Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 01:45

Gelukkig heb ik die ervaring niet- van het ramptoerisme. Wel vanwege mijn burgerhulpverlening vaker opgeroepen, maar buiten dat we informatie deelden, bleef iedereen netjes respectvol aan de kant, of ging bij deuren staan om ambulance personeel bij aankomst snel door te kunnen laten/mensen te weren van een mogelijk traumatische aanblik.

Wel mensen gezien die in paniek raken, en je proberen aan te spreken of over hun toeren raken. Daarom vind ik, zoals Germie het zei- het toneelstukje iets dat niet onderschat moet worden. Ik was maar wat blij met iemand die zo'n cliché zinnetje (want dat wordt het met veel trainen bijna) iemand van je weghaalt.


Bij twee auto ongelukken wel duidelijk gemerkt dat mensen het niet waarderen wanneer je niet zoals in de film naar het slachtoffer rent. Zeker op de vluchtstrook wil ik eerst zorgen dat ik hulp kan verlenen- maar wel veilig. Het slachtoffer heeft er zo weinig aan als ik van het wegdek geschraapt kan worden

Eloya

Berichten: 5193
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 02:06

ja voor mijn opleiding als verpleegkundige kan ik reanimeren en weet hoe te handelen bij iemand die onwel word.
3 weken geleden nog gehad, maar ik was drukker bezig om paniekerige omstanders weg te houden en aan te sturen dan met de persoon die onwel was geworden.
zelf rustig blijven, 112 bellen en de locatie doorgeven. persoon rustig houden, en vitale functies checken kom je al een heel eind vaak

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 07:36

Door vele jaren lid als tiener hij 'Jeugd Rode Kruis' heb ik die ervaring zeker :) Al een paar keer EHBO moeten toepassen, nog nooit hoeven te reanimeren en hoop dat ik dat nooit hoef te doen, altijd akelig zo'n situaties waarin het echt serieus is en snel moet gaan.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:05


jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:09

Revanches schreef:
Alsof je het over de duivel hebt, zo wordt er ineens een zoektocht naar je gestart omdat je hulp hebt verleend...
https://www.112achterhoek-nieuws.nl/art ... eegkundige

Ps ik heb inmiddels contact gehad.

Mooi !

Ik heb geen certificaten maar onlangs wel de theoriemodules gevolgd van EHBO en Reanimatie met AED.
Wilde ook praktijk doen maar dat ging niet door vanwege te weinig deelnemers.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:29

Ik heb een certificaat reanimeren/aed. Ik ben dan ook burgerhulp verlener.

Ik weet ook hoe ik een bloeding moet proberen te stoppen, bij een slagaderlijke en bij een niet slagaderlijke bloeding. Ik veel gevallen weet ik wat te doen, maar heb geen ehbo diploma

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:25

Jep, heb daarnaast ook kinder EHBO. Ik weet precies wat ik moet doen maar weet van mezelf dat ik in heftige situaties de neiging om te bevriezen. Maar gelukkig nog nooit in de situatie terecht gekomen waarin dat op de proef werd gesteld. Mijn man heeft helaas bij een bekende een reanimatie moeten uitvoeren en blijft hierdoor er wel moeite mee houden omdat diegene een paar dagen later weer een hartaanval kreeg en is overleden.
Onlangs heeft een vriend van ons door een snelle start van reanimatie een hartaanval overleefd. Dit heeft ons allebei wel gesterkt in het onderhouden van deze vaardigheden.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:39

Een paar jaar geleden heb ik mijn ehbo gehaald, incl. kinder ehbo en AED. . Dat werd vergoed vanuit mijn verzekering en ik dacht, waarom niet.

Heb het daarna wel laten verlopen. Maar ach. Wat maakt het uit. Het is niet alsof je mensen niet mag helpen zonder geldig ehbo dinges. ja, niet alles blijft even up to date, maar hoe je moet reanimeren of AED moet gebruiken vergeet je echt niet zomaar.

Uiteindelijk is iedereen bevoegd om een aed te gebruiken. Daar is het ding voor gemaakt.

Misschien dat als ik via werk of verzekering nog eens de mogelijkheid krijg dat ik hem nog wel een keer ga halen of zo. Liever dat ik dat eens in de 5-10 jaar doe, dan dat ik elk jaar allemaal herhaal lessen moet volgen.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:48

BLS/AED hier. Wel aangemeld bij hartslag.nu maar nog nooit een oproep gehad. Wel een paar keer kritische situaties op stage meegemaakt (ziekenhuis) en daar kon ik wel rustig blijven en handelen. Wel weet ik niet zeker of ik het 'buiten' de eerste keren alleen wel zou kunnen. Ik weet van mezelf dat ik ook wel iemand ben die vrij snel kan 'bevriezen', voornamelijk omdat ik bang ben het niet goed (genoeg) te doen..

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:27

Shiloh schreef:
Een paar jaar geleden heb ik mijn ehbo gehaald, incl. kinder ehbo en AED. . Dat werd vergoed vanuit mijn verzekering en ik dacht, waarom niet.

