Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mlies schreef:Meer rijstwafels en meer groente.. Vanmorgen dus ontbeten met rauwe wortels en tomaat.
Ik maak ook wel geregeld pannenkoekjes van ei met banaan/spinazie en wat havermout.
Vorige week heb ik wat meer gemaakt zodat ik die dan in kan vriezen.
Ik heb jaren en jaren ontbeten (en lunch ook vaak) met kwark met muesli of sojamelk met brinta..
Dat ben ik nog lang blijven doen, maar dat verdraag ik ook niet lekker meer dus dat moet ik gewoon schrappen op advies van de MDL arts..
elenaMM77 schreef:Mlies schreef:Meer rijstwafels en meer groente.. Vanmorgen dus ontbeten met rauwe wortels en tomaat.
Ik maak ook wel geregeld pannenkoekjes van ei met banaan/spinazie en wat havermout.
Vorige week heb ik wat meer gemaakt zodat ik die dan in kan vriezen.
Ik heb jaren en jaren ontbeten (en lunch ook vaak) met kwark met muesli of sojamelk met brinta..
Dat ben ik nog lang blijven doen, maar dat verdraag ik ook niet lekker meer dus dat moet ik gewoon schrappen op advies van de MDL arts..
als je coeliakie hebt zou ik iedere glute uit je dieet schrappen, ook al 'verdraag' je ze min of meer, of matig of 'ach ik neem t op de koop toe'.. het beschadigen van je darmvlokken is immers spelen met je gezondheid, beschadigde darmvlokken door couliakie is verhoogde kans op kanker.. die kans neemt af als je je strict aan je dieet houdt.
er zijn voldoende goede crackers op de markt, het brood wordt ook steeds beter (je kunt t ook zelf bakken), of je maakt er toast van.. boekweitpannekoeken kun je maken als ontbijt eventueel.
voor wat betreft het afvallen.. is je schildklierfunctie al onder de loep genomen en de mate van beschadiging van je darmen.. want als je darmen beschadigd zijn, neem je al minder voedingsstoffen op dan de bedoeling is (zou je dus al moeten afvallen), als je een trage schildklier hebt, zou je daar eerst naar moeten kijken..
zomaar gaan lijnen, zo vroeg na je diagnose zou ik niet zomaar doen.. te meer omdat je dus nog niet glutenvrij (hoe zit t met al je andere dingen, neem je alles al echt onder de loep? snoep, chocolade, bouillon, saus, kruidenmixen etc etc etc) eet en je darmen dus nog steeds aan beschadigingen onderhevig zijn. als je je dieet optimaal onder controle hebt en je weet hoe het met je schildklier staat kun je altijd nog gaan 'lijnen'.
Mlies schreef:Sorry als het er niet duidelijk stond, maar sinds de diagnose eet ik strikt glutenvrij hoor! Check alle etiketten en ook 'kan sporen van..' vermijd ik eigenlijk altijd.
Bloed is vorige week nog geprikt wegens blijvende vermoeidheid, daar moet ik nog even achteraan bellen..