Lensimplant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Lensimplant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 16:26

Even gezocht hier op bokt, maar de meest recente topics zijn toch ook alweer enkele jaren oud...

Ik heb een bijziendheid van -9 en -10 en komt dus voor laseren niet in aanmerking. Ik draag al harde lenzen sinds ik 9 jaar was. Ik ben nu 31.
Een jaar of 6 terug heb ik eens info ingewonnen voor een lensimplant, ik ben op consultatie gegaan bij 2 oogartsen die hun eigen kliniek hebben. Beiden hebben een vooronderzoek gedaan en ik kwam in aanmerking voor een lensimplant.
Ik heb er toen toch vanaf gezien, voornamelijk schrik dat het zou misgaan, terwijl ik mij toen (en ook vandaag) nog kan behelpen met harde lenzen.
Ook had ik bij de ene arts een absoluut slecht gevoel, slechte communicatie, waardoor ik voor hem al zeker niet zou gekozen hebben.

Nu begin ik er toch weer een beetje over na te denken, ik voel dat ik mijn harde lenzen stilaan toch wat minder verdraag (droge, soms pijnlijke ogen), ik heb deze week voor het eerst een oogontsteking en zit nu met mijn bril wat voor mij persoonlijk helemaal niet prettig aanvoelt (minder zicht, pijn op de oren...)

Maar, ik blijf het toch heel spannend vinden, kiezen voor een (imo) delicatie operatie die strikt gezien niet nodig is.
Hoe kies je een goede arts? (ik woon in België).
Kies je voor een arts met eigen kliniek of net verbonden aan een algemeen ziekenhuis?

Zijn er mensen met ervaringen, mss ook mensen die al jaren geleden geopereerd zijn en die kunnen vertellen hoe hun zicht nog geëvolueerd is?
6 jaar geleden heb ik mij laten vertellen dat je na een lensimplant nooit nog lenzen kan dragen, dus stel dat je zicht toch weer achteruit gaat, draag je dan sowieso een bril?

mrieeek

Re: Lensimplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:45

Ik volg, interessant!

Verder weet ik wel dat het bij bepaalde lenzen niet meer nodig is om lenzen of een bril te dragen, je zicht verbeterd dan zo dat het niet meer nodig is. Ik heb zelf overigens geen ervaring met een lensoperatie, mijn oma heeft dit wel gehad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:46

Wat er in feite bij jou moet gebeuren is hetzelfde als bij een staaroperatie. Bij staar vertroebelt de lens en wordt een nieuwe lens geplaatst met correctie als dat nodig is.
Via bijgevoegde link kun je lezen wat er allemaal gebeurt bij zo'n operatie en wat de risico's zijn.
Als je iets dergelijks overweegt zou ik dat gewoon in een (oog)ziekenhuis doen dat veel van dat soort operaties uitvoert en niet bij een commerciele aanbieder, want er zijn wel degelijk flinke risico's (bijv loslaten netvlies)
Mijn moeder is nog niet zo lang geleden geopereerd aan staar (beide ogen) en heeft nu geen bril meer nodig terwijl ze +8 had.
https://www.oogartsen.nl/oogartsen/oogl ... _cataract/

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:49

Ik heb zelf in 2008 in beide ogen lensimplantaten laten zetten.
Ik had destijds -16 en -14,5. Ik heb dit laten doen in een algemeen ziekenhuis dus niet via een kliniek.
Het jaar erna heb ik een netvliesloslating aan mijn linkeroog gekregen. De kans daarop is veel groter na lensimplantaten. Dit is mij niet expliciet verteld maar ik weet ook niet of ik me daardoor had laten weerhouden.
Inmiddels is er aan beide ogen weer -2 bijgekomen. Ik kon dit gratis laten laseren, maar vanwege die netvliesloslating en het feit dat ik nog maar zo weinig zie (resp. 10 en 50 % ) heb ik hiervan afgezien en dus weer een bril erbij.
Ik ben echter geen standaard voorbeeld denk ik. Door mijn extreme bijziendheid (nu dus -18 en -16,5) is mijn netvlies heel slecht.