Heb het daarna wel laten verlopen. Maar ach. Wat maakt het uit. Het is niet alsof je mensen niet mag helpen zonder geldig ehbo dinges. ja, niet alles blijft even up to date, maar hoe je moet reanimeren of AED moet gebruiken vergeet je echt niet zomaar.

Uiteindelijk is iedereen bevoegd om een aed te gebruiken. Daar is het ding voor gemaakt.

Misschien dat als ik via werk of verzekering nog eens de mogelijkheid krijg dat ik hem nog wel een keer ga halen of zo. Liever dat ik dat eens in de 5-10 jaar doe, dan dat ik elk jaar allemaal herhaal lessen moet volgen.


Erg onverstandig. Je moet eens in de twee jaar een herhaling doen van twee uur om je certificaat geldig te houden en zelfs dat vind ik weinig. Elk jaar even oefenen, eventueel nieuwe protocollen doornemen.met eens in de tien jaar kom je er echt niet, al doe je al meer dan de meeste Nederlanders.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:11

Conducteur en medewerkers van V&S zijn ook allemaal BHVer en kunnen dus ook allemaal reanimeren met AED. Ik dus ook :+ . Als je in de trein zit en er word iemand onwel kan je dus de conducteur waarschuwen. Die kunnen er ook makkelijker voor zorgen dat er een AED bij het slachtoffer komt en met de machinist overleggen op welk station er gestopt gaat worden voor een eventuele ambulance. Zo heb ik met mijn trein ooit Elst en Nijmegen Lent overgeslagen om eerder in Nijmegen te zijn vanwege een onwelwording in mijn trein. Dat was de snelste manier om een ambulance bij het slachtoffer te krijgen.

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 12:47

Moet er wel een conducteur in de trein aanwezig zijn. Op de trajecten waar ik reis is er meestal GEEN conducteur aanwezig.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:52

Ik heb ooit in groep 8 mijn EHBO diploma gehaald haha.
Zal vast niet meer geldig zijn.
Ik ben wel hulpverlener (paramedisch) en vind eigenlijk wel dat ik hulp moet kunnen verlenen op momenten dat het nodig is.
Alleen vind ik het tijdrovend om ieder jaar weer examen te doen.
Ik moet naast mijn werk voor mijn beroep ook nog vrij veel punten halen door middel van cursussen doen ed. om mijn beroep uit te mogen voeren dus ik besteed mn geld en tijd daaraan.

Zodra ik een collega in dienst heb, denk ik wel dat ik aan de bak moet. Vind het ook wel nuttig daar niet van. Reanimeren zal iemand anders moeten doen. AED spreekt volgens mij uit wat er moet gebeuren dus zal het zeker proberen. En verder bloeding stelpen en mitella aanleggen. Dat lukt me wel.
Gebroken pootjes stabiliseren en de stabiele zijligging zijn ook nog hetzelfde gebleven.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:55

germie schreef:
Moet er wel een conducteur in de trein aanwezig zijn. Op de trajecten waar ik reis is er meestal GEEN conducteur aanwezig.


Bij NS is er in de meeste treinen gewoon een conducteur aanwezig. Bij onze collega vervoerders vaak niet inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:59

Ik ben duikgids en moet dus iedere 2 jaar een opfriscursus doen. Ik heb Emergency Responder first aid en secondary care. Oftewel eerste hulp, reanimatie, aed en duikongevallen.

Heb het nog niet hoeven gebruiken. Gelukkig.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23450
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:46

Inoterry schreef:
germie schreef:
Moet er wel een conducteur in de trein aanwezig zijn. Op de trajecten waar ik reis is er meestal GEEN conducteur aanwezig.


Bij NS is er in de meeste treinen gewoon een conducteur aanwezig. Bij onze collega vervoerders vaak niet inderdaad.


Wat is de snelste manier om contact te krijgen met een conducteur?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:57

Ik lees heel veel reanimeren met aad.. Maar ik mag hopen dat bij elke standaard reanimatieles bij inzit hoe je aed moet gebruiken?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie kan er eerste hulp verlenen? reanimatie/aed/ehbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:58

Nee dat is (of was iig) voorheen apart.
Je had reanimatie en reanimatie + AED.

BigOne
Berichten: 38281
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:00

Vroeger alle diploma's gehad maar inmiddels allang verlopen. Wij werden toen wel gewaarschuwd dat wanneer je zonder diploma's iets doet je verantwoordelijk kunt worden gehouden voor eventuele gevolgen bij verkeerd handelen. Maar ik zal iemand niet dood laten gaan wanneer ik kan reanimeren.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:01

Polly schreef:
Inoterry schreef:


Bij NS is er in de meeste treinen gewoon een conducteur aanwezig. Bij onze collega vervoerders vaak niet inderdaad.


Wat is de snelste manier om contact te krijgen met een conducteur?


Zoeken :+ . Het vervelende is dat we vaak met meerdere treinstellen rijden en dat je dan net ziet dat ze op het andere treinstel zitten. Dan word het een kwestie van buiten kijken op het volgende station. Maar het beste is om, als het nodig is, eerst 112 te bellen en dan pas een conducteur te zoeken. In dat geval worden wij via een omweg wel op de hoogte gesteld dat er wat gaande is in onze trein.

