Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SofieHavan

Berichten: 1892
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:47

Kan je de laatste voeding niet laat geven? Bv om 23u nog een fles en eventueel zo'n speciale melk die wat zwaarder is en trager verteert?

Anders geen idee, ik kan mij echt niet voorstellen hoe zwaar het moet zijn.
Onze dochter sliep door na 6 weken en is nu 3,5 en slaapt van 19u30 tot 7u, in 't weekend zelf tot 8u30.
Dus nooit problemen mee gehad...

Edit: zie dat jullie dat al allemaal geprobeerd hebben...
Lastig, een kind van 7 maand kan je ook niet uitleggen dat het moet slapen natuurlijk
Laatst bijgewerkt door SofieHavan op 08-12-17 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:49

@Janneke helemaal waar. Deze fase gaat voorbij. Maar inderdaad loodzwaar TS.

Ik zou de stevige avondfles inderdaad ook verlaten. Heb ik ook een poosje gedaan.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:50

Dochterlief is hier ook een slechte slaper.
Helaas kwam het door wel te koud of wel te warm toen dit opgelost was heeft ze even doorgeslapen en toen weer wakker.
Toen bleek het dat ze overdag nie voldoende eten kreeg om zonder honger te kunnen slapen

Smorgens kreeg ze flesje melk +boterham.
Smiddags fruitpap
Tegen 3u een koekje
Tegen 5u haar patatjes
Tegen half 7 potje yoghurt
Half 8 laatste pap.
En toen is ze echt beginnen doorslapen.

Mijn schoonzus haar kindje is bijna een jaar en had het zelfde probleem nu zij iets meer eten bijgeeft slaapt zij ook eindelijk door

Maar ook ritme zn structuur is heel belangrijk.

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:50

het verlaten van de avond fles werkte hier juist averechts, zeker als we hem dan wakker moesten maken voor die fles. Dan werd hij vervolgens de hele nacht steeds wakker

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:55

Ik heb een tijdje met oordoppen in de bijkeuken geslapen :+ enige plek waar ik niet wakker van hem werd. En dat afwisselen. Een nacht doorslapen is zo fijn. Is er nergens in huis een plek waar je haar niet/minder hoort? Sterkte.

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:56

Heb je al geprobeerd haar warmer aan te kleden of een dikkere slaapzak te gebruiken? Dat bleek hier de oplossing. Ze had het gewoon koud waardoor ze wakker werd.

Marocje
Berichten: 5622
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:56

Ik snap het niet zo goed: het is toch normaal voor een baby dat ie snachts gevoed wordt? Tuurlijk zijn er uitzonderingen en slapen kindjes vroeg door, maar het is heel natuurlijk wanneer dit niet gebeurt.

Daar moet je je op aanpassen. Op tijd naar bed, smiddags even liggen, afwisselen wie eruit gaat: 1 keer eruit is echt heel luxe, dus wanneer 1 deze taak op zich neemt kan de ander al een nacht doorslapen! Ken er genoeg waarvan de kinderen een paar keer snachts komen, dat is even puzzelen en soms afzien, maar wanneer het 'alleen maar' honger is zou ik de oplossing niet zozeer bij je kind zoeken, maar bij jullie zelf.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:00

Ik vind je reactie een beetje lomp, komt over alsof ts zich aanstelt. De een kan nou eenmaal beter tegen slaapgebrek dan de ander en s middags liggen kan ook niet iedereen. Het is misschien normaal, maar kan nog wel heel zwaar zijn.

Lau

Berichten: 16680
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:02

Ik was een ontzettende huilbaby en ik bleek allergisch voor de voeding die ik kreeg.
Door de andere voeding bleef ik ook s nachts wakker worden. Ik leek niet helemaal te verzadigen. Wat mijn moeder heeft gedaan is het eten aangepast.

09:00: ontbijt (brood)
12:00: lunch (brood)
14:00: fles en fruit
16:00: fles
18:00: avond eten
Voor het slapen gaan: fles tot ik niet meer wilde drinken.
23:00 nog een keer fles tot ik niet meer wilde drinken.

