Burn-out

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:01

shoes schreef:
bruintje123 schreef:
Pas maar op Shoes.
Die had ik ook altijd. Kracht die eigenlijk te belachelijk was voor woorden. Maar steeds kwam ik er doorheen. Tot de dag dat de lamp toch wel uit ging. Er was toen echt de spreekwoordelijke druppel die dat deed. Niemand wens je dat toe :n


Ja dat is ook zo bruintje123. Is wel lastig met name omdat ik als klein meisje al zelfredzaam moest zijn waardoor het karakter is geworden. Een eigenschap die moeilijk uit te schakelen is maar waar ik gaandeweg probeer eraan te werken. Eerste stappen heb ik al gemaakt met soms grenzen aan te geven.


Het is een eigenschap, of misschien meer een overlevingsmechanisme. Die laatste zijn hardnekkig, die hebben je in het verleden goed geholpen, maar kunnen nu nogal ongezond zijn. Het kan zij dat de overlever ons het niet gunt om te rusten, omdat dat vroeger 'gevaar' opleverde.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:10

Inderdaad Joolien.
Het is als kind je redding geweest om door toen je leven te komen. je was overgeleverd aan de thuissituatie en met deze overlevingsmechanisme kon je het redden.
Maar nu als volwassenen is het moeilijk deze weer "uit te zetten" terwijl ze nu juist destructief zijn.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:19

Maanlicht schreef:
Ik merk dat ik zo gestrest ben de hele tijd.

Zijn er dingen die je kunt doen om de stress te laten zakken...?
Muziek luisteren...? Trage Telemann, mooie hard, warme trombone
Een lekkere thee brouwen met vrouwenmantel en valeriaanwortel...?
Een wandeling maken...?
- of juist stampvoeten. Gillen. Op kussens slaan.
Citaat:
Heb de hele tijd het gevoel dat ik van alles moet doen en alles vergeet.

'Het geheugen werkt op rust', zeggen ze dan dan.
En mogelijk heb je zo de afgelopen weken (maanden) geleefd.

Lijstjes maken...!
Citaat:
Net een telefoontje gehad van de secretaresse van de psychotherapeut, ik kan over twee weken terecht, gelijk na mijn vakantie, voor een intake. Alleen gaf ze wel aan dat er daarna nog een wachttijd is van 10 weken(!!!!). Daar kan ik echt niet op wachten. Heb dat ook aangegeven. Ze overlegt even en belt mij dan terug.


...en trek je eigen plan!
Een beetje onderhandelen met deze mevrouw is niet verkeerd (maar wel vermoeiend) -
is er morgenochtend geen afspraak voor een aansluitende behandeling, ga je morgenochtend rondbellen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:38

De houding van je vriend is vanuit zijn perspectief misschien begrijpelijk. Hij heeft net een grote stap gezet in zijn carrière en hoopt ongetwijfeld dat jij ook lekker kunt doorgroeien in je werk.
En nu zit er een deuk in het beeld van jullie als succesvol, ambitieus stel en moet hij dealen met een vriendin die even niet meekan in het ritme dat hij gewend is.
Tja, balen voor hem, maar zo'n houding getuigt wel van weinig inlevingsvermogen en laat jou in de kou staan.

Probeer hem inderdaad eens mee te nemen naar de psychotherapeut, of zover te krijgen dat hij zich verdiept in het fenomeen burn-out.
Misschien zal hij dan inzien dat het echt een serieus probleem is en dat jij je niet aanstelt als je overdag wilt slapen.
Het lijkt mij voor jou een behoorlijk onveilig gevoel om te merken dat je niet gesteund wordt door je vriend. Je mag dat ook best van hem verwachten - in een relatie zul je altijd wel een keer te maken krijgen met mindere momenten, of tegenslag. Dan moet je er toch kunnen zijn voor elkaar.

Verder zijn hier al genoeg goede adviezen gegeven inzake hoe om te gaan met je burn-out. Ik kan er alleen maar aan toevoegen: neem de tijd die jij voelt dat je nodig hebt, en zorg in alle opzichten goed voor jezelf.
Sterkte!

shoes
Berichten: 332
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:45

Maanlicht schreef:
Dank jullie wel!