Zoolgangster

Berichten: 9625
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:02

BlackShadowZ schreef:
Ik denk dat het probleem in NL niet is dat mensen geen EHBO willen volgen. Maar dat je zoveel herhalingslessen moet volgen. Toen ik actief bij het Rode Kruis was, was ik verplicht om ongeveer 10 tot 15 herhalingslessen per jaar te volgen. Dat is voor mij de reden geweest dat ik ben gestopt. En ook nu ken ik enorm veel mensen die het diploma op school gehaald hebben, en echt niet van plan zijn dat later op te frissen.
Iedereen zou gewoon gratis een korte basiscursus moeten kunnen volgen, zonder dat daar meteen allerlei verplichtingen en/of kosten aan vast zitten.

Tuurlijk houd je je kennis dan niet up to date. Maar toch denk ik dat we daar meer aan hebben dan hoe het momenteel geregeld is...


Dat is inderdaad veel ja... ik heb afgelopen jaar het Nikta EHBO diploma gehaald... moet je eerst online slagen voor theorie, en dan een dag (in mijn geval zelfs een middag) praktijk. Hop, diploma.
Grondig: net zo grondig als je het zelf wil maken, je kunt na je diploma blijven kijken op de website. Bovendien had ik al BHV plus herhaling gedaan, maar dat diploma was verlopen.

En nee, ik zal vast niet zoveel fancy-schmancy verbandjes aan kunnen leggen als een Oranje Kruis EHBO-er, maar degene die de NIKTA cursus gaf zei: "als je snel geholpen wil worden op de SEH, moet je vooral geen keurig net "alles onder controle-schreeuwend"verband om hebben, maar een theedoek vol bloedspetters. :P

Oh ja, AED reanimatie zat er ook bij.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:05

Ik heb een kinder-EHBO diploma (ook reanimatie en AED) :j

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:07

bruintje123 schreef:
Nee dat is (of was iig) voorheen apart.
Je had reanimatie en reanimatie + AED.



Mag hopen dat dat nu standaard erbij zit :oo

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:56

Nabster schreef:
Shiloh schreef:
Een paar jaar geleden heb ik mijn ehbo gehaald, incl. kinder ehbo en AED. . Dat werd vergoed vanuit mijn verzekering en ik dacht, waarom niet.

Heb het daarna wel laten verlopen. Maar ach. Wat maakt het uit. Het is niet alsof je mensen niet mag helpen zonder geldig ehbo dinges. ja, niet alles blijft even up to date, maar hoe je moet reanimeren of AED moet gebruiken vergeet je echt niet zomaar.

Uiteindelijk is iedereen bevoegd om een aed te gebruiken. Daar is het ding voor gemaakt.

Misschien dat als ik via werk of verzekering nog eens de mogelijkheid krijg dat ik hem nog wel een keer ga halen of zo. Liever dat ik dat eens in de 5-10 jaar doe, dan dat ik elk jaar allemaal herhaal lessen moet volgen.


Erg onverstandig. Je moet eens in de twee jaar een herhaling doen van twee uur om je certificaat geldig te houden en zelfs dat vind ik weinig. Elk jaar even oefenen, eventueel nieuwe protocollen doornemen.met eens in de tien jaar kom je er echt niet, al doe je al meer dan de meeste Nederlanders.


Dat zal best. Maar ik vind het genoeg. Ik vind het zelf fijn ongeveer te weten wat ik moet doen. Ik heb geen dienstdoende rol. Ik ga niet als ehbo er aan de slag op een evenement. En heb het nog geen 1 keer nodig gehad sinds ik in 2010 de eerste keer dat ding heb gehaald.

Als ik nu toch ineens iemand zou moeten reanimeren, dan weet ik meer dan de gemiddelde persoon en doe ik mijn best. Maar om daar jaarlijks weet ik veel hoeveel geld en herhalings lessen in te steken. Nee dank je.

Als ik een rol zou hebben waar ik 1 van de eerste ben waar ze aankloppen, dan vind ik het misschien anders, maar voor nu. Nee. Meer dan genoeg.

(Kwa rol, heb ik het dan toch over bijvoorbeeld receptionistes, leidinggevenden/verantwoordelijke van wat voor soort groep dan ook, publieke dienstdoende functie. Etc.)

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:30

bigone schreef:
Vroeger alle diploma's gehad maar inmiddels allang verlopen. Wij werden toen wel gewaarschuwd dat wanneer je zonder diploma's iets doet je verantwoordelijk kunt worden gehouden voor eventuele gevolgen bij verkeerd handelen. Maar ik zal iemand niet dood laten gaan wanneer ik kan reanimeren.



Volgens mij is dat in Amerika wel zo, als je b,v de ribben breekt kan je flink gedonder krijgen. Volgens mij is dat in Nederland niet zo. Bij niet reanimeren is de patient sowieso dood....het enige wat je kan doen is proberen het hart op gang te krijgen..breek je daar b.v een rib bij wordt je voor zover ik weet niet aansprakelijk voor gesteld.