Edit: @babootje: het is geen staaroperatie. Je krijgt ook geen nieuwe lens maar echt een lensje voor je lens. Deze zit met krammetjes vast.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:02

Fitzroy schreef:
Edit: @babootje: het is geen staaroperatie. Je krijgt ook geen nieuwe lens maar echt een lensje voor je lens. Deze zit met krammetjes vast.

Ah zo. Maar procedureel vrij hetzelfde lijkt. Is een volledig nieuwe lens niet veel beter bi zo', extreme afwijking?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:26

mijn moeder heeft dit laten doen. En denk eigenlijk wel dat ze hier tevreden van is. Alleen in het begin heeft ze nog bloedklontertjes moeten laten weglaseren etc. (heb haar er nadien niet meer over gehoord) Maar ze zag vanaf dag 1 beter als ooit tevoren, ze had -6.75 oid. Alleen om te lezen draagt ze nu nog een bril. Lenzen is idd geen optie meer, maar net ervoor ook al niet meer. Ze herviel van de een in de andere oogontsteking en begon ook eiwitafzetting (oid) te krijgen.

Inmiddels overleden grootvader heeft dit laten doen omwille van staar. De arme man schrok zich nadien een ongeluk dat er zoveel "kleur" en licht in de wereld was.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 17:32

Ik ben ook aan het denken om het te laten doen. Sinds ik 3 jaar was heb ik een bril. Toen ik 11 jaar was ben ik begonnen met zachte lenzen maar die kon ik niet verdragen omdat mijn ogen te droog werden. Daarna overgegaan op harde lenzen, maar vind dit toch niet helemaal optimaal, voornamelijk met stof dat in je ogen komt als ik bij de paarden ben. Maar mijn sterkte blijft nog veranderen dus ik zal het nu sowieso nog niet kunnen doen denk ik (ben 20 jaar en heb -7/-6,75)
Ik blijf even volgen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:23

Babootje schreef:
Fitzroy schreef:

Ah zo. Maar procedureel vrij hetzelfde lijkt. Is een volledig nieuwe lens niet veel beter bij zo'n, extreme afwijking?

Ik lees trouwens net dat beide kan (een voorzetlens of volledige lens vervangen)

Vervanglensimplantatie

Bij een vervanglensimplantatie wordt uw natuurlijke ooglens vervangen door een kunstlens. Een andere naam voor deze behandeling is PRELEX (Presbyopic Lens Exchange) of RLE (Refractive Lens Exchange). Er is een breed assortiment aan vervanglenzen, waarmee u ook op oudere leeftijd zonder bril of lenzen scherp kunt zien. De meest gebruikte vervanglens is de multifocale kunstlens. Deze corrigeert het zicht op verschillende afstanden tegelijk.

Verschillende lenzen

Het verschil tussen de vervanglenzen zit vooral in het zicht op de verschillende afstanden: dichtbij, de tussenafstand en veraf. Het is daarom belangrijk om tijdens het vooronderzoek uw persoonlijke situatie en uw verwachtingen te bespreken met uw oogarts. Deze bepaalt samen met u welk type vervanglens het beste resultaat geeft in uw dagelijks leven.
Vervanglens iets voor u?

In deze gevallen is implantatie van een vervanglens mogelijk iets voor u:

U bent ouder dan 55 en hebt een afwijking groter dan -3.00 of +1.00 dioptrie
U bent jonger dan 55, verziend (hebt een plussterkte) maar ooglaseren of een voorzetlensimplantatie kan bij u niet
U hebt (beginnende) staar, een vertroebelde ooglens

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:28

Voor mij zou het ook een oplossing zijn. Dus bedankt voor je vraag; ik ben me aan het inlezen :D :D
Ik heb van kind af 1 "lui oog". Sterkte + 6 met cillinder. Het andere oog functioneert goed met +2,5 voor lezen en + 2 voor ver zien. Het lastige is dat ik voor een bril niet kan slagen omdat het verschil tussen beide ogen te groot is en het in mijn hoofd niet te verwerken is. Ik loop dus met een balansglas in een bril (dat niks doet). Met lenzen heb ik +8 en dan doet het oog wel wat. Ik heb er altijd prima mee kunnen leven (zonder bril en voor het lezen een leesbrilletje) maar inmiddels heb ik ook een bril voor ver zien nodig (autorijden). Een bril aanschaffen is voor mij dus een toestandje, want multifocaal, groot verschil tussen beide ogen etc. Gaat meestal dus niet goed bij de opticien. Lenzen zijn voor mij ook een dure oplossing.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 09:29

Bedankt alvast voor de reacties.

