Direct gestopt met paroxetine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Direct gestopt met paroxetine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:57

Zoals de titel zegt ben ik drie dagen geleden direct gestopt met paroxetine 10 Mg welke ik 12 jaar geslikt heb.
De reden van stoppen is simpel omdat bepaalde pijnstillers niet samengaan met dit middel en ik graag de pijn onder controle wil hebben en houden.
Ik merk dat ik iets licht in mijn hoofd wordt en heb dat verschijnsel ook op internet gevonden als afkicken.
Ik heb ooit gezworen nooit meer te stoppen, slik het vanwege een angst en paniekstoornis maar ik zou wel graag zonder willen.
Iemand ervaring met het afkicken van deze medicijnen ?

Mondy

Re: Direct gestopt met paroxetine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:58

Ben je in overleg met de huisarts gestopt ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:02

Is dit idd in overleg met je huisarts of behandelaar gedaan en afgebouwd of pats zomaar stoppen?
Heb even nagezocht maar er staat duidelijk langzaam afbouwen in overleg met een arts om ernstige afkickverschijnselen te voorkomen. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-01-18 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:03

Zelfde vraag als Mondy, doe je dit alleen of weet je arts er van? Psychiater of huisarts, of doe je dit op eigen houtje? Welke hoeveelheid heb je geminderd of ben je cold turkey ermee gestopt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:04

Als u dit medicijn gebruikt tegen paniekstoornis of angstgevoelens moet u vaak over meerdere maanden afbouwen. Zo voorkomt u dat de klachten terugkomen.

Stukje van de fabrikant

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:07

Idd daarom vroeg ik het ook, ik heb het ook geslikt en heb er in die zin ervaring mee, ook met het opbouwen/afbouwen en afkicken. Vraag maar raak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:09

Nee doe het alleen. Geen psychiater in het spel. Pillen krijg ik al jaren op automatisch recept zonder de huisarts gezien te hebben. En ja voldoende turkey omdat het in mijn ogen een lage dosering is. Huisarts schreef toentertijd 20 Mg voor maar heb het altijd met 10 Mg kunnen redden. Uiteindelijk dan ook de pillen in 10 Mg gekregen.
Ben nooit depressief geweest, is puur vanwege angst en paniekstoornis. Heb voor het slikken van deze pillen chronische hyperventilatie gehad. Is hiermee verdwenen.
Ben 1 keer eerder gestopt toen ik in verwachting wilde raken. Heb daarna 2 jaar niet meer geslikt. In de periode dat ik in verwachting was voelde ik me op de top van de wereld. Na de bevalling weer downhill en kwamen mijn angsten weer. Gelijk daarna weer in verwachting en alles ging prima. Na deze bevalling besloten met arts weer terug aan de pillen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:11

Telpeva schreef:
Idd daarom vroeg ik het ook, ik heb het ook geslikt en heb er in die zin ervaring mee, ook met het opbouwen/afbouwen en afkicken. Vraag maar raak

Ik zou het liefste even doorbijten en ervan af te komen. Nu ivm pijnstillers maar zou mooi zijn om er voor altijd vanaf te komen.
Hoe heb jij het gedaan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:13

Ga alsjeblieft geen medicatie die je al zo lang slikt afbouwen zonder begeleiding van de huisarts. Jij geeft zelf aan dat je met jouw dosis zo kan stoppen maar voor hetzelfde geld gaat dat helemaal niet zo goed. Een gesprekje met de huisarts en je kan zo een schema meekrijgen om het af te bouwen, dan weet je in ieder geval zeker dat het goed gaat.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:14

och jee, is niet handig, dit zijn pillen die je af moet bouwen.
Ik ben van 2 per dag, naar 1 op een dag en toen om de dag en toen om de 2 dagen, zo heb ik het langzaam af gebouwd.
Door cold Turkey te stoppen heb je kans dat je klachten in all hevigheid terugkomen en soms zelfs erger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:15

Emmaa_ schreef:
Ga alsjeblieft geen medicatie die je al zo lang slikt afbouwen zonder begeleiding van de huisarts. Jij geeft zelf aan dat je met jouw dosis zo kan stoppen maar voor hetzelfde geld gaat dat helemaal niet zo goed. Een gesprekje met de huisarts en je kan zo een schema meekrijgen om het af te bouwen, dan weet je in ieder geval zeker dat het goed gaat.

