Help! Koorstlippen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PINK

Help! Koorstlippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 15:12

HELP!

Dit jaar heb ik al wel 16/17 koortslippen gehad. Als het er niet meer zijn.. Ik weet gewoon niet meer wat ik er aan kan doen.
Ze volgen elke keer achter elkaar en soms 2 per keer. Ik werk met baby's dus het is gewoon alles behalve handig en prettig.

Nu heb ik echt al van alles geprobeerd:
- De welbekende zalfjes
- Echinaforce
- L-lysine + vitamine C
- Davitamon weerstand forte
- Lippen insmeren zodra ik de deur uit ga (ook voor het slapen gaan)

Ik ben al 2-3 keer bij de huisarts geweest en heb een korte en een keer een lange kuur aciclovir gehad. Er is ook al bloedgeprikt, maar daar kwam niks bijzonders uit. Alle waardes waren goed behalve dat mijn vitamine D iets te laag is. Daar zou het niet door kunnen komen zei de huisarts.
Momenteel heb ik weer een kuur omdat ik de ene na de andere koortslip heb. Nu weet ik dat het maar een koortslip is, maar ze zijn toch wel echt heel vervelend.

Ik ben gek op lippenstift en dat draag ik nu al tijden niet meer. Heb mijn lippenstift weg gedaan omdat ik bang ben dat ik ze toch een keer gebruikt heb en om her besmetting te voorkomen.. Tandenborstel kopje vervang ik zodra de koortslip weg is direct. Ik gebruik de Com­peed Lip­blaas­jes patch al, maar die blijven ook niet altijd even goed zitten.

De ene keer voel ik hem aan komen en de andere keer word ik 's ochtends wakker en boem daar is er weer 1..
Qua voeding probeer ik gezond te eten (veel fruit en groentes) en ik probeer ook op tijd te gaan slapen. Zou het eventueel kunnen dat chocolade een trigger is? Dat eet ik nog wel is en soms denk ik dat ik daarna dan gelijk na de ene koortslip weer een volgende heb.

Ik weet gewoon niet meer wat ik er aan kan doen! Zijn er meer mensen die hier ook zovaak last van hebben of hebben gehad?
Hebben jullie misschien nog tips of ideeën wat ik er aan kan doen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:27

Geen ervaring met koortslippen gelukkig hier. Maar als ik jou was zou ik de vit D maar eens even gaan boosten :j
Als een HA zegt dat die waarde '' iets te laag '' is, kan je er al vanop aan dat het ver beneden het goede niveau is. Artsen zijn meestal niet thuis in deze materie. En de ondergrens van een labo is ook vaak heel erg laag.
Vit D is namelijk wel van heel groot belang voor een goede werking van je immuunsysteem.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 15:33

Pandora2 schreef:
Geen ervaring met koortslippen gelukkig hier. Maar als ik jou was zou ik de vit D maar eens even gaan boosten :j
Als een HA zegt dat die waarde '' iets te laag '' is, kan je er al vanop aan dat het ver beneden het goede niveau is. Artsen zijn meestal niet thuis in deze materie. En de ondergrens van een labo is ook vaak heel erg laag.
Vit D is namelijk wel van heel groot belang voor een goede werking van je immuunsysteem.

Heb je enig idee hoe hoog je vitamine D moet zijn? Ik heb wel een beetje rond gezocht op google, maar word er niet heel wijs uit. :') Helemaal vergeten erbij te zetten maar ik heb vitamine D tabletjes gehad van de huisarts voor langere tijd. Slik deze nog niet heel lang hoor.
Zou het dan misschien toch hierdoor kunnen komen? Volgens de huisarts was dit echt niet mogelijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:37

tea tree op je koortslip smeren helpt heel goed om de lip eerder te genezen, helaas niet om het te voorkomen.

Voor een betere weerstand is ook zink heel belangrijk.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:40

Wat bij mij heel goed hielp was de Virulite (even googlen) wel prijzig maar werkt als een tiet. De pijn is snel weg en het geneest ontzettend snel.

