Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:29

Het is per baby anders, dus ik vind echt dat TS haar baby slechts 1x per nacht wakker wordt heel netjes en mag ze er echt blij mee zijn.

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:31

:brr: mama's zijn zo streng naar elkaar toe...

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:32

swartbeessie schreef:
Ragdollcat schreef:
Sorry, maar dat hoort erbij als je een baby hebt en ik vind 1 x per nacht echt heel netjes hoor.

Niet zeuren, gewoon lekker voeding geven en dan is het ook klaar.

Jullie willen toch graag kinderen en het is echt heel normaal dat de baby wakker wordt en voeding wil snachts.


Dat betekent slaaptekort bij de ouders, dus jullie zullen ermee moeten gaan dealen.


En dat vind ik dan weer het andere uiterste. Slaaptekort kan je behoorlijk koekoek maken, ts heeft goed recht om haar verhaal daarover te doen.


Ja helaas, kan slaaptekort je koekoek maken, maar dat weet je tevoren als je een baby wilt en 1 x per nacht is echt heel netjes en je kan niet van een baby verwachten dat het de hele nacht doorslaapt.

StalNollie

Berichten: 9159
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:36

Misschien over een andere boeg wat ons ook enorm heeft geholpen bij de oudste lekker bij je in bed nemen? Vaak slapen ze dan meer door omdat ze de aanwezigheid voelen ( wij sliepen hierdoor een stuk beter )

Emori

Berichten: 13127
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:40

Ben in een burn out beland door o.a. slaaptekort. Maar mijn zoon is 5 en slaapt nog niet door, en sta er vaak 5 nachten alleen voor.

Ik zou kijken of ze 1x in de week een nachtje bij opa of oma kan logeren, zodat jullie in ieder geval een nachtje slapen. Of dat 1 van jullie een nacht per week ergens logeert. En verder slapen wanneer je kunt slapen.

En 1x per nacht, das echt zo normaal en erg knap voor een baby van 7 maand. :o
Hier was het eerder 3x

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:42

MissToseland schreef:
Ben in een burn out beland door o.a. slaaptekort. Maar mijn zoon is 5 en slaapt nog niet door, en sta er vaak 5 nachten alleen voor.

Ik zou kijken of ze 1x in de week een nachtje bij opa of oma kan logeren, zodat jullie in ieder geval een nachtje slapen. Of dat 1 van jullie een nacht per week ergens logeert. En verder slapen wanneer je kunt slapen.

En 1x per nacht, das echt zo normaal en erg knap voor een baby van 7 maand. :o
Hier was het eerder 3x



Het is zwaar he.
Dat begrijp ik helemaal, daarom vind ik 1 x per nacht ook echt heel netjes en waarmee ze blij mogen zijn.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:46

Wij kregen als tip van het CB, toen onze dochter met 11 maanden nog niet doorsliep om de nachtfles steeds een beetje wateriger te maken, dus steeds een schepje minder poeder, uiteindelijk alleen nog maar water,het duurde maar even en toen sliep ze eindelijk door!

Succes en sterkte! Slaapgebrek is killing ik weet het...

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:52

Volgens mij is het heel normaal. Het duurt tot in de 20 jaren voordat je hersenen een slaappatroon van een volwassene hebben. Dus van baby af aan naar volwasssenen moeten ze veel stadia doorlopen. Dat heeft tijd nodig. Langer dan een paar maanden.

Ik geloof dat mijn dochter 3 was voor ze voor het eerst een nacht doorsliep. En toen was de tweede er ondertussen. Ik deed de was in de nacht en sliep soms overdag om slaap in te halen.

Succes.
Ze noemen het niet voor niets tropenjaren.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:35

Sorry, hoort er inderdaad bij. Ieder kindje is er anders in. De een slaapt door met 10 weken, de ander met 10 maanden en de ander met 6 jaar.

Kwestie van je leven een beetje aanpassen. Vroeg naar bed, niet te gek doen. Echte tropenjaren. Niet te zwaar aan tillen. Een keer wakker worden in de nacht is niet erg.

Natuurlijk kun je het een beetje sturen. Wij hebben eentje van 1,5 die tot vorige maand elke 2 (!!) uur wakker werd. Hij probeerde echt door te slapen, maar het lukte hem niet. Ik heb alle slaapboeken gelezen, alle technieken geprobeerd en uiteindelijk hebben we hulp van de Sleepagency ingeschakeld. Wat een verademing. Hij sliep na 3 dagen de eerste nacht door! Nu wordt hij regelmatig nog wel een keertje wakker, maar hij heeft geleerd om zelf in slaap te vallen en vooral weer zelf verder te slapen als hij wakker wordt. Heel fijn.

