Verstandskiezen niet laten trekken ondanks pijn.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:39

Exact dezelfde ervaring. Ik ging niet meer, stelde alles uit, bagataliseerde de ernst en pijn van de situatie. Realiseer je alsjeblieft dat het laten zitten meer schade kan veroorzaken dan je lief is. Geen pijn is niet per definitie geen schade.

Mijn oplossing: je enorme angst van te voren aangeven bij de kaakchirurg. Die van mij ging er super goed mee om. Extra tijd, extra rust, uitleg en ondersteuning van assistentes. Ik kreeg extra tijd om de verdoving in te laten werken (oa mijn angst). Ze waren er binnen een wip (letterlijk :o) uit. En daarna door naar een angsttandarts. Na behandelingen daar heeft die arts tips gegeven aan mijn eigen tandarts. Dit heeft ontzettend geholpen. Inmiddels ga ik al een heel stuk relaxeder naar de tandarts,

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Verstandskiezen niet laten trekken ondanks pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:59

Je zult ze er toch echt uit moeten laten halen. Ik had precies hetzelfde als jij, ook te weinig ruimte en een lapje tandvlees eroverheen. Ik heb een week rondgelopen met pijn, moest ook nog spoelen van de tandarts met waterstofperoxide-oplossing, maar dat hielp niet. Dus heb ze laten trekken (bij de tandarts, niet de kaakchirurg).

Ik snap je angst wel, maar dit kan toch ook niet zo langer?

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in Belgiƫ

Re: Verstandskiezen niet laten trekken ondanks pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:04

Ik heb onder twee verstandskiezen. Mijn verwijsbrief heb ik weggegooid. Ik moet naar de kaakchirurg maar nadat mijn zusje niet goed verdoofd kon worden daar, besloot ik daar zelf niet langs te gaan ;)
Ik heb geen last van die dingen dus ze zitten mij daar best.

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Verstandskiezen niet laten trekken ondanks pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:35

Ik ken je verhaal. Zal m'n eigen verhaal besparen maar kan je wel adviseren; laat ze eruit halen. De ellende die je ervan kan krijgen overzie je nu niet :o

Ik ben ook heeeeeel erg bang. Maar leef nog steeds :Y) zorg wel dat je een beetje een leuke hebt.
Ik heb het uiteindelijk niet onder narcose gedaan en het ging best goed. :j

Anoniem

Re: Verstandskiezen niet laten trekken ondanks pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:37

Ik zou ze er inderdaad toch uit laten halen. En ik ben een vreselijke scheitbak als het om de tandarts / kaakchirurg gaat. Ik moest ze er sowieso uit laten halen ivm operatie, maar ze wisten van m'n angst en hebben het heel fijn aangepakt, zijn heel netjes geweest. Het ergste vond ik dat ik daarna geen oliebol kon eten, woon zowat tegenover een oliebollenkraam :+ dus dat was even jammer :')

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:50

Goof schreef:
Ik ben serieus zo angstig voor de tandarts dat verdovingen pas na 3 spuiten gaan inwerken en dat ik zo flauw word in de stoel dat ik na behandeling ook niet meteen overeind kan en weg kan. En toch he, zo'n verstandskies doe ik nog bijna voor mijn plezier. Ding is er binnen 20 seconden uit en je hebt nooit meer last.
Ik snap niet zo goed waarom je door moet naar een kaakchirurg om eerlijk te zijn. Ik heb nu nog 1 verstandskies en ook daar heb ik wat tandvlees overheen liggen. Ik ga die binnenkort ook laten verwijderen, mijn tandarts doet dat gewoon zelf gelukkig.
Maar echt, doe het. Nu kun je de pijn onderdrukken met wat medicatie maar er komt een moment dat dat niet meer lukt en dan ben je echt veel verder van huis. En een ontstoken kies is werkelijk hel, dat doet absurd veel pijn.


