Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:55


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 22:19

Daar ben je verkeerd, kimbers. Compression only cpr is perfect mogelijk in de eerste minuten. Je moet wel gek zijn om bij een vreemde mond-op-mond beademing te geven. Gewoon goed pompen en daar kom je al een heel eind mee.

pantuf
Berichten: 3244
Geregistreerd: 01-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:53

BlackShadowZ schreef:
Ik denk dat het probleem in NL niet is dat mensen geen EHBO willen volgen. Maar dat je zoveel herhalingslessen moet volgen. Toen ik actief bij het Rode Kruis was, was ik verplicht om ongeveer 10 tot 15 herhalingslessen per jaar te volgen. Dat is voor mij de reden geweest dat ik ben gestopt. En ook nu ken ik enorm veel mensen die het diploma op school gehaald hebben, en echt niet van plan zijn dat later op te frissen.
Iedereen zou gewoon gratis een korte basiscursus moeten kunnen volgen, zonder dat daar meteen allerlei verplichtingen en/of kosten aan vast zitten.

Tuurlijk houd je je kennis dan niet up to date. Maar toch denk ik dat we daar meer aan hebben dan hoe het momenteel geregeld is...


Ik ben het topic nog aan het doorlezen maar wil hier vast op reageren.
Heel veel verzekeringen vergoeden dit gewoon.
Vgz bv tot 400,- per jaar.
Dan kan je sowieso elk jaar gratis herhalen en zo zijn er heel veel verzekeringen die het vergoeden.
Deze maand ehbo boj volwassenen gedaan en ik had binnen een week mijn geld terug van Vgz

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23508
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 02:34

Cinnepin schreef:
Mocht dit wel verplicht zijn, vind ik ook dat ze de cursussen moeten verplichten en deze gratis dienen te geven.


Burgeraed cursussen zijn kosteloos voor een deelnemers.

Ik heb in al m'n tassen en auto beademingskapjes maar als ik in een situatie kom waarin ik die niet heb ga ik behalve bij directe familie echt geen beademing doen en met mij ken ik heel wat mensen bij de ambu die precies hetzelfde zeggen.
Hier in dit land is er in no time hulp danwel van de hulpdiensten of burgeraed en bij de aed zit ook een kapje.

Oefen daar trouwens wel een keer mee, dat heeft wel even een handigheidje nodig.

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:07

maximuss schreef:
Daar ben je verkeerd, kimbers. Compression only cpr is perfect mogelijk in de eerste minuten. Je moet wel gek zijn om bij een vreemde mond-op-mond beademing te geven. Gewoon goed pompen en daar kom je al een heel eind mee.


Dan is degene die de cursus geeft bij mij op werk zeer slecht voorgelicht. Net weer bhv gehad en daar werd dit toch echt verteld.
Wellicht verouderde informatie?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23508
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:30

Kimbers schreef:
maximuss schreef:
Daar ben je verkeerd, kimbers. Compression only cpr is perfect mogelijk in de eerste minuten. Je moet wel gek zijn om bij een vreemde mond-op-mond beademing te geven. Gewoon goed pompen en daar kom je al een heel eind mee.


Dan is degene die de cursus geeft bij mij op werk zeer slecht voorgelicht. Net weer bhv gehad en daar werd dit toch echt verteld.
Wellicht verouderde informatie?


Met beademing is altijd beter, maar wat is ookalweer punt nummer 1 waar je bij eerste hulp om moet denken?




Juist, eigen veiligheid.
En beademen zonder persoonlijke bescherming heeft te maken met eigen veiligheid.
Nogmaals, bij mijn naasten zou k zonder twijfel beademen maar bij een wildvreemde zonder bescherming echt niet.

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 16:06

Kimbers schreef:
Bij niet beademen neemt de overlevingskans ook drastisch af.

Eigenlijk zpu iedere bhv'er standaard van die beademingstuitjes op zak moeten hebben.


Ze zijn momenteel onderzoek aan het doen naar de beademing. Dikke kans dat we in de toekomst alleen maar borstcompressiea hoeven te geven, als ik mijn BHV instructeur moet geloven ;)

En dan nog, je kiest altijd voor je eigen veiligheid. Komt er bloed of braaksel uit de mond van het slachtoffer kies ik voor mijn eigen veiligheid en ga ik dus niet beademen. Weet ik veel wat er in zijn/haar bloed/braaksel zit.

Als je maar iets doet.

germie

Berichten: 26046
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 16:07

Ik denk ook niet dat ik zou beademen, of er moet zo'n kiss for life aanwezig zijn (heb ik zelf niet meer, had een tijdje 1 aan een sleutel, maar ze zijn gewoon te lomp in de zak). Maar als je niet wilt beademen, dan hoeft dat niet. Reanimatie is het belangrijkste. Circulatie proberen te houden.