En toen kon ik ineens wel doorslapen. Baby’s verbruiken zo veel energie met groeien. Ze eten ook meer dan wij denken dat ze op kunnen. Daarom heeft mij moeder mij aangeboden tot ik zelf niet meer wilde. Al die domme schemaatjes van zo veel bij die bepaalde leeftijd geldt niet voor alle baby’s. Toen mijn moeder zelf ging kijken met hoe veel ik wilde eten ging het veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:03

Hebben we inderdaad ook al een tijdje geprobeerd om later een fles te geven, maar dat heeft dus ook niks uitgehaald, bleef hetzelfde houden.

Accepteren hebben wij gedaan, op zich vind ik het geen probleem dat ze snachts komt hoor maar ik vind het wel een probleem dat wij allebei zo ontzetttend moe zijn dat het gevaarlijk begint te worden.
En dat we dat beginnen te botvieren op elkaar en ook de kids.
Oordopjes slapen we al mee, maar dan worden we wel wakker van dat de ander beweegt als die uit bed gaat, en dan weer slecht in slaap vallen.

Het meest aparte is dat ze wel een tijdje heeft gehad dat ze half 6/6 uur kwam en dat is perfect te doen, dit is helaas maar 2 weken zo geweest.

Warm aangekleed is ze ook, pyjama, winterslaapzak en dekbedje.

Helaas in huis geen plek waar we haar niet horen omdat wij allebei hele lichte slapers zijn, zelfs met oordopjes in.

Wat geweldig trouwens al zoveel reacties van iedereen die meedenkt :)

Rood licht had ik niet gedacht trouwens, ik dacht altijd dat rood licht voor 'agressie' zorgde.

Marocje, als je goed leest lees je dat ik het geen probleem vind de nachtvoeding maar wel onze vermoeidheid, moeten wij het dan zo laten escaleren dat een van ons ontploft of een ongeluk krijgt van vermoeidheid???
Daar zoek ik een oplossing voor!

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:03

Hè wat rot! Wij hebben hetzelfde gehad met onze 2e dochter.

1e dochter was supermakkelijk met slapen, sliep snel de nachten door en sliep overdag ook vaak en veel. Dochter 2 is een ander verhaal.. die werd ook iedere nacht paar keer wakker en brulde het hele huis bij elkaar. Wat we bij haar gemerkt hebben is dat ze niet veel slaap nodig heeft! Ze gaat rond 20:30 naar bed mét een flesje kv van 210ml. Dat drinkt ze zelf op pakt zelf haar speen die ik op haar borst leg en valt in slaap en word volgende ochtend rond 07:00 wakker. Dan doet ze een middagdutje. Ze valt het liefst rond 11:00 in slaap, maar we houden haar wakker tot 14:00. Dan een kort slaapje van een uur en we maken haar wakker. Tussendoor is het een vrolijk en energiek kind. Dit helpt echt bij ons, misschien bij jouw dochter ook? Ik las dat jouw dochter pas 7 maanden is, dit schema volgen wij ook al vanaf een paar maanden. Proberen waard toch? Ik ben benieuwd

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:08

Inderdaad 1x is echt normaal. Wat wij deden was ze wakker maken als we zelf naar bed gingen en nog een keer voeden. (borstvoeding in mijn geval, ik had 3 flesweigeraars) En dan lekker slapen. Mijn geluk is dat manlief om tussen 5 en 6 uur altijd standaard opstond en ze dan wakker maakte voor weer een voeding. Schone pamper en verder slapen.

Met 12 maanden kregen ze vanilleyoghurt voor het slapen. Dat scheelde enorm, toen gingen ze doorslapen.

pretty

Berichten: 4111
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:08

Ligt jullie vermoeidheid misschien nog aan een andere oorzaak?.
Ik vind het zelf ook niet heel gek, 1x per nacht moeten opstaan voor een baby van 7 maand.
Misschien hebben jullie een soort van vitaminetekort of iets anders waardoor jullie sneller vermoeid zijn?
Een dokterscheck voor jullie zelf/bloedonderzoek zou misschien ook geen slecht idee zijn.

