Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33849
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:07

ruitje schreef:
Zijn jullie ook burgerhulpverlener?

Nee, dat durf ik niet. Wil wel steeds mijn EHBO / BHV gaan verlengen. Misschien dat ik na een aantal keer meer zelfvertrouwen (en minder angsten) krijg. :D

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:17

Als je enkel met een AED bezig bent en zonder professionele begeleiding dan moet je gewoon de AED volgen, niet meer niet minder.
Het moment dat je als professionele hulpverlener met de medicinale reanimatie en eventueel een manueel instelbare defibrillator bezig bent dan kun je eventueel afwijken van de protocols. Wat dan regelmatig gedaan wordt is afwijken van het 30-2 ritme en gewoon continu beademen en pompen. Maar nogmaals: dit is in een professionele setting met goed opgeleide mensen.

Evelyne79

Berichten: 4005
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 04:00

ruitje schreef:
Ik heb me net aangemeld. Vind het wel spannend :)

Geef dat aan he, burgerhulpverlener ben je om elkaar te helpen.
Ook onderling. Voor alle burgerhulpverleners is er een keer die eerste keer geweest.
Goed opgevangen worden is daar zo belangrijk in.
Praat er dan ook over, die telefonische evaluatie bij HartslagNu ervaar ik zelf ook als heel prettig.
Door te praten verwerk je het.

Evelyne79

Berichten: 4005
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 04:08

Als je niet weet hoe je moet reanimeren kun je even goed handelen.
Bel 112, zij kunnen je telefonisch aangegeven wat je moet doen.
Stap voor stap vertellen ze je dat en blijven je hier continu op ondersteunen als dat nodig is.
Telefoon dus op speaker en volgen wat ze zeggen, en geef aan wat je ziet, denkt, voelt. Je bent ook maar een mens.
Niet denken ik MOET. Je bent niet verplicht tot reanimeren, ze kunnen je niet strafrechtelijk vervolgen als je het iets gedaan hebt maar wellicht kun je er wel een leven mee redden.
En lukt dat niet ligt dat niet aan jou, jij hebt het in ieder geval geprobeerd.
Een percentage redt het.
Dit percentage kunnen we vergroten door zo snel mogelijk te handelen maar 100 % zal het nooit worden.
Het ligt echt aan de aard van de circulatie stilstand, niet aan de manier van reanimeren.
Wij kunnen het overlijden hooguit uitstellen door te reanimeren, doen we niks gaan ze sowieso dood, doen we wel wat maken ze nog kans.
Maar in het ziekenhuis moet de rest gebeuren, doen ze dan niks gaat diegene evengoed nog sowieso dood

idylle
Berichten: 5831
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:18

Ik zou heel graag burgerhulpverlener worden! Ik durf alleen niet.... Als iemand niet lekker wordt wil ik altijd zms weg vandaar... Het is echt een enorme angst die me overvalt en me controle overneemt. Ik heb op school zelfs de volledige cursus gedaan om van mn angst af te komen, maar 3 dgn voor het examen viel mn zoon flauw, ik wist dus heel goed wat te doen, maar in reactie ben ik weggerend naar de buurvrouw, puur paniek... Ik heb hierom dan ook geen examen gedaan, omdat ik dus vlucht als er iets gebeurd. Ik ben hiervoor zelf naar een psycholoog geweest omdat ik echt graag wil helpen, maar die gaf aan dat ik ermee met leren leven dat mn reactie vluchten is en zolang ik maar hulp haal dit een prima reactie is....

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:20

Maar heb je dat ook bij een vreemde?
Je eigen kind is natuurlijk wat anders.

_Tarzan

Berichten: 11215
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:34

Ik heb BHV (pasje) vanuit de winkel waar ik werk, we krijgen elk jaar herhaling en denk dat ik wel goed kan handelen in noodsituaties, ik weet hoe ik moet reanimeren en de AED moet gebruiken, verdere kleine handelingen zijn ook geen enkel probleem voor mij :)

Ik hoop het alleen nooit te hoeven doen!

idylle
Berichten: 5831
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:19

bruintje123 schreef:
Maar heb je dat ook bij een vreemde?
Je eigen kind is natuurlijk wat anders.