Toen ik mij jaren terug geïnformeerd had, was er nog sprake van dat zo een implantlens maar +/- 20 jaar meegaat en dus zou vervangen moeten worden op termijn.
Hebben jullie dit (recent) nog gehoord?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:07

Volgens mij kom je bij Vision Ooglaseren wel in aanmerking voor laseren, ik heb het daar zelf ook laten doen evenals mijn moeder (die had -8 ongeveer) :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 10:17

Volgens hun website zou het wellicht kunnen tot -10 maar vanaf -10,5 niet meer.
Bij mij zit het daar in de buurt (-10/-10,5) maar ik denk dat ik niet het risico zou willen nemen dat het net niet voldoende lukt en ik alsnog met -1 ofzo over blijf...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 07:17

Mijn broertje heeft dít al jaren.
Maar ik denk dat je zijn situatie ook niet kunt vergelijken.
Hij heeft -17 en -17, daar naast ook staar en een gat in zijn iris.
Maar ik kan je wel vertellen dat hij geen compilaties heeft gehad.
Enkel 1X dat de lens niet goed vast met zat. Dat hebben ze verholpen.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 08:09

Geen persoonlijke ervaring! Wat je misschien gerust stelt is dat diende zelfde ingreep is als mensen die een staat operatie ondergaan. Dus voor de meeste oogartsen een routine operatie is! De oogarts waar ik ooit voor gewerkt heb deed het in 7 min per oog! Verder kwa keuze arts! Volg je gevoel voor 100%

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:15

Ik ben gisteren langs de oogarts geweest met onder andere vragen over een lens implantaat of een lens vervanging (staaroperatie). Ik heb nl links -20 en rechts - 17 ofzo. En ik draag al 34 jaar lenzen. Maar de laatste maanden gaat dat niet goed meer qua comfort, ondanks het gebruik van oogdruppels. Loop dus nu al weer enige tijd met een bril.
Maar hij raadde beide operaties af, lens implantaat geeft risico op verhoogde oogdruk (die bij mij al aan de hoge kant is) en lens vervanging risico op netvliesloslating. Beide risico's volgens hem dusdanig dat hij de ingrepen afraadt.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:24

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 21:33

Hoi TS en anderen met interesse, ik heb vandaag mijn tweede implantaatlens operatie gehad (mijn andere oog is 3 weken geleden al gedaan). Ik weet dat dit topic al een tijdje stil ligt maar ik wilde toch graag Mn ervaring delen.

De verdoving was alleen een druppel in Mn oog, geen prik of iets anders geks. Het meest “vervelende” van de operatie is dat je in een felle lamp moet kijken. Je ogen krijgen een klemmetje zodat je niet kan knipperen. Het is echt binnen een half uur voorbij. Het herstel bij mijn eerste oog ging prima, al was ik wel kapot moe. Nu bij mijn tweede oog heb ik minder last van vermoeidheid (wel een beetje, heb vanmiddag een paar uur bijgeslapen, maar de vorige keer had ik meer last van moe zijn). Ik kan er meteen mee zien. Het is echt bizar om de wereld zo goed te kunnen zien zonder hulpmiddelen!

Het is wel wennen want als ik ga slapen gaan Mn handen al naar Mn gezicht omdat ik denk dat ik Mn bril nog moet afzetten :’)

Mijn afwijking was -9,5 aan beide ogen en cilinder. Ik heb de operatie laten uitvoeren in het oogziekenhuis Rotterdam bij dokter Ghan en ik ben echt heel erg tevreden! Ik raad het je echt aan, zelf wou ik dat dit al jaren eerder had gekund (helaas is de minimum leeftijd 25 jaar voor een implantaatlens daarom heb ik het nu pas laten doen). Voor meer vragen mag je me een Pb sturen.