Mijn zoon werd op die leeftijd ook gemiddeld 3-4 x per nacht wakker.
Hij heeft dat volgehouden tot ongeveer 7-8 jaar. }:0

Nu is hij 9.5 jaar en moeten we er bijna nooit meer uit 's nachts.
Maar ik weet nog zo goed hoe het voelde,we waren ook echt zombies en er kwam geen einde aan. {:)-:(
Dus sterkte ook ermee. :(:)

Britt

Berichten: 18895
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:09

Wat een luxe, één keer per nacht! Hier zitten we tussen 19.00-06.30 u nog op zeker 3 voedingen en nu hij ziek is wordt hij tussendoor ook nog een paar nacht wakker voor een knuffel := (en dan heb ik al geluk dat hij in zijn eigen bed ligt, als hij ziek is laat hij zich bijna niet wegleggen en slaapt hij dus meestal bij mij in bed). Mijn zoontje is nu 9 maanden.

Het is heel normaal voor baby’s om ‘s nachts nog een voeding te willen. Je kunt allerlei kunstgrepen uit willen halen om ze door te laten slapen, maar het is veel gezonder en veiliger om gewoon een voeding te geven als ze daarom vragen. Een baby die te lang niet eet (en het wel nodig heeft) kan in een suikerdip raken. Ook kunnen ze in een te diepe slaap komen. Dit zijn allemaal risico’s die wiegendood kunnen veroorzaken.
Het is fijn als ze doorslapen, maar het is niet meer dan natuurlijk als ze dat niet doen. Hoe vervelend dat voor jullie eigen nachtrust ook is.

Slapen jullie zelf goed op een andere locatie? In plaats van de kindjes uit te besteden kun je misschien zelf af en toe een nachtje ergens anders slapen om bij te tanken? Dan hoef je je kindjes niet uit hun vertrouwde omgeving te halen (waar ze toch vaak beter slapen) en rust je zelf toch uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:16

melissa_b schreef:
Hè wat rot! Wij hebben hetzelfde gehad met onze 2e dochter.

1e dochter was supermakkelijk met slapen, sliep snel de nachten door en sliep overdag ook vaak en veel. Dochter 2 is een ander verhaal.. die werd ook iedere nacht paar keer wakker en brulde het hele huis bij elkaar. Wat we bij haar gemerkt hebben is dat ze niet veel slaap nodig heeft! Ze gaat rond 20:30 naar bed mét een flesje kv van 210ml. Dat drinkt ze zelf op pakt zelf haar speen die ik op haar borst leg en valt in slaap en word volgende ochtend rond 07:00 wakker. Dan doet ze een middagdutje. Ze valt het liefst rond 11:00 in slaap, maar we houden haar wakker tot 14:00. Dan een kort slaapje van een uur en we maken haar wakker. Tussendoor is het een vrolijk en energiek kind. Dit helpt echt bij ons, misschien bij jouw dochter ook? Ik las dat jouw dochter pas 7 maanden is, dit schema volgen wij ook al vanaf een paar maanden. Proberen waard toch? Ik ben benieuwd


Dank je wel voor je reactie, klopt onze dochter heeft ook veel minder slaap nodig als ons zoontje.
Overdag slaapt ze alleen tussen de middag, max 2 uur want dan is ze uitgeslapen, als wij haar savonds later naar bed doen haalt ze dat niet, ze is half 8 echt bekaf, als wij haar dan langer wakker houden is er geen land mee te bezeilen.

Mijn man heeft een redelijk belangrijke functie op zijn werk wat natuurlijk ook veel energie vraagt, ik werk 2 dagen in de week en dan ben ik wel druk maar het is voor mij een verademing en ontspanning om even weg te zijn van huis.
Ik heb zelf een tijd niet zo lekker in mijn vel gezeten door zware zwangerschap, 2 zwangerschappen vlak na elkaar, ontzwangeren en toen doordat ik in eerste instantie geen leuke baan kon vinden.
Mijn gemoedstoestand is inmiddels heel erg op vooruit gegaan doordat ik een super leuke baan heb en mijn lijf weer een beetje begint te kalmeren van alle hormonen.
Voeding enzo houden wij bewust heel goed rekening mee, ook omdat we het belangrijk vinden dat de kids niks tekort komen.

