Hoe maak jij je bril schoon?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Hoe maak jij je bril schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 20:17

Mede brildragers, help!

Sinds een jaar ben ik brildragend. Nouja, eigenlijk is hij alleen voor het werk, maar ik merk dat ik het gewoon onwijs prettig vindt en rustig aan mijn ogen om die ieniemienie cilinder te corrigeren.

Alleen zakt mijn bril vaak af. Ik heb hem al aan laten passen, moet binnenkort nog maar eens binnen stappen. Maar omdat ik niet zeker wist of een bril de oplossing zou zijn voor mijn probleem, heb ik eerst een cheapass Hans Anders montuurtje gekozen met cheapass glazen... (want zou toch alleen voor op het werk zijn) Ik vind dat ik er nog een jaar mee moet doen, voordat ik een nieuwe bril koop. Wel een merkmontuur en wat betere glazen...

Maar ik duw met regelmaat mijn bril terug en vaak gaat mijn vinger tegen het glas. Dus vette glazen... Iets waar ik me groen en geel aan erger.
Nu had ik een microvezeldoek, die vanmiddag mijn bril heeft geruïneerd, maar tot vanmiddag fantastisch werk leverde. Ik heb van die voorverpakte doekjes gehad, maar die laten strepen achter.
Wassen met dreft, warm water en keukenpapier lukt me ook niet.

Help! Wat is de oplossing?

nee, geen lenzen...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:24

Nooit keukenpapier gebruiken! Papier laat ieniemieinie krasjes achter, en die ga je na een tijdje zien.
Ik doe hem afspoelen onder de kraan met lauw water zodat eventueel stof/zand eraf is en dan droog maken met hydrofiele doek.

Janine1990

Re: Hoe maak jij je bril schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 20:26

Bij mij veegde het alleen maar vet uit, dus dat had ik sowieso al opgegeven.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:26

Alles wat je hier neerzet qua schoonmaken beschadigt je bril :+

Wat idd alsjemenou zegt werkt het beste, of andere een schone en droge theedoek.
Kan evt ook met een sopje, maar dan niet met citroen (wegens beschadigingen).
Laatst bijgewerkt door Barroco op 03-12-17 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:27

Bril terug op je neus zetten via je pootje, niet via je neusvleugel-stukje.
Beste werkt bij mij nog brillenpoetsdoekje die bij je bril kwam. Die stoffen.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:27

Spray om beeldschermen mee schoon te maken + een theedoek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 20:28

Selina schreef:
Bril terug op je neus zetten via je pootje, niet via je neusvleugel-stukje.

Die heb ik helaas niet gekregen... En ik kan ze dus ook nergens vinden... :')

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:28

Daarna kun je met een beetje dreft poetsen.
Maar als je zelfs met dreft de vlekken er niet afkrijgt is hij wel heel erg vet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 20:30

asjemenou schreef:
Daarna kun je met een beetje dreft poetsen.
Maar als je zelfs met dreft de vlekken er niet afkrijgt is hij wel heel erg vet.

Nou dat bedoel ik! En zo verschrikkelijk vet is het niet. Ik zie alleen mijn vingers er wel heel erg op.
Misschien zie ik in dat opzicht gewoon te goed voor een bril. :+
Er zitten nu allemaal pluisjes op en ik kan ze bijna tellen :+

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:30

Selina schreef:

Die helpen bij mij dan weer niet, veeg ik viezighheid alleen maar mee uit.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:31

Een bril die afzakt is gewoon niet goed afgesteld; mee terug gaan dus.
(Al kan hij ook in het gebruik wat wijder zijn geworden; alsnog even langs gaan bij Hans.
Elke bril is goed af te stellen op het gezicht dat ie niet afglijdt; en anders is de bril verkeerd verkocht)

Goed:
- Géén voorverpakte doekjes van de jumbo, kruidvat, whatever. Nooit niet!
- Nooit wassen met warm water!
- Keukenpapier is echt een no go!

Waarom? Voorverpakte doekjes zitten vaak nog stoffen in die de coatinglaag aantasten = binnen no time heb je glazen waar je niks meer door ziet. Warm water tast de coating laag ook aan; koud of lauw water is wel goed maar liever te koud dan te warm. Keukenpapier zitten houtvezels in; ook een no-go op brillenglazen.

