Problemen met kroon

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

nikilover

Problemen met kroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 09:28

Hallo allemaal,

Als eerste mijn excuses als dit topic verkeerd staat.
Ik hoop dat deze, indien ik toch verkeerd heb gekozen, verplaatst kan worden.

Voor een jonge vrouw van 23 jaar heb ik al redelijk wat kosten/problemen gehad met mijn gebit.
Ik heb een tijdje bij een tandarts gelopen, waar ik na iedere vulling ontzettend last had van mijn kiezen.
Ook (overigens Eigen schuld, na het verliezen van een vulling te lang gewacht met een afspraak maken ) een wortelkanaalbehandeling moeten ondergaan aan 1 van mijn kiezen rechtsonder, die daarna gevuld is er waar op den duur een kroon voor in de plaats moest komen.

Op een gegeven moment kreeg ik linksonder last van mijn kies, en ben ik daarmee naar de tandarts gegaan. De tandarts hield vol dat de pijn uit mijn verstandskiezen kwamen, ondanks dat ik aan bleef geven dat de pijn uit de kies ervoor kwam.
Daar je een deskundige uiteraard vertrouwt, en hij had uitgelegd dat de pijn makkelijk uit kan stralen naar een andere kies, heb ik een afspraak gemaakt bij de kaakchirurg. Alle 4 de kiezen moesten er uit volgens de tandarts.

Toen ik eenmaal bij de kaakchirurg foto's had laten maken - En hij mij vroeg wat ik nu eigenlijk kwam doen, ( lig je daar... :') ) Heb ik besloten van tandarts te wisselen.
Verstandskiezen zijn uiteindelijk wel getrokken.
Ik had ervoor kunnen kiezen om het niet te doen, maar aangezien ik de kosten toch al te pakken had, heb ik met de chirurg overlegd om het toch gelijk te doen, al was het om ' problemen' in de toekomst te voorkomen.

Echter waren mijn verstandskiezen er uit, en bleef de pijn in, jaja, de kies ervoor.

Oke, dat is wat voor-informatie.

Daarna dus naar een nieuwe tandarts.
De kies bleek inderdaad last te geven, omdat de vulling simpelweg te hoog bleek te zijn.
Stukje afgehaald, en binnen een paar dagen verdween de pijn.

Daarna toch een goede vertrouwensband opgebouwd met mijn huidige tandarts, na het vullen had ik geen last meer van pijnlijke kiezen.

Wel had hij al eens laten doorschemeren dat ik waarschijnlijk met mijn kiezen knars in mijn slaap.
Behalve dat het ter sprake is gekomen, is daar nooit concreet verder wat mee gedaan.

Uiteindelijk besloten om de kroon die ik nodig had te laten plaatsen.
Deze was vrij hoog, en om deze passend te maken, hebben ze aardig wat van de kroon afgeslepen, tot het punt waarop hij aangaf dat hij echt niet verder kon i.v.m. dat de kroon anders te zwak zou worden.
Daarop is er een fractie van een mm van mijn kies erboven afgeslepen ( Ik heb aangegeven dat de kroon gewoon goed moest zijn in mijn ogen, dat de kies erboven met rust gelaten moest worden )
Maar de tandarts verzekerde mij dat dit in sommige gevallen echt nodig is, en dat het om een fractie van een mm ging, wat geen schade aanbrengt aan mijn Eigen kies.

Echter is er met het bespreken van de kroon, niet bij mij aangegeven dat een kroon van porselein erg kwetsbaar is als je tanden knarst.
Ik had al geopperd de kies gewoon te trekken i.p.v. er een kroon overheen te plaatsen, maar daar gingen ze niet mee akkoord gezien mijn leeftijd, ook logisch.

