Dikke ontsteking

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Molfre

Dikke ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 21:26

Beste bokkers,

Ik ben deze week al verschillende keren bij de huisarts geweest, maar het blijft knagen in mijn achterhoofd en voor ik de HAP lastig ga vallen, wou ik graag weten wat jullie in mijn geval zouden doen.

Waarschuwing, het is geen smakelijk verhaal...

Ik heb een fikse ontsteking in mijn zij, net boven mijn linker heup. Het ding is onderhuids zo groot als een klein ei en sinds een paar dagen zit er een gat met een doorsnede van ongeveer 7mm in. Hierdoor steekt pus naar buiten. Ik kan het ding niet uitknijpen.

De huisarts had het over een steenpuist, waarin zich een vrij zeldzame, op krentenbaard lijkende, bacterie heeft gevestigd. Die bacterie zorgt nu voor de extreme reactie van mijn lichaam.

Ik heb nu sinds woensdag antibiotica (Flucloxacilline 500mg), die moet ik op een lege maag innemen en ik word er kotsmisselijk van. Ik heb niet het idee dat het ding in de afgelopen 3 dagen kleiner is geworden.

Ik heb wel het idee dat de complete ontsteking steeds dichter naar de oppervlakte komt, naast het 7mm gat zijn nu nog 2 kleinere gaten ontstaan en de pus is nu niet meer vloeibaar maar klonterig en taai.

In de spoiler een foto van hoe het er nu bij staat
Spoiler:
Afbeelding

Ik voel me er gewoon nog steeds niet lekker bij, ondanks herhaald contact met de huisarts. Ik verwacht hier geen medisch advies te krijgen, maar ik zou graag willen weten wat bokkers in mijn situatie zouden doen, gezien het weekeind nu voor de deur staat.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Re: Dikke ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:38

Hoe is je temperatuur?

Binnen 3 dagen moet je zeker verbetering merken dus ik zou ik jouw situatie zeker even contact zoeken met de hap.

->minder aanwezig voor modzaken, graag een collega benaderen voor dringende zaken<-

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:41

Hmm ziet er niet fraai uit..

Kan je het spoelen met iets van betadine oplossing?
En een antibiotica kuur op nuchtere maag?? :=

!!!...12 mei 2017 is 'Isn't She Special' (I'm Special De Muze x Orame x Zeus x Nimmerdor) geboren...!!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:42

ik zou in de biotex gaan. Had ik gelijk al gedaan.
vwb wel of niet naar HAP, als er een andere HA dienst heeft dan je eigen dan zou ik gaan.Al was het alleen al voor je eigen gemoedsrust.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:43

in belgie zou ik daarmee naar de spoed rijden....maar ik denk dat nl daarin anders is?
lijkt me ook enorm pijnlijk,en AB helpt normaal snel,na enkele dagen zou je toch al duidelijk verschil moeten zien als het zou aanslaan.....
terug naar de huisarts dus...

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:46

dit type AB moet inderdaad op een lege maag, 1 tot 2 uur voor het eten. Bijwerking is ook misselijkheid. Kuur is meestal 5 tot 10 dagen. Je kan na een paar dagen resultaat merken. Kan zijn dat je een te korte kuur hebt gehad. Kijk het nog even aan en hou je temperatuur in de gaten. Anders snel terug naar de huisarts.

Heb je gevraagd hoe je het het beste schoon kan houden? Afdeppen met betasten bv met een gaasje of watje tweemaal daags?

Mijn moeder heeft vaak last van een fistel en die komt dan ook naar boven in de huid. Eerst is het een gaatje en al snel volgen er meerdere. Het pus zoekt een uitweg en door de huid omhoog is het snelste. Wees blij dat het eruit komt en de druk minder wordt.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 21:48

Verbazend (en gelukkig) genoeg heb ik nog een normale temperatuur, iets laag zelfs: 36.3.

Ik houd er op advies van de huisarts steeds houde, natte doekjes op en 2x per dag maak ik het onder de douche schoon. Let wel, ik zit er nooit met mijn handen aan, zo voorzichtig ben ik dan weer wel.

