Tanden en kiezen probleem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Tanden en kiezen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 14:21

Vroeger ben ik bang geworden voor de tandarts door mijn toenmalige tan darts.Inmiddels heb ik al jaren een andere tandarts die wel erg voorzichtig doet, maar het kwaad was al geschied en ik ben nog steeds niet over mijn angst heen. Gevolg hiervan is dat mijn kaakbot is gaan terugtrekken en hier niks meer aan te doen is. Inmiddels heb ik op de onderkaak een kunstgebit, wat vrij snel gegaan is. Eerst kiezen getrokken en een week later de tanden en gebit erop. Dit is inmiddels 2 jaar geleden. De bovenkant moest nog, maar door mn angst zo lang mogelijk uitgesteld. 3 weken geleden begon mn verstandskies te ontsteken. Ik hoopte het te kunnen uitstellen tot januari, zodat ik alles in 1 x kon laten doen. Na 2 weken pijn waren alle rechter kiezen ontstoken dus toch maar de tandarts gebeld. Vorige week donderdag zijn alle rechter kiezen getrokken. Links had ik er nog 2 (3 waren 2 jaar geleden al getrokken) met het idee dat ik dan begin januari mijn boven gebit zou krijgen. Afspraak voor gisteren om de 2 kiezen aan de linkerkant te trekken. Gisteren na het trekken zegt de tandarts doodleuk, het mooiste is om 2 maanden te wachten ivm wondgenezing om de voortanden en de prothese te doen. Ik gaf aan dat dit toch echt niet kon, gezien ik in de winkel sta en me echt doodongelukkig en onzeker voel zo. Nou goed, dan moest het maar eerder.... Nu kan ik dus pas 1 februari gaan happen voor een gebit en daarna pas een afspraak voor het trekken en plaatsen.... Ik baal hier echt enorm van, maar probeer maar te denken dat het maar een ruime maand is en wat is dat nou op een heel mensenleven. ... Nu het volgende probleem, ik kan zo zonder kiezen dus ook niet kauwen... Ik eet nu veel brinta, maar alleen op brinta leven de komende maand is ook weer zo wat. .. hebben jullie tips en ideeën wat ik kan eten en zodat ik toch ook wat vitamine binnen krijg?

Goof

Re: Tanden en kiezen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:24

Jeetje wat bizar.
Mijn oma heeft afgelopen jaar op haar 96ste een kunstgebit onder gekregen en die kreeg zij op dezelfde dag dat alles getrokken werd. Was flink wennen natuurlijk en ze is na een tijdje nog wel terug geweest voor controle om te kijken of alles goed zat.
Ik zou eens wat andere tandartsen bellen hoe zij hiermee omgaan, dit lijkt me echt niet wenselijk.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 14:27

Een andere tandarts durf ik echt niet aan! Ik heb echt enorme angst en dit is de enige waar ik met knikkende knieën naar toe durf te gaan....
*edit* heb net gebeld wanneer ze de vervolg afspraak in wil planden om te trekken en gebit te plaatsen, zodat ik een weekje vrij kan vragen op het werk... hier wordt ik zo over terug gebeld want de assistent gaat overleggen met de tandarts
Laatst bijgewerkt door idylle op 21-12-17 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:28

Maar goed, trekken is nu al gebeurd, veel ergers kan je nu niet gebeuren. je zult enkel moeten happen en het gebit aangemeten moeten krijgen.
Ik begrijp je hoor, ik heb ook angst en zweer bij mijn eigen tandarts, maar voor zoiets zou ik wel uitwijken zeker als het de kans op wachten zou verkorten.

