Extra energie gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Extra energie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 19:58

Hey bokkers,

Ik zit met een klein probleempje. Telkens als ik terug van stal kom, vooral in de winter als het temperatuurverschil groot is, ben ik ontzettend moe.
Dit is in principe nog niet zo'n probleem, maar sinds kort voer ik iedere ochtend rond 9 de paarden en heb dus de rest van de dag een ontzettend moe en loom gevoel.
Dit zal vooral moeilijk worden als ik na de vakantie weer naar de universiteit ga, en dan soms na het voeren van de paarden nog zo'n 8 uur universiteit voor de boeg heb.

Verder eet ik gezond (vegetarisch, maar de waarden worden vaak gecontroleerd en zijn altijd vrijwel perfect) en drink geen koffie/thee/frisdrank of andere caffeine die me een 'dip' zou kunnen bezorgen.

Wie heeft er ideeën voor extra energie of tegen die inzinking/dip?

Nala

Re: Extra energie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 20:31

Helemaal niemand?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:00

Is je vitamine D wel hoog genoeg?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:02

Ik slik metarelax, ben ook vegetariër en had precies hetzelfde probleem als jij.
Sinds ik dit slik, iets meer en echt gezond eet, veel water drink en zoveel sport als ik wil,
Voel ik me topfit, ik stuiter de hele dag door, als je wat meer info wilt stuur je maar een pb :)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:04

Ik ben ook 9/10 keer moe en futloos. Loop hier sinds kort voor bij de HA maar voorlopig is er nog niks uitgekomen.

Ik kan je dan ook verder geen advies geven (helaas).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:14

Ik neem sinds een tijd extra vitamine D en vitamine B en merk dat ik energie zat heb om stallen te mesten en mijn eigen werk s'middags en s'avonds ook nog te doen :j
Ik heb gewoon eigen merk van kruidvat.

Deze
https://www.kruidvat.be/nl/kruidvat-vit ... /p/1605738
En ook geschikt voor vegetarisch

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 21:24

D en B zijn allemaal eigenlijk perfect op orde, tenminste, bij de laatste controle in de herfst.

Metarelax klinkt alsof het het tegenovergestelde doet van energie geven, maar als je me een pbtje zou willen doen met meer info, graag!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 11:53

Iemand nog een idee?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:57

Ik vraag me af of het aan de tijd van het jaar ligt en/of het weer. :+
Hier hetzelfde probleem. Het gaat goed voor ik naar de paarden ga en zo lang ik bezig ben maar zodra ik thuis kom en me neer zet is de kaars uit. :x Ik zit me om half zeven al wanhopig wakker te houden en op de klok te kijken of het al een acceptabel uur is om te gaan slapen. :oo :=
Ook hier wordt, omwille van medicatie, mijn bloed regelmatig gecontroleerd en de laatste controle (begin december) was alles nog in orde. :\

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:03

Is je ijzer ook getest?
Verder herken ik je gevoel heel goed, van de kou buiten naar het warme binnen. Gegarandeerd lekker slapen na een buitenrit. Ik realiseerde me pas na een paar keer, dat ik het toch wel heel erg koud had gehad. Uiteindelijk warm je wel weer op (net als wanneer je vingers eerst stijf worden van de kou en na een tijdje toch weer ontdooien). Toch kost dat heel veel energie. Klinkt wel heel simpel: buiten echt warmer aankleden (muts, goede laarzen).
Wat ik ook wel doe is even een powernapje onder een deken en een kop gemberthee, tien minuutjes opwarmen, wel een wekker zetten!

Maar ik ben ook benieuwd naar meer tips :-)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 12:22

Warm aangekleed ben ik zeker wel, thermo laarzen, thermo broek, thermo sokken, fleecevest, lange jas, oorwarmers...
Het ijzer is ook prima, ik eet bijna iedere dag vegetarische vleesvervangers waar alles in zou moeten zitten.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:41

Je kunt even googlen op L- Carnitine
( ik slik het periodes, ben zelf ook vegetariër en voel met dit middel dat de kachel goed brand)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:42

Maddoxx schreef:
D en B zijn allemaal eigenlijk perfect op orde, tenminste, bij de laatste controle in de herfst.