Me dunkt ook dat die nuchtere maag de reden is dat ik er zo ziek van wordt. Het was vanmorgen zo erg dat ik halverwege de weg naar school ben terug gegaan en de rest van de dag in bed gelegen heb.

Ik ben gewoon zeg maar niet zo blij met de situatie :+

Nu ik jullie reacties lees denk ik erover om vanavond nog af te wachten, dan zijn we weer 2 AB pillen verder en dan als ik geen vooruitgang zie morgenochtend de HAP te bellen.

Biotex, daar had ik nog niet eens aan gedacht (is normaal ook mijn go-to), wordt wel een uitdaging om deze plek te weken, maar daar ga ik inderdaad mee aan de gang.

Bedankt zo ver!

over the sea to Skye.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:51

Moeder heeft het zelfde maar moest binnen 24 uur minder worden ze zeiden eerst dat het droge huid was daarna werd ze grieperig en was haar hele scheen been rood de huisarts nam gelijk maatregelen omdat ze anders aan het infuus kan komen het kan via het bloed gaan verspreiden maar ik weet niet of dit het zelfde is. Mijn moeder heeft het niet open, als je koorts hebt gelijk maatregelen nemen hoor!

[o]

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:51

Spoelen onder de douche met straal water maar lees ni dat je dat al doet.
Geen biotex oid blijven bacteriën in hangen

En houd je temperatuur in de gaten
Mbt antibiotica lees even zelf de bijsluiter. Sommige antibiotica kunnen niet smen met bepaalde,de voeding of drinken

Misty Z 1 + 2 spr. L naar groen weides in 2003
Tyke B + 7 naar groen weides 2006
Verona M1+ 2 naar groene weides 2016
Fiesta L1 + 3 verkocht

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:52

Ik zou ook zeker gebruik van handschoenen overwegen

->minder aanwezig voor modzaken, graag een collega benaderen voor dringende zaken<-

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:55

Dit is een negenoog, Google er maar eens op, ouderwetse trekzalf erop helpt 'm nar buiten te krijgen en afplakken met gaas en pleister,het is idd flink besmettelijk, beterschap!!

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:57

Tyke schreef:
Spoelen onder de douche met straal water maar lees ni dat je dat al doet.
Geen biotex oid blijven bacteriën in hangen

Hoe kom je daarbij dat er bacteriën blijven hangen? is juiste tegenovergestelde, is de manier om ontstekingen weg te laten gaan of te voorkomen. Al weet ik hoeveel jaar.
van pas bevallen vrouwen, gevallen kiddies, ontstoken wonden en ter voorkoming daarvan. Het middel voor schone was en schone wonden.

@ts, mbv een bakje, liefst rond, biotex erin proberen te buigen, bakje tegen de huid drukken en overeind komen. of in bad gaan.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:20

Ziet er inderdaad uit als een karbunkel. En wat dat betreft heeft je huisarts heeft precies gedaan wat goed is :j : warme compressen, spoelen met de douchekop en antibiotica. Mocht je koorts krijgen of ziek worden: retour huisarts. Geef de antibiotica de tijd om z'n werk te doen. Mocht je nou heel veel pijn hebben/houden kan je overleggen of er een kleine incisie kan worden gemaakt.
Niet gaan lopen met klooien met sodabadjes of iets. Ten eerste lijkt me dat knap lastig qua locatie en daarnaast is het achterhaald: je verstoort alleen maar de natuurlijk huidbarrière waardoor je de genezing vertraagd en je juist een groter risico loopt op meer infectie.

She believed
She could
So she did

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:22

knollentuin schreef:
Dit is een negenoog, Google er maar eens op, ouderwetse trekzalf erop helpt 'm nar buiten te krijgen en afplakken met gaas en pleister,het is idd flink besmettelijk, beterschap!!

Trekzalf mag niet op een open wond gesmeerd worden!

@ Ts, Ik heb zelf regelmatig last van talgbulten en daar lijkt dit ook op. Als ik jou was zou ik toch naar de dokter gaan en vragen of ze de puist niet kunnen legen, dit ziet er echt naar uit.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:24

Zou zelf wss met een pincet de zooi eruit gaan trekken en dan uitspoelen en droog maken. (Maar artsen advies is misschien handiger. :x )

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:29

santie schreef:
knollentuin schreef:

Trekzalf mag niet op een open wond gesmeerd worden!