Echter gaf de tandarts bij mijn controle in November aan dat er een klein stukje was afgebroken, en dat dit opzich geen problemen gaf, zo klein was het.
Wel dat ik aan een opbeetplaat moet gaan denken, omdat een kroon 5 jaar mee moet gaan en ik deze na nog geen jaar al aan het ' slopen ' was tijdens mijn slaap.
Hierop heb ik gevraagd om de begrotingen, omdat het aardig in de kosten zou lopen.

Echter ( vanwege drukte bij de tandarts, de feestdagen, en op verkeerde tijdstippen bellen van mijn kant ) heb ik pas gisteren de begroting ontvangen voor mijn opbeetplaat.

Toch is er nu weer een stuk van mijn kroon afgebroken, waarop de assistente zei dat ik misschien een nieuwe moet laten plaatsen.

Ik heb aangegeven dat ik dat niet zie zitten met een kroon van net een jaar oud...
Het kost toch weer EUR 500,00...

Nu is mijn vraag:

Indien het zo ver moet komen.
Dien ik dan zelf op te draaien voor de kosten?

Online kan ik wel iets vinden over dat tandartsen, indien bekend dat je knarst, de opties hadden moeten bespreken om eventueel voor steviger materiaal te gaan.
Ook is er pas na het plaatsen van de kroon, pas ' echt ' concreet sprake geweest dat ik nu echt aan een opbeetplaat moet gaan denken tegen het knarsen.

Als ik van te voren had geweten dat mijn kroon zo kwetsbaar was in mijn situatie, had ik wellicht heel anders besloten - Of zelf gelijk aangedrongen op een begroting voor de opbeetplaat.

Wat zijn mijn rechten hierin?

Alvast bedankt! ( Al is het maar voor het lezen van mijn lange verhaal... )

Love the life you live. ♥

Winged

Re: Problemen met kroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:59

Hoe zit je tandartsverzekering in elkaar?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 10:10

Winged schreef:
Hoe zit je tandartsverzekering in elkaar?

Ik ben vrij uitgebreid verzekerd, maar toch dekt mijn verzekering maar een max. bedrag van een kroon.

Echter wil ik geen beroep doen op mijn verzekering/Eigen portemonnee als ik het idee heb dat dit voorkomen had kunnen worden door middel van de juiste info door de tandarts.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:14

Max tot 1000 euro neem ik aan.

Is het bewezen dat jij met je tanden knarst? Is er onderzoek naar gedaan. Met alleen 'het vermoeden was er' heb je niet genoeg draagkracht.

(Herkenbaar hoor, ik mis twee kiezen door mijn ortho... Bleek dat achteraf een tweetal kiezen melkkiezen waren. Nadat die zijn 'opgelost' bleven er een paar gaten over. Schade: Ruim 10.000 euro. Wie kan ervoor opdraaien? Ik. Rechtsbijstand en al bijgeweest..)

Heb je een rechtsbijstandsverzekering: Peil die even.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 10:20

Winged schreef:
Max tot 1000 euro neem ik aan.

Is het bewezen dat jij met je tanden knarst? Is er onderzoek naar gedaan. Met alleen 'het vermoeden was er' heb je niet genoeg draagkracht.

(Herkenbaar hoor, ik mis twee kiezen door mijn ortho... Bleek dat achteraf een tweetal kiezen melkkiezen waren. Nadat die zijn 'opgelost' bleven er een paar gaten over. Schade: Ruim 10.000 euro. Wie kan ervoor opdraaien? Ik. Rechtsbijstand en al bijgeweest..)

Heb je een rechtsbijstandsverzekering: Peil die even.

Helaas niet - tot max. 250 EUR voor een kroon als je top verzekerd bent bij DSW.
Daar ik dacht wel 5 jaar met de kroon te doen, ben ik ook niet overgestapt, omdat deze verzekering verder wel goed bij mij aansluit.

Er is geen onderzoek naar gedaan...
Er wordt nu wel een begroting doorgestuurd a 270 euro voor een opbeetplaat :wow:

Ik heb dinsdag de afspraak staan met mijn tandarts, ik ga uiteraard aangeven dat ik vind dat zij dit op dienen te nemen met het lab waar de kroon gemaakt is...

