Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Xyris schreef:Hai!
(...)
Na verder (onder)zoeken en testen bij twee verschillende therapeuten kwam men tot de conclusie dat er sprake is van centrale sensitatie. Dit werd afzonderlijk van elkaar gediagnosticeerd dus ik ben me toch maar in gaan lezen.
Dit topic is dan ook gestart om mensen met sensititatie bij elkaar te brengen en tips uit te wisselen, maar ook voor mensen die al jaren met hun handen in het haar zitten omdat ze niet weten wat er in vredesnaam met ze aan de hand is simpelweg omdat er niks te vinden is.
Wat is (centrale) sensititatie
Feitelijk, naar wat ik heb begrepen, is er bij iemand met sensititatie pijn zonder oorzaak. Er zijn twee types zenuwen, namelijk het type dat een reflex veroorzaakt als je bijvoorbeeld iets heets aanraakt en het type dat registreert dat er weefselschade is ontstaan en ervoor zorgt dat je dat lichaamsdeel ontlast om het herstel te bevorderen.
Zenuw in overdrive
Het laatste type zenuw is in overdrive, de oorzaak is vaak (ernstige) weefselschade zoals bijvoorbeeld een whiplash die niet (goed) behandeld is geweest. Over het algemeen heeft men te lang rondgelopen met de klachten en tegen de tijd dat men toch maar naar een therapeut gaat om de oorzaak van de klachten te achterhalen is er niks meer vindbaar, de whiplash (of andere weefselschade) is al (zo goed als) volledig hersteld en toch blijft de pijn.
Nu komen we bij een stukje die ik nog even uit moet pluizen m.b.t. de details, maar even kort door de bocht gaan er twee soorten signalen door het ruggenmerg, de ene geeft aan dat er pijn is en de ander dempt de pijn (dit heeft te maken met neuronen en serotoninen etc). De pijngevende signalen blijven bestaan terwijl er helemaal geen schade meer is of dat de schade relatief beperkt is in vergelijking met de pijn die gevoeld wordt. De pijndempende signalen werken nagenoeg niet meer.
Bij sommige mensen houdt dit in dat er continue pijn is, bij anderen houdt dit in dat er maar 1 spiertje verrekt hoeft te worden en alle hens worden aan dek geroepen.
Wind-up effect
De pijn kan vaak tijdelijk bestreden worden m.b.v. bijvoorbeeld manuele of fysiotherapie. Maar omdat het zenuwstelsel zo extreem reageert op minuscule 'beschadigingen' gaat men al heel snel weer compenseren, wat elders weer minuscule klachten kan veroorzaken die ook weer een kettingreactie veroorzaken met als gevolg dat men weer helemaal terug bij af is. Dit effect wordt het Wind-up effect genoemd.
Citaat:Ook is er vaak sprake van psychologische hulp, danwel om uit te zoeken waar eventuele stress/depress/angst vandaan komt, danwel om te leren omgaan met de pijn. Wel is het zo dat veel van de behandelingen nog in een testfase zijn.
Lukasje schreef:En ik zie helemaal geen verband met ptss en sensitisatie ??
Renee1991 schreef:Hij heeft een CSI bij mij afgenomen (die overigens betrouwbaar en valide is) en daar komt uit dat ik een dermate hoge score heb dat er sprake is van centrale sensitisatie.
Ok, leuk, maar wat nu? Hij verklaart dat naast de reguliere behandeling (kraken) veel mensen baat hebben bij educatie. Hebben er hier mensen ervaring daarmee? Of kan iemand mij meer vertellen over sensitisatie?