Littekenweefsel in bindweefsel, wie ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Littekenweefsel in bindweefsel, wie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 11:19

Meer dan een jaar geleden ben ik van de trap gevallen met een pijnlijke knie als gevolg. Er was een fikse bloeduitstorting maar de vlek op mijn knie, doordat de bloeduitstorting onder mijn huid zat is niet weg en ik ben bang dat dit nooit meer weggaat. Ook heb ik vrijwel elke dag pijn, al doe ik bijna niks. Ene dag is de pijn meer dan de andere dag.
Gister de uitslag van de echo gehad, die ik met moeite heb gekregen.
Conclusie: Littekenweefsel in mijn bindweefsel in mijn knie. Advies was min of meer: Leer er maar mee leven. Er valt niks aan te doen
Zijn er bokkers die hetzelfde hebben of op een andere plek? Wat hebben jullie gedaan?

GDG

Re: Littekenweefsel in bindweefsel, wie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:43

Ik heb iets soortgelijks gehad en toen ik na jaren yin yoga ben gaan doen is het enorm verbeterd. Ik heb er nu bijna geen last meer van en als ik weer last heb doe ik even een paar oefeningen en dan is het weer over. Ik ben er enorm blij mee.

Een goede instructeur drukt je op het hart om niet te ver te gaan met de oefeningen, niet teveel te pushen. Met de tijd ga je meer ruimte krijgen om dieper in de houding te komen en krijg je dus meer ruimte in je bindweefsel en daarmee minder pijn.

(Dit betreft overigens de pijn, ik had geen vlek).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:11

Je zou medical taping kunnen proberen bij een gecertificeerde fysiotherapeut. Hier ook zo n fibrosering na een trap van een paard op mn bovenbeen, na een paar jaar wel beter geworden maar het zal ook afhankelijk zijn van de plek waar het zit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:19

Hier ook gelijkaardig geval: na val is de zwelling zo groot als een ganzenei ook nooit volledig weggetrokken. Deel is littekenweefsel geworden met zenuw beschadiging. De "bult" is met de jaren nog wel iets verminderd en als je het niet weet, valt het niet op en de zenuwbeschadiging is ook grotendeels hersteld of beter is niet langer storend. (had bij elke aanraking, dus ook "schuren" ve broek een tintelend gevoel zoals bij een verdoving en bij langdurige druk zoals bij paardrijden een zeurende pijn).
oefeningen en stretchen, heeft hier wel geholpen om alles soepeler te krijgen en me midner "geremd" te voelen in de bewegingen met mijn knie.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:21

Mijn voet bestaat bijna compleet uit littekenweefsel, dus ook in mijn bindweefsel. Om eerlijk te zijn is er vrij weinig tegen te doen helaas. Ik heb ooit wel een soort bindweefseloplossingen erin laten spuiten (geen idee hoe dit precies heten). Dit doet gruwelijk zeer en lost het bindweefsel op. Hierdoor krijg het littekenweefsel meer ruimte en trekt het minder. Echter kun je dit maar beperkt doen.
Het is helaas ook een deel ermee leven. Ik ben anders gaan lopen hierdoor bijvoorbeeld, maar heeft ook dik 2 jaar geduurd voordat dit pijnvrij was. Wel is het zo dat door de jaren heen je littekenweefsel verouderd en 'vers' littekenweefsel doet het meeste pijn. Ik zou ook graag willen dat hier een oplossing voor was, maar helaas heb ik deze niet dan ermee leren leven.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:47

Mijn moeder had enorm veel last van litteken- en bindweefsel na het afzetten van haar borst (ivm borstkanker). Omdat ze bloedverdunners slikt, duurde het heel lang, voordat de wond genezen was en dus was er erg veel bindweefsel ontstaan. Daardoor was eea aan haar borstspier vastgegroeid. Ze kon haar arm hierdoor nog nauwelijks bewegen. Het ziekenhuis stelde dat hier niets anders aan te doen was dan fysiotherapie (heel pijnlijk).

Ik gebruikte in die tijd Scar Cream van Phytonics voor littekenweefsel bij mijn paard, na een castratie. Ook daar was het bindweefsel vastgegroeid. Bij mijn paard hielp het erg goed! Mijn moeder is deze crème ook gaan smeren en na 6 weken smeren was het weefsel helemaal los!!! Sindsdien hebben we het verschillende mensen aangeraden en die hebben er allemaal goede ervaringen mee. Het kost de wereld niet en is via allerlei internetshops te verkrijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 12:08

Helpt de scar Cream ook voor de vlek te verwijderen?

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:17

Het litteken is niet onzichtbaar geworden, maar wel echt veel minder zichtbaar, minder dik, minder rood en ook minder gevoelig.