Rechtsbijstand is inderdaad ook een goede!

En jeetje, wat een hoop geld in jouw geval... :n

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:32

Let op, een rechtsbijstand is niet geldig als je hem nu afsluit, je had dan al voor het plaatsen van de kroon hem moeten hebben. Anders zit je met het 'er is een mogelijk conflict aanstaande dus niet geldig.'

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:52

Tandtechnieker hier, als je knarst zou ik dus echt niet kiezen voor een opgebakken porselein kroon. Opgebakken is ook nog eens duurder dan een bruxzir(knars) kroon.

Één van de mooiste dingen in mijn leven is de wereld, ik maak dan ook graag foto's van de natuur en landschappen, maar wel natuurlijk, geen filters klik hier om de foto's op instagram te bekijken

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 11:00

moonsparkle schreef:
Tandtechnieker hier, als je knarst zou ik dus echt niet kiezen voor een opgebakken porselein kroon. Opgebakken is ook nog eens duurder dan een bruxzir(knars) kroon.

Dat is mijn punt ook, ik ben helemaal niet geinformeerd over wat de mogelijkheden waren of iets dergelijks. Als ze mij hadden verteld dat ik, i.v.m. knarsen (waar dus nu pas concreet over gesproken is en waar begrotingen voor opgemaakt zijn, maar bij hen wel al eerder bekend was ) ieder jaar 500 euro kwijt zou zijn aan een nieuwe kroon had ik a) wellicht voor ander materiaal gekozen en b) direct een opbeetplaat laten maken, in plaats van dat ze daar mee komen als er al een stukje af is...

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:19

Ik volg even. Heb dan nog wel geen kroon maar ik heb wel ontzettend slecht tanden mede door tanden knarsen.
Wordt met een opbeetplaat trouwens zo'n rubberen(of ander materiaal) mondstukje bedoeld die je tijdens het slapen in kan hebben?

If you're rich: live your life to the fullest.
If you're poor: screw everything and become a hobbit

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 12:03

Saranghea schreef:
Ik volg even. Heb dan nog wel geen kroon maar ik heb wel ontzettend slecht tanden mede door tanden knarsen.
Wordt met een opbeetplaat trouwens zo'n rubberen(of ander materiaal) mondstukje bedoeld die je tijdens het slapen in kan hebben?

Ja klopt inderdaad, ze nemen een afdruk van je tanden en dan krijg je een soort bitje op maat, ik dacht gemaakt van kunstof maar dat weet ik echt niet zeker.
Dit beschermt je tanden/kiezen tijdens je slaap.

Wel heb ik hier nog mijn vragen over, daar deze bij mijn tandarts vrij duur is ( EUR 270 ) en ik op internet lees dat deze niet meer past zodra er eventueel gevuld moet worden...

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:36

nikilover schreef:
Saranghea schreef:

Ja klopt inderdaad, ze nemen een afdruk van je tanden en dan krijg je een soort bitje op maat, ik dacht gemaakt van kunstof maar dat weet ik echt niet zeker.
Dit beschermt je tanden/kiezen tijdens je slaap.

Wel heb ik hier nog mijn vragen over, daar deze bij mijn tandarts vrij duur is ( EUR 270 ) en ik op internet lees dat deze niet meer past zodra er eventueel gevuld moet worden...

Ah okee. Zo'n bitje heb ik namelijk een aantal jaar terug ook geprobeerd, alleen had ik die redelijk snel stuk. Het kan natuurlijk zijn dat die toen anders werd gemaakt dus als je een bitje krijgt laat dan graag weten hoe goed ie werkt, want opzich zou ik het wel weer een nieuwe kans wilen geven als t geen 200 euro was geweest

If you're rich: live your life to the fullest.
If you're poor: screw everything and become a hobbit

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 13:30

Ja is goed dat laat ik dan weten!
Het hangt helemaal van de reactie van mijn tandarts af dinsdag.
Als zij zeggen, wij nemen de reparatie/het vervangen van de kroon op ons, ja dan maak ik gelijk een afspraak om een bitje aan te laten meten, om hem dan goed te houden.