@ Ts, Ik heb zelf regelmatig last van talgbulten en daar lijkt dit ook op. Als ik jou was zou ik toch naar de dokter gaan en vragen of ze de puist niet kunnen legen, dit ziet er echt naar uit.

Sterker nog, ik lees zelfs dat trekzalf helemaal niet meer gebruikt mag worden omdat er lood in zit, ik ben te lang uit de verpleging dusss

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:42

Tegenwoordig zit er geen lood meer in, maar teer en ook dat kan je beter niet in een open wond smeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:45

Sinds 2013 wordt biotex/soda afgeraden bij wondverzorging.
Dit omdat na onderzoek is gebleken dat het herstel zelfs tegen gaat.

Citaat:
Ontstoken wonden
Wonden met rood gezwollen randen en waarbij de patiënt een kloppende pijn voelt, mogen nooit gesloten worden. De gevormde pus moet onbelemmerd naar buiten kunnen aflopen om uitbreiding van de infectie in de diepte te voorkomen. Tot voor kort adviseerde men doorgaans het gewonde lichaamsdeel in lauwwarm water met soda of Biotex® te weken, waardoor de wond zacht wordt en de uitstroom van pus zou worden bevorderd. Uitvoerig onderzoek echter wees uit dat deze badjes niet werken. Sterker, in sommige gevallen bleken de wonden erop achteruit te zijn gegaan, mogelijk door verweking en daarmee samenhangende bacteriegroei. Dit voortschrijdende inzicht heeft geleid tot een nieuwe richtlijn 'Wondzorg', waarin wordt geadviseerd geen gebruik meer te maken van badjes met biotex of andere middelen, maar gewoon te spoelen met kraanwater. Vervolgens kan de wond worden afgedekt met enige lagen vochtig gaas (dat wil zeggen natgemaakt en uitgeknepen; zie bijtwonden), dat minstens driemaal per dag moet worden verschoond. Dek de geïnfecteerde wond in ieder geval nooit af met hechtpleister of wondspray.

Mijn dochter had een (zeer) ontstoken teen en ook daar werd weken met biotex/soda ten strengste voor afgeraden.

Strooigoed strooit goed :)
Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:48

Wow dit lijkt echt wel op wat ik jaren geleden heb ik gehad. Toen had ik een virus vanuit Amerika meegenomen van vakantie die dit veroorzaakte en was ook echt extreem besmettelijk. Was toen de enig bij ziekenhuis bekende persoon in Europa met die bacterie := De stress toen ze erachter kwamen wat het was, moesten ineens weten waar ik allemaal geweest was _O-
Heb er toen uiteindelijk even denken 5 van gehad. Nu nog steeds littekens van met wildgroei.

Toen kreeg ik ook AB kuur (kwamen we er ook nog even achter dat ik voor 2 soorten allergisch ben die ze voor hadden geschreven :') ) en daarnaast lieten ze de puisten steeds 'rijpen' en op het moment dat ze echt op knappen stonden maakte ze een incisie om ze te legen en uit te knijpen en daarna door middel van een gaasje te draineren. Als ze leeg waren dan moest ik steeds die wonden nog blijven wassen met Betadine.

Succes en sterkte TS! Is no fun! :(

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Nieuwe avonturen van Milo!
[BB-ITP] Het leven van Pablo Escobar, alias Milo

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:58

Brainless schreef:
Sinds 2013 wordt biotex/soda afgeraden bij wondverzorging.
Dit omdat na onderzoek is gebleken dat het herstel zelfs tegen gaat.