Metarelax klinkt alsof het het tegenovergestelde doet van energie geven, maar als je me een pbtje zou willen doen met meer info, graag!

Daar zeg je het zelf toch ;)
Herfst, einde zomer, dan heb je meestal wel nog genoeg vit. D En nu ook nog?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 12:50

Het is al een tijdje niet meer nagekeken, maar ik voel me als ik niet naar stal ben geweest de hele dag topfit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:24

Wat was de waarde van Vit-D de laatste keer, ondergrens stellen huisartsen vaak op 50 , echter, veel artsen houden tegenwoordig een waarde van minimaal 80 aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:34

Ben je wel eens getest op allergieën?
Als je er echt alleen last van hebt nadat je op stal geweest bent zou je ook last kunnen hebben van stof/hooi bijvoorbeeld.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 14:41

Ik ben allergisch voor zo ongeveer alles op een stal. Veel soorten gras, hooi en stro, en zelfs ook voor paarden. Maar zou ik er dan niet in de zomer en winter evenveel last van moeten hebben? En als ik m'n allergie medicijnen (die ik bij hoog pollenpercentage in de zomer slik) helemaal niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:05

Is er in de winter iets anders op stal dan in de zomer? Ik kan me voorstellen dat de paarden misschien langer buiten zijn, en ook dat je zelf meer buiten loopt zomers ipv in de stallen? Als dat zo is dan kan je daardoor best meer last hebben in de winter.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 16:25

Nee dat eigenlijk niet, staan 24/7 buiten zomer en winter.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:33

Maddoxx schreef:
Verder eet ik gezond (vegetarisch, maar de waarden worden vaak gecontroleerd en zijn altijd vrijwel perfect) en drink geen koffie/thee/frisdrank of andere caffeine die me een 'dip' zou kunnen bezorgen.

Wie heeft er ideeën voor extra energie of tegen die inzinking/dip?

Je probleem is duidelijk; caffeine tekort :D

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 07:21

Ik dacht eerlijk gezegd ook meteen aan allergie.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een allergie voor kou en ben daarna ook niet meer fit te krijgen, ook niet als ik mijn dagelijkse hoeveelheid allergie medicatie heb geslikt.

In de winter hebben paarden ook nog eens een dikkere vacht. Welke medicatie slik je voor je pollenallergie? Als dit een tweede generatie antihistamine is zou ik eens met de huisarts overleggen of je dit niet een tijdje in de winter mag proberen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 09:16

Ik slik allerfree (of iets dat op die naam lijkt). Heb er geen doktersrecept voor nodig en haal het gewoon bij de drogist.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:45

Word je daar niet gewoon zo moe van?
Ik heb hooikoorts en wel eens van die pillen geprobeerd, ik functioneerde gewoon niet meer!
Na een wespensteek wel eens echte antihistamine geslikt en ook vreselijk suf.
Ook wagenziekte pillen kunnen je zo moe maken, daar zit hetzelfde in.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:40

Niet beginnen met vitamine en/of mineralen supplementen zolang er geen tekort is vastgesteld. Ze zijn helemaal niet zo onschuldig als de drogist/fabrikant je vaak doet geloven.

Wat doe je als je thuis komt? Heb je een vaste dagstructuur nu je vakantie hebt?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:51

Tilmar schreef:
Word je daar niet gewoon zo moe van?
Ik heb hooikoorts en wel eens van die pillen geprobeerd, ik functioneerde gewoon niet meer!
Na een wespensteek wel eens echte antihistamine geslikt en ook vreselijk suf.
Ook wagenziekte pillen kunnen je zo moe maken, daar zit hetzelfde in.

Dit is inderdaad een veelvoorkomende bijwerking van de eerste generatie antihistamine en van de vrij te verkrijgen producten.

Ts, gewoon eens vragen aan de huisarts om je de juiste voor te schrijven, de variant waar je niet moe van wordt. Na een normaal pilletje ben ik ook een hele dag moe, die wat ik van de dermatoloog heb werken beter en hebben die bijwerking niet.