Harde ontstoken schijven in bovenarmen- en benen!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Harde ontstoken schijven in bovenarmen- en benen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 23:45

Hey bokkertjes,

Ik heb afgelopen zaterdag een uur gefietst en nog 3 uur extra in de kou door gebracht in eigenlijk een veel te dunne (zomer)jas. Sindsdien heb ik, vermoedelijk als gevolg daarvan, ontstoken bovenarmen- en benen.

Er zitten harde schijven in die goed pijn doen, vooral bij het vetweefsel (voorkant bovenbenen, onderkant bovenarmen) die plekken zijn helemaal rood en het is net alsof er hele grote munten in zitten (2 a 3x zo groot als een 2-euro munt. De randen beginnen naarmate de roodheid verdwijnt te jeuken.

Nu vraag ik mij af: Zou dit inderdaad door de kou kunnen komen? Of is het toch iets anders? Heeft het een naam? En wat kan ik eventueel doen om het helingsproces te versnellen?

Thanks!

Goof

Re: Harde ontstoken schijven in bovenarmen- en benen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:48

Heb je in de hele afgelopen week nog niet bedacht om je huisarts te bellen? Dat lijkt me stap 1.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 23:54

Nope ik dacht aanvankelijk dat het een soort beknelling was. Daarnaast heb ik er vroeger ook last van gehad en ging het vanzelf altijd weer weg. Dus een huisarts vind ik niet echt heel nodig. Die doet er toch niks mee. Maar ik ben benieuwd wat het is, of mijn gedachtengang klopt en hoe ik het helingsproces kan versnellen.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:59

Als het echt pijnlijk is, zou ik wel even langs de huisarts gaan, beter een keer te vaak dan een keer te weinig!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 08:57

Ik zou eerst eens laten diagnosticeren wat het is.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:11

Ik heb dat ook ooit gehad doordat ik in de vrieskou op een open weide had gestaan in een dunne paardrijbroek.

Zeer pijnlijk! Maar ging bij mij vanzelf over. Beterschap!

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:32

Ontstaat als gevolg van koude door onvoldoende bescherming met kleding. Het is het "bevriezen" of in ieder geval te ver afkoelen van de huid. Is inderdaad behoorlijk pijnlijk. Voorkomen kun je door goede thermokleding te dragen waarvan de werking afgestemd is op het op dat moment heersende weer. -2 graden en veel wind is wat anders dan -7 en geen wind, om maar een voorbeeld te noemen. Het wordt panniculitis genoemd. Ken het zelf ook bij het rijden in koudere periodes maar met wind en regen. Dus het vroor toen niet maar man man wat had ik een pijnlijk bovenbeen. Ook maar aan 1 been het is dus maar net waar het dan toeslaat. Gelijk een goede thermo rijbroek aangeschaft en dat werkte prima. Het is een beetje een persoonlijke kwaal. Niet iedereen kent het (gelukkig) en je kunt jezelf er dus tegen beschermen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:33

Ik heb dat ooit aan mijn bovenbenen gehad, komt door het te koud worden en dan is de doorbloeding niet meer goed. Zijn eigenlijk een soort wintertenen. Het is vaak op plekken waar vet zit, daar is de doorbloeding minder. Kan echt heel zeer doen en jeuken. Enige wat je kan doen is het goed verzorgen en het proberen te voorkomen door warm te blijven, thermo ondergoed en laagjes.
Als de ontstekingen echt erg worden kan je beter even naar de dokter, dan krijg je een goede zalf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:05

Je hebt dan nu winterarmen en benen. Ik heb het op mijn bovenbenen een klein beetje. Precies op het dikste punt zeg maar bij de heupen. Heb de eerste 2 plekjes al weer. Trek me er niets van aan, het ziet er wat raar uit, maar doet geen pijn, jeukt niet en je kunt er toch niets aan doen. Alleen in het zwembad kijken mensen soms. Maar ja, is tijd van het jaar. Je kunt er niets aan doen. Alleen nu de huid vettig houden zodat de rode plekken geen korstjes worden en als je weer de kou in gaat zou je met laagjes kunnen werken (ik doe dat ook niet hoor, want een legging onder een broek gaat gewoon niet, maar dat is dan wat er gezegd wordt. )