Warme jas, welk materiaal ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Warme jas, welk materiaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 15:30

Hoi,

Ik ben aan het rondkijken voor een goede warme jas om in te wandelen van de winter. Moet echt lekker warm zijn en wat langer van model.
Alleen .... welke materiaal is nu echt goed warm ? Dons lees ik veel goeds over, maar ik lees ook dat dat niet goed te wassen is ? En dat je er vaak een michelin mannetje/vrouwtje in lijkt. Plus de verhalen over hoe dons wordt geplukt ......
Zijn er ook synthetische materialen die in de buurt komen van de isolatie waarde van dons ?
En wat is dan een warme waarde ? Ik las gisteren over 160gr/m2. IS dat nu echt warm ??? Of te vergelijken met een 200 grams deken van een paard ( niet mega warm toch ) ?

En laagjes werken ook altijd goed. Maar ik heb binnen al aardig wat aan ( koukleum ) In de winter thermoshirt - fleece trui + fleece of wollen trui.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 14:53

Niemand met een beetje verstand van jassen en goede isolatie etc ?

alexonline

Re: Warme jas, welk materiaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:03

Ik heb positieve ervaring met een werkjas van Engelbertstrauss, zelf gedragen in Zweden hartje winter.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 15:11

alexonline schreef:
Ik heb positieve ervaring met een werkjas van Engelbertstrauss, zelf gedragen in Zweden hartje winter.

En die jas is gevoerd met ? Dons, synthetisch materiaal ?? En weet je ook hoeveel grams ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:15

Ik ben helemaal weg van mijn Wellensteyn jas. Ze hebben heel veel verschillende, ik heb de centurion in een polyester versie.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 15:15

Liek_ schreef:
Ik ben helemaal weg van mijn Wellensteyn jas. Ze hebben heel veel verschillende, ik heb de centurion in een polyester versie.

Heb je een link ? Want wat is de voering dan van deze jas ? polyester ? hoeveel gram ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:19

Maris schreef:
Liek_ schreef:

Heb je een link ? Want wat is de voering dan van deze jas ? polyester ? hoeveel gram ?

http://www.wellensteyn.com/page/product ... /44/col/DN Ja alles is polyester. Ik heb ermee gewandeld in Schotland en dat ging prima. Het is een redelijk zware jas, geen idee hoe zwaar.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:19

Het belangrijkste is om in laagjes te kleden. Als je in veel laagjes kleed heb je echt geen dure, dikke jas nodig. In Canada (waar het -40 wordt) heb ik het de hele winter volgehouden met een Roxy ski jas, in Nederland gekocht. Daar was ik dus ook de hele dag buiten. Ik heb het zelden koud gehad.
Je zou bijvoorbeeld zo kunnen denken:
Bovenlichaam: ondergoed, thermo ondergoed (marino wol is erg warm), niet te strak shirt, sweater (des noods 2), winterjas
onderlichaam: ondergoed, thermo ondergoed, niet te strakke broek, desnoods nog een windbroek of wanneer het echt koud is een skibroek (maar dat is in nl écht niet nodig)
En dan zorgen dat je niet al je warmte verliest bij je voeten of hoofd. Muts en warme sokken/ schoenen dragen is belangrijk. Wanten zijn ook een stuk warmer dan handschoenen
Maar het allerbelangrijkste is nog dat je je niet te warm kleed/ zorgt dat je thermo ondergoed zweet goed absorbeert. Je krijgt het namelijk pas écht koud wanneer je gaat zweten. Vooral je voeten. Ik heb dit gehad toen het -25 was (met wind) en we 4 uur lang op het paard zaten. Ik had het eerst te warm, waardoor m'n voeten gingen zweten en daarna was het echt heel erg koud := :brr:
Dusja, mijn advies is vooral om goed op laagjes te letten en niet zo zeer een super warme jas. Niemand die ik kende had een dure jas aangezien het gewoon doodzonde is om die op een boerderij te dragen, dat gaat binnen no time kapot.
Wil je toch persee een dure warme jas dan zou ik kijken naar een jas zoals Canada goose. Is gemaakt voor de echte kou. (als je de negatieve bs invloed van de media kan weerstaan haha)
Voor een jas is het belangrijk dat hij winddicht (en waterdicht) is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 15:25

Hoi Eileen, dank je wel voor je hele verhaal. Jammere is dat ik vaak al koud begin en ik draag dus al laagjes. En dat draag ik binnen ....
Maar ik snap jet uitleg hoor. Misschien voor buiten dan nog een laagje extra toevoegen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 15:26

Liek_ dank je wel voor je link ! Mooie jas, alleen die prijs ..... oeff.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:29

Maris schreef:
Liek_ dank je wel voor je link ! Mooie jas, alleen die prijs ..... oeff.

