In mijn vinger gesneden, tips gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

In mijn vinger gesneden, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 16:59

Hoii,

Na net een hoop paniek en angst ben ik eindelijk weer een beetje rustig...
Heb met een broodmes in het topje van mijn vinger gesneden. Is best een flink diepe snee, hij staat niet zo erg open dat het gehecht moest worden, maar doet wel ontzettend veel pijn.

Heb alleen wat vraagjes:
Heb er nu een verbandje losjes omheen zitten, hoe vaak per zoveel tijd kan ik die het beste verwisselen? En weten jullie misschien iets tegen de pijn? Heb een dubbele dosis Ibuprofen op, maar ik lig hier nog half te creperen van de pijn...

Zal fotos in een spoiler zetten. De foto zonder verbandje is ook de dikte van de snee en dus niet bloed wat er omheen zit.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Re: In mijn vinger gesneden, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:02

Heb je je vinger door de huisartsenpost laten controleren of hij wel of niet gehecht/geplakt moet worden? Of door wie heb je je laten informeren?
Het is een vies gevoel als je in je vinger hebt gesneden en het mag gevoelig zijn, maar het zou in principe wel gauw moeten stoppen met bloeden en niet onwijze pijn doen. Als je het niet vertrouwd zou ik toch naar de huisartsenpost gaan (mocht je daar niet al geweest zijn). Beterschap!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:03

Heb je het laten beoordelen door een huisarts?
Bij een bloedende wond is een drukverband effectiever

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:04

Ik vind het zelf prettiger om het verband er strakker omheen te doen, geeft dan tegendruk en kan de snee ook minder bewegen. Houd je hand wel hoog, dan komt er minder druk op te staan en zal het ook minder kloppen/pijnlijk zijn.
Hoe vaak je het moet verwisselen is aan jezelf, meestal doe ik het om de dag maar het ligt eraan hoe smerig het verband is geworden. Let wel op dat je verband niet vastplakt aan je snee, als je hem dan weer los moet trekken is dat vrij pijnlijk.

Hou het goed in de gaten en bij twijfel even contact opnemen met je huisarts of post.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:05

Ik kan van de foto niet goed zien tot hoever de snee doorloopt en hoe diep die is. Ik zou toch even je huisarts raadplegen als ik jou was.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:06

Ik zou even naar HAP bellen voor advies. Waarschijnlijk moet je langs komen en in het ergste geval toch hechten. Op het oog kan het niks lijken. Dat heb ik gehad naar een ongevalletje met glas. De snee leek niet heel erg dus pas de volgende dag naar de hap gegaan. Nou hij moest dus eigenlijk wel gehecht worden. Wel kreeg ik complimenten voor het goed schoongemaakt hebben :')
Dus ik zou echt even naar de HAP gaan.

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:09

Als het mooi aan ligt, functie en gevoel normaal zijn. Vet gaasje eromheen en drukverbandje. Hand hoog en pcm en ibuprofen voor de pijn. Elke dag even schoon verband erom doen en geneest meestal super mooi. Wel even uitkijken dat het niet gaat ontsteken en is je Tetanus nog geldig?

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:09

Lastig zien hoe diep het is.
Bel even de HAP. Braag of zij er naar kunnen kijken.
Misschien kunnen ze het plakken of redden ze het met zwaluwstrips.
Is je tetanusinjectie nog geldig?

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:13

luuntje schreef:
Lastig zien hoe diep het is.
Bel even de HAP. Braag of zij er naar kunnen kijken.
Misschien kunnen ze het plakken of redden ze het met zwaluwstrips.
Is je tetanusinjectie nog geldig?


Ik hoop voor ts van wel! Wat een rot prik was dat zeg.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 17:15

Hen HAP gebeld maar die zegt zolang het niet verder open gaat staan als ik beweeg is het niet nodig om langs te komen. Bloeden is opzich gestopt, moet hem alleen niet bewegen want dan begint het weer. Mes is ook zon 3-4mm door mijn nagel gegaan maar kan niet zeggen of dit ook de diepte van de wond zelf is.

Door een ziekte die niet bekend is, heeft de Tetanusprik weinig tot geen effect gehad... Ik wil dus wel ontzettend voorzichtig ermee zijn.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:16

Tetanus van een broodmes krijgen lijkt me erg onwaarschijnlijk, tenzij het een ontzettend roestig mes is. (en dan is tetanus nog steeds behoorlijk zeldzaam) Maargoed, ik vind dat er al snel heisa wordt gemaakt om tetanus. Als TS 16 is zoals op haar profiel, zal ie sws ook nog wel geldig zijn.

Verder zou ik even de HA bellen voor advies. Kan nooit kwaad.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:17

Heb je dat laatste ook tegen de HAP verteld?

