Allergie hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Levitate

Allergie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 20:05

Hoi hoi!

Sinds een maand of 9 hebben wij een puppy in huis (labrador retriever) en ze is helemaal fantastisch <3 Maar nu merk ik sinds een maand of 3 nadat we haar hadden dat ik waarschijnlijk allergisch voor haar ben -O- Ik dacht eerst dat het aan mijn nieuwe baan lag, omdat de klachten rond die tijd begonnen, maar later merkte ik dat als ik minder of niet werkte ik nog steeds die klachten had.

Waar heb ik last van? Gelukkig niets heel ernstigs. Ik merk als ik in contact ben geweest met haar speeksel (als ik haar heb geaaid/geknuffeld oid heb ik er namelijk nauwelijks tot geen last van) mijn huid binnen een paar minuten rood wordt en er kleine witte bultjes op komen die heel erg jeuken :7 Doordat het daar gaat jeuken krijg ik natuurlijk ook op andere plekken een jeukerig gevoel, maar dat is meestal als je ergens jeuk krijgt. Andere plekken huid worden ook niet rood oid, alleen de plekken waar haar speeksel is gekomen en als ik dan op die plekken heb gekrabt en (heel handig) daarna een ander stuk huid aanraak :Y)
Deze jeuk trekt na een half uur ongeveer weg als ik niet krab, krab ik wel duurt het (veel) langer. Dus lastig, maar ik krab niet haha.

Wat heb ik geprobeerd:
-Minder in contact komen met haar speeksel (werkt redelijk, maar bvb bij het trainen als ik haar snoepjes geef kan ik het niet vermijden. Ook als ik een bal van haar heb vastgepakt die onder het kwijl zit krijg ik er last van).
-Plekken waarmee ik toch in contact kom met haar speeksel meteen wassen onder de kraan (werkt redelijk, jeuk komt nog steeds, al wel iets minder erg merk ik. Echter is er natuurlijk niet altijd een kraan in de buurt haha).

Nu vraag ik me af: hebben jullie nog ideeën/tips? Ik heb namelijk het idee dat de jeukende bultjes wel steeds erger gaan jeuken :o Maar dit heeft zich wel heeeel langzaam opgebouwd door de afgelopen 6 maanden heen (gerekend vanaf de eerste klachten, die ik dus ook pas kreeg nadat we haar al 3 maanden in huis hadden).
Misschien handig om te weten: ik heb ook hooikoorts en huisstofmijt allergie, alleen niet heel ernstig en ik gebruik hier enkel 1x per 1/2 dagen oogdruppels voor (na jarenlang niets te hebben gebruikt kreeg ik dit voorjaar opeens last van mijn ogen {:)-:( )

Misschien overbodig: ik heb geen ernstige, levensbedreigende klachten waar ik niet mee kan leven, dus de hond zal ook niet vertrekken. Ze is een schatje en ik en wij allemaal zijn veel te blij met haar <3 Als er niets aan de jeuk te doen is zal ik er ook gewoon met leven, want de hond ga ik hiervoor niet weg doen.

Janinevv

Re: Allergie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:10

Herkenbaar!
Ik nies me een ongeluk als ik teveel met me hond bezig ben of als hij me likt krijg ik ook rode vlekken en bultjes en ben dan ook extreem allergisch.

Onze hond is in de garage hebben grote garage en is verwarmd.

Weet niet of jullie mogelijkheid hebben straks met mooi weer dat ze buiten kan blijven?

En anders allergie pilletjes willen ook wel eens helpen de klachten te verminderen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:11

Voor de bal zo'n werpstok gebruiken. Hoef je de bal niet meer aan te raken.

En allergie-tabletjes nemen? Het hele jaar door verkrijgbaar bij drogist en apotheek.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:11

Als je snoepjes geeft, kun je dan geen handschoenen gaan dragen?

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 22:10

Thanks voor de snelle reactie's!

@Janinevv: wij hebben helaas geen garage ofzo, maar afgelopen zomer als het warm genoeg was (20+ graden) staat de achterdeur altijd open en ligt ze ook bijna de hele tijd in de tuin. Ik denk alleen niet dat dit het oplost, het begon namelijk in juni (toen ze veel buiten was) en nu kan ze uren naast me op de bank slapen (tegen me aan) zonder dat ik ergens last van heb. Het is echt als ik haar speeksel aanraak...

@Rebel: zo'n wegwerp stok gebruik ik idd! Heel handig! Alleen soms is ze nog iets te speels en denkt ze: "bal afgeven? Nee nee nee, kom hem maar halen! Of geef me op zn minst een snoepje in ruil, dan geef ik hem nog wel" haha. Dus soms moet ik toch zelf de bal pakken.
Maar het is ook niet alleen met de bal, ook als ik bvb trekspelletjes met haar doe met haar touw, als ik dan een stuk aanraak dat ze zelf al in dr bek heeft gehad...