Ik merk dat ik zo gestrest ben de hele tijd. Heb de hele tijd het gevoel dat ik van alles moet doen en alles vergeet. Net een telefoontje gehad van de secretaresse van de psychotherapeut, ik kan over twee weken terecht, gelijk na mijn vakantie, voor een intake. Alleen gaf ze wel aan dat er daarna nog een wachttijd is van 10 weken(!!!!). Daar kan ik echt niet op wachten. Heb dat ook aangegeven. Ze overlegt even en belt mij dan terug.


Sterkte Maanlicht. Dat stress, van alles willen doen maar niet kunnen en vergeetachtigheid hoort erbij. Zeker wanneer je geen vast contract hebt, kan ik me wel voorstellen dat dit extra druk op je legt.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:43

Poeh, ik moest toch even slikken van die reactie van je vriend. Alsof jij er voor gekozen hebt om ziek te zijn...
Ik had net een maand een relatie toen ik een burnout kreeg. En dat was zeker niet makkelijk voor mijn vriend. Hij begreep het ook niet, maar hij heeft wel alles geprobeerd om me te helpen, waarvoor ik hem zeer dankbaar ben.
Ik denk dat je het hem niet kwalijk mag nemen dat hij je niet begrijpt, want het is ook heel moeilijk / onmogelijk te begrijpen als je het zelf niet hebt meegemaakt. Maar hij mag niet boos worden. Ik heb ergens het idee dat er wat meer achter schuilt, probeer dat met hem duidelijk te krijgen. Zodra jij er ruimte voor hebt natuurlijk.
En je moet gewoon gaan slapen, rusten, wat-dan-ook doen als jij voelt dat dat nodig is. Je vriend voelt niet wat jij voelt, en kan dat dus ook niet voor jou dicteren. Jammer dan dat zijn ideaalplaatje even stuk is en dat hij 'een vriendin heeft die overdag een dutje doet'. Dat klinkt meer alsof hij zich zorgen maakt over zichzelf dan over jou, en dat is niet chique.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 20:20

Joolien schreef:
Wat klote dat je vriend boos wordt. Het is de vraag waarom hij dat doet, is dat uit onmacht? Maakt hij zich eigenlijk ontzettend zorgen? Vind hij het beangstigend? Of is hij echt gewoon een banketstaaf die weinig inlevingsvermogen heeft?
Anyway, blijf gewoon open en eerlijk tegen hem, ook al begrijpt hij het niet. Niks zeggen zal het alleen maar erger maken. Neem hem idd eens mee naar de therapeut, maar ook, maak eens een afspraak bij de praktijkondersteuner, misschien kan deze in de tussentijd de relatie wat behelpen.
En laat hem dit eens lezen. https://ruudmeulenberg.nl/relaties/burn ... mand-zich/


Ik heb even dikgedrukt wat van toepassing is. Neemt niet weg dat ik het heel vervelend vind als hij boos wordt.. Daar kan ik gewoon heel weinig mee en maakt dat ik me heel machteloos voel. Dat linkje heb ik hem toevallig van de week gestuurd, kon hij niet echt waarderen. Hij begrijpt het gewoon niet... -O-

Vandaag ook. Vanmorgen ben ik naar de supermarkt gelopen en terug, half uurtje lopen. Verder wilde ik eigenlijk heel rustig aan doen, wel even paardrijden, maar verder niets. Toen ik wilde gaan rijden vroeg hij of ik dan ook de auto niet door de carwash kon halen (totaal de andere kant op). Ik twijfelde heel erg en ik wilde het eigenlijk liever niet doen, maar hij bleef aandringen ("zoveel moeite is het niet"). Uiteindelijk heb ik het wel gedaan en ben ik eigenlijk de hele dag onderweg geweest. Gelukkig wel even rust genomen rond half 5, even in bad gegaan en daarna even in bed gaan liggen. Toen mijn vriend thuiskwam vroeg hij of ik ging slapen, toen antwoordde ik dat ik dat misschien wel even ging doen. Toen zei hij er verder niets over.