Maar bij jouw kindje zit daar het probleem niet in, want ze slaapt hartstikke goed. Ze slaapt alleen overda écht te weinig. Ze hoort overdag echt nog 2 slaapjes op een dag te hebben. Waarschijnlijk krijgt ze overdag te weinig slaap, ook al merk je het niet zodanig aan haar. Door te grote sleepwindows tussen de slaapjes te hebben, raakt het ritme van slag. En daardoor kun je dus hebben dat ze s nachts wakker blijven worden.

BigOne
Berichten: 38399
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:37

Tja, ts geeft zo duidelijk aan dat ze op zich geen probleem heeft met de vraag van haar kleintje, echter , ze geeft ook heel duidelijk aan dat ze zelf heel moeilijk weer in slaap kan komen. Ze word ook overal wakker van(bekend iets bij jonge ouders) en heb je dan al moeite om weer in te slapen dan gaat dat op den duur gewoon heel erg fout. Ts, vraag hulp van familie, niets om je voor te schamen , gewoon doen. Wanneer één van jullie twee echt bij de enkels afknapt ben je nog veel verder van huis. Tijdelijk apart gaan slapen in de nachten voordat jij naar je werk moet en afspraak maken wie er uit gaat. De ander oordoppen in, twee tabletten melissa dream opeten en knorren. Probeer gewoon om in ieder geval er voor te zorgen dat je enkele keren per week een nacht diep in slaap komt want daar zit je probleem, je slaap blijft te oppervlakkig met alle gevolgen van dien. En trek je aub niks aan van mensen die het topic niet lezen en meteen schreeuwen dat je toch echt zelf kinderen wilde, succes ermee!!!!!

StalNollie

Berichten: 9159
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:39

Tulandro je spreekt jezelf tegen

Ieder kind is anders maar vervolgens hoort een kind van deze leeftijd 2 slaapjes te doen? Waar staat dat geschreven? Onse oudste sliep overdag van baby af aan al nooit en zeker niet twee keer, jongste daarin tegen was een echte slaperd. Kinderen zijn zo ook verschillend er is geen moeten of een normaal

Zonnetje81
Berichten: 18689
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:58

Ik heb een vriendin die al jarennnnn door omstandigheden snachts amper slaapt. Ik zou na een week doordraaien en zij nog niet. Dus stellen van valt wel mee ik kan er ook tegen heeft ts geen moer aan.

Ik zou zoals ik aangaf proberen eerder te slapen zodat je van te voren al slaap hebt en proberen haar om 3 uur voor te zijn voordat ze gaat krijsen.

En even uitbesteden is echt wel een goed idee. Vriendin zei dat kleine bij oma ineens wel doorsliep. Misschien een waterader.... hoewel ik er biet in geloof. Leg haar eens bij jullie op de kamer. Alles is het proberen waard.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:02

Heb alleen de berichten van ts gelezen.

Hier dochter van 17 maanden die wisselend 1 keer of vaker komt in de nacht. Geef nog bv. En ene keer wil ze drinken andere keer in mijn armen andere keer is ze der fop kwijt. Wij slapen samen vanaf het moment dat ze de eerste keer wakker word in de nacht.

Hier werd ik ook niet gezelliger en dronk veel energie drinken om wakker te blijven.
Inmiddels neem ik van davitamon extra enegrie kauw vitamines 2 tabletten per dag. En merk echt dat ik minder moe ben. En als ik ze een dag vergeet merk ik het ook. En het accepteren heeft hier ook veel gedaan. Als ik een keer uit mijn slof schiet tegen de kinderen dan leg ik het ze uit dat ik het niet zo bedoel maar dat ik moe ben en dat en zeg ik sorry. Ook als mijn man en ik niet zo lief zijn tegen elkaar dan leg ik het uit aan ze dat het niks met hun te maken heeft. Uiteraard doen we ons best om het te voorkomen. Helaas lukt dat niet altijd. En sind dat ik het uit leg aan beide dames kan ik er ook beter mee om gaan en accepteren en gebeurd het ook minder vaak.