Je hebt outletwinkels in Duitsland en Nederland dus zoveel betaal je er gelukkig niet voor ;) Alsnog veel geld hoor, maar dit is echt de allereerste jas waarin ik het nog nooit koud heb gehad! Is elke euro waard. En geen dieren voor dood gemaakt, dat vind ik ook wel een dikke plus.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 15:30

Ja zeker , daar heb je gelijk in !

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:30

Als je toch dons overweegt: Fjallraven heeft kwalitatief goede jassen en het dons wordt op een verantwoorde manier verkregen. Wel prijzig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:42

Ik wandel ook veel en heb ook echt een goede warme jas nodig, want ik heb het altijd koud. Het maakt me persoonlijk ook niet uit hoe ik er in een bos bij loop, ik wil gewoon praktische en goed functionerende kleding. Ik loop in de winter in een skijas, die vind ik het prettigst. Goed gevoerd en wind- en waterdicht. Heerlijk warm.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:44

Om het echt lekker warm te hebben in de bergen (En dan echt, hoe hoger, hoe beter) heb ik twee relatief dunne jasjes. Het eerste jasje is een jasje van RAB gevuld met synthetisch dons (ik ben allergisch voor dons, alleen mijn slaapzak is er van gemaakt en dat gaat net goed). Zoals een goed donsjasje betaamd is deze heel dun, maar houdt je lekker warm. Enige probleem, wind en water houdt hij niet tegen. Daaroverheen heb ik een jasje van Mammut met de onuitspreekbare naam Ajungilak (of zoiets). Ook een relatief dun jasje, maar met een thermoreflecterende laag erin zodat je lichaamswarmte teruggekaatst wordt. Winddicht, waterdicht en in combinatie met het donsje zo warm dat ik meestal na een uur klimmen lagen uit moet gaan trekken.

Ik zou eens rond gaan kijken in het outdoorsegment (mammut, North Face, RAB, arctyrex etc).dit is veelal technische kleding met een laag gewicht en grote warmte.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:45

Hoi TS,
Ik heb een jas gekocht met synthetisch dons (nep dus)!
https://m.kramer.nl/3-in-1-softshellman ... =DSmrp3y83

Heel warm, ondanks dat hij niet extreem dik oogt. En lekker lang. Wind- en waterdicht en bestaand uit 2 lagen.

Verantwoorde dons bestaat helaas niet, het keurmerk dat oa Fjallraven voert is helaas een wassen neus, marketing. Het blijft dierenleed uit hoofdzakelijk China. Als je daar meer over wilt weten PB maar :)
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 25-11-17 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:47

Ik heb een skijas van peak performance die uit twee jassen bestaat. Een warm binnenjasje en een winddichte buitenjas. Heb ik het nooit koud in.
Verder een goede muts en schoenen :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:22

Eileen_ schreef:
Wil je toch persee een dure warme jas dan zou ik kijken naar een jas zoals Canada goose. Is gemaakt voor de echte kou. (als je de negatieve bs invloed van de media kan weerstaan haha)

Sorry hoor, maar wie met een Canada Goose jas wil lopen heeft echt geen gevoel in zijn lijf -:(-

TS, je zou in ieder geval voor een beetje ruimzittende jas kunnen kiezen, zodat je er ook een dikke trui onder aan kan.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:30

Ik heb mezelf een maand geleden een Wellensteyn jas cadeau gedaan. Ik heb het altijd koud. En nu met deze jas, eerlijk waar niet meer. Ik merk dat mijn romp en armen goed warm zijn, alleen mijn benen ed (alles wat dus niet onder de jas zit :D) is wat kouder. Ik heb deze jas: http://www.wellensteyn.com/page/product ... 19/col/MLB
Voor €280 bij Peek & Cloppenburgh (den haag). Echt een aanrader, prachtige kwaliteit en sjique uitstraling. En als je hem helemaal hoog dichtritst zit dat (nep) bontje lekker in je nek. Hij lijkt (door de stof) niet waterdicht maar ik heb al een paar keer door flinke regenbuien gelopen en voorlopig is ‘ie nog niet doorgelekt. (Ze zeggen dat hij waterafstotend is)
Dit zijn officiële Wellensteyn winkels:
Wellensteyn-Store Roermond
Concepzion Netherlands B.V.
Stadsweide 70
06041 TD Roermond

Wellensteyn-Store Lelystad
Rotex Fashion B.V.
Bataviaplein 288
8242 PV Lelystad

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 17:48

Ha leuk, allemaal tips nu ! Dons staat me ook redelijk tegen inderdaad, zeker als er een goed warm alternatief voor is. En ik zoek idd een wat grotere jas zodat er meerdere truien onder kunnen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:34

Sammyoo schreef:
Eileen_ schreef:

Sorry hoor, maar wie met een Canada Goose jas wil lopen heeft echt geen gevoel in zijn lijf -:(-

TS, je zou in ieder geval voor een beetje ruimzittende jas kunnen kiezen, zodat je er ook een dikke trui onder aan kan.

