Jezelf regels opleggen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thirteenn

Jezelf regels opleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 16:18

Ik merk dat ik (redelijk autistisch) allemaal regeltjes heb voor mezelf waar ik graag aan houd zoals bijvoorbeeld

ik heb een vaste plek op de bank, aan de eettafel en als ik met de trein moet
ik wil altijd eerst douchen, dan eten en dan de rest (sochtends)
Alles wat ik maak moet mooi en netjes zijn
Wil altijd alle afpraken duidelijk hebben
als ik eet maak ik mn bestek extra schoon

Nou vroeg ik me af of er meer bokkers zijn die zichzelf regeltjes opleggen? :+ En proberen jullie die ook te doorbreken?

Vanillia

Re: Jezelf regels opleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:25

Nee ik ben een redelijke control freak als het op afspraken aankomt, komt ook een beetje door mijn werk. Verder heb ik zo min mogelijk regels voor mezelf, ik merk dat dat voor mij juist averechts werkt. Ik raak dan gefrustreerd als ik me er een keer niet aan hou etc.

freetorun

Re: Jezelf regels opleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:26

Ik moet(!) altijd de heenweg anders rijden dan de terugweg.. :')

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:29

freetorun schreef:

Hahaha kom je wel ergens :)

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 16:30

freetorun schreef:

Dat is stiekem wel een leuke! Kom je wel ergens haha. maar lijkt me ook weer lastig

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:31

Ik ben ook autistisch, maar mezelf regels opleggen zorgt juist voor extra stress. Ik ben vaak moe en overprikkeld en dan kan ik niet voldoen aan de standaard die ik mezelf heb opgelegd, dat is dan niet een mindset waarin ik nog meer frustratie kan gebruiken.
Wat ik wel doe is vooruit plannen wanneer ik genoeg tijd heb om het huishouden een beetje bij te houden. Ik hou daarvoor avonden of dagdelen vrij. In die tijd doe ik dan ook niets anders dan een beetje schoonmaken en opruimen.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:36

thirteenn schreef:
freetorun schreef:

Dat is stiekem wel een leuke! Kom je wel ergens haha. maar lijkt me ook weer lastig

Ik moet er wel bij zeggen, dit is voor bekende plekken. Dus naar m'n werk, stal, ouders, vrienden etc. Het begon ooit omdat ik zo suf raakte van telkens dezelfde route. Nu ken ik bijvoorbeeld 8 routes naar m'n werk :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:00

Vroeger had ik dit ook en soms neigde het zelfs naar iets dwangmatigs. Rare gewoonten die ik moest doen van mezelf omdat het anders niet goed ging of ik me niet goed voelde ofzo.
Ik ben zo blij dat ik nu een soort innerlijke rust heb waarbij ik dit niet meer hoef van mezelf. Zo'n bevrijding eigenlijk. Als ik nu eerst mijn vlees, dan mijn aardappels en dan mijn groente wil eten dan is dat omdat ik het lekker vind op die manier. En niet om me goed te voelen. Klinkt beetje stom waarschijnlijk maar het heeft best invloed op je gemoedsrust.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 02-01-18 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 19:19

Suzanne F. schreef:
Vroeger had ik dit ook en soms neigde het zelfs naar iets dwangmatigs. Rare gewoonten die ik moest doen van mezelf omdat het anders niet goed ging of ik me niet goed voelde ofzo.
Ik ben zo blij dat ik nu een soort innerlijke rust heb waarbij ik dit niet meer hoef van mezelf. Zo'n bevrijding eigenlijk. Als ik nu eerst mijn vlees, dan mijn aardappels en dan mijn groente wil eten dan is dat omdat ik het lekker vindt op die manier. En niet om me goed te voelen. Klinkt beetje stom waarschijnlijk maar het heeft best invloed op je gemoedsrust.

Dat heeft het zeker, merk het bij mezelf ook. Voor school ben ik ook bezig met een kunstproject omtrent mijn regeltjes :+