Hier heef accepteren heel veel gedaan.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:05

StalNollie schreef:
Tulandro je spreekt jezelf tegen

Ieder kind is anders maar vervolgens hoort een kind van deze leeftijd 2 slaapjes te doen? Waar staat dat geschreven? Onse oudste sliep overdag van baby af aan al nooit en zeker niet twee keer, jongste daarin tegen was een echte slaperd. Kinderen zijn zo ook verschillend er is geen moeten of een normaal

Ik ben het met je eens, dat spreekt elkaar tegen.

Wellicht wat onhandig uitgelegd. Ieder kind is anders, maar qua hoeveelheid slaap komen veel kindjes wel overeen. En dan zie je dat de nachtbrakers vaak veel meer slaap nodig hebben dan ouders denken en de sleutel zit hem in de slaapjes overdag. En dan met name de tijd tussen de slaapjes.

Als je kind goed slaapt hoef je hier natuurlijk niet naar te kijken en dan kan het zijn dat je kind wel goed slaapt op 1 slaapje op die leeftijd.

Zoolgangster

Berichten: 9709
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:14

SusanH schreef:
Ik dacht echt nu komt er wat toen ik de OP ging lezen. Maar ik vind 1 keer per nacht eerlijk gezegd wel meevallen :o . Ik word ook standaard iedere nacht 1 keer, soms vaker, wakker. Maar ik functioneer er al jaren prima mee. Ik denk dus net als anderen dat er nog iets anders is dat meespeelt. Of lig je zelf na de voeding echt uren wakker? Dat had ik de eerste paar maanden dat onze dochter klein was. Sliep zij eindelijk, lag ik naar het plafond te staren :+

Onze dochter heeft tot ze 9 maanden was om nachtvoedingen gevraagd. Tot ik een keer slaapdienst had en mijn man er niet uit ging (die werd gewoon niet wakker). Vanaf toen was het ineens over.

Niwla: nee dat kun je niet uitleggen aan een peuter. Onze dochter heeft heel lang gemeend dat 4.30 een prima tijd was om al wakker te worden. Dat heeft aardig wat creativiteit gevraagd om er uit te krijgen.


Onze dochter had zoiets met 7 weken meegemaakt (ik bleef doodop in bed liggen) en hoorde haar even sputteren en toen... sliep ze.
Daarna nooit meer gemiep met flesjes/voedingen s'nachts, mevrouw sliep 'snachts door en dat was maar goed ook, want met 3 weken was ik er al doorheen door slaapgebrek, 48 uur weeën, bloedverlies en vechten tegen borstontstekingen.
En ja baby's worden 'snachts wakker maar een kind zo oud als TS, zou ik misschien ook al in de schuur hebben gelegd. (Na alle opties pijntjes, nachtlampjes etc te hebben afgevinkt.)

Oh ja, onze dochter is desondanks gehecht aan ons. :D

Anoniem

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:34

Jullie gaan echt te snel dus ik kan niet op iedereen reageren.
Dit is een momentje dat ik allang al hoor te slapen maar helaas had dit keer mijn zoontje even zijn “kuren”, waardoor ik nu niet kan slapen.
En daar baal ik van want ik sliep altijd super goed, maar wat al eerder gezegd werd, zodra je kinderen hebt slaap je lichter... helaas.

Ragdollcat, beetje jammer jou reactie. Misschien even handig al mijn berichten door te lezen, s heel makkelijk aan te klikken ;)
Dan lees je ook dat de nachtvoedingen geen enkel probleem zijn maar de vermoeidheid een gevaarlijke wending krijgt omdat wij na de nachtvoeding (als zij allang al weer lekker in dromenland is) de slaap niet meer vatten.

Wij zijn gelijk met een aantal tips begonnen vandaag, bedje hebben wij verplaatst, en nu dus de zwaarste papfles die je maar kan geven haar gegeven, dit gaan wij sowieso minimaal een tijdje uitproberen, daarbij krijgt ze morgen of overmorgen een naar mijn ruikende handdoek in haar bedje en is het blauwe nachtlampje haar kamer uit, eens even kijken hoe dat gaat.
Ik wil haar niet laten huilen want heb het vermoeden dat dat geen optie is en dat gaat ook tegen mijn gevoel in.
Bij ons in bed/kamer is ook geen optie, dit hebben wij eerder geprobeerd en werkt echt averechts omdat zowel wij als zij lichte slapers zijn dus elkaar alleen maar wakker houden.

