Bril na jarenlang lenzen gedragen te hebben

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

zonnebloem18

Bril na jarenlang lenzen gedragen te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 21:55

Al sinds ik een jaar of 8 ben heb ik slechte ogen, eerst een bril gehad en ergens rond mijn 14de lenzen gekregen. Sinds mijn 14de draag ik dus eigenlijk elke dag lenzen.

3 maanden geleden heb ik vanwege een oogontsteking een week lang mijn bril moeten dragen en ik vond het verschrikkelijk.

Omdat mijn zicht nu toch weer wat minder werd heb ik mijn ogen weer laten testen en hier kwam een redelijke cilinderafwijking uit. Ook was er wat vaatingroep.

Advies: daglenzen met cilinder. Die zijn alleen behoorlijk prijzig dus ik overweeg nu toch een bril te nemen.

Ik vond alleen die ene week met bril al niet fijn, maar misschien is het gewoon een kwestie van wennen.

Wie heeft er na jaren van vrijwel uitsluitend lenzen dragen weer een bril gaan dragen en hoe is dat bevallen?

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Lumi

Re: Bril na jarenlang lenzen gedragen te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:01

Ik heb nu een bril, en eerlijk, wat een verademing!
In het begin kon ik mijn bril niet langer dan een half uur ophebben, maar nu wil ik echt niet meer terug.
Ik heb geen droge ogen meer, en ik kan gewoon in de auto of op de bank ik slaap vallen zonder me zorgen te hoeven maken :')

Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:03

Ja ik! Altijd echte ogen gehad en 5.5 jaar geleden spontaan netvlies loslaten gekregen (toen -8 en cilinder-0,75), links operatief hersteld, rechts gelaserd.
Na flinke herstelperiode kwam ik uit op bijna -10 met cilinder, maar was niet ergste, lenzen zaten gewoon door alles niet fijn meer, wel opties zoals extra dun, extra vochtig en extra luchtdoorlatend geprobeerd, maar te weinig profijt.
Kies nu elke 2 jaar aantal nieuwe brillen uit bij eyes & more tijdens acyie periodes, krijg €200 van de zorgverzekering en hoef dan op 4 brillen vaak maar paar tientjes bij te leggen. Door vele afwisselen blijft het nog enigzins leuk

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Gerina F

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:04

Ik! 11 jaar ofzo lenzen gedragen en sinds augustus draag ik een bril. Ook wegens de kosten.
Het is inderdaad wennen en ik vind het voor en nadelen hebben.

Voordelen:
- Het is goedkoper
- Ik kan fijner een powernapje doen of random in slaap vallen (want dat is niet fijn met lenzen in :D )
- Geen droge ogen
- Fijner met dichtbij kijken (ik heb -1.5). Vind het vaak een beetje troebel met lenzen in.
- Minder gepiel 's avonds en 's ochtends

Nadelen
- Wordt vies
- Ik vind mezelf leuker zonder bril
- Shi tti met sporten

Met sporten doe ik altijd lenzen in. Dat is dus wel een beetje gedoe, ik denk dat ik me er misschien zelfs een beetje door laat tegenhouden. Maar mijn voordelen lijstje is wel langer dan het nadelenlijstje en ik vind dus afwisseling best wel fijn :)

Wil je uitsluitend je bril gaan dragen of af en toe lenzen (bijvoorbeeld met sporten)?

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:07

Ik ben ook weer terug gegaan van lenzen naar bril.
Door mijn cilinder kon ik eigenlijk alleen harde lenzen, en dat was met al het stof geen pretje.
Dus weer terug gegaan naar een bril.
Ik werk nu niet meer in een stoffige omgeving maar blijf mooi bij mijn bril. :)

[KS-MK] [volg] gouden merries Olivia en Ariel
Strooigoed
Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand x Windspiel
Ariel, Waldmeister x Alpenbeu 27-04-2021 uitgerekend van Amazing Star van Beauvoorde

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 22:09

Ik zit wel te denken aan wat setjes daglenzen voor het sporten. Over het algemeen wel goede ervaringen dus, daar ben ik blij om.

Moet ook zeggen dat het een wereld van verschil was toen de opticien de cilinder erbij deed. Was echt een wow moment.