Cinnepin

Berichten: 8956
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 16:13

Ik heb wel een mondkapje liggen. maar die moet je maar net bij de hand hebben

germie

Berichten: 26046
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 16:32

Maar wel veel die toch eerste hulp kunnen verlenen. ;)

thaampjee

Berichten: 572
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Laag Zuthem

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 21:51

Ik kan het ook, heb m'n EHBO diploma via m'n werk gehaald 2 jaar geleden en elk jaar wordt dit gehaald. We hebben hierbij gelijk de aanvulling van EHBO bij kinderen gedaan.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:36

Toch wel een goed idee, zo'n kapje in je tas. Tenslotte ben je bij een oproep vaak eerder dan de aed; dus als je kunt reanimeren met beademen en met kapje is toch wel fijn. Ik heb tot nu toe zonder kapje gedaan

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23508
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:41

die dingen kosten geen drol, ik heb er een in mn auto, 1 aan de kapstok en van die losse velletjes aan mn sleutel

kosseh

Berichten: 2611
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:55

Ik kan ook reanimeren en de AED gebruiken door mijn beroep. EHBO ooit gevolgd maar niet verlengt.

Twee jaar terug al aangemeld voor burgerhulpverlening dan geven ze aan dat ze binnen een paar dagen contact op nemen. Nog geen contact gehad...
Nu via mijn nieuwe werk opnieuw die cursus gedaan en maar opnieuw aangemeld net. Benieuwd of ze nu wel contact op nemen.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 13:20

Cinnepin schreef:
Tevens ben je al dood wanneer er gestart wordt met reanimeren, je hart klopt dan niet meer. Dus maakt diegene niet de beslissing of jij overleefd of niet.


Iemand waar 10 seconden geen ademhaling bij waarneembaar is, is niet persee dood. Maar dat is wel de norm om te gaan reanimeren.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:56

Ik heb dit jaar een cursus reanimatie en AED gevolgd. Ik ben iemand die in panieksituaties heel erg actief wordt (graag iets willen doen en helpen). Niet weten wat doen is dan heel frustrerend, dus vond ik het goed om de cursus te volgen. Ik hoop dat ik als het nodig is, dus ook reageer zoals ik verwacht en durf reanimeren. Ik vind eigenlijk dat iedereen zou moeten kunnen reanimeren. Het is zo simpel en het kan een leven redden.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:21

Inoterry schreef:
Cinnepin schreef:
Tevens ben je al dood wanneer er gestart wordt met reanimeren, je hart klopt dan niet meer. Dus maakt diegene niet de beslissing of jij overleefd of niet.


Iemand waar 10 seconden geen ademhaling bij waarneembaar is, is niet persee dood. Maar dat is wel de norm om te gaan reanimeren.


10 seconden controleren op uiterlijke tekenen van leven is de norm... Niet enkel adequate ademhaling: iemand die aan het stikken is in voedsel, heeft ook geen adequate ademhaling maar wel nog uiterlijke tekenen van leven (daar ga je dus in eerste instantie niet op reanimeren)...
Omgekeerd wordt gasping door velen verkeerdelijk aanzien als ademhaling terwijl dit niet zo is en de reanimatie gestart moet worden...

Cinnepin

Berichten: 8956
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 19:50

Hartmassage geef je toch echt pas wanneer het hart niet meer klopt. dat is het idee van een hartmassage, het weer op gang brengen.
als je hart niet meer klopt ben je dood

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:22

Cinnepin: fout! Compressies worden ook gebruikt om het hart te ondersteunen bij afwijkende activiteit.

Cinnepin

Berichten: 8956
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:30

De AED weet ik, klopt maar volgens mij handmatige massage niet hoor

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23508
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:31

Zeker wel

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:36

Cinnepin: het is mijn beroep, wil je er echt over gaan discussiƫren???
Dit staat niet in de basis BHV/ EHBO cursussen, dus de kans is groot dat je dit niet kent.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:53

Cinnepin natuurlijk wel.
Daar gaat het nu net om.
Door defibrilleren pompt het hart niet meer daarom het kunstmatige pompen.

Door de aed kan men proberen het hart uit het "trillen" te krijgen.

Cinnepin

Berichten: 8956
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:02

Dan zal ik het mis hebben, heb dit nooit geweten...mij is verteld dat je pas reanimeerd als er geen hartslag is...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:08

Bij totaal geen hartslag meer is naar wat ik geleerd heb de kans erg klein dat iemand dat nog overleefd.
Defibrillator doet ook niets meer.

Bij defibrilleren van de hartkamer kun je massage gebruiken.
Er is er kleine overlevingskans van rond de 20% om levend in het ziekenhuis aan te komen (niet over verdere schade gesproken)

Heb je dan binnen 6 min een aed zal deze een schok geven in de hoop dat het hart weer zelf gaat kloppen en uit zijn "trillen" komt.
Slagingspercentage gaat dan richting 50% dat iemand levend het ziekenhuis in komt.

Dat is mij geleerd.
Maar maximus mag me zeker verbeteren :j