Alles zien en horen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 14:55

Wat me al even dwars zit is het volgende; ik hoor en zie alles.
Nou is dat op zich al stikvermoeiend.
Maar ik trek het me 9 van de 10 keer ook nog aan en iets in mij vindt dat ik er iets mee moet.

Ik sta voor de klas, maar zie niet alleen mijn klas, maar hoor ook de klas naast mij en zie dingen gebeuren in de klas tegenover mij.
Dan vraag ik me af of ik er iets mee moet, of ik moet helpen....

's Avonds ben ik uitgeput.
Als ik een ontspannen rondje met mijn hond doe, dan is het precies hetzelfde.
Hij kan reactief zijn, maar ik maak het met mijn alertheid niet beter.

Hoe het komt dat ik het doe weet ik wel, maar ik zou graag trucjes kunnen toepassen die me helpen mijn cirkel kleiner te houden. Dit omdat ik merk dat het me op gaat breken.

Wie herkent het? Hoe lossen jullie het op?
Wat doe je om het minder vermoeiend te maken voor jezelf?

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:00

Ik herken het wel een beetje en ik lees even mee. Bedoel je dat je conflicten en ruzies enzo ziet en daarmee zit of ook gewoon andere dingen opvangt?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:04

Ik herken het.
Voor een deel is het ook handig en maak ik er gebruik van.
Het corrigeren van mijn Mororeflex via het inp zette wel zoden aan de dijk.
De valkuil is bij mij dat het erger wordt als ik om een of andere reden niet goed in mijn vel zit. Dan neemt mijn overlevingsinstinct het over (en dat instinct wil zeker weten dat er geen monsters in de omgeving zijn).
Verder heb ik puzzelen als hobby: een makkelijke manier om 1 ding te doen en de rest te laten.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:06

Klinkt in mijn oren als hypersensitiviteit oftewel hooggevoeligheid.
Dat is eigenlijk heel basic uitgelegd dat je hersenen de onnodige prikkels die iedereen binnen krijgt niet filtert en op deze manier dus eigenlijk overuren moet draaien!
Het is dus heel normaal dat je hier oververmoeid door geraakt.
Tips kan ik niet geven, maar misschien wel eens aan de huisarts voorleggen, die weten normaal gezien wel wat kan helpen ;)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:06

Is dit niet een deel van HSP?
Komt mij bekend voor, heb er ook last van.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:12

Hier ook heel herkenbaar, altijd wel wat gehad, maar sinds problemen met mijn hersenen heb ik dat nog veel meer. Mijn filter is nu echt stuk en alles (geluiden, beelden, geuren, gevoel, etc) komt ook binnen als "even belangrijk" voor mijn hersenen. Dat wat voorheen (deels) weg gefilterd werd, gebeurd nu niet meer. Heel simpel het krassen van een pen op papier in een college zaal. Dat is nu even hard als de docent die praat. Maar ook een deken bijvoorbeeld of kleding.

Tips heb ik (nog) niet, of die ik gehad heb werken voor mij niet. Dus lees even mee. :)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:14

Ik heb dat ook en bij mij is het ADD en helpt de Ritalin om meer focus te krijgen op datgene waar ik mee bezig ben, zonder steeds afgeleid te worden door alles er omheen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:16

Voor mij ook erg herkenbaar, het is bij mij beter geworden door veel meditatie!

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:42

Azmay schreef:
Is dit niet een deel van HSP?
Komt mij bekend voor, heb er ook last van.


Inderdaad, kan niet anders dat je nogal hoog gevoelig bent.. :)
Kan onwijs uitputtend zijn maar ook juist heel erg mooi!

https://www.justbeyou.nl/ben-ik-een-hsp/

"Hoogsensitieve personen (HSP) nemen erg veel subtiele informatie in zich op welke andere mensen minder snel opnemen. Men is eerder overprikkeld met als gevolg dat je jezelf niet prettig voelt."

"Zij nemen veel externe prikkels op zoals geluiden, gesprekken, geuren, drukke straten, sferen etc. Hierdoor zijn ze sneller moe."

Vind het wel erg vervelend dat ze praten over 'zij' en het in een hokje gaan stoppen. Ben ook niet met alles eens want nog steeds is iedereen anders en de een heeft ergens wel 'last' van, en de ander juist totaal niet. Mijn ex was ook hooggevoelig maar op een totaal andere manier dan ik ben. Ook sta ik er nu heel anders in dan bijv 2 jaar geleden. Omdat ik nu zelf beter geaard ben dan toen kan ik er juist de mooie dingen in vinden en het als een kracht zien van mezelf.

edit; even wat toegevoegd
Laatst bijgewerkt door laughterline op 09-12-17 15:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:45

Ik ben door mijn verleden ook hyperalert. Ik moet altijd alles horen, zien en in de gaten houden en ik zie ook alles om mij heen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 16:48

Ik vraag me bij veel dingen af hoe dat nu biologisch in elkaar zit.