Wat werkt:
Wij maken brillen schoon met een schone theedoek, microvezeldoek waar al een ontvettend laagje op zit (speciaal van opticien, echt topdingen. Ik bedoel niet zo'n klein doekje die je er zo bij krijgt, maar een waar je voor moet betalen).
Als hij erg vet is even onder de kraan schoonmaken met neutrale! zeep (oa citroen tast weer coating aan). En daarna droogmaken met schone theedoek en evt afmaken met de microvezeldoek.
Oh, er is ook nog brillenspray te koop bij de opticien, kun je ook nog proberen.

Is het al te ver heen vraag dan even in de winkel of ze hem in het ultrasoon badje doen (als je er toch bent om bij te stellen :+) dan begin je weer met een mooi schone bril en zal de rest beter werken.

Overigens kunnen wij (optiekwinkel) 80% van de brillen schoonkrijgen met theedoek.
Tenzij ze echt te ranzig zijn, dan is er geen beginnen meer aan :7 :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 20:33

Love_Rosie, hoe heet zo'n doekje? En hoe bewaar je die zonder dat hij z'n kracht verliest?
Dan vraag ik er meteen even naar als ik bij Hans kom!

Ik vermoed dat de bril nog gewoon schoon is te krijgen, maar mij lukt het niet :+

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:34

Wat ik me ook bedenk; goedkope glazen trekken vaak stof en vet aan als magneten. -O-

Ik werk bij een zelfstandig opticien waardoor we over het algemeen een iets hoger segment glazen verkopen.
Maar het verschil met de goedkopere glazen is echt gigantisch; alleen al als het gaat om schoon maken.
Glazen met een goede coating ect zijn zo schoon, terwijl de mindere glazen soms echt, echt drama zijn.
Investeer dus in een goed paar glazen de volgende keer; zal een hoop frustratie schelen :j

Edit; Ik ben niet bekend met hoe die bij HA heten; even er naar vragen?
Ik wil evt ook wel een voor je opsturen, dan moet je maar ff pb doen.
Doekjes kunnen gewoon gewassen worden, maar wel zonder wasverzachter. Geldt ook voor de theedoeken die je gebruikt. Wasverzachter maakt het alleen maar vetter.

Maar eerlijk gezegd ben ik er 99% zeker van dat het grootste probleem de kwaliteit van de glazen zelf zijn en je dit niet gaat oplossen met een ander doekje oid :(:)
Laatst bijgewerkt door Love_Rosie op 03-12-17 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 20:41

Love_Rosie schreef:
Wat ik me ook bedenk; goedkope glazen trekken vaak stof en vet aan als magneten. -O-

Ik werk bij een zelfstandig opticien waardoor we over het algemeen een iets hoger segment glazen verkopen.
Maar het verschil met de goedkopere glazen is echt gigantisch; alleen al als het gaat om schoon maken.
Glazen met een goede coating ect zijn zo schoon, terwijl de mindere glazen soms echt, echt drama zijn.
Investeer dus in een goed paar glazen de volgende keer; zal een hoop frustratie schelen :j

Als je een bril van 120 euro hebt, zal dat vast niet de beste glazen hebben :P Ook dat was een bewuste keuze trouwens. Kon het een stuk duurder maken hoor.
Ik denk er inderdaad ook aan om over te stappen naar de opticien van mijn moeder. Inderdaad een zelfstandige en die ging iets verder dan de Pearle en Eyewish? deden. Ze heeft een enorm dure bril gehad waar ze niets mee kon en is daarna overgestapt op lenzen wat ook geen doen was. Ze kwam bij deze opticien en die zag dat ze twee verschillende ogen heeft. Eén voor verweg en één voor lezen. Waar bij ze maar voor één oog een lens nodig had. :+ En nu een leeslens erbij heeft. En nu is het gewoon goed.