20 seconden is heel snel en dat heb je gewoon geluk gehad. Een normale kies heb ik eens laten trekken en hier zijn ze 50 min. mee bezig geweest, omdat ze hem er zo lastig uitkregen.
2 verstandkiezen kunnen bij mij door de tandarts getrokken worden, de andere twee niet. Daar begint hij niet aan en moet de kaakchirurg doen. Nadat ze een foto hebben gemaakt blijken deze erg lastig te zitten en ook nog behoorlijk onder mijn tandvlees waardoor ze echt moeten snijden.
Als je doorgestuurd wordt naar de kaakchirurg heeft dat altijd een reden.



TS, hier hetzelfde verhaal. En net op het moment dat het echt al een tijd erg pijnlijk is en ik toch eraan denk om te gaan, ebt de pijn weg.
Ik denk er soms toch aan om ze te laten verwijderen, maar dan onder narcose.
De napijn ben ik niet bang voor. Maar het trekken zelf wel. Mijn kaakstand is verkeerd en daardoor krijg ik enorme pijn in mijn kaak als ik lang met mijn mond open moet liggen en ze zo aan het trekken zijn.
Een 2 jaar terug heb ik een normale kies laten trekken en dat is me zo tegen gevallen. De tandarts zelf ook, want op de specificatie stond ook dat het trekken moeizaam ging (meer tijd dus meer geld).
Maar die ervaring heeft er bij mij helemaal voor gezorgd dat ik het onder lokale verdoving pertinent niet laat doen.

Ik zou toch eens met een angsttandarts gaan praten en kijken voor de optie onder narcose. En misschien moet ik zelf ook eens iets met dit advies gaan doen :')

Nozidia

Berichten: 1316
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Aan de kust.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:52

Oh god ik heb ook al 2 jaar een verwijsbrief liggen. :')
En de pijn komt en gaat... en elke keer denk ik van: "Morgen ga ik echt bellen voor een afspraak!"
Maar ik durf ook niet zo goed, momenteel heb ik er best veel last van. := :=

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:53

50 minuten :wow:

Ik heb er twee laten trekken en de ene was "lastig" volgens de tandarts en duurde 30 seconden, de ander 10.

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Verstandskiezen niet laten trekken ondanks pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:56

Er zijn tandartsen waar je wel onder narcose kan.
Mijn zusje ging vroeger in Alphen a/d rijn dacht ik.

Er moet dan wel iemand met je meekomen want je kan terug nirt rijden.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:01

Ik denk dat er een dag komt dat het zo ontzettend pijn gaat doen dat je heel graag gaat. Was bij mij het geval met een kies. Gelukkig hadden ze die nog zo kunnen redden maar die was zo ontstoken dat verdoving ook niet meer werkte. Ik lag huilend in de stoel. Maar daarna heb ik geen pijn meer gehad! Was nog nooit zo blij geweest met de tandarts. :D

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:03

Uitstellen totdat je er een zenuwontsteking van krijgt }>
Want dan heb je echt gedonder in de glazen. Bij een zenuwontsteking valt er weinig te verdoven.
Wees wijs en laat de kies eruit halen voordat je op dit punt bent beland.
In het Brabantse zit een tandarts(CDC) die met narcose werkt maar weet niet of jouw verzekeraar daarmee akkoord gaat.

Goof

Berichten: 28933
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:14

Delphi schreef:
Goof schreef:
Ik ben serieus zo angstig voor de tandarts dat verdovingen pas na 3 spuiten gaan inwerken en dat ik zo flauw word in de stoel dat ik na behandeling ook niet meteen overeind kan en weg kan. En toch he, zo'n verstandskies doe ik nog bijna voor mijn plezier. Ding is er binnen 20 seconden uit en je hebt nooit meer last.
Ik snap niet zo goed waarom je door moet naar een kaakchirurg om eerlijk te zijn. Ik heb nu nog 1 verstandskies en ook daar heb ik wat tandvlees overheen liggen. Ik ga die binnenkort ook laten verwijderen, mijn tandarts doet dat gewoon zelf gelukkig.
Maar echt, doe het. Nu kun je de pijn onderdrukken met wat medicatie maar er komt een moment dat dat niet meer lukt en dan ben je echt veel verder van huis. En een ontstoken kies is werkelijk hel, dat doet absurd veel pijn.


20 seconden is heel snel en dat heb je gewoon geluk gehad. Een normale kies heb ik eens laten trekken en hier zijn ze 50 min. mee bezig geweest, omdat ze hem er zo lastig uitkregen.