Ja, ook bij vreemden.... Een x iemand gehad die een hypo kreeg... Nu zeg ik, bied suiker aan, maar op dat moment dacht ik alleen maar bied water aan zodat je met goed fatsoen weg kunt lopen en iemand anders terug kunt laten gaan.... in eerste instantie wilde de persoon geen water dus nog meer paniek bij mij... gelukkig wilde ze na een paar seconden toch water, dus ik naar achteren water halen, vraagt mn collega wat is er met jou je ziet zo wit, ga maar snel even zitten.... collega is naar de persoon in kwestie gegaan en ik heb even een kwartiertje bij moeten komen vd schrik/angst gelukkig is met de persoon in kwestie na het nemen van wat suiker alles weer goed gekomen hoorde ik

CalipsoLover

Berichten: 5582
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:52

Ik heb ook mijn EHBO diploma sinds vorig jaar, heb hem alleen nog nooit echt moeten gebruiken...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:54

jammer idylle
Maar je gaat wel hulp halen, dus je laat de mensen niet stikken. Dat is ook helpen :j

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:57

Ik heb nooit les gehad, maar wel inmiddels zoveel voorbeelden gezien dat ik het wel zou kunnenn, en misschien belangrijker, zal durven.
Ik ben erg koel in de kop, en ik ben, heb ik gemerkt, iemand die in noodsituaties meteen overzicht heeft, gaat handelen en delegeren. Ik wist niet dat ik het in me had, maar met adrenaline in mijn lijf wordt ik een zeer functioneel iemand ;) Ik kan ook heel gemakkelijk oproepen wat ik heb geleerd en kan creatief denken om dingen op te lossen.

Eefke85

Berichten: 1324
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:36

Op school vroeger EHBO en BHV gehad, maar dat is al jaren geleden.
Wel een paar jaar geleden AED gehaald en dat ook onderhouden en in maart kinder EHBO gehaald.
Gelukkig nog nooit nodig gehad, maar mocht er een situatie zijn dan kan ik helpen.

Cinnepin

Berichten: 8956
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:13

Ja, ik ben dus burgerhulpverlener. Nooit een oproep gehad nog.

PrizTwir
Berichten: 2398
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:25

Ik heb binnenkort ook cursus bhv+aed. Best spannend. :j

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:18

Evelyne79 schreef:
Als je niet weet hoe je moet reanimeren kun je even goed handelen.
Bel 112, zij kunnen je telefonisch aangegeven wat je moet doen.
Stap voor stap vertellen ze je dat en blijven je hier continu op ondersteunen als dat nodig is.
Telefoon dus op speaker en volgen wat ze zeggen, en geef aan wat je ziet, denkt, voelt. Je bent ook maar een mens.
Niet denken ik MOET. Je bent niet verplicht tot reanimeren, ze kunnen je niet strafrechtelijk vervolgen als je het iets gedaan hebt maar wellicht kun je er wel een leven mee redden.
En lukt dat niet ligt dat niet aan jou, jij hebt het in ieder geval geprobeerd.
Een percentage redt het.
Dit percentage kunnen we vergroten door zo snel mogelijk te handelen maar 100 % zal het nooit worden.
Het ligt echt aan de aard van de circulatie stilstand, niet aan de manier van reanimeren.
Wij kunnen het overlijden hooguit uitstellen door te reanimeren, doen we niks gaan ze sowieso dood, doen we wel wat maken ze nog kans.
Maar in het ziekenhuis moet de rest gebeuren, doen ze dan niks gaat diegene evengoed nog sowieso dood


Ik wou hier nog even aan toevoegen dat je als burger wél verplicht bent een burger in nood te helpen. Dus doorlopen is nooit optie. Maar in welke mate je wel kunt helpen kun, zoals hij schrijft, zelf inschatten.