Eerst nog even een jaartje uitzingen :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:55

Ik maak mijn glazen altijd schoon met lauw water en een drupje Dreft. Daarna droog ik ze af met een stukje zacht toiletpapier. Nooit problemen met de glazen hoor en die zijn ook gewoon van Hans Anders. Deze bril heb ik nu 3 jaar en de vorige heb ik 8 jaar gehad. Niks mis met dat glas en ik ben ook echt niet de voorzichtigste met mijn bril. Ik wil graag een andere omdat ik weer eens een ander montuurtje wil en die ga ik deze maand ophalen voor 39 euro (is weer aanbieding nu).

De tip van het omhoog zetten aan het pootje in plaats van in het midden is een goede.

En inderdaad even weer goed laten stellen zodat hij niet afzakt, dat kunnen ze zo voor je doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:56

Ik heb een microvezeldoekje. Hadden ze bij ons bij de Appie, heb er 3 ingeslagen :P Maar ze werken ideaal!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 20:59

Dat omhoog zetten aan het pootje valt niet mee, ik denk niet eens na over het omhoog schuiven.

Stellen was de vorige keer niet zo'n succes, toen kreeg ik zwaar pijn aan mijn oren. (afzetten werd een verlichting) Maar ik moet zeggen, dat uiteindelijk over gegaan. Ben er toch wel een beetje huiverig voor.
En ik denk dat een goedkoop montuur ook wel wat te wensen overlaat aan het comfort. Een beetje zoals met caps bij mij, ik heb gewoon een duur hoofd :')

Ik draag mijn bril trouwens niet bij het rijden, of op stal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 20:59

Marjoow schreef:
Ik heb een microvezeldoekje. Hadden ze bij ons bij de Appie, heb er 3 ingeslagen :P Maar ze werken ideaal!

Speciaal voor brillen? Want hier in het topic wordt microvezel toch juist weer afgeraden? Althans, iemand zei dat ook dit verwoestend werkt op brillenglazen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:00

Druppeltje dreft, met duim en wijsvinger over de glazen smeren.
Dan afspoelen en met katoen (theedoek) droogvegen. Papier krijg je mini krassen van.

Prachtig schoon :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:01

Ik gebruik altijd keukenpapier met een druppeltje spiritus, maar ik lees nu dat keukenpapier dus niet goed is. Gebruik dat al jaren, nog nooit gemerkt :o

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:01

Hydrofiel luier om schoon te poetsen met een spraybusje van opticien als ze heel vet zijn

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:03

Janine1990 schreef:
Marjoow schreef:

Speciaal voor brillen? Want hier in het topic wordt microvezel toch juist weer afgeraden? Althans, iemand zei dat ook dit verwoestend werkt op brillenglazen?

Ik bedoelde die speciale brillendoekjes die je kunt kopen. Volgens mij zijn die al vochtig (?).
Die zijn niet goed, gewone microvezeldoekjes kunnen wel.

Zulke niet doen:
https://superscanner.nl/images/product/original/1/8/1/181643-jumbo-vochtige-brillendoekjes-400.png

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:05

Neeeee, geen Dreft! Aub geen Dreft! Nevernooit geen Dreft! Dit doet op lange termijn meer kwaad dan goed :D

Wij raden mensen altijd aan eventueel zachte(!) handzeep te gebruiken.
Gewoon lauw afspoelen onder de kraan wil ook weleens werken en dan afdrogen met een theedoek. Of zoals wij in de winkel gebruiken; ouderwetse luierdoeken :D
Je kan ook bij een opticien een brilspray kopen (gebruiken we in de winkel zelf ook) en hem daarmee schoonmaken.
Microvezel doekjes kan je beter gebruiken om ''droog'' mee schoon te maken. Deze nemen namelijk niet zo lekker vocht op.

Maar geen(!) Dreft of ander soort zeep gebruiken met citroen erin en ook geen vochtige doekjes van Jumbo/ Kruidvat/ Etos. Deze doekjes laten op lange termijn ook mooie krassen achter op je bril. En neem van mij aan, het gebeurt echt! En nieuwe glazen zijn een duur geintje :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 21:08

Love_Rosie, ik doelde niet op jouw reactie hoor... Barroco gaf aan dat alles wat ik had geprobeerd niet goed was. Daar valt microvezel (de standaard doek) ook onder, neem ik aan?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:08

Als je een metalen montuur hebt, met aparte neuspads, kun je ook vragen om flexibele neuspads in plaats van die harde kunststof, deze glijden niet zo snel.