Edit; en met bellen verlies je al helemaal niets. Je hoeft er niet meteen heen, je kunt wellicht bellen hoe andere tandartsen het zouden aanpakken en of zij deze aanpak normaal vinden. Dan weet je meteen genoeg.
Laatst bijgewerkt door Goof op 21-12-17 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 14:29

De voortanden moeten nog getrokken worden :o

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:48

Vervelende situatie!
Kwa voeding zou je veel eten kunnen pureren met een staafmixer en of blender. En een lekkere soep maken die je gemakkelijk naar binnen kan slobberen. Je kan ook kijken naar flesjes nutridrink, bij de apotheek te koop. Het kruidvat heeft tegenwoordig een zelfde soort. Is een poeder en heet aanvulling op voeding.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 15:10

Ik heb drink ontbijt gehaald, maar staat 1 normale koffie beker gelijk aan 1 snee brood, of hoe werkt dat? Ik heb namelijk nogal moeite om op een gezond gewicht te blijven (vroeger ondergewicht gehad) en wil toch proberen om rond de 48 kilo te blijven.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:47

Bij mijn ex is het gebit al aangemeten voor de tanden getrokken werden. Toen is alles in 1x getrokken en gelijk het gebit in.

Mijn ex heeft ook veel moeite om ook gewicht te blijven. En toen hij zoveel last van zijn gebit had, dronk hij regelmatig van die flesjes drinkvoeding. Nutridrink enzo.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:03

Wat ontzettend vervelend zeg. Ik sna heel goed dat je je onzeker voelt als je tandloos in een winkel staat. Maar misschien dat je toch een belletje kan wagen aan een andere tandarts en vragen hoe hun dat oplossen?

Heel veel sterkte en succes gewenst alvast!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 16:13

Ik heb mn voortanden nog hoor, alleen mn kiezen zijn eruit. Maar met spontaan lachen, zie je dus wel dat ik geen kiezen meer heb..
Als ik google dan zie ik bij alle praktijken dat het vrij normaal is om eerst de kiezen te trekken en een paar weken later dus pas de voortanden... En ik snap het ook wel, want met mn ondergebit ben ik de eerste 2 maanden bijna 2 wekelijks terug geweest omdat hij te los ging zitten. Dus ik verwacht dat ik daar op deze manier minder last van zal hebben.

Ik zal eens kijken voor iets van nutridrink ofzo.

Net even met kleding en al op de weegschaal en ik woog 46.6 :oo
Vandaar dat ik me dus niet helemaal top voel de laatste tijd... Ik moet eigenlijk boven de 50 kilo zitten, maar voel me met 48 kilo ook prima, maar er moet ondanks dat ik amper tanden heb dus wel ruim 1.5 kilo aan zien te komen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:40

Bij mij zijn eerst mijn kiezen getrokken, ik kreeg toen een gebit met alleen de kiezen erin en na het trekken van mijn tanden deden ze gelijk de hele prothese erin.
Ik vond het allemaal erg meevallen qua napijn en ben nog steeds blij met mijn gebit.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:03

idylle schreef:
Ik heb mn voortanden nog hoor, alleen mn kiezen zijn eruit. Maar met spontaan lachen, zie je dus wel dat ik geen kiezen meer heb..
Als ik google dan zie ik bij alle praktijken dat het vrij normaal is om eerst de kiezen te trekken en een paar weken later dus pas de voortanden... En ik snap het ook wel, want met mn ondergebit ben ik de eerste 2 maanden bijna 2 wekelijks terug geweest omdat hij te los ging zitten. Dus ik verwacht dat ik daar op deze manier minder last van zal hebben.

Ik zal eens kijken voor iets van nutridrink ofzo.

Net even met kleding en al op de weegschaal en ik woog 46.6 :oo
Vandaar dat ik me dus niet helemaal top voel de laatste tijd... Ik moet eigenlijk boven de 50 kilo zitten, maar voel me met 48 kilo ook prima, maar er moet ondanks dat ik amper tanden heb dus wel ruim 1.5 kilo aan zien te komen

Zeker nu geziene je eetpatroon, omdat kauwen nu geen optie is, ga ik ook mee met het advies van Goof. Snap dat het doodeng is, maar ik denk nu de kiezen er al uit zijn, de rest niet heel veel erger gaat zijn :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 18:23

Dat ga ik echt niet doen, heb (toen ik mn oude tandarts nog had) bijna elke tandarts hier in de omgeving gehad. Met kiespijn wachtte ik altijd tot in de avond zodat ik naar een vervanger kon en daar vandaan ben ik bij deze terecht gekomen omdat hij de eerste was die extra zn best deed en me geen aansteller vond. Al zal hij dat vast wel vinden maar als enige die het niet laat merken en zn best doet me op mn gemak te stellen enzo. Dan loop ik liever nog even zo dat ik bij mn eigen tandarts kan als dat ik naar een ander moet.

