Als eerste mijn excuses als dit topic verkeerd staat.
Ik hoop dat deze, indien ik toch verkeerd heb gekozen, verplaatst kan worden.
Voor een jonge vrouw van 23 jaar heb ik al redelijk wat kosten/problemen gehad met mijn gebit.
Ik heb een tijdje bij een tandarts gelopen, waar ik na iedere vulling ontzettend last had van mijn kiezen.
Ook (overigens Eigen schuld, na het verliezen van een vulling te lang gewacht met een afspraak maken ) een wortelkanaalbehandeling moeten ondergaan aan 1 van mijn kiezen rechtsonder, die daarna gevuld is er waar op den duur een kroon voor in de plaats moest komen.
Op een gegeven moment kreeg ik linksonder last van mijn kies, en ben ik daarmee naar de tandarts gegaan. De tandarts hield vol dat de pijn uit mijn verstandskiezen kwamen, ondanks dat ik aan bleef geven dat de pijn uit de kies ervoor kwam.
Daar je een deskundige uiteraard vertrouwt, en hij had uitgelegd dat de pijn makkelijk uit kan stralen naar een andere kies, heb ik een afspraak gemaakt bij de kaakchirurg. Alle 4 de kiezen moesten er uit volgens de tandarts.
Toen ik eenmaal bij de kaakchirurg foto's had laten maken - En hij mij vroeg wat ik nu eigenlijk kwam doen, ( lig je daar...

Verstandskiezen zijn uiteindelijk wel getrokken.
Ik had ervoor kunnen kiezen om het niet te doen, maar aangezien ik de kosten toch al te pakken had, heb ik met de chirurg overlegd om het toch gelijk te doen, al was het om ' problemen' in de toekomst te voorkomen.
Echter waren mijn verstandskiezen er uit, en bleef de pijn in, jaja, de kies ervoor.
Oke, dat is wat voor-informatie.
Daarna dus naar een nieuwe tandarts.
De kies bleek inderdaad last te geven, omdat de vulling simpelweg te hoog bleek te zijn.
Stukje afgehaald, en binnen een paar dagen verdween de pijn.
Daarna toch een goede vertrouwensband opgebouwd met mijn huidige tandarts, na het vullen had ik geen last meer van pijnlijke kiezen.
Wel had hij al eens laten doorschemeren dat ik waarschijnlijk met mijn kiezen knars in mijn slaap.
Behalve dat het ter sprake is gekomen, is daar nooit concreet verder wat mee gedaan.
Uiteindelijk besloten om de kroon die ik nodig had te laten plaatsen.
Deze was vrij hoog, en om deze passend te maken, hebben ze aardig wat van de kroon afgeslepen, tot het punt waarop hij aangaf dat hij echt niet verder kon i.v.m. dat de kroon anders te zwak zou worden.
Daarop is er een fractie van een mm van mijn kies erboven afgeslepen ( Ik heb aangegeven dat de kroon gewoon goed moest zijn in mijn ogen, dat de kies erboven met rust gelaten moest worden )
Maar de tandarts verzekerde mij dat dit in sommige gevallen echt nodig is, en dat het om een fractie van een mm ging, wat geen schade aanbrengt aan mijn Eigen kies.
Echter is er met het bespreken van de kroon, niet bij mij aangegeven dat een kroon van porselein erg kwetsbaar is als je tanden knarst.
Ik had al geopperd de kies gewoon te trekken i.p.v. er een kroon overheen te plaatsen, maar daar gingen ze niet mee akkoord gezien mijn leeftijd, ook logisch.
Echter gaf de tandarts bij mijn controle in November aan dat er een klein stukje was afgebroken, en dat dit opzich geen problemen gaf, zo klein was het.
Wel dat ik aan een opbeetplaat moet gaan denken, omdat een kroon 5 jaar mee moet gaan en ik deze na nog geen jaar al aan het ' slopen ' was tijdens mijn slaap.
Hierop heb ik gevraagd om de begrotingen, omdat het aardig in de kosten zou lopen.
Echter ( vanwege drukte bij de tandarts, de feestdagen, en op verkeerde tijdstippen bellen van mijn kant ) heb ik pas gisteren de begroting ontvangen voor mijn opbeetplaat.
Toch is er nu weer een stuk van mijn kroon afgebroken, waarop de assistente zei dat ik misschien een nieuwe moet laten plaatsen.
Ik heb aangegeven dat ik dat niet zie zitten met een kroon van net een jaar oud...
Het kost toch weer EUR 500,00...
Nu is mijn vraag:
Indien het zo ver moet komen.
Dien ik dan zelf op te draaien voor de kosten?
Online kan ik wel iets vinden over dat tandartsen, indien bekend dat je knarst, de opties hadden moeten bespreken om eventueel voor steviger materiaal te gaan.
Ook is er pas na het plaatsen van de kroon, pas ' echt ' concreet sprake geweest dat ik nu echt aan een opbeetplaat moet gaan denken tegen het knarsen.
Als ik van te voren had geweten dat mijn kroon zo kwetsbaar was in mijn situatie, had ik wellicht heel anders besloten - Of zelf gelijk aangedrongen op een begroting voor de opbeetplaat.
Wat zijn mijn rechten hierin?
Alvast bedankt! ( Al is het maar voor het lezen van mijn lange verhaal... )