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:20

heb niet alle tips gelezen maar enige wat ik dacht tja sterkte :(:)
als het echt om voeding gaat is een papfles voor het slapen gaan misschien een idee.
maar ik weet uit ervaring dat sommige kindjes gewoon nachtbrakers zijn en ken je gevoel al 7 maanden niet doorslapen maar uiteindelijk werd het bij mij ruim 2 jaar 3 a 4 keer per nacht daarna iets minder ongeveer 1 a 2x en nu na eindelijk ruim 3 jaar slaapt hij zo goed als door.
tenminste hij wordt nog wel wakker maar roept ons niet meer elke nacht als hij rot wakker wordt en nu komt baby 3 eraan dus mijn angst op een huilbaby is enorm!

het is echt heel rot maar het gaat over!

Marocje
Berichten: 5622
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:21

Daarom schrijf ik ook: 'oplossing bij jezelf zoeken'. Jullie trekken het niet, en geloof me: ik weet wat oververmoeid zijn is en hoe gevaarlijk. Heb zelf 4 kinderen waaronder de tweede een huilbaby. En bij de vierde in de kraamweek alleen geslapen wanneer de kv er was, overdag anderhalf uur. Na 3 dagen functioneer je idd amper nog.

Dat was dus naar oplossingen zoeken. Ons hielp het dat mijn vriend naar beneden ging (hij hield mij ook wakker met zijn gesnurk) en ik lag naast de kleine. Zo kwamen we alledrie aan onze rust.

Hier heeft ze 9maanden op onze kamer geslapen, de jongens gingen eerder naar hun kamer. Ieder kind is anders. Misschien helpt het wel om tijdelijk het ledikantje naast je neer te zetten en een fles vast klaarmaken/bijna klaargemaakt zodat je die in bed kan geven? Eventueel schoon luiertje naast je dat je ook daar niet voor eruit hoeft. Het voordeel is ook dat je haar veel sneller hoort en voor ze echt gaat gillen ze de fles al in de mond heeft..

Dit hoeft helemaal niet lang te duren, maar voor nu 'moet' je even iets doorbreken. Dan slaap je op deze manier beter en kijk je over een maand weer verder.

Wel veel sterkte, hoop dat je ergens een fijne tip vandaan haalt die voor jullie de uitkomst gaat zijn.

Ps. Sorry dat mijn reactie lomp overkwam. Merkte dat het me raakte maar hier schieten jullie ook niks mee op.

StalNollie

Berichten: 9159
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:21

Alenthe05 schreef:
Is de voeding wel "vol" genoeg? Andere nachtvoeding? Meer voeding geven zodat ze meer verzadigd is? Anders de huisarts of consultatie bureau inlichten. Succes


voeding lijkt me oke kindje valt daarna weer in slaap en maakt ook een mooie ruk qua tijden.
kind is 7 maanden 1 x per nacht voor flesje is een mooi aantal ( waar ik van kon dromen met 5x voeding). ( niet te vlug naar meer of vollere voeding grijpen, nergens voor nodig)
zet zelf eventueel een wekker voor de tijd dat ze zeker wakker word. en wissel dit met je partner af. ( zo krijg je meer een vaste tijd en ritme)hier ging mijn man weleens bij de oudste liggen zodat hun beide een goed nachtrust hadden en ik met de jongste in de weer kon.

en eventueel met je werk overleggen of er wat mogelijk is ( vrije dagen?)
daarnaast misschien opa/oma andere familieleden die eventueel in middag op kan passen of laten logeren?

er zijn vele wegen naar rome maar houd ook in je achterhoofd dat 1 x per nacht met 7 maanden eigenlijk normaal is en er ook wel echt bij hoort.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:24