Ik heb 3 kiezen laten trekken en die waren er alledrie binnen 20 seconden uit. 50 minuten lijkt me zeer extreem en zeker niet standaard.

mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:16

2x verschrikkelijke pijn gehad aan het tandvlees van mn verstandskiezen. Ik was het zo zat, dat niet veel later in 2 x alle verstandskiezen zijn getrokken. Gewoon bij de tandarts. Zo blij mee! Nooit meer een zere mond.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:16

YellowGray schreef:
50 minuten :wow:

Ik heb er twee laten trekken en de ene was "lastig" volgens de tandarts en duurde 30 seconden, de ander 10.


Ja dit blijkt gelukkig wel extreem lang en dikke pech te zijn geweest. Ze kregen hem er niet uit en toen ie kwam bleek er een wortelpunt achter. Even hing het erom of ik niet door moest naar de kaakchirurg :+
Maar goed, dit bleek een uitzondering te zijn.
Maar ja, ik had wel die pech. En wat als dat ook met mijn verstandskiezen gebeurt en ik alles bij elkaar ruim 2x 1,5 uur duurt voor 4 kiezen.....
Dus als ik het doe, dan onder narcose. Het wordt niet vergoed, de narcose zelf, maar dat geld heb ik er wel voor over.


Inderdaad hoor Goof, dit was niet zoals het hoort. Maar 20 seconden is wel erg snel en helaas zullen er ook best wat mensen zijn waarbij het zo 5 - 15 minuten duurt.

marleen_usar

Berichten: 24678
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:55

Een ontsteking is zo ie zo nooit goed voor je lichaam, dus het is beter om je angst aan te pakken.

Mazida
Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Verstandskiezen niet laten trekken ondanks pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:00

Heb alles onder narcose laten verwijderen door de kaakchirurg. Vanwege extreme angst vergoedde de zorgverzekering de narcose en het verwijderen van de kiezen door de kaakchirurg viel gewoon onder de basisverzekering. Was alleen eigen risico kwijt, maar dat kun je in termijnen terugbetalen aan de zorgverzekeraar. Heb jaren lopen klooien met verstandskiezen. Na drie antibioticakuren was ik het zat en ben naar de kaakchirurg gegaan. De kiezen zaten zo verstopt onder mijn kiezen dat het toch operatief moest gebeuren. Blij dat ik alles tegelijk onder narcose heb laten verwijderen. Daarna nog twee weken pijn gehad en een opgezet gezicht, maar daarna voorgoed overal vanaf :') *\o/* *\o/* . Kan het je aanraden. Iets anders helpt niet!

Linea
Berichten: 661
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Verstandskiezen niet laten trekken ondanks pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:07

Mijn verstandkiezen zijn volledig en netjes doorgekomen, alleen het lapje tandvlees speelde zo nu en dan op. Mijn tandarts heeft een stukje tandvlees weggebrand, stond met 5 minuten weer buiten en nooit geen last meer. Misschien voor jou een optie, als de kiezen verder goed liggen.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Verstandskiezen niet laten trekken ondanks pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:12

Oef wat maak je het jezelf moeilijk. Ik denk dat de meeste mensne angstig zijn, ik vond het ook doodeng.

Maar ik ben bang dat het op deze manier echt uit de hand kan kopen, als je lang met een ontsteking blijft lopen. Neem contact op met een angsttandarrts en ga kijken hoe ze je kunnen helpen.

Britt

Berichten: 18895
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Verstandskiezen niet laten trekken ondanks pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:44

En bedenk je, bij de kaakchirurg hebben ze veel betere verdovingen dan bij de tandarts :Y)

idylle
Berichten: 5831
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Verstandskiezen niet laten trekken ondanks pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:01

