Geef je uberhaupt aan goede doelen? En waarom wel of niet?
Als je wel geeft, hoe en waarom heb je voor dat doel gekozen?
Daarnaast vroeg ik me af wat mensen nog missen bij de huidige goede doelen; als je bijvoorbeeld nu niet aan goede doelen geeft, wat zou je dan over de streep halen om het wel te doen?
Van waar mijn vragen? Ik zit er aan te denken om zelf een fonds of iets in die richting op te zetten om geld in te zamelen voor verstandelijk beperkte jongvolwassenen die nu nog vaak in een gat vallen als bijvoorbeeld de jeugdzorg stopt zodra ze 18 zijn. Wij willen graag een duurzame/groene woon- en werkgroep oprichten voor deze groep mensen en daar is natuurlijk geld voor nodig. Wij weten uit ervaring dat er in huidige woongroepen vaak veel mis gaat en dat willen wij graag aanpakken en een veilig goed thuis bieden aan deze groep mensen die dat heel hard nodig hebben.
Een voorbeeldje is de pleegdochter van mijn ouders die met 18 naar een woongroep ging met een 24-uurs zorgpakket. Echter kreeg zij helemaal geen 24uurs zorg. Het kwam regelmatig voor dat er geen begeleider op de groep was. Een heleboel zaken wat zij totaal niet zelf kon regelen, viel dan zogenaamd ook buiten het pakket en moest zij zelf regelen. Bijvoorbeeld haar wajong aanvragen. Zij heeft echt de capaciteit niet om dat zelf te regelen, dus gebeurt er niks. Begeleiders die haar hielpen met boodschappen en kleding kopen, liepen gerust een peperdure winkel binnen, kopen samen met haar een broek van 160 euro, waarmee in 1 keer haar hele maandbudget op is.

Zij is bij mijn ouders terug gekomen omdat ze er totaal niet kon aarden. Ze had veel slaap nodig, maar kreeg een kamer naast de gezamenlijke huiskamer, waardoor ze regelmatig laat wakker lag door de geluiden. Mijn ouders hebben daarna alles nog voor haar moeten regelen qua geldzaken, want ze was gewoon hartstikke blut. (en ze had een bewindvoerder, die rekende loon voor dingen die hij helemaal niet deed. Hij deed dus ook gewoon niks voor haar.) Ze had recht op een pgb voor dagbesteding, dit was nog altijd niet rond omdat de bewindvoerder niks had gedaan. Deze bewindvoerder kon alleen worden vervangen door een ander dmv een dure rechtszaak. Uiteraard gewonnen, de rechter heeft hem ook alles laten terug betalen en hem op de vingers getikt. Maar hoe moet iemand met een verstandelijke beperking dat zelf oplossen?, veel van deze mensen hebben niemand om op terug te vallen... Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder en de papierwinkel rondom de pgb is nog altijd niet rond vanwege het geklooi van die bewindvoerder en andere instanties die er mee te maken hebben. Mijn ouders bekostigen op dit moment zelf haar dagbesteding, gelukkig kan dat, anders zat ze gewoon hele dagen maar thuis. Er zijn dus ook genoeg van dit soort gevallen waarbij deze mensen vanwege geldgebrek beginnen te stelen, want ze weten gewoon niet meer wat ze anders moeten.
Dat is ook een deel waar financiering voor nodig is in ons plan. Niet alles wordt (direct) betaald vanuit subsidies, pgb's of andere regelingen.
Ik ben van mening dat het allemaal vele malen beter kan en wil daar graag mee aan de slag. Uiteindelijk is de hoop ook dat goed voorbeeld goed doet volgen. In deze tak van de zorg wordt naar mijn idee zoveel geld verspild en dat hoeft helemaal niet. Uiteindelijk hoop ik ook dat de maatschappij er bij gebaat is om te zien hoe het ook kan. Er is nu geld nodig maar wellicht kan er daardoor in de toekomst juist weer worden bespaard!
Ik ben zelf van mening dat het werk rondom goede doelen veel opener kan. Als jij een euro geeft, wil je ook weten waar die terecht komt, en ik wil het dus ook op zo'n manier op gaan zetten.
Door ervaring met o.a foster parents weet ik dat het geld lang niet altijd terecht komt waar je zou willen. Mijn ouders geven daardoor dus niks meer aan goede doelen, maar hebben gezegd, wij gaan ons inzetten in de pleegzorg en gaan kinderen een thuis bieden, dan weet je tenminste zeker dat je geld ook echt goed terecht komt. Ik wil een doel opzetten waarbij iedereen ook gewoon zeker is dat het geld ten goede komt van onze organisatie en alle mensen die we willen helpen.

(Het plan is nog veel breder en uitgebreider dan wat ik hier heb geschreven, we willen met de opzet nog veel meer mensen hulp bieden, maar ik wil natuurlijk niet dat alle ideeën gepikt worden en dat een ander er mee vandoor gaat.)
Dus jullie meningen en tips wbt goede doelen zijn dus ook heel waardevol.