Nu maar proberen te slapen... welterusten allemaal en ontzettend lief van alle mensen die proberen mee te denken en ook mij privé berichten hebben gestuurd, zo een hart onder de riem steken had ik eerlijk gezegd niet verwacht op bokt ;)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:38

Neem eens een paracetemol voor het slapen. Doet bij mij wonderen voor mijn nachtrust meestal. Slaap beter de uren die ik slaap en slaap beter verder na uit bed geweest te zijn (20 keer per nacht naar de wc)

Laten huilen leert ze imo alleen maar dat ze er alleen voorstaan. Dan stoppen ze inderdaad uiteindelijk wel als er nooit iemand komt. Betekent niet dat ze niet meer verdrietig zijn of geen honger meer hebben.
Komt goed ts echt waar!

Anoniem

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:41

Ik weet ook dat het goed komt maar op dit moment smacht ik naar een goede winterslaap }:)

Speirs

Berichten: 1688
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:40

Blij om te lezen dat je haar niet gaat laten huilen +:)+

En slaap lekker vannacht! Ik bok nog even verder met m'n brulaapje op m'n arm **\O/**

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110783
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 05:16

Zonnetje81 schreef:
Ik heb een vriendin die al jarennnnn door omstandigheden snachts amper slaapt. Ik zou na een week doordraaien en zij nog niet. Dus stellen van valt wel mee ik kan er ook tegen heeft ts geen moer aan.


Ik heb nu ruim anderhalf jaar een ernstige slaapstoornis waardoor ik gemiddeld 2 uur (soms red ik dat niet eens) per nacht slaap *wijst naar tijdstip van deze post*.
Wanneer ik dan eindelijk een uurtje slaap, heb ik negen van de tien keer levensechte nachtmerries waardoor ik in paniek wakker schrik.
En het legt inderdaad je leven lam. Ik kan niet werken (geen energie en concentratie voor en ik raak van alles in de stress omdat ik het draagvlak niet meer heb) en ik stort regelmatig in. Slaap is zo verschrikkelijk essentieel. Ik zou bijna een moord doen om 4 uurtjes per nacht te mogen slapen := Dat is voor veel mensen nog veel te weinig, maar het lijkt me heerlijk!

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 07:55

Mijn tip probeer je leven aan te passen aan je situatie nu. Accepteer dat je dochter 1 x per nacht wakker wordt. Het hoort er nu eenmaal bij. Je leven aanpassen is een stuk makkelijker als proberen je dochter te laten aanpassen. Het wordt vanzelf weer beter!

Dat is misschien nu voor jezelf niet leuk/fijn maar dan ben je wel minder moe. Je kunt niet alles hebben. Je zegt dat je om de dag naar je paard gaat. Ga die dag dat je niet gaat met je dochter mee naar bed. Dan heb je al van 19.30-3/5 uur je uren slaap, scheelt alweer 2 uur extra!

Weet zelf wel waarover ik het heb. Heb 6 maanden een huilbaby gehad die alleen korte slaapjes op de arm deed. Met 8 maanden sliep hij snachts pas in zijn bed ipv op de arm. En dan nog werd hij een keer of 3 wakker minimaal. Mijn privéleven die bestond op dat moment niet. Mijn paarden had ik ook echt geen tijd/fut voor. Ze hadden hun basisbehoefte (voer/drinken/vrije beweging) en het zij zo. Alle tijd die ik had probeerde ik een beetje bij te slapen. Ik werk daarnaast nog 28 uur in wisselende dienst, mijn vriend fulltime in wisselende diensten ( beide verpleegkundige). Praat met elkaar als er spanningen zijn, en natuurlijk zijn die er als je moe bent.
Mijn zoontje slaapt overigens nog niet altijd door. Ongeveer de helft van de week. En als hij nu wakker is, komt hij moeilijk terug in slaap en ligt wat te spelen in bed na zijn fles en schone luier. Vaak 2-3 uur. Ik ga naar bed zodra hij slaapt, en soms zelfs eerder. Hij gaat tegen 19.30-20 uur naar bed maar slaapt vaak pas tegen 21-21.30 uur. Ligt tot die tijd te spelen en ik ben ook een lichte slaper en kom dan moeilijk in slaap.
Zou graag met je ruilen haha, hoop dat de volgende zo makkelijk is!

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 08:28

Ik zou proberen om, als ze snachts komt, een flesje van 90+2 te geven en kijken of ze overdag beter wil drinken. Je geeft namelijk aan dat ze de flessen op de dag niet leeg drinkt, ze heeft de melk wel nodig en dus komt ze snachts.