Financieel gezien is een bril wel prettig en ik ben bang dat lenzen met cilinder niet zo fijn zitten.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:10

Ik heb van m’n 12e tot m’n 18e ofzo fulltime lenzen gedragen, toen ging het opeens niet meer. Elke keer vielen ze eruit, deden ze pijn, branderige ogen en slecht zien enzo. Waarschijnlijk ook een cilinder probleempje.
Draag nu dus 7 jaar weer fulltime een bril. Toen ik lenzen had had ik voor erbij altijd wel een goedkope bril (die ik ook altijd bij me had voor de zekerheid, met -6 a 7 ga je niet ff op de fiets naar huis zonder bril of lenzen :)) )

Ik vind het echt een verademing eerlijk gezegd :o af en toe wel lastig met sporten. Maar laatst had ik weer een proefsetje lenzen en weer hetzelfde verhaal. Bij een andere en betere opticien overigens. Kon wel een proefsetje harde lenzen maar daar heb ik voor bedankt :P

Heb nu wel een wat betere en stevigere bril en dunner geslepen glazen :j

Volg mijn kleine windhonden vriendinnetje: [BB-HK] [VOLG] Otje de Silken Windsprite of op Instagram: Otje_the_Windsprite

Illustraties instagram: @studiodavesmade

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:18

Hier precies t zelfde als wat jij nu hebt. Inmiddels al weer 5 jaar aan een bril met 2 setjes maandlenzen met cilinder om de zomer door te komen (gewoon niet dagelijks dragen dan gaan goed zuurstofdoorlatende lenzen prima :) kan als je wil wel even opzoeken welk merk ik dan gebruik). Bril is echt even een kwestie van wennen, over een paar weken is het net alsof je niet anders gewend bent :))

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:22

Je kan het ook combineren, dan is daglenzen vaak niet zo prijzig omdat je dan bvb ook dagen/weken geen lenzen gebruikt omdat je dan je bril draagt. Meestal is het begin met een bril heel vervelend maar wen je er na een aantal weken wel aan.
De lenzen met cilinder zou ik gewoon proberen, sommige mensen vinden het helemaal niets en andere vinden het juist heel fijn. Wat is je cilinderafwijking?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:23

ik was achtien toen ik wel lenzen moest voor mijn rijbewijs. bril wou ik niet rest loste ik wel op door voor in de klas te zitten.
toen ik 23 was werkte ik in de paarden heb altijd harde lenzen gehad, toen over gegaan op zachte ivm stof enzovoort in je ogen.
na twee jaar zachte lenzen was ik dat ook zat droge ogen s avonds.

ik had echt nooit een bril gehad. heb dat nu al tien jaar het went. en makkelijker gewoon op en af zetten ideaal.

The end

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:24

Ik vind mijn bril vreselijk, dus ik zou echt niet terug willen. Dat afschuwelijke beslaan van de bril als je ergens binnen komt, bah.

Ik koop mijn lenzen online, dezelfde als ik bij de opticien had. En af en toe een check bij de opticien voor 25 euro (doe ik niet jaarlijks)

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:30

Ik draag nu sinds juli 2017 mijn bril. Voorheen 12 jaar lenzen gehad maar ik had het laatste jaar best wel wat last van mijn ogen.
In juli dus naar een andere opticien geweest en zij wezen mij erop dat ik allemaal beschadigingen op mijn hoornvlies had. Dus geen keus en bril op. Nadat het genezen was weer lenzen geprobeerd maar ik kreeg weer direct beschadigingen na 3 dagen dragen.

Ik kon dus geen lenzen meer in hebben en moest verder met mijn bril

Alleen ben ik niet zo'n goede combi met mijn bril.
Ik vind het verschrikkelijk. Altijd die regendruppels op je bril, brilglazen die beslaan, uitkijken dat je geen kopstoot van je paard krijgt enz.
Daarom maar besloten om mijn ogen te laten laseren. 24 januari ben ik aan de beurt.

Irresistible Axioma (Rhodium x Glennridge)

Zon101

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:34

Je kunt beginnen met een randloze bril. Ideaal om te wennen aan de overgang dat je weer een bril draagt.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:38

zonnebloem18 schreef:
Financieel gezien is een bril wel prettig en ik ben bang dat lenzen met cilinder niet zo fijn zitten.