En inderdaad, bel gewoon 112, die helpen je er wel doorheen.

F_inleyJarig

Berichten: 6413
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:21

Ik heb mijn kinder EHBO, AED bij kinderen en volwassenen en mijn BHV. Weet dus hoe alles moet maar hoop het echt nooit nodig te hebben :o ik weet dat ik altijd zal handelen als het nodig is dat is wel handig.

Cinnepin

Berichten: 8956
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:37

xMaxxiee schreef:
Evelyne79 schreef:
Als je niet weet hoe je moet reanimeren kun je even goed handelen.
Bel 112, zij kunnen je telefonisch aangegeven wat je moet doen.
Stap voor stap vertellen ze je dat en blijven je hier continu op ondersteunen als dat nodig is.
Telefoon dus op speaker en volgen wat ze zeggen, en geef aan wat je ziet, denkt, voelt. Je bent ook maar een mens.
Niet denken ik MOET. Je bent niet verplicht tot reanimeren, ze kunnen je niet strafrechtelijk vervolgen als je het iets gedaan hebt maar wellicht kun je er wel een leven mee redden.
En lukt dat niet ligt dat niet aan jou, jij hebt het in ieder geval geprobeerd.
Een percentage redt het.
Dit percentage kunnen we vergroten door zo snel mogelijk te handelen maar 100 % zal het nooit worden.
Het ligt echt aan de aard van de circulatie stilstand, niet aan de manier van reanimeren.
Wij kunnen het overlijden hooguit uitstellen door te reanimeren, doen we niks gaan ze sowieso dood, doen we wel wat maken ze nog kans.
Maar in het ziekenhuis moet de rest gebeuren, doen ze dan niks gaat diegene evengoed nog sowieso dood


Ik wou hier nog even aan toevoegen dat je als burger wél verplicht bent een burger in nood te helpen. Dus doorlopen is nooit optie. Maar in welke mate je wel kunt helpen kun, zoals hij schrijft, zelf inschatten.

En inderdaad, bel gewoon 112, die helpen je er wel doorheen.


Doorlopen misschien niet..112 bellen is misschien verplicht. Tijdens mijn cursus reanimatie is verteld dat je nooit verplicht bent te reanimeren, ookal kan je dit. Het is en blijft jouw keus of je het doet.

moonfish13
Berichten: 18239
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:41

BlackShadowZ schreef:
Hier iemand :)

Jaren actief lid geweest van het Rode Kruis, en en op de politie academie gekregen. (En regelmatig toegepast in het werkveld)

Overigens is het ook een natuurlijke reactie om te bevriezen als het iets gebeurt, dus je diploma wel of niet hebben wilt niks zeggen.

Nah toen ik in mijn ooghoek een bejaarde de sloot in zag verdwijnen was ik toch wel heel, heel rap hoor.
Mijn moeder daarintegen kon geen gesprek meer voeren.
Ik heb een verlopen EHBO trouwens, voor extreme sport EHBO gehad.
Als ik ooit hulp moet verlenen hoop ik dat mijn vriend erbij is, hij is zo suf getraind hierin voor zijn werk dat ik zeker weet dat hij alles leidt ter plekke.
En dan kan ik prima assisteren of afwisselen, hij zorgt wel dat ik het goed doe. :)
Misschien maar weer eens gaan voor een opfriscursus reanimatie..

Cinnepin, als je kunt reanimeren waarom zou je dan beslissen om het niet te doen?
Heel raar idee, dat ik dood neer kan vallen en jij voor mijn familie beslist of ik nog kans maak op overleven ja of nee. -O-
Ik vind het maar raar, op penningen na is het voor mij starten met reanimatie.

Cinnepin

Berichten: 8956
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:46

moonfish13 schreef:
BlackShadowZ schreef:
Hier iemand :)

Jaren actief lid geweest van het Rode Kruis, en en op de politie academie gekregen. (En regelmatig toegepast in het werkveld)

Overigens is het ook een natuurlijke reactie om te bevriezen als het iets gebeurt, dus je diploma wel of niet hebben wilt niks zeggen.