Waren er in de oertijd in elke groep mensen een paar die echt alles hoorden en zagen?
Wat we dus nu AD(H)D, hoogsensitief etc. noemen.
En hadden die bijvoorbeeld als functie om te groep te bewaken, ze zien en horen vaak dingen die een ander niet opvallen.
Of tijdens de jacht of bij het verkennen van nieuwe gebieden, dat ze alvast vooruit gestuurd werden?

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 16:58

Ik heb 12 jaar voor de klas gestaan en in het begin hoorde en zag ik ook alles. Ieder geluidje en iedere beweging van ieder kind, maar ook in de lokalen om me heen en het leerplein. Mijn lokaal had glazen wanden.
Ik kon me er na verloop gelukkig voor afsluiten. Ik denk dat je moet beginnen met het alleen bij je eigen klas houden. Andere klassen zijn niet jouw verantwoordelijkheid en jij hoeft niemand te helpen. Zelfs als iemand het je vraagt kun je nee zeggen, het is niet jouw school. Focus je op je eigen klas, beperk dat.
Werk je in het PO of VO?

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 17:24

Ik krijg ook alles ongefilterd binnen. Ik heb geen diagnose voor HSP, maar dit vermoed ik wel. Volgens mijn psycholoog van jaren terug zou het een symptoom van mijn autisme zijn.
Terwijl ik dit typ hoor ik de klok tikken, een vogeltje fluiten, regen op het raam, een auto langsrijden, mezelf ademen, heb ik last van iets te strakke sokken, een kriebellabeltje in mijn nek, het licht van de lamp dat net in een verkeerde hoek in mijn ogen schijnt.
En dat áltijd nonstop.
Hierdoor kost alles mij zoveel energie dat ik na een dag in de maatschappij zeker een uur of twee moet slapen om weer op te laden, en dat alleen maar om 's avonds niet in paniek te raken, in huilen uit te barsten of een woedeaanval te krijgen.
Hierdoor is 'normaal' fulltime of zelfs parttime werken momenteel niet haalbaar voor mij.
Wat ik merk, is dat ik onder invloed van THC wél alles goed kan filteren en eindelijk stilte in mijn hoofd heb. Zelf noem ik dat het luxaflex effect; er komt nog wel wat door, maar lang niet alles. Heerlijk is dat. Misschien ook wel wat voor de andere HSP-ers hier.

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 17:54

Het eerste wat ik dacht bij het lezen van de titel was 'die is hooggevoelig'.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:01

Ik herken het half, soms als ik in een groep ben en iemand zegt wat en niemand hoort het dan hoor ik zulke dingen dus altijd, maar misschien is dat omdat ik soms zelf ook niet altijd gehoord word.

Ook als er iets gebeurd, niemand ziet het en ik zie het wel weer en kan me er dan veel van aan trekken.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 18:40

Wow. Wat veel fijne reacties. Doet me goed!

Wat Cayenne zegt klopt.
Komt ook door mijn verleden.
Wat Janneke zegt ook. Slechter in mijn vel en het wordt erger.
Reageer later uitgebreid.

Nogmaals thanks voor de helpende reacties.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:44

Laurora schreef:
Ik krijg ook alles ongefilterd binnen. Ik heb geen diagnose voor HSP, maar dit vermoed ik wel. Volgens mijn psycholoog van jaren terug zou het een symptoom van mijn autisme zijn.
Terwijl ik dit typ hoor ik de klok tikken, een vogeltje fluiten, regen op het raam, een auto langsrijden, mezelf ademen, heb ik last van iets te strakke sokken, een kriebellabeltje in mijn nek, het licht van de lamp dat net in een verkeerde hoek in mijn ogen schijnt.
En dat áltijd nonstop.
Hierdoor kost alles mij zoveel energie dat ik na een dag in de maatschappij zeker een uur of twee moet slapen om weer op te laden, en dat alleen maar om 's avonds niet in paniek te raken, in huilen uit te barsten of een woedeaanval te krijgen.
Hierdoor is 'normaal' fulltime of zelfs parttime werken momenteel niet haalbaar voor mij.
Wat ik merk, is dat ik onder invloed van THC wél alles goed kan filteren en eindelijk stilte in mijn hoofd heb. Zelf noem ik dat het luxaflex effect; er komt nog wel wat door, maar lang niet alles. Heerlijk is dat. Misschien ook wel wat voor de andere HSP-ers hier.