Hihi, eerst sorry zeggen en dan zo’n aanval met een verwijt dat ik geen gevoel in Mn lichaam heb (gebaseerd op 1 klein zinnetje op social media). Waar is de logica?
Ten eerste, als je echt sorry bent voor wat je zegt; denk eerst na en hou de totaal niet onderbouwde verwijten dan voor je.
Als je niet sorry bent voor wat je zegt, zeg dan gewoon geen sorry. Dit is nogal dubbel he ;)
Ten tweede; je mag je eigen mening hebben en die respecteer ik. Wil jij geen dier dragen dan doe je dat lekker niet, maakt mij echt niet uit. Al vind ik het dan wel raar áls je leren schoenen hebt of in een leren zadel paardrijdt, maar dat ter zijde. Koeienhuid of coyote haar, ik zie het verschil zelf niet zo. Laat anderen die er anders over denken wel in hun waarde, is wel zo netjes vind je niet? :)
Maar dat Canada Goose verhaal dat werd verspreid is veel erger gemaakt dan het in werkelijkheid is. Wanneer 1 dierenactivist iets online zet, wordt het meteen zo groot dat het iets heel ernstigs lijkt.. Terwijl de werkelijkheid heel anders is. Geloof gewoon niet alles wat in de media gezet wordt, verstandiger is om zelf op onderzoek uit te gaan (en dan uiteraard niet met bias wil je de echte werkelijkheid zien).
De regels voor jagen in Canada zijn behoorlijk streng. Wil je een jaagwapen hebben moet je daar een certificaat voor behalen. Daarnaast moet je licentie kopen om voor dat jaar een bepaald dier te schieten. Dit zijn ook bepaalde periodes (november is bijvoorbeeld voor beren, herten etc). Er wordt ook streng op gecontroleerd en als je belt dat er illegaal gejaagd wordt dan gaan ze kijken. Wordt je gesnapt, heb je een dik vet probleem. Het is dus zeker niet zo dat de dieren illegaal gejaagd worden, helemaal niet voor zo’n bekend duur merk. Ze moeten kunnen bewijzen waar het dier vandaan komt
Traps worden ook gebruikt (en bij onze koeien zijn die ook gezet) omdat:
In Canada zijn coyotes een regelrechte plaag. Er wordt zó veel lifestock en andere dieren doodgemaakt door coyotes. Maar dat is zeker de natuur he? Vertel dat maar aan de 2 honden die we verloren zijn aan de coyotes en de vele kalven. Die werden ook niet heel lief pijnloos vermoord om het zo maar even te zeggen.
Dus Canada goose: ik vind het top. Er wordt gewerkt aan de grote plaag die Canada heeft van de coyotes en daarnaast worden deze dieren zelfs nog goed gebruikt. Ze worden niet zo weggegooid om het maar even zo te zeggen.
Als je een echte winter heel noordelijk mee maakt waar het bijvoorbeeld -60 is, én je de hele dag buiten bent, dan wil je ook echt wel een lekker warm bondje hoor ;) Ze hebben ook hele mooie warme beverwanten etc. Als je mushers ziet bij een dogsled wedstrijd dan snap je ook heeel goed waarom ze al die dierenproducten dragen!!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:32

Dan nog hoef je die dieren niet te laten lijden door ze met klemmen te vangen... Bah..
We hebben tegenwoordig zoveel alternatieven, er is genoeg warme kleding zonder dierenleed. In Nederland wordt het ook geen -60.

Ben je ook voor de vossenjacht omdat een vos weleens een kippenhok leeg rooft? Of voor de jacht op leeuwen en tijgers omdat die zebra's eten? Neushoorns zijn ook van die rotzakken, schiet maar af voor de hoorns.
Geen enkel dier zou moeten lijden alleen maar voor luxe voor de mens.

https://www.revealnews.org/article/7-pr ... uel-traps/

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 19:40

Euh, zullen we nu weer on topic ajb ?!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:44

Dons is heerlijk warm!

Sinds 2000 is er een algeheel verbod op levend plukken van dons in de EU. Indien je het dus koopt bij een bedrijf wat aan die regels voldoet (en niet via een chinees achterdeurtje oid) dan is het diervriendelijke dons.

(dit zijn dan ganzen/eenden die ook voor het vlees worden gebruikt en dus eerst worden gedood dan geplukt en vervolgens verder de vlees verwerking/uitbenings proces in). Tegen dit soort dons ben ik niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 19:58

studiemiep schreef:
Dons is heerlijk warm!

Sinds 2000 is er een algeheel verbod op levend plukken van dons in de EU. Indien je het dus koopt bij een bedrijf wat aan die regels voldoet (en niet via een chinees achterdeurtje oid) dan is het diervriendelijke dons.

(dit zijn dan ganzen/eenden die ook voor het vlees worden gebruikt en dus eerst worden gedood dan geplukt en vervolgens verder de vlees verwerking/uitbenings proces in). Tegen dit soort dons ben ik niet.

Maar welke bedrijven zijn dat ( die aan de regels voldoen ) , weet je dat ?