Spraakproblemen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Spraakproblemen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 11:00

Ik loop al een tijdje tegen een bepaald probleem aan en ik begin mij toch wel zorgen te maken.
Ik heb altijd al plaatsen/kamers door de war gegooid, de kelder werd de koelkast, ipv mijn zoontje aan school af te zetten heb ik hem in de stad afgezet en dat soort spraakverwarringen. Mijn omgeving is hier mee bekend en we lachen er altijd maar om.

Echter wordt het het laatste jaar steeds erger en ook met typen beginnen de problemen te komen als ik gehaast ben. Ook word ik steeds vergeetachtiger. Mijn moeder opperde al lachend of ik dement aan het worden ben -O-

Doordat het de laatste tijd erger wordt en steeds grotere omvangen begint te krijgen, komen de zorgen toch wel bij mij. Zo kan ik midden in een gesprek ook ineens de draad kwijt raken, of zelfs gewoon even wegvallen.
Gisteren was voor mij toch wel de druppel, voor de zoveelste keer wist ik niet meer wat ik ging doen. Ik moest mijn scooter halen uit de garage. Eerst vergeet ik mijn helm, ach ja dat kan gebeuren natuurlijk. Verstrooid ben ik altijd wel geweest. Daarna met de bus, want moest 3 gemeentes verderop zijn. Vervolgend te ver gereden en tja, waar ging ik ook alweer naartoe??? Oh ja, ik heb mijn helm, dus uiteindelijk toch bij de garage geraakt en goed thuis gekomen.

Echter zit ik nu wel op het punt dat ik twijfel om mijn hoofd te laten onderzoeken. Dit gaat voor mijn gevoel verder als verstrooidheid en soms wat spraakverwarring. Maar waar begin je? Maak ik mij geen zorgen om niks en is het gewoon een uiting van stress?

Wat ik wil bereiken met dit topic? Eigenlijk heb ik daar geen idee van, maar thuis worden mijn klachten niet serieus genomen dus word ik ook niet veel wijzer.

_merel_

Re: Spraakproblemen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:02

Ik zou een keer de huisarts bellen!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:03

Enige wat ik je mee kan geven op dit moment: Stap naar de huisarts, en uit je zorgen!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:05

Misschien heb je een vorm van epilepsie of als je langere tijd last hebt van stress, kan dit ook een uiting daarvan zijn... Verstandig is inderdaad even langs de huisarts te gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:05

Dergelijke klachten kunnen diverse oorzaken hebben. Dus niet direct aan het ergste denken.
Ook stress en ADHD kunnen deze klachten hebben.En in een periode van erge vermoeidheid of stress erger opspelen.

Als je je zorgen maakt dan zou ik zeker even naar de huisarts gaan. Hij kan je vragen beantwoorden en proberen te achterhalen waar bij jou de klachten vandaan komen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:06

Naar de huisarts!

Ik had dit ook (en andere klachten)en ik bleek een vitamine b12 tekort te hebben.

JoyceLa

Het kan natuurlijk van alles zijn, en wij kunnen allemaal roepen waar wij ervaringen mee hebben waar het lijkt. Het beste is denk ik inderdaad afspraak maken met de huisarts voor een verwijzing. Het kan van alles met je hersens zijn hoeft niet per se dementie te zijn. Onze hersenen zijn zo complex!

Succes en sterkte ermee!

Ik weet niet of het helpt la je een planbord maakt en dan zo duidelijk dat elke dag alles opnieuw goed Zichtbaar is wat je moet doen. En je legt in ieder geval zelf al de link dat je helm met je scooter te maken heeft, misschien kan je zelf zo een leidraad aanleren..

Mungbean

Daar moet je zeker mee naar de huisarts en om doorverwijzing vragen.
Dat klinkt zeker wel als een potentieel neurologisch probleem en het is belangrijk om te kijken of het iets is wat progressief is en/of te rennen valt.

Heel vervelend lijkt het me als je vaak in de war bent en je omgeving je in feite uitlacht :(:)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 11:11

Ik ben vooral bang dat niemand de klachten serieus zal nemen omdat ik nog jong ben. Ik word in februari pas 30, dus is dat niet raar om dan te melden dat ik bang ben om dement te worden of andere neurologische problemen te hebben?

@ NatasjavE, stress heb ik momenteel inderdaad wel veel, ook mede hierdoor, maar in de periode dat ik stressvrij was is het erger beginnen worden.

@MissToseland, B12 is recent nog gecontroleerd en dat was in orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:15

poetser schreef:
Ik ben vooral bang dat niemand de klachten serieus zal nemen omdat ik nog jong ben. Ik word in februari pas 30, dus is dat niet raar om dan te melden dat ik bang ben om dement te worden of andere neurologische problemen te hebben?

@ NatasjavE, stress heb ik momenteel inderdaad wel veel, ook mede hierdoor, maar in de periode dat ik stressvrij was is het erger beginnen worden.

