Ik ben een beetje opzoek geweest op bokt, maar ik kan nog geen zwanger worden topic vinden voor dames die voor het eerst gaan proberen zwanger te worden. Wel is er een mums to be topic (voor de dames die al zwanger zijn) en een topic voor de dames waarbij het jammer genoeg niet vanzelfsprekend is om zwanger te worden.
Ik was toch wel benieuwd of er meer dames met mij zijn die voor hun eerste of misschien wel 6e?, je weet maar nooit, kindje gaan proberen.
Even was basisinformatie over zwanger worden (bron: oudersvannu.nl)
Ik wil zwanger worden
Je bent eruit: je wil zwanger worden. Als je eenmaal de knoop hebt doorgehakt, kunnen er veel vragen opborrelen. Wij zetten de meest gestelde vragen over zwanger worden op een rijtje, mét antwoorden.
Wanneer ben ik het meest vruchtbaar?
Een gemiddelde menstruatiecyclus duurt 28 dagen. Op dag 14 heb je bij de ideale, regelmatige cyclus de eisprong. Je ben het meest vruchtbaar rond deze periode en kunt het beste op de dag van de eisprong of een dag eerder vrijen, wil je zwanger worden.
Hoe herken ik mijn vruchtbare dagen?
Aan de verandering van je baarmoederhalsslijm kun je je vruchtbare dagen herkennen. Naarmate de eisprong nadert, verandert het slijm. De hoeveelheid neemt toe, het wordt dunner en de witte kleur verdwijnt. Rond de eisprong is het slijm helder, elastisch en draderig. Hierdoor kunnen de zaadcellen makkelijker via de baarmoederhals de baarmoeder binnendringen.
Hoe lang duurt het voor ik zwanger ben?
80% van de vrouwen met een kinderwens is binnen een jaar zwanger. Vrouwen jonger dan 30 hebben een grotere kans om zwanger te worden. 30% van de vrouwen is binnen drie maanden zwanger. 70% verwacht binnen een half jaar een kind.
Ik ben gestopt met de pil. Mag ik gelijk proberen zwanger te worden?
In principe mag je gelijk zwanger worden. Artsen adviseren echter om te wachten tot de eerstvolgende menstruatie. Dan kan beter worden bepaald hoe lang je zwanger bent.
Ik wil zwanger worden. Wat moet ik nu doen?
Begin zo snel mogelijk met het slikken van foliumzuur. Dit verkleint de kans op een kind met een open rug of hazenlip. Foliumzuur kun je gewoon bij de drogist kopen.
Wat mag ik niet eten als ik zwanger wil worden?
Als je zwanger wilt worden is het belangrijk dat je zo gezond mogelijk leeft. Dat betekent voldoende bewegen en gevarieerd en gezond eten. Het Voedingscentrum adviseert onder andere twee stuks fruit en vier opscheplepels groenten. Ben je eenmaal zwanger, dan wordtafgeraden om rauw vlees, zachte kaas gemaakt van rauwe melk of voorverpakte (vacuümverpakte) gerookte vis te eten. Let ook op dat je niet te veel vitamine A binnenkrijgt. Dit zit onder andere in leverworst.
Ik ben vegetariër. Moet ik als ik zwanger ben of wil worden mijn eetpatroon aanpassen?
Nee, dat hoeft niet. Let er wel op dat je genoeg vitamine B12, hoogwaardige eiwitten, calcium en ijzer binnenkrijgt.
Hoe lang duurt een zwangerschap?
280 dagen vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. Oftewel 40 weken.
Waarom wordt er geteld vanaf de laatste menstruatie?
De datum van de bevruchting is meestal onbekend.
Ik ben zwanger, wanneer moet ik naar de dokter?
Een zwangerschap wordt meestal vastgesteld na een zwangerschapstest. Deze is 14 of 15 dagen na de bevruchting positief, oftewel een of twee dagen nadat je overtijd bent. Je huisarts kan je dan een verwijzing geven voor het maken van een echo. Pas vijf of zes weken na de bevruchting gaat het hartje van de baby kloppen. Dus bij een zwangerschap van zes tot zeven weken (je begint te tellen vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie) is het zinvol om een echo te laten maken.
Wat gebeurt er bij een eerste onderzoek bij de verloskundige?
De eerste keer dat je naar een arts of verloskundige gaat, wordt er een dossier aangemaakt waarin hij of zij belangrijke gegevens noteert, zoals de bloedgroep, medische geschiedenis, erfelijke ziektesin de familie et cetera.
Onderzoek: controle van gewicht, bloeddruk en urine op eiwit en suiker. Sommige praktijken maken bij de eerste afspraak al een echo om te kijken of er hartactiviteit is. Uitleg over het verloop van de zwangerschap, voeding en lichaamsbeweging.
Wat zijn de eerste tekenen van zwangerschap? (bron: minime.nl)
1. GEVOELIGE BORSTEN IN HET BEGIN VAN DE ZWANGERSCHAP
Je borsten voelen erg gevoelig aan? Je voelt je tepels veel meer? Ook dit is een veelvoorkomend zwangerschapsverschijnsel. Veel vrouwen zeggen dat dit één van de eerste symptomen is die je voelt of opmerkt. Al één à twee weken na de bevruchting van het eitje kun je gevoelige borsten krijgen. Dit komt doordat de doorbloeding in de borsten nu verbeterd is. Daarom kan je ook meer adertjes zien en je kan ook donkere tepels krijgen.