Laat ze er alsjeblieft uithalen! Zelf dusdanig angst voor de tandarts dat ik alleen ging als ik echt niet anders kon, mat als gevolg dat ik onder nu een kunstgebit heb (was 33 toen ik hem kreeg nu 35) boven zijn de linker 3 achterste kiezen getrokken en de rest moet nog, maar dat stel ik nu al 2 jaar uit. Inmiddels beginnen de rechter boven kiezen ook pijnlijk te worden dus moet er volgend jaar echt aan geloven om de rest te laten trekken. Heb dan een volledig kunstgebit puur vanwege angst voor de tandarts... Mijn kaakbot beneden was ook al echt aan het afbrokkelen door alle ontstekingen. Voordeel is dat je nooit geen pijn meer hebt, maar niks gaat boven je eigen tanden en kiezen met eten en de smaak van alles wordt ook zwakker

Petrichor

Berichten: 10549
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 18:35

Linea schreef:
Mijn verstandkiezen zijn volledig en netjes doorgekomen, alleen het lapje tandvlees speelde zo nu en dan op. Mijn tandarts heeft een stukje tandvlees weggebrand, stond met 5 minuten weer buiten en nooit geen last meer. Misschien voor jou een optie, als de kiezen verder goed liggen.


Ja ze liggen verder gewoon goed, het is alleen dat lapje vlees wat speelt. Het is ook niet zo dat hij mijn andere kiezen in de weg zit of wat dan ook..

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Verstandskiezen niet laten trekken ondanks pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:44

Heb ze er alle vier uit laten halen. 2per keer.

1zat gaatje in, toen heb ik besloten om alle 4te laten verwijderen.. hoppa eruit der mee

Chinas

Berichten: 820
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:52

Ik heb zelf ook een lapje tandvlees over mijn verstandkies heen zitten wat toen ook is gaan ontsteken. Heb toen van de tandarts een spuit gekregen met een heel lang en dun uiteinde die ik onder het flapje kon prutsen en daar kon spuiten met zoutwater, 2x per dag met het poetsen om het eten onder het flapje weg te krijgen.
Misschien dat dit voor jou een oplossing kan zijn als je het nog niet geprobeerd hebt?

Linea
Berichten: 661
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:01

Petrichor schreef:
Linea schreef:
Mijn verstandkiezen zijn volledig en netjes doorgekomen, alleen het lapje tandvlees speelde zo nu en dan op. Mijn tandarts heeft een stukje tandvlees weggebrand, stond met 5 minuten weer buiten en nooit geen last meer. Misschien voor jou een optie, als de kiezen verder goed liggen.


Ja ze liggen verder gewoon goed, het is alleen dat lapje vlees wat speelt. Het is ook niet zo dat hij mijn andere kiezen in de weg zit of wat dan ook..


Je zou het de tandarts voor kunnen leggen. Ik weet dat veel tandartsen er niet snel voor kiezen omdat uiteindelijk verstandkiezen toch niet nuttig zijn. Ik werd ook gewaarschuwd dat er een grotere kans is op gaatjes in de verstandkiezen en dat ze er dan alsnog uit moeten. Inmiddels aardig wat jaren verder en nog steeds niets aan de hand. Als er toch een gaatje komt zie ik wel weer verder.

Verder hielp spoelen met chloorhexidine erg goed en heel zachtjes het tandvlees poetsen met een zachte kindertandenborstel. Maar dit is wel symptoombestrijding...

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Re: Verstandskiezen niet laten trekken ondanks pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 01:45

Ik heb ook bijna een jaar lang last gehad van een verstandskies en durfde niet naar de tandarts want ook ik wist wat hij ging zeggen..

Ongeveer 2 maand terug ben ik toch geweest en zijn beide boven getrokken (2 afspraken)
Achteraf heb ik spijt dat ik het niet eerder heb gedaan! Doordat de verstandskies ontstoken was en iets scheef lag heeft deze de tand ernaast aangetast en dat gaatje was zo diep dat daar een wortelkanaalbehandeling nodig was!

Volgende keer als ik iets heb ga ik toch meteen! Zorg dat je de afspraak inpland (of laat het door iemand anders doen) en zorg ervoor dat je iemand hebt die ervoor zorgt dat je meegaat en je eventueel helpt je angsten uit te leggen! Mijn tandarts doet alles stapje voor stapje en heel rustig. Inmiddels kan ik weer rustig ademhalen als ik op die stoel lig.

Echt achteraf zul je denken had ik het maar eerder gedaan!