Wat ik verder zelf gebruik is zovirax, maar dan de pil variant. Helaas zijn deze niet te krijgen in Nederland (al dan niet extreem duur). Altijd als ik in Spanje ben neem ik een doosje mee, kunt ze gewoon zonder recept bij de apotheek kopen daar voor 10 - 20€.

Daarnaast hebben mijn ouders een infrarood cabine, infrarood geneest een koortslip (dit licht wordt vgm ook gebruikt in de virulite). Dus naast dat een infrarood cabine an sich gezond is, ga ik er ook vaak in als ik een koortslip heb.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:43

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... RQa1aatf49

Staat een tabelletje met de waarden bij ook. Vanaf 80 nmol/L gaat het de goede kant op. Liefst nog iets hoger :)
Geen idee wat tabletjes doen ( ik heb altijd gehoord dat Vit D3 het best opgenomen wordt in combi met olie ) , maar ik heb heel lang D-Cure capsules gebruikt. Mijn waarde steeg niet veel. Overgeschakeld op D-Pearls en nu gaat het wel goed. Dus schijnt ook nog een groot onderscheid te zitten in de opneembaarheid.
Maar het proberen waard denk ik zo!
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 17-12-17 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

marsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:43

Ik lees even mee. Heb zelf helaas ook zo af en toe een koortslip. Nu is het bij mij vaak met een lage weerstand en stress dat het echt door zet. Lysine helpt bij mij grotendeels wel. Ik heb ook een laag vitamine D en B12.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:48

Zelf heb ik er ook last van en zodra het opkomt probeer ik altijd wat meer uurtjes slaap erbij te pakken. Dus in plaats van mijn normale 7.5 +/- uur, probeer ik 9 uur te slapen. Ook smeer ik gelijk Fenistil erop. Dit is echt zo fijn spul en het werkt ontzettend goed bij mij :)

Bij mij ontstaat het vaak door stress, weinig slaap, lage weerstand, maar ook door temperatuurswisselingen buiten.

CarinaR

Re: Help! Koorstlippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:52

Welke zalfjes heb je al geprobeerd?
Hier werkt sorefix als een van de weinige wel heel goed.
Mijn zwager gebruikt een hotstick, schijnt best pijnlijk te zijn maar t werkt wel. Hotkissstick heet t.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:54

JLLN_ schreef:
Wat ik verder zelf gebruik is zovirax, maar dan de pil variant. Helaas zijn deze niet te krijgen in Nederland (al dan niet extreem duur). Altijd als ik in Spanje ben neem ik een doosje mee, kunt ze gewoon zonder recept bij de apotheek kopen daar voor 10 - 20€.

Dat heeft TO al gehad. Zovirax = aciclovir.

Verder kan ik je niet echt verder helpen helaas. Het virus zit gewoon levenslang in je als je het eenmaal hebt. Hoop wel dat de uitbraken gaan verminderen.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 16:11

Reageer even op jullie allemaal. :)

Maris schreef:
tea tree op je koortslip smeren helpt heel goed om de lip eerder te genezen, helaas niet om het te voorkomen.

Voor een betere weerstand is ook zink heel belangrijk.

Zink zit al in het weerstand tablet wat ik elke dag slik!

JLLN_ schreef:
Wat bij mij heel goed hielp was de Virulite (even googlen) wel prijzig maar werkt als een tiet. De pijn is snel weg en het geneest ontzettend snel.

Daarnaast hebben mijn ouders een infrarood cabine, infrarood geneest een koortslip (dit licht wordt vgm ook gebruikt in de virulite). Dus naast dat een infrarood cabine an sich gezond is, ga ik er ook vaak in als ik een koortslip heb.