Zou als het niet nodig is, niet verschonen in de nacht :n fles erin, niets zeggen, terug leggen. Hoe minder prikkels, hoe beter

Mer1980

Berichten: 18890
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:31

Wat ontzettend vervelend voor jullie dat het zo zwaar valt. Mijn eerste sliep pas met 9 maanden door en mijn 2e is nu bijna een jaar en pas sinds 1 1/2 week kan ik eindelijk zeggen dat hij doorslaapt. daarvoor was het als ik mazzel had 1 x wakker en bij pech de halve nacht. Kapot was ik en ik trok het slecht, probeerde in de middag nog wat bij te tanken.

Tips? Tsja ik heb de knop omgezet, zijn bedje aan de andere kant van het huis gezet en hem laten huilen. ik kon niet meer. Ja ik werd wakker, maar de eerste nacht was het 10 minuten gillen, de 2e nacht 5 min. en nu kan ik hem wakker wegleggen en slaapt hij braaf door. Ik moet hem in de ochtend zelfs wakker maken. Ik voelde mij een bar en bar slechte moeder, maar ik kon gewoon niet meer.

Ik vind persoonlijk 7 maanden nog erg jong om te laten huilen, het hoort er een beetje bij nog dan. Bij mijn dochter heb ik op 9 maanden dezelfde tactiek toegepast, bij mijn zoon werkte dat niet met 9 maanden. Nu blijkbaar wel. ieder kindje heeft zijn/haar eigen klokje. Bij de een kan het jaren duren en sommige baby's slapen na 3 weken door. Er is geen pijl op te trekken helaas.

Ik weet niet of je dochter al sterk genoeg is om haar eigen flesje vast te houden en te pakken, ik denk van niet, mijn zoontje heeft standaard een flesje water in zijn wiegje staan die pakt hij zelf als hij dorst heeft. daarna slaapt hij weer door.

Overigens heb ik effectief 14 maanden niet een hele nacht geslapen, eerst van de pijn en het plassen tijdens de zwangerschap en daarna 11 maanden omdat mijn zoon niet doorsliep... Ik weet dus hoe je je voelt. Sterkte en het gaat vanzelf een keer over...

Zonnetje81
Berichten: 18687
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:32

Ik heb geen verstand van kinderen maar als je haar snachts op een vast tijdstip wakker maakt, bijv 2 uur dat je het gehuil voor bent....???

Marie111
Berichten: 4681
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:34

Mijn tip is ook om te proberen haar (slapend) om 23.00 uur nog een fles te geven. Werkte hier wel goed toen jongste ineens met 8 maanden weer wakker werd van de honger 's nachts (kreeg vanaf 3 maanden al geen late avondvoeding meer). Heeft paar weken geduurd en toen sliep ze weer door. Wat ook nog wel eens wilde helpen, was lekkere warme slaapzak en extra deken/dekbed (dochter was koukleum).

Voor jullie zelf geef ik de tip om haar een paar dagen uit logeren te sturen. Kun je even "bijtanken". En dat is niet zielig!

Marie111
Berichten: 4681
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:36

Ik lees hiervoor iets over zelf fles vasthouden. Dat konden onze meiden met 8 maanden prima!

MizzMontana

Berichten: 5688
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:41

Hier ook een kleintje die in een gewone winterslaapzak vroeger wakker wordt dan met zijn extra dikke slaapzak. Hij heeft nu 3.5 tog, de dikste die ik kon vinden. Misschien kan een warmere slaapzak nog schelen.
De verwarming op zijn kamer is uit. Slapen met verwarming aan kun je ook wakker van worden (Droog/hoofdpijn)

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:45

Vervelend zeg. Gelukkig gezegend met 2 kinders die snel doorsliepen. Ben ook geen held in gebroken nachten. Onze 2e is een enorme koukleum die wordt snacht echt wakker als hij het te koud heeft. Ook heb ik denk wel tot bijna een jaar bij allebei slapend een late fles gegeven rond 23.00u