Ik heb aan beide ogen een cilinder, dus ken lenzen niet zonder, maar waarom zouden ze niet fijn zitten?
Ik heb zowel lenzen als bril, maar eerlijk? Ik vind een bril eigenlijk fijner. Ik heb erg snel last van droge lenzen en heb het idee dat ik niet altijd even scherp zie, voornamelijk dichtbij niet. Heb sinds kort een nieuwe bril en merk dat ik nu toch echt vaker mijn bril opzet dan dat ik lenzen in heb. Alleen als ik oog-make-up draag, ik sport of het regent, draag ik lenzen. Als ik zoals vandaag de hele dag in de UB zit, draag ik fijn mijn bril, voelt rustiger aan mijn ogen. Heb wel echt belachelijk grote glazen trouwens, het is geen optie om er niet doorheen te kijken als ik mijn bril op heb :')

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:39

Ben je bij een hans anders of soortgelijk geweest of echt bij een goede opticien?

Ik heb moeilijke ogen, behoorlijke sterkte en ook cilinder. Daarnaast snel droge ogen en verdragen mijn ogen veel soorten lenzenvloeistof niet. Zit bij een goede opticien en mocht gratis diverse lenzen testen. De enige die goed zijn voor mij zijn 2 weekse daglenzen die extra vochtdoorlatend zijn en dus met cilinder. Was bij een keten-opticien niet gelukt.

Ik zou dus niet meer terug willen naar bril, onhandig

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:42

Destination schreef:
zonnebloem18 schreef:

Ik heb aan beide ogen een cilinder, dus ken lenzen niet zonder, maar waarom zouden ze niet fijn zitten?
Ik heb zowel lenzen als bril, maar eerlijk? Ik vind een bril eigenlijk fijner. Ik heb erg snel last van droge lenzen en heb het idee dat ik niet altijd even scherp zie, voornamelijk dichtbij niet. Heb sinds kort een nieuwe bril en merk dat ik nu toch echt vaker mijn bril opzet dan dat ik lenzen in heb. Alleen als ik oog-make-up draag, ik sport of het regent, draag ik lenzen. Als ik zoals vandaag de hele dag in de UB zit, draag ik fijn mijn bril, voelt rustiger aan mijn ogen. Heb wel echt belachelijk grote glazen trouwens, het is geen optie om er niet doorheen te kijken als ik mijn bril op heb :')

Omdat ze vaak draaien ondanks het gewichtje, sommige mensen vinden dat erg onprettig kijken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 22:50

MarianneW schreef:
Ik koop mijn lenzen online, dezelfde als ik bij de opticien had. En af en toe een check bij de opticien voor 25 euro (doe ik niet jaarlijks)

Dit deed ik dus ook, mijn ogen waren jaar na jaar stabiel dus op een gegeven moment maar online gaan bestellen dat scheelt zo'n 70 euro per half jaar. Nu blijkt alleen dat mijn sterkte ongeveer een half punt per oog slechter is geworden en beide een cilinder hebben, 1 van -1.5 zelfs. Ik wil nu toch wel regelmatig onder controle blijven aangezien ik al een behoorlijk slecht zicht heb.

Ik ben nu bij de pearle geweest, wel 1 met een gediplomeerde optometrist. Was ook bij de opticien hier in de wijk geweest, maar daar voelde ik me in de winkel al helemaal niet op mijn plek met al die dure brillen.

Destination, ik begreep dat lenzen met cilinder kunnen draaien on je ogen waardoor ze niet goed meer zitten.