Zovirax in pil vorm heb je in Nederland wel hoor. Alleen dit heeft dan een andere naam: aciclovir. Dat gebruik ik dus momenteel al. Heb ik ook al 2x eerder gehad. Het gaat alleen tegen wat er nog niet zit. Dus alles wat nu nog doorkomt zat er dus al.. Dat is een lichttherapie apparaatje toch? Ik kan het dus nergens krijgen.. lees er hele goede dingen over en wil hem bestellen, maar kan hem nergens vinden. :’)

Pandora2 schreef:
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... RQa1aatf49

Staat een tabelletje met de waarden bij ook. Vanaf 80 nmol/L gaat het de goede kant op. Liefst nog iets hoger :)
Geen idee wat tabletjes doen ( ik heb altijd gehoord dat Vit D3 het best opgenomen wordt in combi met olie ) , maar ik heb heel lang D-Cure capsules gebruikt. Mijn waarde steeg niet veel. Overgeschakeld op D-Pearls en nu gaat het wel goed. Dus schijnt ook nog een groot onderscheid te zitten in de opneembaarheid.
Maar het proberen waard denk ik zo!

Mijn waarde zit op 42,5 zei de assistente. Ik zal is even gaan kijken naar die olie dan! Absoluut het proberen waard. Ik wil gewoon van die koortslippen af.

marsss schreef:
Ik lees even mee. Heb zelf helaas ook zo af en toe een koortslip. Nu is het bij mij vaak met een lage weerstand en stress dat het echt door zet. Lysine helpt bij mij grotendeels wel. Ik heb ook een laag vitamine D en B12.

Obelix95 schreef:
Zelf heb ik er ook last van en zodra het opkomt probeer ik altijd wat meer uurtjes slaap erbij te pakken. Dus in plaats van mijn normale 7.5 +/- uur, probeer ik 9 uur te slapen. Ook smeer ik gelijk Fenistil erop. Dit is echt zo fijn spul en het werkt ontzettend goed bij mij :)

Bij mij ontstaat het vaak door stress, weinig slaap, lage weerstand, maar ook door temperatuurswisselingen buiten.

Ik probeer nu dus echt meer uurtjes slaap mee te pakken, maar zal dat nu wel heel strikt gaan doen. Even kijken of dat dan werkt. Stress heb ik totaal niet en de weerstand ondersteun ik extra met weerstand tabletten. Dat Fenistil heb ik volgens mij wel is zien liggen bij de Jumbo. Ga ik morgen maar is even halen! Dat is het enige wat ik nog niet heb geprobeerd.

CarinaR schreef:
Welke zalfjes heb je al geprobeerd?
Hier werkt sorefix als een van de weinige wel heel goed.
Mijn zwager gebruikt een hotstick, schijnt best pijnlijk te zijn maar t werkt wel. Hotkissstick heet t.

Alle denkbare die er zijn waaronder die jij ook benoemt. Die zalfjes helpen bij mij totaal niet.. Behalve zinkzulfaatgel van de appotheek. Dan droogt het uit en heb wel het idee dat het eerder weg is, maar daarna zit er zo de volgende weer.. De Hotkiss overweeg ik ook inderdaad, maar schijnt alleen te helpen als je hem aanvoelt komen en dat voel ik dus bijna nooit.

superlotje schreef:
JLLN_ schreef:

Dat heeft TO al gehad. Zovirax = aciclovir.

Verder kan ik je niet echt verder helpen helaas. Het virus zit gewoon levenslang in je als je het eenmaal hebt. Hoop wel dat de uitbraken gaan verminderen.

Ik weet dat ik het levenslang heb/bij me draag maar ik vind 16/17 koortlippen in een jaar echt niet meer normaal. Dus vermindering zou absoluut fijn zijn!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:18

Ben je al eens bij de huisarts geweest hiervoor?

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 16:23

Ylana schreef:
Ben je al eens bij de huisarts geweest hiervoor?

Staat in de OP.
PINK schreef:
Ik ben al 2-3 keer bij de huisarts geweest en heb een korte en een keer een lange kuur aciclovir gehad. Er is ook al bloedgeprikt, maar daar kwam niks bijzonders uit. Alle waardes waren goed behalve dat mijn vitamine D iets te laag is. Daar zou het niet door kunnen komen zei de huisarts. Momenteel heb ik weer een kuur omdat ik de ene na de andere koortslip heb. Nu weet ik dat het maar een koortslip is, maar ze zijn toch wel echt heel vervelend.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:29

Sorry, gemist.
Nu weet ik niet het verschil, maar ik heb Valaciclovir.
Geen koortslip meer te bekennen!

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:33

Welke zalf bij mij goed helpt is de akolip, dat is denk ik ook zo'n zinksulfaat zalfje. Wat ik daarnaast doe (als ik een hele erge heb) is het met pure alcohol deppen (op een wattenstaafje), dit zou besmetting moeten tegengaan. Wellicht helpt dit aangezien je ook aangeeft dat ze elkaar opvolgen en je dus wellicht jezelf besmet met de vorige.
Ik heb gelukkig de laatste jaren niet zoveel last meer, maar deze combi hielp bij mij altijd enorm goed.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 16:39

Ylana schreef:
Sorry, gemist.
Nu weet ik niet het verschil, maar ik heb Valaciclovir.
Geen koortslip meer te bekennen!

Voor zover ik weet heeft het precies dezelfde werking. Bij mij bleven de koortslippen ook weg toen ik dit 2x eerder heb gehad, maar zodra ik stop komen ze weer.. Gebruik het nu dus weer dus even afwachten als deze weg is ze dan ook weg blijven anders toch de huisarts even bellen.

SpeechLess schreef:
Welke zalf bij mij goed helpt is de akolip, dat is denk ik ook zo'n zinksulfaat zalfje. Wat ik daarnaast doe (als ik een hele erge heb) is het met pure alcohol deppen (op een wattenstaafje), dit zou besmetting moeten tegengaan. Wellicht helpt dit aangezien je ook aangeeft dat ze elkaar opvolgen en je dus wellicht jezelf besmet met de vorige.
Ik heb gelukkig de laatste jaren niet zoveel last meer, maar deze combi hielp bij mij altijd enorm goed.

Pure alcohol heb ik ook al geprobeerd. :+ Maar misschien moet ik dat dan gewoon altijd even erop doen, zodat herbesmetting sowieso voorkomt?!
Akolip wilde ik toen halen alleen zeiden ze bij de apotheek dat het niet zoveel verschil maakt met de zinksulfaat gel die ik nu gebruik.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:41

Ik gebruik altijd deze.
Zogauw je merkt dat er eentje op komt. Opsmeren en vooral niet aan komen. Dan droogt het uit en wordt het een gewoon klein korstje. Deze valt er enkele dagen later af en over.
Foto is van internet maar haal het gewoon bij een drogist

Wel duur zo'n tubbetje.

http://www.12drogist.nl/assets/images/p ... um-gel.jpg

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:43

Hoe lang duurt de kuur?

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 16:47

JesdaJinn schreef:
Ik gebruik altijd deze.
Zogauw je merkt dat er eentje op komt. Opsmeren en vooral niet aan komen. Dan droogt het uit en wordt het een gewoon klein korstje. Deze valt er enkele dagen later af en over.
Foto is van internet maar haal het gewoon bij een drogist

Wel duur zo'n tubbetje.

http://www.12drogist.nl/assets/images/p ... um-gel.jpg

Heb ik al geprobeerd helaas.. Die ik nu heb zinksulfaat gel van de appotheek werkt wel, maar ben vooral opzoek naar iets wat me helpt de uitbraken tot vermindering te brengen.

Ylana schreef:
Hoe lang duurt de kuur?

3 maanden! Dat is de lange kuur. Heb nog even gekeken, maar het is niet aciclovir die ik heb maar ook die jij hebt; Valaciclovir. Aciclovir heb ik als eerste kuur ooit gehad. Slik je deze ook als kuur of preventief?
Laatst bijgewerkt door PINK op 17-12-17 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:49

Dan weet ik het ook niet.
Deze helpt bij mij ook erg goed dus gebruik altijd deze.

Succes er mee!

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:53

PINK schreef:
Pure alcohol heb ik ook al geprobeerd. :+ Maar misschien moet ik dat dan gewoon altijd even erop doen, zodat herbesmetting sowieso voorkomt?!
Akolip wilde ik toen halen alleen zeiden ze bij de apotheek dat het niet zoveel verschil maakt met de zinksulfaat gel die ik nu gebruik.

De akolip mocht maar 5x per dag ofzo en dan deed ik tussendoor een paar keer met alcohol.
Ik heb zelf verder geen ervaring met andere zinksulfaat dingen, dus zou inderdaad kunnen dat het niet verschilt van elkaar. Is het bij die gel ook zo dat je het maar een paar keer per dag mag gebruiken, dat je het niet mag uitsmeren en dat je je handen daarna moet wassen? Dat is in ieder geval wel bij de akolip en daar hou ik me altijd netjes aan en ik heb wel het idee dat dat ook de verspreiding wel verminderd :j

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:54

Heb gelukkig nooit koortslippen maar als je wil weten wat je vitamine D is kun je het beste ff bloed laten prikken wordt het zo duidelijk.
Heb dit gevonden op internet vwb waardes:

Vitamine D-gehalte (nmol/l) Diagnose
< 12 Zeer ernstige deficiëntie
12-27 Ernstige deficiëntie
27-50 Deficiëntie
50-80 Voldoende

Had zelf 12-27 dus behoorlijk tekort, nu pilletjes van de drogist en merkte vrij vlot verschil.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 17:12

JesdaJinn schreef:
Dan weet ik het ook niet.
Deze helpt bij mij ook erg goed dus gebruik altijd deze.

Succes er mee!

Dankjewel!

SpeechLess schreef:
De akolip mocht maar 5x per dag ofzo en dan deed ik tussendoor een paar keer met alcohol.
Ik heb zelf verder geen ervaring met andere zinksulfaat dingen, dus zou inderdaad kunnen dat het niet verschilt van elkaar. Is het bij die gel ook zo dat je het maar een paar keer per dag mag gebruiken, dat je het niet mag uitsmeren en dat je je handen daarna moet wassen? Dat is in ieder geval wel bij de akolip en daar hou ik me altijd netjes aan en ik heb wel het idee dat dat ook de verspreiding wel verminderd :j

Mag het zovaak smeren als ik wil maar daarna inderdaad wel mijn handen wassen. Dat doe ik sowieso al heel vaak.

mirmar schreef:
Heb gelukkig nooit koortslippen maar als je wil weten wat je vitamine D is kun je het beste ff bloed laten prikken wordt het zo duidelijk.
Heb dit gevonden op internet vwb waardes:

Vitamine D-gehalte (nmol/l) Diagnose
< 12 Zeer ernstige deficiëntie
12-27 Ernstige deficiëntie
27-50 Deficiëntie
50-80 Voldoende

Had zelf 12-27 dus behoorlijk tekort, nu pilletjes van de drogist en merkte vrij vlot verschil.

Staat in de OP dat er al bloed geprikt is:
PINK schreef:
Er is ook al bloedgeprikt, maar daar kwam niks bijzonders uit. Alle waardes waren goed behalve dat mijn vitamine D iets te laag is. Daar zou het niet door kunnen komen zei de huisarts.

Ik zit op 42,5 dus Deficiëntie.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:16

PINK schreef:
Reageer even op jullie allemaal. :)

JLLN_ schreef:

Zovirax in pil vorm heb je in Nederland wel hoor. Alleen dit heeft dan een andere naam: aciclovir. Dat gebruik ik dus momenteel al. Heb ik ook al 2x eerder gehad. Het gaat alleen tegen wat er nog niet zit. Dus alles wat nu nog doorkomt zat er dus al.. Dat is een lichttherapie apparaatje toch? Ik kan het dus nergens krijgen.. lees er hele goede dingen over en wil hem bestellen, maar kan hem nergens vinden. :’)

Ik zie op de website inderdaad dat hij niet beschikbaar is. Als je op eBay kijkt (de Engelse bijvoorbeeld) daar staan ze ook op. Alleen zijn ze daar wel iets van 60€ duurder.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 17:29

JLLN_ schreef:
Ik zie op de website inderdaad dat hij niet beschikbaar is. Als je op eBay kijkt (de Engelse bijvoorbeeld) daar staan ze ook op. Alleen zijn ze daar wel iets van 60€ duurder.

Ik heb even een mailtje gestuurd met de vraag of hij nog terug op voorraad komt. Vind 160 anders wel heel veel geld.