Maak je geen zorgen. Het is puur info en als ik werkelijk merk dat het niet goed gaat zal ik zeker naar de huisarts gaan. Heb hier wel mensen in die me zullen dwingen. Maar ben altijd iemand geweest van eerst zelf en als dat niet lukt huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:15

Silly1972 schreef:
Ik ben van 2 per dag, naar 1 op een dag en toen om de dag en toen om de 2 dagen, zo heb ik het langzaam af gebouwd.
Door cold Turkey te stoppen heb je kans dat je klachten in all hevigheid terugkomen en soms zelfs erger

Ok dus bijvoorbeeld een week een halve pil, een week een kwart pil, dan om de dag een kwart zoiets bedoel je

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:17

Wat voor pijnstillers ga of wil je gebruiken?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:21

Ook al is het maar een lage dosering, zou ik toch aanraden om niet cold turkey te stoppen, zeker nu ik lees dat je ook een kind hebt. Voor mij was de duizeligheid nog maar het begin, het werd nog wel een flink stuk erger, ik kon dagenlang helemaal niets meer, ik kon zelf al amper opstaan, laat staan zorgen voor een dier of kind.
Je weet dat je pillen ook door de helft kunt breken? Zo moest ik toen afbouwen, half pilletje minderen en dan een maand later kijken of het nog steeds allemaal goed gaat, zo ja dan kan je nog een keer een halfje minderen. Zeker niet per week een stap minderen, dat geeft zegmaar nogal een risico, zéker als je alleen bent.

Laat ik wel heel duidelijk wezen dat ik géén dokter ben, en aangezien je al twijfelt zou ik dus aanraden om een afspraak te maken met een arts. Al helemaal omdat je ook een kind hebt, je kan van deze medicatie echt hele nare afkickverschjnselen krijgen waar je een kind imo niet aan moet blootstellen. Dan denk ik aan symptomen als heftige paniek, hondsberoerd ziek zijn, hallucineren, en andere heftige dingen. Dit is een risico dat je neemt, zorg dat je kindje er niet de dupe van wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:23

Polly schreef:
Wat voor pijnstillers ga of wil je gebruiken?

Diclofenac

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:25

Klopt, diclofenac gaat niet zo goed samen met paroxetine. Vraag mij niet wat het precies doet, maar het wordt in de bijsluiters afgeraden om deze te combineren (Elke NSAID).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:27

Telpeva schreef:
Klopt, diclofenac gaat niet zo goed samen met paroxetine. Vraag mij niet wat het precies doet, maar het wordt in de bijsluiters afgeraden om deze te combineren (Elke NSAID).

Juist en omdat ik echt van de pijn af wil maar niet mijn gezondheid in de waagschaal wil stellen wil ik af van het een en dan beginnen aan het genezen van mijn kwalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:27

Oi, vooral paroxetine is een klootzak als het gaat om afbouwen, dus op deze manier stoppen is wel linke soep. Ik ben vorig jaar gestopt, en dat was echt onwijs afzien. Ik heb er toen ook wel een topic over gemaakt. [MWS] Afbouwen antidepressiva

Houd er rekening mee dat je kunt terug vallen en dat je daar problemen mee krijgt. Dan kan het alleen maar langer duren voordat je zonder kunt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:28

Paracetamol helpt niet? NSAID's is troep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:29

Citaat:
Emmaa_ schreef:

Maak je geen zorgen. Het is puur info en als ik werkelijk merk dat het niet goed gaat zal ik zeker naar de huisarts gaan. Heb hier wel mensen in die me zullen dwingen. Maar ben altijd iemand geweest van eerst zelf en als dat niet lukt huisarts.

An zich begrijpelijk.
Echter, op het moment dat jij (serieuze) medicatie slikt (dat je op recept moet krijgen) lijkt het mij zeer verstandig wel contact op te nemen met de huisarts, aangezien je er ineens mee stopt (anders dan voorgeschreven/advies).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:29

purny schreef:
Paracetamol helpt niet? NSAID's is troep.

Hielp dat maar. Daar heb ik het lang genoeg mee geprobeerd maar het is een ontstekingspijn en daar helpt paracetamol niet voor. En ben het met je eens dat nsaid troep is. Maar ik moet iets.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-18 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:32

Citaat:
Silly1972 schreef:

Ok dus bijvoorbeeld een week een halve pil, een week een kwart pil, dan om de dag een kwart zoiets bedoel je

Ja inderdaad, Afbouwen heb je de huisarts niet voor nodig, maar het is echt niet goed om in 1x te stoppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:39

Joolien schreef:
Oi, vooral paroxetine is een klootzak als het gaat om afbouwen, dus op deze manier stoppen is wel linke soep. Ik ben vorig jaar gestopt, en dat was echt onwijs afzien. Ik heb er toen ook wel een topic over gemaakt. [MWS] Afbouwen antidepressiva

Houd er rekening mee dat je kunt terug vallen en dat je daar problemen mee krijgt. Dan kan het alleen maar langer duren voordat je zonder kunt.

Joolien heb je topic gelezen wat een hel moet dat geweest zijn voor je

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:42

Maar dit is gewoon een beetje dom... eerlijk gezegd. Als je naar de huisarts was geweest had hij je iets voor kunnen schrijven wat wel met paroxetine kan.
Diclofenac etc mag je toch niet lang gebruiken.
Ga aub naar de huisarts en niet zelf voor arts spelen met dit soort medicatie. Heb cold turkey stoppen vaker ernstig zien aflopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:47

komt goed, ik neem de adviezen aan en zal uiteindelijk laten weten hoe het gegaan is met het ervan af komen.