Wond dicht drukken, vet gaas erop, druk verband erom, vinger hoog en lekker niks doen verder dan.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 17:17

Ierpier schreef:
Tetanus van een broodmes krijgen lijkt me erg onwaarschijnlijk, tenzij het een ontzettend roestig mes is. (en dan is tetanus nog steeds behoorlijk zeldzaam) Maargoed, ik vind dat er al snel heisa wordt gemaakt om tetanus. Als TS 16 is zoals op haar profiel, zal ie sws ook nog wel geldig zijn.

Verder zou ik even de HA bellen voor advies. Kan nooit kwaad.


Mes was verder niet vies, kwam rechtstreeks uit de vaatwasser en 1x door bevroren brood heen gegaan

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 17:18

Polly schreef:
Heb je dat laatste ook tegen de HAP verteld?

Wond dicht drukken, vet gaas erop, druk verband erom, vinger hoog en lekker niks doen verder dan.


Ja, is verteld, die vroeg er namelijk om :D

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:21

Dan lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat je het van het mes krijgt. Tetanus krijg je van bacteriën in straatvuil, stof, dierenstront etc. Als je t verder afdekt en schoonhoudt lijkt me dat je je daar iig weinig zorgen over hoeft te maken. (Daarbij is tetanus ook bij mensen die niet ingeënt zijn super zeldzaam: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Tetanus). Fijn dat ze mensen ertegen kunnen inenten, maar er wordt altijd veel hysterischer over gedaan dan nodig mijnsinziens.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 17:24

Mijn lichaam is sowieso niet erg gevoelig voor ontstekingen dus dat is in elk geval een pluspunt :) En ik dacht heel even dat ik me zorgen moest maken om tetanus, maar als het aantal zo zie en dat je het ook kunt krijgen van bijv, een doorn prik maajk ik me er geen zorgen meer om. Neemt niet weg dat ik ga proberen om het zo schoon mogelijk te houden. Zal vanavond als ik ga wisselen nog even met een schone naald het vuil onder mijn nagels uit halen en nieuw verbandje erop. Pijn is nu minder maar komt met vlagen merk ik

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: In mijn vinger gesneden, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:33

Hoe is het met het bloeden? Ik heb me toen ook eens met een diepvriesmes in mijn vinger gesneden. Niet heel diep, wel ook door de nagel heen. Ik denk vergelijkbaar met dat van jou.
Omdat het bloeden niet stopte hebben ze er toen toch een hechting in gedaan..

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 17:40

Pluttersput schreef:
Hoe is het met het bloeden? Ik heb me toen ook eens met een diepvriesmes in mijn vinger gesneden. Niet heel diep, wel ook door de nagel heen. Ik denk vergelijkbaar met dat van jou.
Omdat het bloeden niet stopte hebben ze er toen toch een hechting in gedaan..


Ik kan nu niet kijken hoe het is, laat het nu even met rust. Als er vanavond nog veel vers bloed vanaf komt zal ik HAP opnieuw bellen. Ik zie in elk geval geen bloed door het verband heen (de vlekken op de foto is betadine).

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: In mijn vinger gesneden, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:58

Tetanus krijg je bij een wondje dat direct afsluit en niet bloed. Dit is zuiver gebloed.

Hier het verband inderdaad strakker doen zodat het wondje meer dicht gaat.

Beterschap ts

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: In mijn vinger gesneden, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 18:05

Zal vanavond een strakkere omheen doen. Dankjewel dat er door iedereen zo behulpzaam gereageerd word!

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: In mijn vinger gesneden, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:11

Persoonlijk zou ik, als het mijn vinger was, iets erop doen wat de snee bij elkaar kan houden. Al is het een stukje leukopor/leukoplast. Bij mij haalt dat als ik een snee in nn vinger heb een stuk pijn weg.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: In mijn vinger gesneden, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:23

Een zwaluwstaartje plakken zorgt ervoor dat de wond sneller dicht groeit zonder te hoeven plakken. Ik zou er zelf niet voor naar een huisarts gaan, maar dat is ieder voor zich natuurlijk :j Maar aangezien het tijdens het koken is gebeurt even in de soda leggen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 18:24

chocobroodje schreef:
Een zwaluwstaartje plakken zorgt ervoor dat de wond sneller dicht groeit zonder te hoeven plakken. Ik zou er zelf niet voor naar een huisarts gaan, maar dat is ieder voor zich natuurlijk :j Maar aangezien het tijdens het koken is gebeurt even in de soda leggen.

Waarom in soda als ik vragen mag?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:26

Oh, dat valt gelukkig wel mee.
Even een zwaluwstaartje om het goed bij elkaar te houden en je kunt er weer tegenaan :)

Honingzalf helpt ook goed bij genezen (niet nu meteen erop smeren ;) )

soda inderdaad, of dettol badje.
(soda reinigt)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 18:51

Zal kijken of ik wat heb liggen!