Mijn lenzen bevallen op zich best goed. Alleen droge ogen als ik ze lang draag of bij airco en dan heb ik nu nog maandlenzen.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:52

Ik heb ruim 20 jaar lenzen gedragen, zachte zuurstof doorlatende lenzen om precies te zijn. En een jaar of 5-6 geleden had ik van de ene op de andere dag ineens vreselijk last van mijn ogen, tot rode vlekjes aan toe. Ik had niet eens een fatsoenlijke bril en moest er toen met spoed een aanschaffen omdat ik gewoon helemaal geen lens meer in kon en met -3,5 of zo en aan een kant een kleine cilinder was autorijden of fietsen zonder bril ook geen optie. Aan de randjes van mijn bril zal ik nooit wennen, die blijf ik toch zien, maar dat ligt er ook aan dat ik extreem opmerkzaam ben (zeg maar HSP) maar verder gaat het prima. Nooit meer rode ogen, gewoon lekker in slaap vallen wanneer je wilt en ook in mijn ogen wrijven kan ik nu ongestraft.
Ook merk ik dat ik beter tegen fel licht kan met bril en dat mijn mee kleurende glazen soms echt super praktisch zijn (maar soms ook niet :D )
Voor als ik op vakantie ga, of naar een zwembad (dat doe ik niet zo vaak) heb ik van die daglenzen en dat werkt prima. Tijdens zwemmen vind ik mijn bril niet handig omdat ik, als ik al ga, in zo'n bad met glijbanen en wildwaterbanen ga en dan is een bril niet fijn.
Nadelen van een bril vind ik het onverklaarbaar snel vies worden, bij regen mis je ruitenwissers, zonder bril staat mij beter en de randjes dus.
Maar mijn ogen zijn me wel erg dankbaar denk ik dat ik nu gewoon een bril draag!

Houden van is soms ook loslaten.......
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=151&t=1375384

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:53

Ik heb echt nog nooit gehoord van dat draaien van de lens. Misschien zie ik daarom niet altijd even scherp en duurt het 's ochtends vaak even voordat ik scherp zie :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:53

Ja het even wennen.
Ik draag beide. Vaak als ik moe ben mijn bril. Lenzen kosten een rib uit mijn lijf (helaas geen standaard set) dus door af te wisselen kan ik ook langer met mijn lenzen door en zijn de kosten minder.

Vies worden is idd wel een nadeel van een bril, evenals fel zonlicht, regen, sporten. Dan draag ik vaak lenzen

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 23:04

Regen en zon is wel een dingetje inderdaad, dan zou ik er een zonnebril op sterkte bij moeten hebben of lenzen in moeten doen, maar daar had ik nog niet zo bij stil gestaan.
Vies worden of het beslaan vind ik niet zo erg dat is zo op te lossen. Voor het sporten wil ik sowieso wel lenzen hebben, die zou ik dan op regenachtige dagen op het werk ook beter kunnen gebruiken.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 23:11

Ik heb ook een half jaar een bril gedragen, maar ben toen toch weer voor een nieuw soort lens gegaan.
Vond het met rijden en sporten irritant en zonder bril voel ik me minder kwetsbaar en knapper. (Dit is natuurlijk erg subjectief, maar goed.)

Uiteindelijk toch weer terug naar de opticien gegaan en gevraagd of we niet toch zachte lenzen konden proberen.
Inmiddels weer helemaal happy. :)

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 23:28

zonnebloem18 schreef:
Regen en zon is wel een dingetje inderdaad, dan zou ik er een zonnebril op sterkte bij moeten hebben of lenzen in moeten doen, maar daar had ik nog niet zo bij stil gestaan.
Vies worden of het beslaan vind ik niet zo erg dat is zo op te lossen. Voor het sporten wil ik sowieso wel lenzen hebben, die zou ik dan op regenachtige dagen op het werk ook beter kunnen gebruiken.

Ik vraag me af of je dan nog steeds goedkoper uit bent, alles bij elkaar.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 23:34

Ik heb geen ervaring met lenzen. Heb wel sinds 1.5 week een bril die ik hele dagen op heb (moet). Lenzen waren geen optie omdat ik een prisma afwijking heb. Heb sinds 2011 al een bril (ook voor de prisma afwijking) alleen voor het computeren. Aan die eerste bril heb ik nooit goed kunnen wennen. De bril die ik nu sinds anderhalve week heb, gaat wel goed. Mits ik hem goed op zet. Zijn maatwerk glazen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:43

heb lenzen al heel lang, bril zet ik s avonds op voor naar bed gaan, smorgens zo snel mogelijk mn lenzen weer in.. ik vind juist mn lenzen super fijn.