HSP is niet een diagnosticeerbaar iets, voor zover ik begrepen heb (staat niet in de DSM). Autisten hebben inderdaad ook last van ongefilterde zintuig-prikkels, maar autisten hebben andere problemen op sociaal vlak. Autisten hebben dus wel HSP-achtige symptomen, maar geen zijn geen HSP.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:50

Ik heb overigens ook de diagnose ADD gekregen en de ritalin hielp mij echt enorm fijn filteren.
Maar omdat ik daarna ophield met studeren en dat spul niet goed kan zijn voor je lichaam ben ik gestopt en sinds mijn depressie over is is het hoe dan ook wel te doen.

Horsenart95

Berichten: 745
Geregistreerd: 13-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:31

Maar nessinator: je kan toch ook de diagnose autisme hebben gekregen én HSP zijn?

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:12

@nessinator: dat verschilt echt per persoon hoor, op sociaal vlak ben ik heel sterk doormiddel van jarenlang observeren en aan de maatschappelijke verwachtingen voldoen.
Ik heb zelf veel meer last van overprikkeling (HSP symptomen) en bepaalde angsten.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:16

Ik weet niet of het voor de klas gewaardeerd word, maar ik heb veel profijt van mijn mp3 spelertje. Zelfs in gesprek met iemand heb ik 1 oortje in om zo ander omgevingsgeluid te dimmen en mij op een 1 op 1 gesprek kan focussen. In de winkel vind ik het eerlijk! Ik hoef niet te horen wat anderen tegen elkaar zeggen en dat hoor ik toch onbedoeld.
Thuis heb ik een koptelefoon op die in de tv geplugd zit zodat ik mijn eeuwig bellende buurvrouw niet hoor en de kefteckel van haar. Ding hoor je de hele dag door :( Andere buur blijft graag lang buiten zitten met vriendinnen met de nodige schaterbuien. Ook zwaar irritant, ik hoef het niet te horen, maar hoor het toch. En drukke omgevingen vermijd ik zoveel mogelijk. Maar dat gaat op een school niet lukken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:20

...als leerling kun je veel hebben aan de 'whisperphone', een klein koptelefoontje met jezelf.
Je fluistert er in,
...gesteld dat je een dominant oor hebt: je zet het op je dominante oor
(mensen met een Mororeflex willen nog wel eens geen dominant oor hebben, wat sowieso erg veel stress en gedoe geeft)
...en je niet-dominante oor 'gaat dan dicht'.

Ook heerlijk in het OV.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:32

Misschien zou je jezelf kunnen trainen om prikkels wat meer langs je heen te laten gaan.

Ik gebruik sinds kort de app Headspace. Ik ben ook erg gevoelig voor prikkels en die app helpt me een beetje om bijvoorbeeld geluiden wel op te merken, maar ze vervolgens ongemoeid ook weer "te laten gaan"

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:09

Horsenart95 schreef:
Maar nessinator: je kan toch ook de diagnose autisme hebben gekregen én HSP zijn?

Volgens mijn psycholoog niet, zij zei dat HSP heel goed zijn in emoties van anderen aanvoelen, waar autisten dit absoluut niet kunnen. Er is echter wel een sterke overlap in symptomen.
Laurora schreef:
@nessinator: dat verschilt echt per persoon hoor, op sociaal vlak ben ik heel sterk doormiddel van jarenlang observeren en aan de maatschappelijke verwachtingen voldoen.
Ik heb zelf veel meer last van overprikkeling (HSP symptomen) en bepaalde angsten.

Ik ook, maar dat wil nog niet zeggen dat het van nature komt. En dat is dus het verschil met niet-autisten.

On-topic: ik ben het met iedereen eens dat het als HSP (hoog sensitief) klinkt, en voor mij heeft mediteren geholpen om mijn hoofd leeg te kunnen maken en me te kunnen concentreren op de relevante gesprekken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Alles zien en horen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:15

...die psychologe toch!

Mijn schoonzus heeft het syndroom van Rett - heftig autisme.
Reken maar dat zij de emoties van anderen goed kan waarnemen!
...snappen wat dat precies is, en wat ze er mee moet: daar wringt de schoen nogal heftig.