@Nayomie: heb ik een poosje gedaan idd! Ik vind het echt met kunstjes aanleren wel handig, maar bijvoorbeeld als we buiten lopen verschilt het welke snoepjes we geven. Voor gewoon zitten (niet elke keer uiteraard) geven we gewoon een voerbrokje, maar voor hier komen geven we iets wat ze veel lekkerder vind. Hoe belangrijker het is wat ze doet, hoe lekkerder de beloning. En ik vond het heel lastig om dan het juiste snoepje snel genoeg te vinden (na 20 seconden belonen heeft niet heel veel zin meer haha)

Algemeen: we hebben haar bvb ook geleerd dat ze wel speels mag bijten (we hebben haar de bijtrem aangeleerd) dus als we echt met haar gaan spelen als ze een keer druk is wil ze nog wel eens (speels dus!) in je arm happen als we even geen speeltje in de buurt hebben liggen, of een keertje in je hand happen, of gewoon met haar kwijl bakkes over je arm smeren :+ En dan wordt de jeuk nog het ergste omdat er dan het meeste kwijl bij komt natuurlijk :7

Over de allergie-tabletjes: jullie bedoelen anti-histamine tabletten of corticosteroïden tabletten neem ik aan? Want daarvoor zou ik best langs de huisarts willen, alleen ik lees overal dat dat tabletten zijn die je ongeveer een uur voordat je in aanraking met je allergie komt neemt... Of zijn die er dan ook in een andere (langwerkende) vorm?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:14

Van die latex achtige handschoenen dan? Wordt vinden van snoepjes ook makkelijk door, ipv dikke wollen :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:16

Floriske schreef:
Thanks voor de snelle reactie's!

@Janinevv: wij hebben helaas geen garage ofzo, maar afgelopen zomer als het warm genoeg was (20+ graden) staat de achterdeur altijd open en ligt ze ook bijna de hele tijd in de tuin. Ik denk alleen niet dat dit het oplost, het begon namelijk in juni (toen ze veel buiten was) en nu kan ze uren naast me op de bank slapen (tegen me aan) zonder dat ik ergens last van heb. Het is echt als ik haar speeksel aanraak...

@Rebel: zo'n wegwerp stok gebruik ik idd! Heel handig! Alleen soms is ze nog iets te speels en denkt ze: "bal afgeven? Nee nee nee, kom hem maar halen! Of geef me op zn minst een snoepje in ruil, dan geef ik hem nog wel" haha. Dus soms moet ik toch zelf de bal pakken.
Maar het is ook niet alleen met de bal, ook als ik bvb trekspelletjes met haar doe met haar touw, als ik dan een stuk aanraak dat ze zelf al in dr bek heeft gehad...

@Nayomie: heb ik een poosje gedaan idd! Ik vind het echt met kunstjes aanleren wel handig, maar bijvoorbeeld als we buiten lopen verschilt het welke snoepjes we geven. Voor gewoon zitten (niet elke keer uiteraard) geven we gewoon een voerbrokje, maar voor hier komen geven we iets wat ze veel lekkerder vind. Hoe belangrijker het is wat ze doet, hoe lekkerder de beloning. En ik vond het heel lastig om dan het juiste snoepje snel genoeg te vinden (na 20 seconden belonen heeft niet heel veel zin meer haha)

Algemeen: we hebben haar bvb ook geleerd dat ze wel speels mag bijten (we hebben haar de bijtrem aangeleerd) dus als we echt met haar gaan spelen als ze een keer druk is wil ze nog wel eens (speels dus!) in je arm happen als we even geen speeltje in de buurt hebben liggen, of een keertje in je hand happen, of gewoon met haar kwijl bakkes over je arm smeren :+ En dan wordt de jeuk nog het ergste omdat er dan het meeste kwijl bij komt natuurlijk :7

Over de allergie-tabletjes: jullie bedoelen anti-histamine tabletten of corticosteroïden tabletten neem ik aan? Want daarvoor zou ik best langs de huisarts willen, alleen ik lees overal dat dat tabletten zijn die je ongeveer een uur voordat je in aanraking met je allergie komt neemt... Of zijn die er dan ook in een andere (langwerkende) vorm?

Ik heb zelf (helaas) een aantal allergieën. Ik heb inderdaad tabletjes via de huisarts/allergoloog. Je kan zeker die van de drogist proberen voordat je er mee naar de huisarts gaat. Wat ik je wel kan aanraden is gewoon iedere ochtend zo'n tabletje pakken ipv voordat je aan de slag gaat met de hond. Dat werkt voor mij het beste. (ik ben allergisch voor thiuram,vis/schelp/schaaldieren en een aantal conserveermiddelen uit bijv schoonmaakmiddelen/douchespul/verf/lijm etc.)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:32

Floriske schreef:

Antihistamines werken 24 uur per dag, je hoeft er ook maar 1 in te nemen :)

Ik ben ook allergisch voor honden en ik moet ook elke dag braaf m'n allergie tabletje en neusspray gebruiken anders heb ik dezelfde klachten die jij hebt. Ik gebruik ze het hele jaar door. Via de drogist kan je een verpakking kopen om te proberen, of meteen via de huisarts want zo duur zijn ze niet (uitzonderingen daargelaten).