@MissToseland, B12 is recent nog gecontroleerd en dat was in orde.

Weet je de waardes ook?

Sommige artsen zeggen dat de waardes in orde zijn, terwijl dit niet zo is.

Heb dat zelf gehad met mijn vit d. Had waarde van 19. Volgens internist prima. Terwijl de minimum 80 is.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:20

Als je niet serieus genomen wordt door je huisarts, raad ik je echt aan overstappen naar een die dat wel doet. Heb ik zelf ook gedaan 3 jaar terug en ben blij dat ik dat heb gedaan!

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 11:24

Nee die waarde weet ik niet, maar kan ik na het weekend wel opvragen bij de huisarts, dan kan ik gelijk mijn zorgen uiten. Ik hoop gewoon dat het iets heel simpels is, maar met mijn medische geschiedenis vrees ik daarvoor.

Ik zag ook nog het idee van een planbord. Daar werk ik al zoveel mogelijk mee, maar helaas kan ik op het allerlaatste moment iets vergeten, zoals gisteren in de bus. Een paar haltes voordien dacht ik er nog aan dat ik moest opletten waar ik er af moest en ineens was het weg. Een soort blackout zeg maar.

Gelukkig zit je hier in België niet vast aan 1 huisarts. Ik heb er 2, 1 voor de simpelere dingen en mijn zoontje en eentje voor de echte fysieke problemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:26

Er zijn 100 andere redenen om verward te raken die niets met dement of leeftijd te maken hebben.
Een huisarts die het niet serieus neemt is gewoon geen goede huisarts.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:31

Het kan inderdaad dat je hoofd zo vol zit met allerlei dingen en gedachten dat je concentratie daar onder te lijden heeft. Je zou een afspraak moeten maken met een klinisch -neuropsycholoog die met testen kan kijken wat de reden is van je “ vergeetachtigheid “
Ondertussen sterkte er mee, het lijkt mij heel naar !

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 03:17

Sizzle schreef:
Er zijn 100 andere redenen om verward te raken die niets met dement of leeftijd te maken hebben.
Een huisarts die het niet serieus neemt is gewoon geen goede huisarts.

Helemaal mee eens!

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 07:50

Even een update.

19 januari heb ik een afspraak bij de neuroloog. Huisarts vond dat we geen risico moesten nemen en wil dat ik toch goed onderzocht word.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:04

Kijk, dat is nog eens een fijne aanpak :)
Veel succes, hopelijk kan hij je helpen danwel gerust stellen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:13

Dat is wel een "goede" update!
Fijn dat er goed naar gekeken wordt, ik kan me heel goed voorstellen dat je verschrikkelijk onzeker er van wordt omdat je het gevoel hebt dat je lijf/hoofd je in de steek laat.

Er zijn honderdduizend dingen die het kunnen veroorzaken, maar als je eerst neurologisch uitzoekt, kan je daarna verder kijken.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 10:22

Zelf vermoed de huisarts dat het toch stress gerelateerd is, maar omdat het in korte tijd zoveel erger geworden is, durft hij dat niet met zekerheid te zeggen. Moest er bij de neuroloog niks uitkomen, dan gaan we wel verder werken aan de stress.

Hetgeen hij wel verontrustend vindt is de combinatie van de spraakproblemen en de vergeetachtigheid en de gelijktijdig verergering van beide.

Al bij al ben ik blij dat ik naar jullie geluisterd heb en toch naar de huisarts ben geweest hiervoor. Ook thuis nemen ze het nu iets serieuzer.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:41

Super dat de huisarts je serieus neemt en je meteen door stuurt naar de neuroloog! Dat is de eerste stap. Het kan namelijk tientallen oorzaken hebben. Hopelijk laat de neuroloog een MRI scan maken.

Ik heb het zelf ook en hier nog geen 30 voorlopig, maar woorden niet kunnen benoemen, iets compleet anders zeggen dan ik wil, rare zinnen maken, halverwege de zin alles kwijt zijn, iets willen zeggen en twee seconden later het niet meer weten, heel veel herhalen (tien keer hetzelfde verhaal vertellen met de veronderstelling dat het nieuw is), maar ook enorm vergeetachtig, honderd keer vragen welke dag het is en nog steeds denken (nee overtuigd zijn) dat het een andere dag is, telefoon in de koelkast leggen en dan paar uur later terug te vinden en echt niet snappen hoe die daar terecht gekomen is (niet de eerste keer zullen we maar zeggen := ), tig keer naar de keuken lopen om drinken te pakken en na vijftig keer terug komen met een reep chocola om vervolgens een uur later nog steeds dorst te hebben en ik kan zo nog uren door gaan als ik niet vergeten was wat ik nog meer wilde zeggen. :))

Maar hopelijk komen ze er snel achter en is het wel iets relatief simpel en klein.