Stef_Diva

Berichten: 162
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:16

Hoi ts,
ik lees uit verschillende posts dat je niet meer slaapt na een voeding. Onbewust maak je je hier druk om.
Mijn dochtertje is nu bijna een jaar en ook wij kennen deze periodes. Ik ben zelf ontzettend migraine gevoelig bij weinig slaap. Ik was dan ook bang voor heftige periodes na haar geboorte. Maar wat ik mezelf elke nacht vertel wanneer ik eruit ben geweest en de slaap niet kan vatten;
"Slaap je niet rust je toch"
Deze zin blijf ik maar herhalen, en ik probeer wel "ontspannen" te blijven tot ik vanzelf toch weer in slaap val. De gedachte: "ik moet slapen, want morgen dit..." maakt het alleen maar erger ik raak gefrustreerd, gespannen en maakt me prikkelbaarder.

Ik ben een hele lichte slaper, altijd oordoppen in en wanneer manlief veel lawaai maakt en ik stijf van de prikkels in bed lig ga ik beneden liggen.

In welke richting denk je zelf als het om tips/advies gaat? Dit vraag ik omdat je alle aangedragen tips afdoet met "dat werkt niet voor ons". Veel meer tips als; oordoppen/om de beurt ergens anders slapen/overdag bijtanken etc. Ga je denk ik niet krijgen gezien het "probleem" in julliezelf zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34742
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:35

Wat mij heel erg hielp in de periode dat ik ook uren wakker lag (dat herken ik goed) is overdag proberen bij te tanken op de momenten dat de baby slaapt. Lastige is dat jullie nog een kind hebben, weet niet of er een moment op de dag is dat hun slaapjes tegelijk zijn? Dan kun je zelf ook even plat. Je netwerk inschakelen is een hele goede om te doen. Al heb je maar 1 dag in de week om naar uit te zien, waarop je kan bijtanken omdat een ander het even overneemt.

En wat Stef Diva zegt heb ik ook als mantra herhaald de uren dat ik wakker lag. Uiteindelijk doezelde ik dan toch weer in. Maar dat heeft echt tijd nodig gehad. Ik maakte mezelf helemaal gek, na de bevalling een hele ernstige infectie gehad en ik dacht maar steeds, weinig slaap, dan krijg ik een slechte weerstand en wordt ik weer ziek. Daar is wel wat tijd over heen gegaan voordat ik na de voeding weer redelijk snel in kon slapen.

Zoolgangster

Berichten: 9709
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:40

Keet schreef:
Neem eens een paracetemol voor het slapen. Doet bij mij wonderen voor mijn nachtrust meestal. Slaap beter de uren die ik slaap en slaap beter verder na uit bed geweest te zijn (20 keer per nacht naar de wc)

Laten huilen leert ze imo alleen maar dat ze er alleen voorstaan. Dan stoppen ze inderdaad uiteindelijk wel als er nooit iemand komt. Betekent niet dat ze niet meer verdrietig zijn of geen honger meer hebben.
Komt goed ts echt waar!


's Nachts huilen kan ook komen doordat kind gewend is aan bepaalde aandacht 's nachts... lekker aandacht van mammie en pappie als het een kik geeft. Ik kan me niet voorstellen dat een kind erbij gebaat is als het bij ieder kikje de zin krijgt, terwijl pappie en mammie verongelukken door vermoeidheid.

Verongelukte ouders geven grotere trauma's.

Kijk eens naar de super Nanny... je hoeft het niet met àlles eens te zijn, maar je ziet toch dat de meest vervente drammer en weigeraar om 'snachts te slapen, braaf gaat slapen met wat consequente regeltjes en duidelijkheid omtrent de bedtijd. Tot grote opluchting van de radeloze ouders.

En ja, ik ben ervan overtuigd dat een baby dat al kan leren... ik kreeg mijn kind in december... dan was het best koud dus. En ik merkte dat mijn baby, letterlijk een paar dagen oud, al doorhad dat het mee kon werken met aankleden, zodat het minder lang koud was. Als een enkele dagen oude baby dat al doorheeft, dan denk ik dat je oudere babies héél goed kunt leren dat papjes en frutjes en aandacht en nog eens aandacht en melkjes midden in de nacht het hem niet gaan worden.

Wat overigens niet zegt dat TS haar kind moet alleen laten, we kunnen alleen wat mogelijkheden aanbieden en TS vindt daaruit hopelijk de gouden tip.