Zoveel mensen die HET krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Zoveel mensen die HET krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 11:13

lees en hoor bijna niks anders meer dan mensen die sterven aan die rotziekte kanker.

in mijn naaste omgeving 2 mensen die er nu mee te maken hebben en ben er al 8 mensen aan verloren.

komt het nu veel meer voor??

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:19

Kanker neemt toe. Maar het komt ook wel omdat er steeds meer oudere mensen zijn en ook meer mensen in Nederland.

Ik ben vooral in mijn jonge leven veel jonge mensen verloren, onder de 50.
Dus voor mij is er geen gevoel dat het meer voorkomt.
Maar voor de meeste mensen geldt dat wel omdat ze zelf ook ouder worden en er zo steeds meer leeftijdgenoten het krijgen. Of als ze in de 20 zijn een opa en oma.

http://diagnose-kanker.nl/cijfers-over-kanker/
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 13-01-18 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:20

Ik zeg wel eens, het is bijna niet meer nodig om 'geschokt' te reageren als je hoort dat deze of gene kanker blijkt te hebben. Zoveel verschillende soorten kanker, voor mijn gevoel krijgt bijna iedereen uiteindelijk wel iets

Yenni

Re: Zoveel mensen die HET krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:21

Ik vind het ook veel voorkomen en ook steeds meer vormen die (nog) niet behandelbaar zijn. Zo ook mijn klasgenoot. 17 jaar en helaas uitbehandeld....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:23

Bij mij in de familie valt het gelukkig mee *klopt snel af*.
Maar in de familie van mijn man liggen momenteel drie mensen in het ziekenhuis met kanker, waarvan één waarschijnlijk het einde van het jaar niet meer gaat halen. Daarnaast hebben nog een aantal familieleden deze rotziekte.

Ik hoor ook wel eens: als je eenmaal kanker hebt gehad komt het vroeger of later altijd terug. Bij deze personen klopt dat helaas ook ;(

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:35

De natuur heeft altijd een manier gehad om de mensheid in toom te houden.. Kanker bestaat al lang, maar vroeger waren de gevaren uit de hoek van de Pest, Cholera, Griep epidemieën, geboorte gerelateerde problemen enz. gewoon veel groter. Daar gingen de meeste mensen aan dood. Nu hebben we Antibiotica en kunnen en weten we veel meer waardoor kanker een grotere plaats inneemt.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:37

Hier helaas gisteren te horen gekregen dat de buurvrouw nog maar een paar weken heeft. Ze heeft nooit ergens last van gehad tot 2 weken geleden en nu blijkt de helemaal vol te zitten. Helaas al meer mensen dichtbij eraan verloren hoop dat ze ooit een medicijn er tegen vinden :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:44

Kanker is in zekere zin een "ouderdomsziekte", als je maar oud genoeg wordt krijgt iedereen uiteindelijk kanker. Mensen worden ook steeds ouder, dus komt het veel meer voor.

Heb wel t idee dat het ook steeds meer bij jongere mensen voorkomt, dat is niet wetenschappelijk, gewoon eigen idee. Maar wellicht dat diagnostiek verbeterd is en vroeger de doodsoorzaak juist ergens anders gelegd werd? Vaak mensen die zodanig verzwakt zijn door kanker, kan een simpele longontsteking al fataal zijn. Vroeger gingen sowieso meer mensen dood aan een longontsteking, dus wellicht werd de kanker niet gevonden en dus niet als doodsoorzaak gezien? Ook een aanname en hersenspinsel, niet wetenschappelijk.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:47

[quote="Quir"]Kanker is in zekere zin een "ouderdomsziekte", als je maar oud genoeg wordt krijgt iedereen uiteindelijk kanker. Mensen worden ook steeds ouder, dus komt het veel meer voor.

Sorry maar dat ik echt onzin, juist hoe ouder je wordt hoe minder kans je krijgt op kanker.... Er krijgen veel minder mensen op hun 85ste kanker dan rond hun 55ste.

Het is gewoon een rotziekte en 1 op de 3 krijgt ermee te maken in welke vorm dan ook. Daarom is onderzoek hard nodig.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:50

Ik zou kanker geen ouderdomsziekte willen noemen, maar het is wel zo dat bepaalde soorten juist voorkomen bij mensen rond de 60/65. Maar hetzelfde geldt voor soorten die juist voorkomen bij jonge kinderen. Denk aan neuroblastoom.

mika11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:56

Las net in de krant, volgend jaar in Nederland is de helft van de bevolking 50 jaar of ouder.
Dus natuurlijk zitten we daar nu ook niet ver meer vanaf.

De helft van de bevolking 50 jaar of ouder, dan is het niet gek dat je zo vaak hoort dat iemand ziek is, waaronder kanker dus.

Maar ja, mijn broer is 46 en heeft strottenhoofdkanker, leeft nu met zo'n gat in z'n keel.
Hij valt echt nog niet onder de oude mensen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:59

Kanker ontstaat door fouten in het DNA van de cel waarna die cellen ongecontroleerd gaat delen. Die fouten kunnen genetisch (aangeboren) zijn, door invloeden van buitenaf of ontstaan doordat de zoveelste celdeling een fout niet meer repareert of een opstapeling van eerder foutjes. In verband met die laatste is het zeker een ouderdomsziekte, de cellen zijn al veel vaker gedeeld en daarom is de kans op mutaties die ongecontroleerde celdeling veroorzaken veel groter. Dus daarin ga ik zeker met Quir mee.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:59

Tjah.. nu dingen zoals de pest, cholera, tyfus, griep etc etc behandelbaar zijn, heeft de natuur wen ‘nieuwe/andere ziekte’ opgeroepen om de mensheid in toom te houden.. zeker nu een groot gedeelte van de ouderen 80+ worden en er steeds meer mensen op de wereld komen. Ik geloof zeker dat dit nog wel gaat uitbreiden, zoniet komt er wel een andere ziekte voor in de plaats :n

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:02

vraagteken schreef:
Quir schreef:
Kanker is in zekere zin een "ouderdomsziekte", als je maar oud genoeg wordt krijgt iedereen uiteindelijk kanker. Mensen worden ook steeds ouder, dus komt het veel meer voor.