2. HOOFDPIJN
Hoofdpijn kan ook al vroeg in de zwangerschap opkomen. Als je echt veel vaker hoofdpijn hebt dan normaal of de hoofdpijn veel langer en heftiger is, dan heb je kans dat je zwanger bent. Let daarom ook op met aspirines als je bewust bezig bent om zwanger te worden: te veel medicijnen zijn natuurlijk niet goed voor de baby.
3. VAKER PLASSEN
Je moet vaker naar de wc om te plassen? Ook dit kan betekenen dat je zwanger bent. Dit komt omdat de baarmoeder begint met groeien en tegen de blaas drukt. Daardoor moet je dus vaker naar de wc.
4. PIJN & STEKEN IN DE ONDERBUIK
Doordat je baarmoeder groter gaat worden, rekt alles meer op. Je kunt daarom last krijgen van pijn en steken in de onderbuik. Dit kan al een paar dagen na de bevruchting zijn.
5. MEER SLIJM OF AFSCHEIDING
Na de eisprong kan je last hebben van meer afscheiding uit je vagina. Dit komt doordat je hormoonhuishouden verandert.
6. DUIZELIGHEID
Je kunt last krijgen van duizelingen. Behalve een zwangerschap kan er ook een indirecte oorzaak zijn zoals bloedarmoede. Vertel dit altijd aan de verloskundige wanneer je last hebt van duizelingen.
7. RUGPIJN
Rugpijn kan in het begin van de zwangerschap voorkomen, met name de onderste helft van je rug. Dit kan ook doorzetten als je buik groeit en je dus meer gewicht mee moet sjouwen.
8. IJZER SMAAK
Vrouwen die net zwanger zijn geven aan dat ze een aparte smaak in hun mond hebben. Ze omschrijven dit als een ijzersmaak.
9. MOE
Een veel voorkomend verschijnsel is moeheid. Je lichaam verandert enorm, dus het is niet gek als je moe en uitgeput bent. Vaak houdt dit zwangerschapsverschijnsel (gelukkig) 3 maanden aan. Daarna zul je waarschijnlijk een stuk minder moe zijn. Aan het einde van je zwangerschap kan je dan wel weer moe worden door de grootte van je buik.
10. DROGE OGEN IN HET BEGIN VAN DE ZWANGERSCHAP
Je ogen kunnen in het begin wat droog aanvoelen.
11. EMOTIONEEL
Je barst zonder reden in tranen uit? Of je wordt ineens ontzettend kwaad om niets? De hormonen gieren door je lichaam, dus het is niet gek dat je emotioneler bent dan normaal. Eigenlijk kan je het vergelijken met je humeur tijdens je menstruatie.
12. MEER TREK OF JUIST AFKEER VOOR BEPAALD VOEDSEL
Er is geen pijl op te trekken, maar het eetpatroon van een zwangere vrouw verandert. Het kan zo zijn dat je absoluut geen trek hebt in bepaalde producten of ontzettend trek hebt in iets wat je normaal niet lust. Ook kan je enorme eetbuien krijgen. Dit is echter niet iets wat alleen in het begin voorkomt. Hier kun je gedurende je hele zwangerschap van genieten!
13. VERBETERDE REUK
Ruik je alles ineens veel beter? Het kan zelfs zo zijn dat jij dingen kan ruiken die andere mensen niet eens opvallen. Een voordeel en een nadeel. Je zal die lekkere broodjes al van verre kunnen ruiken, maar een riolering aan de andere kant...
14. MISSELIJK (WIE KENT DIT VERSCHIJNSEL NIET!)
Dit is één van de meest bekende verschijnselen. Vaak hoor je dat je in de ochtend misselijk bent (vandaar de Engelse naam morning sickness) alleen in veel gevallen blijken vrouwen ook gewoon gedurende de dag misselijk te zijn.
15. BRANDEND MAAGZUUR
Je kan ook (soms regelmatig) last krijgen van brandend maagzuur. De spieren aan de bovenkant van je maag die normaal de spijsverteringssappen tegenhouden werken tijdens je zwangerschap minder goed.
16. GEEN MENSTRUATIE
Blijft dan ook je menstuatie nog eens uit? Tja, dit is natuurlijk het meest duidelijke verschijnsel. Je kunt de dag dat je menstruatiecyclus zou moeten beginnen een zwangerschapstest doen. Ben je volgens de test niet zwanger? Doe hem dan over een paar dagen nog eens. Het kan zijn dat je nog niet genoeg HCG (het zwangerschapshormoon) in je bloed hebt om opgemerkt te worden door de test. Het kan ook voorkomen dat je een klein beetje bloed verliest terwijl je wel zwanger bent. Dit noemen ze innestelingsbloeding. Deze bloeding is minder dan een normale menstruatie en duurt veel korter.
handige apps?
In de playstore kan je genoeg P-trackers vinden. Imo is de ene beter dan de andere. Zo gebruik ik nu Flo wat ook leuke inzichten geeft.
Ook als het moment eenmaal daar is heeft Ouders van Nu een speciale zwangerschapsapp waarmee je kan bijhouden hoe groot jou babytje ongeveer moet zijn en wat de ontwikkelingen zijn.
Ik hoop hier informatie te kunnen delen en gewoon gezellig te kunnen kletsen over dit spannende avontuur! Wie kletst er mee?