Nah toen ik in mijn ooghoek een bejaarde de sloot in zag verdwijnen was ik toch wel heel, heel rap hoor.
Mijn moeder daarintegen kon geen gesprek meer voeren.
Ik heb een verlopen EHBO trouwens, voor extreme sport EHBO gehad.
Als ik ooit hulp moet verlenen hoop ik dat mijn vriend erbij is, hij is zo suf getraind hierin voor zijn werk dat ik zeker weet dat hij alles leidt ter plekke.
En dan kan ik prima assisteren of afwisselen, hij zorgt wel dat ik het goed doe. :)
Misschien maar weer eens gaan voor een opfriscursus reanimatie..

Cinnepin, als je kunt reanimeren waarom zou je dan beslissen om het niet te doen?
Heel raar idee, dat ik dood neer kan vallen en jij voor mijn familie beslist of ik nog kans maak op overleven ja of nee. -O-
Ik vind het maar raar, op penningen na is het voor mij starten met reanimatie.



Ik heb nergens gezegd dat ik het niet zou doen, ik zeg alleen dat het niet verplicht is. Ik heb nog nooit meegemaakt ( behalve een hond ) dat ik heb moeten reanimeren. Maar als er b,v bloed uit de mond komt of braaksel, zal ik geen mond op mond beademing geven...

Tevens ben je al dood wanneer er gestart wordt met reanimeren, je hart klopt dan niet meer. Dus maakt diegene niet de beslissing of jij overleefd of niet.

Lillian__

Berichten: 3279
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:50

Ik heb dit jaar vanuit mijn werk mijn basis BHV diploma gehaald, hier zit EHBO, AED, reanimeren, blussen en calamiteiten bij in (ruimtes ontruimen bij brand ect)

moonfish13
Berichten: 18239
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:53

Cinnepin, als ik dood neerval, en jij beslist niet te reanimeren beslis je voor een flink deel mee over mijn lot!
Je weet dat als je reanimeert ik kans maak, en als je niks doet ik hoe dan ook verloren ben.
Dus zeg niet dat het niet uitmaakt.

Cinnepin

Berichten: 8956
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:11

Zoals ik al zei, dood ben je al, het enige wat een ander kan doen is je hart PROBEREN op gang te brengen. Daarbij is de kans heel klein dat jij er zonder complicaties vanaf komt. En nogmaals ik zeg niet dat ik nhet niet zou doen ( dus wordt niet persoonlijk aub ) maar dat het niet verplicht is. Mocht dit wel verplicht zijn, vind ik ook dat ze de cursussen moeten verplichten en deze gratis dienen te geven.

Ik weet niet wat ik in zo'n situatie zou doen. Bij de hond ben ik direct begonnen, bij een mens weet ik dit niet, nog nooit meegemaakt. Misschien verstijf ik wel, geen idee. Maar ik persoonlijk heb niet de intensie gehad een cursus te volgen om mensen niet te helpen. Het kost geld en tijd, en ik heb dat niet voor de lol gedaan.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:26

Ja ik heb BHV, ik mag eerste hulp verlenen, kan reanimeren, met een AED werken en brandjes blussen. In het bedrijf waar ik werk heeft bijna iedereen het. Het ene jaar worden we online geschoold en het andere jaar hebben we praktijk. Ik ben erg blij dat ik het heb.

Kimbers

Berichten: 5107
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:31

Bij niet beademen neemt de overlevingskans ook drastisch af.

Eigenlijk zpu iedere bhv'er standaard van die beademingstuitjes op zak moeten hebben.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:44

Kimbers schreef:
Bij niet beademen neemt de overlevingskans ook drastisch af.

Eigenlijk zpu iedere bhv'er standaard van die beademingstuitjes op zak moeten hebben.

Daar denkt het ambu personeel toch anders over..