Doen ze dat niet ben ik bang dat het eerst een flinke discussie wordt, en dan vraag ik mij af of ik uberhaupt bij die tandarts nog zo'n investering wil doen.

De prijs bij andere tandartsen ligt gemiddeld 70 - 100 lager...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:22

Die prijs is niet extreem hoog voor een knarsplaatje, dat kan dus best kloppen. Dat deze niet meer zou passen na het vullen lijkt me niet te kloppen, ten slotte kan hij de vulling inslijpen. Wat wel zo is is dat de splint niet meer past als er weer een nieuwe kroon word geplaatst, want het bitje is helemaal naar je tanden gevormd. Wel zou ik absoluut aanraden een splint te nemen, als ik de afdrukken zie van knarsers :n zo zonde

Één van de mooiste dingen in mijn leven is de wereld, ik maak dan ook graag foto's van de natuur en landschappen, maar wel natuurlijk, geen filters klik hier om de foto's op instagram te bekijken

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:39

Er is flink geknoeid met jouw gebit. meestal is het moeilijk om schade vergoed te krijgen.Die kronen moeten gewoon goed passen zonder gezonde tanden af te slijpen. Maar dat doen ze wel! (hier ervaringsdeskundige).Wat denk je van gouden kronen,die zijn enigszins buigzaam.En kosten niet meer.Als je dan knarst slijpen ze zelf wat bij.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:40

€ 270 voor een opbeetplaat?
Heel toevallig eergister de afdrukken laten maken. Kost mij € 145,80! Das nogal een verschil!

Ik had voorheen ook een tandarts die het liefst overal een kroon op zou zetten.
Nu een nieuwe tandarts en heb het woord kroon nog niet horen vallen!

[o]

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 15:29

loez schreef:
€ 270 voor een opbeetplaat?
Heel toevallig eergister de afdrukken laten maken. Kost mij € 145,80! Das nogal een verschil!

Ik had voorheen ook een tandarts die het liefst overal een kroon op zou zetten.
Nu een nieuwe tandarts en heb het woord kroon nog niet horen vallen!

Ja dat is echt een groot verschil he!
Ik had online al gezien dat het bij veel tandartsen tussen de 140 - 200 euro ligt...

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 15:32

anjali schreef:
Er is flink geknoeid met jouw gebit. meestal is het moeilijk om schade vergoed te krijgen.Die kronen moeten gewoon goed passen zonder gezonde tanden af te slijpen. Maar dat doen ze wel! (hier ervaringsdeskundige).Wat denk je van gouden kronen,die zijn enigszins buigzaam.En kosten niet meer.Als je dan knarst slijpen ze zelf wat bij.

Deze keus hebben ze mij nooit voorgelegd helaas...
Wellicht gingen ze ervan uit omdat ik jong ben en het ' mooier ' is?
Ik heb helaas echt geen idee...

Overigens wil ik enkel dat herstel/opnieuw plaatsen niet voor mijn rekening komt...
De kies erboven is nu eenmaal al bijgeslepen, dat kan ik niet meer veranderen.
Maar ik vind wel dat een kroon van een jaar oud gewoon ' garantie ' moet hebben, zeker omdat zij pas met een opbeetplaat komen nadat het eerste stukje al eraf was...
Terwijl het wel al bekend was, en daar niet op ingespeeld is met het plaatsen van de kroon...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:55

Volgens de tandarts die de meeste kronen bij mij gezet heeft,moeten ze 40 jaar meegaan! Tenzij je grind eet, zei hij.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie