2018, een jaar met veel zorgen?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anoniem

2018, een jaar met veel zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:46

Hoi bokkers,

Normaal gesproken post ik over dit onderwerp nooit dingen omdat ik tot vorig jaar er weinig mee te maken heb gehad. Nu moet ik eigenlijk toch wel mijn hart even luchten en misschien zijn er wel bokkers die ook een soort gelijk iets hebben meegemaakt.

Het gedonder begon vorig jaar met mijn oma, ze had enorm veel last van haar buik maar natuurlijk te eigenwijs om naar de dokter te gaan. In eerste instantie konden ze niks bijzonders vinden waar haar klachten vandaan kwamen. Ze werd doorverwezen naar het ziekenhuis voor een darmonderzoek en daar kwamen wat verontrustende uitslagen uit. Ze hebben een kijkoperatie gedaan en in haar darmen zagen ze meer dan 150 poliepen in verschillende grootte. Ze hebben gelijk biopten afgenomen om te kijken of dit goed of kwaadaardig was. Hier kwam uit dat het gelukkig goedaardig was maar uit het verdere onderzoek is gebleken dat mijn oma een bepaald gen draagt wat er voor zorgt dat er poliepen groeien in de darmen die uiteindelijk tumoren worden. Dit gen kan ook doorgegeven worden aan de kinderen, maar het gen zou pas op latere leeftijd voor poliepen zorgen. Laat mijn oma nou 2 kinderen hebben, mijn moeder en mijn oom. Na veel gesprekken met de artsen werd het al snel duidelijk dat de kinderen 50% kans hebben dat ze dit gen ook dragen. Mijn oom vind het onderwerp te spannend en wilde zich niet laten onderzoeken, mijn moeder daar in tegen heeft zich laten onderzoeken. Hier kwam uit dat ook mijn moeder dit gen draagt wat dus automatisch betekend dat haar kinderen ook 50% kans hebben dat ze dit gen dragen.

Vandaag had mijn moeder een maag-darm-lever onderzoek gehad waarbij ze ook direct in haar darmen gingen kijken. Helaas kwam er geen goed nieuws uit dit onderzoek want mijn moeder blijkt nog meer poliepen in haar darmen te hebben dan mijn oma. Ook werd er een poliep in haar slokdarm gevonden. Ze hebben intotaal 8 biopten genomen en over 1,5 week krijgen we de uitslag ervan inclusief hoe ze het verder willen gaan aanpakken. Ondanks dat het bij mijn oma allemaal positief was zitten we nu met zijn allen in de rats over de uitslagen van mijn moeder. Hoewel ze zeggen dat het gen pas na je 50e actief? (ik weet even niet het juiste woord ervoor) word baart het iedereen wel zorgen aangezien mijn moeder net begin 50 is. Nu blijkt dat mijn moeder ook drager is komen er meer vragen over mijn zusje en ik. Zullen we ook drager zijn of juist niet? Helaas moeten we nog even wachten tot dit allemaal duidelijk word en wat de artsen te zeggen hebben.

Het is misschien een chaotisch verhaal geworden, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk overkomt. Nu ben ik benieuwd of er misschien nog meer bokkers zijn die hier ervaringen mee hebben of eventueel uit je omgeving. Je mag ook gerust een pbtje sturen. :)

DebGizmo

Re: 2018, een jaar met veel zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:56

Wat een onzekerheid, sterkte!

❤️ Mama van 4 fantastische kinderen! ❤️

Pepperrr

Re: 2018, een jaar met veel zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:07

Lastig zeg, die onzekerheid! Ik zou jezelf er iig ook op laten testen! Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar kan me wel enigzins voorstellen hoe je je voelt :(:)

Ik wens jullie allemaal veel sterkte!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie