Energieker en fitter door gezondere voeding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haffjechip
Berichten: 151
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: bergschenhoek

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:08

Ik zou ook wel een pb willen. het scheelde bij mij al enorm om alle frisdranken te laten staan. ik was altijd moe, futloos en sleepte mezelf de dag door, nu kan ik de wereld aan. eet meer fruit en groente.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 18:20

Ik loop vast op wat dan bijvoorbeeld geen snelle suikers zijn. Ik snap dat snoep niet goed is maar wat dan wel zegmaar. Fruit groente, noten maar welke? is pasta goed of juist niet? Aardappels de een zegt wel de ander zegt niet. Dat is een beetje het lastige waar ik tegenaan loop. Teveel fruit zoals bijvoorbeeld in een glas voor een smoothie schijnt ook weer teveel suiker te hebben. Wat is nu goed

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:51

Saaaash schreef:
Wat jij beschrijft had ik ook...
Moeilijk uit bed komen, hele dag moe, voor het eten deed ik een dutje.

Nu sinds twee maanden eet ik heel gezond, ik kan dagen maken waar anderen van schrikken. Natuurlijk ben ik einde van de dag moe als ik om 5 uur 's ochtends ben opgestaan, acht uur heb gewerkt, twee paarden heb gereden en gesport maar tussendoor ben ik nooit moe!
Bij mij hielp dus geen chips etc. ik kan je wel een voedingsschema sturen (icm tips tegen snacken) mocht je geïnteresseerd zijn...



Ben nu wel nieuwsgierig! Wat eet je dan (en wat niet meer)? Wat extra energie is hier meer dan welkom...

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:52

Ik ben ook nieuwsgierig, ik merk dat ik het lastig vind om niet te snacken...
Dus zou je mij ook een pb willen sturen?

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:00

Dobel schreef:
Ik loop vast op wat dan bijvoorbeeld geen snelle suikers zijn. Ik snap dat snoep niet goed is maar wat dan wel zegmaar. Fruit groente, noten maar welke? is pasta goed of juist niet? Aardappels de een zegt wel de ander zegt niet. Dat is een beetje het lastige waar ik tegenaan loop. Teveel fruit zoals bijvoorbeeld in een glas voor een smoothie schijnt ook weer teveel suiker te hebben. Wat is nu goed

....het experiment geeft de doorslag, zeggen beta wetenschappers. Uitproberen werkt uiteindelijk het beste, maar wat voorwerk/ studie kan geen kwaad.

Smoothies zijn voorgeplet: kauwen heeft beslist een meerwaarde.
(Maar ik heb geen keukenmachine etc en zonder blender of hoe het gedoe maar heten mag: die recepten van 'boerenkool met appel en pompoenzaad' zijn heerlijk - en knotsgek en van harte aanbevolen).
Als salade, met zelf kauwen heb je niet snel te veel suiker van fruit.

In principe zijn alle noten goed, sommigen hebben enige bezwaren tegen pinda's en cashewnoten. Ook dingen als hennepzaad, geplet lijnzaad: aanbevolen.

Pasta en aardappelen zijn al vrij snel 'lege koolhydraten'. Pal voor of na een heftige inspanning is het prima, maar het haalt je wel uit je vetverbranding.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 22:05

Ik wil ook graag weer terug naar een gezonder eetpatroon. Wat ik persoonlijk lastig vind, is om met goede/gezonde voedingsmiddelen genoeg calorieën binnen te krijgen.
Daarnaast verdraag ik tarwe slecht en gaat spelt wel goed.
Ik kom hier graag meelezen voor goede/fijne tips en waar ik kan helpen zal ik tips geven :).

Nu is het kerstmenu niet het meest gezonde, maar daar ga ik wel van genieten!

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:08

Iemand al gestart met de goede voornemens in de praktijk te brengen? Hier loopt dat helaas nog fout, vooral door tijdgebrek, dan "vergeet" ik te drinken. En ik durf ook wel es een diepvriesmaaltijd op te warmen, gewoon omdat uitgebreid koken en de bijhorende opruim/afwas er momenteel teveel aan is. Zou nochtans nuttig zijn, want heel veel zieken in mijn omgeving, en zelf voel ik mijn weerstand ook achteruitgaan, ben extreem moe en slapjes.

Hutcherson

Berichten: 7364
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 15:44

Overigens was de zin 'maakt niet uit wat er naar binnen gaat, als er maar iets ingaat' een quote van de dietist met als achterliggende gedachte dat het voor ons zo makkelijker zou zijn om te wennen aan de nieuwe structuur. Wij zijn gewend om max twee keer te eten en dat doet ons gewicht verder geen goeds (als in afvallen). Verder hebben we de zoete snacks al vervangen door snacktomaatjes/rijstwafels/komkommer en krackers. Best lekker als je gewend bent. Vriendlief was 1,2 kg kwijt in 1 week. Maar dat is puur de shock die het lichaam krijgt door verandering. We zien wel of de methode werkt op lange termijn. Zij heeft ervoor geleerd en ik weet ook dat de ene dietist de andere niet is en dat niet iedere methode werkt voor alle mensen.

Eelmo

Berichten: 2942
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:26

JosjeDZ schreef:
Saaaash schreef:
Wat jij beschrijft had ik ook...
Moeilijk uit bed komen, hele dag moe, voor het eten deed ik een dutje.

Nu sinds twee maanden eet ik heel gezond, ik kan dagen maken waar anderen van schrikken. Natuurlijk ben ik einde van de dag moe als ik om 5 uur 's ochtends ben opgestaan, acht uur heb gewerkt, twee paarden heb gereden en gesport maar tussendoor ben ik nooit moe!
Bij mij hielp dus geen chips etc. ik kan je wel een voedingsschema sturen (icm tips tegen snacken) mocht je geïnteresseerd zijn...



Ben nu wel nieuwsgierig! Wat eet je dan (en wat niet meer)? Wat extra energie is hier meer dan welkom...


Ik ook! Ik zit ook vaak om half 9 al te knikkebollen... Jong en vitaal noemen ze dat hahaha. Maar ik kan dus ook wel wat extra energie gebruiken... :Y)

Binoche
Berichten: 532
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:50

Ik volg ook mee voor de tips. Hoef ook niet af te vallen maar extra energie is zeker welkom. Mijn hoofdmaaltijden zijn gezond maar ik heb het vooral lastig met de tussendoortjes. Zo gaat er dagelijks minstens 50 gram melkchocolade door, massa's cola light en tijdens de weekends veel te veel alcohol :o. Vooral alcohol neemt heel veel energie weg vind ik

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:27

Ik vraag me af of je meer energie uit gezonde voeding kunt halen als je energie weggevreten wordt door een te hectisch leven? Of moet je toch echt de oorzaak (de drukte) gaan aanpakken?

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:35

Rebecca schreef:
Oh ja echt wel , heb vorig jaar maandje vol gehouden met minder suiker en meer fruit etc (ik haat fruit) . Meer energie en beter in mijn vel en wat kilo's kwijt (Ben veel te zwaar)

Volgend jaar ga ik weer lijnen , weer wat gezonder worden en minder moe . Diëtist nog even ritselen


Ben wel echt benieuwd waarom je fruit 'haat'? Er zijn zoveel soorten, heb je alles al eens geprobeerd? Bovendien kun je er nog van alles mee doen, zelfs in smoothies verwerken. Ik prak wel eens een banaan en doe er kaneel doorheen, een lekker zoete trek snack. Qua appels scheelt het enorm welk merk je koopt. Sommige zijn echt zuur maar je hebt ook zoete.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:37

hwn schreef:
Ik vraag me af of je meer energie uit gezonde voeding kunt halen als je energie weggevreten wordt door een te hectisch leven? Of moet je toch echt de oorzaak (de drukte) gaan aanpakken?


Door stress verbruik je meer mineralen zoals het belangrijke magnesium. Die haal je uit gezonde voeding. Dus stel, je eet slecht én hebt veel stress= snel 'ondervoed' wat bepaalde mineralen en vitamines betreft. Vandaar dat je sowieso meer energie krijgt als je gezonder eet.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Energieker en fitter door gezondere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:43

Wat ik wel merk: ik heb gezondere honger nu ik wat meer sport... ik bedoel daarmee; vroeger had ik zo eerder zeurende honger of was ik al eens misselijk, maar had ik weinig zin in eten en was het dus vaak enkele uren niets en dan plots veel en vettig eten.
Nu heb ik doorheen de dag gezonde hongertjes waardoor het me ook een soort van 'eender' is wat ik eet en dus een stuk fruit gemakkelijk naar binnen gaat. Het is alsof mijn systeem nu pas wakker wordt :')
ik neem al heel mijn leven eetlust remmende medicatie en dus is honger/gezond eten altijd een strijd geweest, heb ook altijd ondergewicht gehad, ondanks dat ik best wel wat eet.

Ik denk dat sommige mensen gewoon meer nodig hebben.

Ik blijf misschien wel gemakkelijk slank, maar als er ooit oorlog en hongersnood is, ben ik als eerste de sigaar :7

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:31

Binoche schreef:
Ik volg ook mee voor de tips. Hoef ook niet af te vallen maar extra energie is zeker welkom. Mijn hoofdmaaltijden zijn gezond maar ik heb het vooral lastig met de tussendoortjes. Zo gaat er dagelijks minstens 50 gram melkchocolade door, massa's cola light en tijdens de weekends veel te veel alcohol :o. Vooral alcohol neemt heel veel energie weg vind ik

Tussendoortjes, daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik hoor tot de school van 'voed jezelf goed, dan kun je makkelijk urer teren op die ene maaltijd'.
...en dat is wat mij betreft het ģrote kunststuk. (Voor mij: plantaardige eiwitten plus noten, zaden en soms wat kaas.)

Lightproducten maken je het leven lastig, je lichaam verwacht fysiek gesproken dat er suiker binnen zal komen en dat geeft honger.
Pure chocola is heerlijk - al zit ook daar suiker in. Ik maakt allerlei hapjes en papjes met cacaopoeder (en kruiden, vruchten etc etc).