn inderdaad ook goede instanties, maar er gaat helaas nog wel te veel mis. En dan hebben we het toch wel over mensen en hun leven waarmee het mis gaat. Zeker bij zo'n kwetsbare groep vind ik dat dat eigenlijk niet mag gebeuren.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 08:23

Wij geven niks aan goede doelen en/of collectantes.

Ik heb te veel artikelen gelezen over hoge piefjes bij zo'n goed doel die een groot deel van het geld zelf houdt.
Ook al is dit een langere tijd geleden, het blijft door mijn hoofd gaan en daarom vind ik het zonde om geld daar aan uit te geven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 08:35

Er is 1 doel waar ik donateur van ben (KNRM, kom uit een zeevaardersfamilie) en verder geef ik helemaal niemand een structurele bijdrage.
Wanneer een collectant met collectebus aan de deur staat gooi ik er altijd wat kleingeld in.
Als ze met een machtiging voor eenmalige donatie aanbellen mogen ze verder lopen, daar heb ik zulke slechte ervaringen mee.
Dan word je daarna gestalkt met post en mails om alsjeblieft nog meer te doneren, dat bepaal ik zelf wel.

Hoeveel ik aan een collectant geef, hangt dan ook nog wel af van het doel, wanneer het dichterbij me staat krijgen ze meer dan wanneer het verder van me af staat.

Ik doe niet mee met al die grote inzamelacties op tv etc, daarvan heb ik echt mijn vraagtekens of dat held wel op de juiste plek komt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 08:37

Ik heb bij zoveel goede doelen het gevoel dat het op de verkeerde plek terecht komt (bij de directeur etc) dat ik zelden nog aan goede doelen geef. Heel jammer want ik zou ze graag steunen, maar negen van de tien keer strijkt de verkeerde het op of zit je inderdaad ergens aan vast waar je amper nog vanaf komt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 08:55

assie schreef:
Als ik trouwens wel eens dmv een overschrijving geld doneer aan een doel , dan kijk ik of dat doel ANBI-geregistreerd is, zodat ik het iig kan opgeven bij mijn belastingaangifte. Scheelt toch weer ;)

Dan ben ik heel benieuwd hoeveel jij ongeveer geeft, want je mag het pas aftrekken als het tussen 1 en 10% van je verzamelinkomen zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:11

Allereerst, wat een nare ervaring voor je pleegzus en je ouders. Ik werk zelf in de VG zorg, ook met jongeren. En ik herken je verhalen gelukkig niet. Ja ook hier gaan wel eens kleine dingen niet helemaal zoals het hoort, maar dat komt omdat het mensenwerk is. Als je daar gewoon open en eerlijk in blijft naar elkaar is er niks aan de hand. Wat betreft het budget, kunnen je ouders geen steun krijgen bij organisaties als MEE? Die zijn er juist voor om in dit soort situaties te helpen.

En even als antwoord op je vraag, ik zou hier geen geld aan geven. Juist omdat ik weet dat er voldoende mogelijkheden zijn om dit via de reguliere weg te regelen en gefinancieerd te krijgen. Ja, je moet de weg weten. Maar daar zijn instanties als MEE ook voor om daarin te ondersteunen. Of bijv het WMO loket in je gemeente. Verder zou ik als advies willen geven, ga eens kijken bij gelijksoortige initiatieven als wat jullie van plan zijn. Ouderinitiatieven, huizen als bijv een Thomashuis. Daar kun je veel van leren. Vooral hoe het niet moet en beter kan, want ook daarin lopen dingen niet als vanzelf en op rolletjes.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:46

Wij doneren niet vaak. Soms wat in een collecte, maar verder niet. Enige wat ik doe is naar de Terre des Hommes winkel gaan hier om de hoek en dan kopen we soms eens wat voor de kinderen of laatst 2 legpuzzels. En heb er pas echt een hele partij kleertjes gebracht van ons kleine meisje waar ze uit gegroeid is. Dat kunnen ze dan verkopen voor het goeie doel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:58

Voor iedereen die denkt dat het meeste geld naar directies gaat hier een rapport waarin je alles teug kunt lezen.
http://www.goededoelen.nl/sites/default ... IJFERS.pdf

Wij geven aan het KWF, en ook 2 x meegedaan aan Alpe d'Huzes. Verder de Hartstichting, Parkinsonfonds, Reumastichting en nog wat gezondheidsdingen. Natuurmonumenten, Greenpeace en het WereldNatuurFonds kunnen ook op een donatie rekenen. Daar houden wij het bij.

Jouw doel is heel nobel, maar persoonlijk denk ik niet dat daar veel mensen voor te porren zijn. Dat is imo echt iets voor de overheid.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:05

Ik speel mee met diverse loterijen dus doneer automatisch al.
Zelf geef ik bijna nooit iets aan goede doelen. Nooit gedaan ook niet. Vaak zitten er toch wel vage instanties of verhalen achter, wat mij tegenhoud.
Ik koop ook geen kinderpostzegels oid.