Anoniem

Re: Burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:22

Je moet nu echt je grenzen aan gaan geven hoor.. dit gaat niet goed zo :n zoals hij doet kan gewoon echt niet :(

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 20:36

Janneke2 schreef:
Fijn dat de arbo arts begrip voor jou heeft - dat is belangrijk!

En goed dat jullie binnenkort vakantie hebben - ik hoop zoiets als lekker uitwaaien op de Veluwe. (Geen buitenland 'dat je gezien moet hebben', allerlei prikkels en indrukken, maar stilte, wandelen en rust.)

En als vrouwen onder elkaar gesproken: manlief heeft natuuuurlijk heel hard moeten werken om partner op de zaak te kunnen worden en is nu vast heel erg benauwd als jij 'iets mankeert'. Hij zei het zelfs met zoveel woorden: hij kan het niet handelen.
Gun hem die ruimte - op 1 dure voorwaarde: het feit dat hij het er moeilijk mee heeft mag er zijn, maar mag niet ten koste van hem gaan.


We gaan naar Tanzania :')

Ook een soort van Veluwe, haha!
Nee, even zonder dollen, ik kijk er heel erg naar uit, ik wil ook met mijn vriend afspreken dat we het even niet over mijn situatie gaan hebben en gewoon gaan genieten.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:49

Laatst bijgewerkt door janouk op 24-01-18 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 20:50


janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:53


Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 20:57

Dank je wel, heel fijn artikel en heel herkenbaar. Ik ga het laten lezen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:59

Maanlicht schreef:
We gaan naar Tanzania :')

Ook een soort van Veluwe, haha!
Nee, even zonder dollen, ik kijk er heel erg naar uit, ik wil ook met mijn vriend afspreken dat we het even niet over mijn situatie gaan hebben en gewoon gaan genieten.

Toch zou ik het zeker nog over je situatie hebben.
Het zou namelijk zo maar eens kunnen dat je minder kan ondernemen op je vakantie dan wat je voor ogen had.

Anoniem

Re: Burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:17

Ik zou het juist bespreken, anders wordt het een grote olifant die tussen jullie in gaat staan. En idd, ook op vakantie blijft de burn-out aanwezig. Dus kan het best zijn dat je idd minder zin hebt om dingen te ondernemen. Dus bespreek het voor de vakantie, dan kun je met een goede verstandhouding op pad.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:45

Wegstoppen is echt een grote valkuil ts, zeker met een burnout.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 01:25

Ik moet zeggen dat ik de reacties van je vriend wel heel erg gevoelloos en egoïstisch vind overkomen. Reageert hij vaker zo? Herken je dat je over je heen laat lopen?

Het slechtste wat je kunt doen is er vanuit gaan dat de vakantie wordt zoals "normaal" zonder dat jullle het over de realiteit hebben.

Sterkte TS! Leer beter voor jezelf opkomen, neem lekker die tukjes overdag en luister naar je lijf: ook op vakantie! Tanzania klinkt heerlijk, hoop dat je wilde dieren gaat spotten.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:01

Hannanas schreef:
Ik moet zeggen dat ik de reacties van je vriend wel heel erg gevoelloos en egoïstisch vind overkomen. Reageert hij vaker zo? Herken je dat je over je heen laat lopen?

Het slechtste wat je kunt doen is er vanuit gaan dat de vakantie wordt zoals "normaal" zonder dat jullle het over de realiteit hebben.

Sterkte TS! Leer beter voor jezelf opkomen, neem lekker die tukjes overdag en luister naar je lijf: ook op vakantie! Tanzania klinkt heerlijk, hoop dat je wilde dieren gaat spotten.


Dit vind ik wel erg veroordelend naar ts haar vriend. Burnout is nu eenmaal niet zichtbaar als een gebroken been of iets dergelijks? Als jezelf dat soort gevoelens helemaal niet kent, is het ook gewoon heel lastig om daar mee om te gaan als partner.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 10:02

Ik vind het niet redelijk om mijn vriend gevoelloos te noemen, dat is hij totaal niet. Hij begrijpt het alleen niet..