Sorry maar dat ik echt onzin, juist hoe ouder je wordt hoe minder kans je krijgt op kanker.... Er krijgen veel minder mensen op hun 85ste kanker dan rond hun 55ste.

Het is gewoon een rotziekte en 1 op de 3 krijgt ermee te maken in welke vorm dan ook. Daarom is onderzoek hard nodig.

Het is geen on zin.
Houder mensen worden hoe meer kans op kanker.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat er ook veel jonge mensen deze rot ziekte krijgen.

Kijk maar in de link die ik heb geplaatst.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:04

vraagteken schreef:
Quir schreef:

Nee, is helaas geen onzin.
In ieder geval: alle mannen krijgen prostaatkanker. Kans is alleen groot dat ze voor die tijd al ergens anders aan overlijden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 12:14

maar zou het dan zo zijn dat de overheid ervoor zorgt dat het niet te genezen is of is dit weer een fabel.

geloof idd dat iedereen het zou kunnen krijgen als men ouder wordr, maar ook veel jongere mensen krijgen ermee te maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:17

Ik ben zeker iemand die geloofd dat de farmaceutische industrie een grote boef is.
Maar niet genezen bij kanker geloof ik niet direct. Bij andere ziektes waar maar snel medicijnen gegeven worden ja dat geloof ik wel. Maar dat is natuurlijk weer een heel ander onderwerp.

https://www.facebook.com/jessica.mendel ... 983156865/

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:39

vraagteken schreef:
Quir schreef:

Onzin is het zeker niet. Daar is zelfs onderzoek naar gedaan, “vroeger” tijdens de opleiding les gehad van een oncologie prof. die aangaf dat nagenoeg iedere oudere kanker had, maar daar niet aan hoeft te overlijden.

Het komt naar mijn idee “meer” voor omdat er meer aandacht en onderzoek naar word gedaan. Ik zie hier noordelijk niet meer of minder jongeren dan 15jr terug. Wel meer ouderen. Ook zie ik dat steeds meer mensen op leeftijd eerder kiezen voor geen behandeling dan wel, en gelukkig pushed een/onze artsen dan niet voor farmacie belang.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:43

Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 13-01-18 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:45

Als je mensen tussen de 60 en 75 bestempeld als ouder dan klopt het inderdaad, maar ik zie een oudere echt pas vanaf 80 plus en daar wordt minder vaak kanker gediagnosticeerd.
De 70 plusser van tegenwoordig is over het algemeen vaak nog redelijk fit, we werken niet voor niets straks door tot 70.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:48

Zo'n hekel aan allerlei bijnamen voor kanker. Kanker is kanker, geen 'het' of 'Die verschrikkelijke ziekte '. Zo blijft het in de taboesfeer, terwijl zoveel mensen er mee te maken krijgen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:55

Het eerste deel van mijn post was zelfs het enige wetenschappelijk onderbouwde deel. :+

Maar je idee dat 80+ minder de diagnose kanker krijgen of zelfs al hebben is echt enorm fout. In die leeftijd wordt er echter bijna nooit meer iets mee of aan gedaan, zeker in Nederland niet. Hier in Zweden gaan ze nog een stuk verder en langer door (iets met geld). Hier kom je ook nog gigantisch veel scans (CT/MRI) tegen van 90+ dat is in Nederland ook gewoon echt niet zo, maken ze niet eens meer een scan op die leeftijd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:58

Misschien bot gezegd, maar de gemiddelde leeftijd is iets van 80 jaar.
Dus op een gegeven moment zijn er dan ook minder 80 plussers meer over dus ja uiteindelijk zal de diagnose kanker dan ook niet meer gesteld hoeven worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:58

Natuurlijk komt het meer voor. Wij worden ouder dus de kans is gewoon groter dat we in ons leven wel met kanker worden geconfrontreerd. Of dat nu bij jouzelf is of bij naasten. Verder kunnen we ons de vraag stellen of wij wel zoveel gezonder leven? Kijk naar de luchtvervuiling, de hormonen en pesticiden die in ons vlees worden gepompt. Meisjes zijn vroeger ongesteld, zou ook (deels) komen door de hormonen in ons eten. Dus ja, kanker ‘hoort’ erbij. De groei van kanker wordt ook gestimuleerd door suikers. Eten wij nu ook veel meer dan 100 jaar terug.

Benangelique: Daarin kan ik jou alleen maar gelijk geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:06

SecretLIN schreef:
maar zou het dan zo zijn dat de overheid ervoor zorgt dat het niet te genezen is of is dit weer een fabel.

geloof idd dat iedereen het zou kunnen krijgen als men ouder wordr, maar ook veel jongere mensen krijgen ermee te maken.

De oncoloog die mijn man behandelde zei ooit dat de meeste kankers zich ontwikkelen tussen 45 en 50 jaar.

Op je eerste vraagje... bekijk het samengaan tussen Bayer en Monsanto. Treffender kan het niet zijn.