Citaat:
Ontstoken wonden
*knip*

Mijn dochter had een (zeer) ontstoken teen en ook daar werd weken met biotex/soda ten strengste voor afgeraden.

grappig van dat onderzoek... heeft meer dan 50 jaar geholpen en nog steeds.
ontsteking die verdwijnt na 2 dagen na 1 x weken in biotex :P nadeel is wel dat het de huid week maakt.
Mijn zoon had een ontstoken operatie wond, biotex en dag later ontsteking weg.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:59

Is er een kweek gemaakt?
Flucloxacilini is namelijk een smal spectrum antibiotica, maar wordt wel vaak gebruikt bij huid infecties. Echter als er na drie dagen nog geen verbetering is, zou ik kijken of ze geen kweek kunnen nemen (als dat nog niet gedaan is).

Flucloxacilini kan je inderdaad goed misselijk van worden, heb het maanden moeten slikken en ook via infuus (maar dan zijn de bijwerkingen als misselijkheid een stuk minder).

Maar zodra je koorts krijgt zeker naar de ha/hap gaan!

Odette van de Beekerheide drachtig van Strandgaards Mangold: 3 mei 2021 - *Volg topic*
Liberty van Equi Center

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:07

Hier een krentenbaard expert....

Ik zie bij mij ook pas na +/- 3 dagen verschil hoor.... Goed steriel werken, met betadine schoonmaken en eventueel zinkzalf smeren. Droogt het sneller in. Verder niet afdekken, gaat het van broeien en bij krentenbaard verspreid het dan alleen maar sneller! Zoveel mogelijk "luchten".

Edit; als ik krentenbaard heb dan ben ik er vaak ook wel half van. M'n klieren in m'n hals zijn dan ook vaak pijnlijk.

Herinner je gister, droom over morgen maar LEEF vandaag!

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 01:04

Betadine scrub en daarna goed spullen met de douchekop erop! Ik had plekjes op mijn hoofdhuid. Tot de dag van vandaag weet geen arts of dermatoloog wat het is. Enige wat hielp was betadine scrub. Dat droogde uit en ontsmette. Nadeel dan wel weer was dat mijn haar gigantisch uitdroogde :')

http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Blogger voor WeFlyCheap http://www.weflycheap.nl/categorie/gastbloggers/denise-zalm/
Haflinger Storm B+13 L1+4

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 05:50

Biotex is inderdaad achterhaald.

Beterschap ts!

Wend je tot de hap als je het niet vertouwt.
Ik liep met een flinke borstontsteking. Ik voelde instinctief dat het fout ging. Ik werd niet gehoord door mijn huisartsen. Want ik had geen koorts (maar wel een sterk vergrote, vuurrode borst die maar bleef vervellen).. Na een eigenwijs bezoek aan de hap in het weekend volgde een ziekenhuisopname, een operatie en 6 weken wondverzorging door de thuiszorg.

Maar ik liep er al wel 4 weken mee en was na 2 verschillende a.b.'s op alleen nog diclofenac gezet. Maar had er al vrij snel een slecht gevoel bij. Het ontbreken van koorts bij een ontsteking komt vaker voor. Men zou niet alleen daar op af moeten gaan.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 09:36

Ok update: de wond draagt... like you would not believe. Echt, na 1 nachtje zien mijn pleisters eruit alsof ze 3 maanden gebruikt zijn door JigSaw slachtoffers... Echter komt er geen pus mee

Verder merk ik niet echt dat de ontsteking onderhuids kleiner is geworden, de rode vlek op mijn huis localiseert zich nu wel meer. 2 dagen geleden was mijn hele heup rood en straalde het uit richting mijn baarmoeder. Ook heb ik nog steeds geen koorts, dus ik blijf in twijfel. Ik ben altijd zo bang dat ik voor niks kom en dat ik andere mensen met serieuze problemen ophoud. Maar het blijft gewoon niet lekker zitten.

Even in antwoord op jullie:

Trekzalf is ook door de ha ten strengste afgeraden, dus dat durf ik eigenlijk niet te wagen. En inderdaad is de wond hardstikke open, dus lijkt me dat sowieso niet heel verstandig.

Er is geen kweek gemaakt

Ik denk dat het sowieso geen kwaad kan om inderdaad een flesje betadine te halen, ik werk nu met tea tree olie.

De rest van de tips ga ik eens opzoeken.

En ik bedenk me nu dat ik altijd de hap kan bellen voor advies en overleg.

over the sea to Skye.