Minder ondernemen op vakantie is geen optie. We hebben een complete reis geboekt met 5 dagen safari rondreis met gids en 6 dagen strand daarna. Aan het strand gaan we uiteraard niets ondernemen haha!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:06

Maanlicht schreef:
Ik vind het niet redelijk om mijn vriend gevoelloos te noemen, dat is hij totaal niet. Hij begrijpt het alleen niet..

Minder ondernemen op vakantie is geen optie. We hebben een complete reis geboekt met 5 dagen safari rondreis met gids en 6 dagen strand daarna. Aan het strand gaan we uiteraard niets ondernemen haha!


Zeker zal hij niet gevoelloos zijn, en snap ergens ook wel dat het moeilijk is ook voor hem.. Het is niet fijn om je geliefde verdrietig of down te zien. Mannen zijn nu eenmaal niet zo subtiel en handig in dat soort dingen.

Blijf communiceren met je vriend en praat over dingen, maar echt super leuk dat je lekker op vakantie gaat heerlijk even alle spanning weg, geniet er van samen!!

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:22

Maanlicht schreef:
Minder ondernemen op vakantie is geen optie. We hebben een complete reis geboekt met 5 dagen safari rondreis met gids en 6 dagen strand daarna. Aan het strand gaan we uiteraard niets ondernemen haha!


Do not buy the bullshit.

Natuurlijk zijn er opties.

Thuisblijven is wettelijk toegestaan. Anno 2018 is er wel iets te fotoshoppen ivm facebook.
(Of de eventuele annuleringsverzekering uitkeert bij burn out, ik weet het niet.)

En in Kenia valt er waarschijnlijk ook nog wel te regelen dat je linea recta naar het strand kunt.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:33

Janneke2 schreef:
Maanlicht schreef:
Minder ondernemen op vakantie is geen optie. We hebben een complete reis geboekt met 5 dagen safari rondreis met gids en 6 dagen strand daarna. Aan het strand gaan we uiteraard niets ondernemen haha!


Do not buy the bullshit.

Natuurlijk zijn er opties.

Thuisblijven is wettelijk toegestaan. Anno 2018 is er wel iets te fotoshoppen ivm facebook.
(Of de eventuele annuleringsverzekering uitkeert bij burn out, ik weet het niet.)

En in Kenia valt er waarschijnlijk ook nog wel te regelen dat je linea recta naar het strand kunt.


Waarom zou je thuis blijven?! Denk dat dit juist goed is voor de TS , even weg van alles gedachte gewoon op 0 en tot rust komen. Rust wil niet zeggen dat je dan maar 10 dagen op een strand bedje gaat liggen. Ik zou ook juist actieve dingen doen, die leuk zijn.

Mijn idee van vakantie is juist, niks moet alles mag. Lekker dingen doen die je wil en geniet ervan.
Lekker op safari en maak een paar mooie foto's voor ons TS!
Zou willen dat ik op safari kon toen ik net thuis kwam te zitten met een burn out, even weg van alles en nergens aan denken :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:38

Vakantie is goed.
Actieve dingen, mooi, tot je grens.
En die kan erg laag zijn, of je nu op vakantie bent of niet.
Ik kon in die tijd amper een haf uur wandelen en dan moest ik weer bijkomen.
Sociaal met mensen kletsen vond ik erg vermoeiend, terwijl ik normaal een kletskont ben.
Allemaal dingen die je ook op vakantie tegen komt.

Anoniem

Re: Burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:18

Ik zat ook in een depressie op vakantie een paar jaar terug, nou dat was echt geen pretje. Ik heb een aantal keer huilend in de auto gezeten, dat ik me zo zwaar klote voelde. Vooral als we dus gingen rondrijden. Zolang je me op strand neer plantte, ging het wel goed.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:14

Zal per persoon verschillen denk ik. Ooit daarom een ontzettende klote vakantie gehad omdat ik me zo rot voelde en mijn baas toendertijd niet echt begrip had. Maar hopelijk heeft ts er wel heel veel plezier en komt de klap nadien niet harder aan.