Maar dat was mn vraag ook niet eigenlijk, dat was meer een beetje info zodat het voor jullie duidelijk is waar mn vraag vandaan komt.

Hierbij nogmaals mn vraag; Wie heeft er tips en ideeën wat ik kan eten buiten brinta om en zo toch een beetje aan mn vitamines kom.

Inmiddels heb ik drinkontbijt, maar als ik daarvan 1 normale koffiekop drink,staat dat dan gelijk aan 1 boterham of is dat meer of minder?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:31

stampot?
verder denk ik aan vla, yoghurt, soepen, fruitsmoothies, en van alles uit de blender.

En Sterkte! Ik ken t gevoel... heb zelf niet zo'n grote angst hoewel... ik ook 2 jaar met een steeds meer afbrekende verstandskies heb rondgelopen tot eht echt niet meer ging. Nu bij nieuwe tandarts en echt SUPER.. heeft geduld, snapt eht en maakt de juiste grapjes...

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:35

Hoi ts wat vervelend allemaal. Hopelijk heb je snel je nieuwe gebit.

Kwa eten verschillende soeppen en dan ff met staafmixer erdoor, kun je eventueel nog brood in soppen. En verder Cornflakes, smoothies (veel recepten van te vinden online), vla, yoghurt, kwark en aardappel pure kun je ook nog geraspte kaas doorheen doen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 20:15

Ik heb vanavond 8 vissticks en 2 kroketten fijn geprakt en dat ging goed. Daarna nog een fruithapje gemaakt van 1 geprakte banaan, 2 verkruimelde liga en sinasappelsap.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:17

Is het geen optie om bij de dietist van die nutridrinks te regelen? Die zouden vaak heel veel voedingsstoffen bevatten. Die werden mij ook gegeven toen ik een kaakoperatie gehad had :j

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:18

Zilfstar opperde het al, stamppotten en soepen helpen je heus de winter door

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 20:40

We gaan 2e kerstdag stampot buffet eten :D
Ik heb idd ook al ver schillende soepen in huis gehaald. Fijn dat jullie tips geven. Nutridrink schijnt vrij prijzig te zijn en dat trekt mn portomonee momenteel niet dus liefst zo goedkoop mogelijk, maar wel voedzaam en divers :o ik weet het, best lastig...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:44

Mijn zus heeft een volledige prothese, zij flikkerde werkelijk alles in de blender, tot aan een boterham met pindakaas aan toe :')

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:45

Als je de nutridrink voorgeschreven krijgt met medische indicatie door de diëtiste hoef jij ze zelf niet te betalen hoor! Voordeel van die dingen is dat je zo ook genoeg vitamines binnen krijgt...
Wat betreft warm eten: macaroni is redelijk hapslik te maken, evenals Chili con carne.
Succes ermee, ik herken je angst maar al te goed! :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:47

Voor nutridrink krijg je echt niet zomaar een medische indicatie :n

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:49

Als je je eigen risico al verbruikt heb is nutridrink van een arts/dietist gratis hoor.
Ik heb nog een doos Nutridrink staan, het is volgens mij wel iets over datum :o weet niet of dat kwaad kan.. maar je mag ze zo ophalen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:51

Macs: nee,
Om in aanmerking te komen voor een medische indicatie:
Citaat:
En er is sprake van een van de volgende situaties:

U lijdt aan een stofwisselingsstoornis.
U lijdt aan een voedselallergie.
U lijdt aan een resorptiestoornis.
Het is medisch vastgesteld dat u lijdt aan een ziekte gerelateerde ondervoeding of dat u een risico hierop hebt.
U bent aangewezen op deze dieetpreparaten volgens de richtlijnen die in Nederland door de betreffende beroepsgroepen worden aangehouden

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:54

Dat klopt inderdaad, al verschilt dat ook wel flink per zorgverlener (huisartsen doen vaak echt niet lastig). Maar gezien haar ondergewicht, en het feit dat ze de komende maanden niet goed zal kunnen eten is het zeker een poging waard om te zien of ze een indicatie krijgt! Zou zomaar eens kunnen...