's Nachts duizelig wakker worden (meerdere keren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

's Nachts duizelig wakker worden (meerdere keren)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 18:01

Misschien maak ik mij "zorgen" om niks, maar misschien komt het jullie ook bekend voor.

De laatste 2 weken had ik af en toe last dat ik ineens duizelig werd, maar dat zakte dan ook weer snel weg.
Afgelopen nacht ben ik tot 7x aan toe ontzettend duizelig met misselijkheid wakker geworden. Rechtop gaan zitten, licht aan, andere zij, op mijn buik of op mijn rug gaan liggen maakte allemaal geen verschil. Het houdt inmiddels de hele dag ook aan met vlagen, maar ben wel de hele tijd wat licht in mijn hoofd en het beeldscherm danst af en toe wat voor mijn ogen.
Eten maakt trouwens ook geen verschil.

Heb al op Google zitten kijken, maar daar word ik ook niet echt wijzer van.
Zwanger kwam als optie, maar ik ben vorige week nog ongesteld geweest dus dat lijkt mij sterk. :+

Mijn vriend en ik zijn al wel een half jaar aan het verbouwen thuis, en heb er voor 1.5 maand terug echt even doorheen gezeten wat betreft de bende/stof/geen gezellig thuis en bijna elke dag wel mensen over de vloer hebben. Maar dat heeft een goede week geduurd en toen was ik daar weer overheen.
We zijn nu aan het opbouwen, en deze week zelfs in de fase dat de muren en plafonds gesaust gaan worden en zaterdag (als alles goed loopt) de vloer erin komt. *\o/* Dus eigenlijk ben ik daar heel blij mee, en ben ik in mijn hoofd al druk bezig met de indeling en hoe het er allemaal uit gaat zien.
Ik ben wel druk op mijn werk, maar op vrijdag denk ik wel altijd; "Zo, er is weer veel gebeurd deze week." en ben daar dus ook tevreden over.

Ik heb dus niet echt het idee dat het komt door drukte. Maar wat kan het dan wel zijn? Als het aanhoudt, dan ga ik van de week iig even langs de huisarts.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:06

Herkenbaar, afgelopen weken ook last van gehad maar gelukkig niet meerdere keren per nacht.
Volgens de HA was het een virus wat op het evenwichtsorgaan zat te klieren.
Had ook iets verhoging daarbij.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:07

Stress, migraine, lage bloeddruk, lage suikerspiegel, nood aan een bril, ontsteking van het (midden)oor... Allemaal mogelijk... Bezoek aan de huisarts kan geen kwaad ;-)...

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:08

Ik heb dit al tien jaar. Volgens de huisarts kan het komen door bloeddruk of door hormonen, maar ik heb het nooit verder laten onderzoeken. Ik zou toch zelf naar de huisarts gaan als ik jou was, want het kan vast meerdere oorzaken hebben.

BigOne

Re: 's Nachts duizelig wakker worden (meerdere keren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:13

Waarschijnlijk komt nu alle drukte er uit. Zie je vaker, gas terugnemen en dan komt de klap. Wat je er aan kunt doen, geen idee.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:17

IJzertekort is ook een optie.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:31

Alle onschuldige opties daargelaten: Je kan geen lichte koolstofmonoxide lekkage hebben? Want dat wil je wél weten. Duizeligheid, misselijkheid, licht in het hoofd in combinatie met verbouwing enzo. Ik weet het niet, maar wilde het zeker even noemen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 18:33

Alwiene schreef:
Alle onschuldige opties daargelaten: Je kan geen lichte koolstofmonoxide lekkage hebben? Want dat wil je wél weten. Duizeligheid, misselijkheid, licht in het hoofd in combinatie met verbouwing enzo. Ik weet het niet, maar wilde het zeker even noemen.

Moet mijn vriend en de dieren (2 kittens en een konijn) daar dan geen last van hebben?
Kan voor de zekerheid wel even vragen of mijn vriend het wil testen, die hebben op het werk als het goed is de apparatuur ervoor liggen. De ketel is sinds een paar weken geïnstalleerd, had ik dan er dan niet nog eerder last van moeten hebben?

Verder kan het dus veel zijn.. Kijk het van de week nog even aan, en anders ga ik naar de huisarts.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:34

Kaitlyn schreef:
Alwiene schreef:

Moet mijn vriend en de dieren (2 kittens en een konijn) daar dan geen last van hebben?
Kan voor de zekerheid wel even vragen of mijn vriend het wil testen, die hebben op het werk als het goed is de apparatuur ervoor liggen.

Dat zou ik wel denken, maar veel verstand heb ik er ook niet van. Testen kan in ieder geval geen kwaad en mochten jullie toch ineens beide heviger klachten krijgen, deuren en ramen open en naar buiten!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:35

Alwiene schreef:

Deze inderdaad dacht ik ook meteen aan.

En anders...stress, te druk, te lang over je grenzen gaan... je wil niet weten wat dit met je lijf kan uitvreten :7 ervaringsdeskundige hier helaas :+

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 01:38

Vanavond zakte de ergste duizeligheid, nu naar bed dus hoop dat ik vannacht niet weer zo duizelig wordt.

Bedankt voor de tips! Wilde naast een brandmelder sowieso een koolmonoxide melder, dus die gaat er binnenkort echt komen!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:17

Kaitlyn schreef:
Vanavond zakte de ergste duizeligheid, nu naar bed dus hoop dat ik vannacht niet weer zo duizelig wordt.

Bedankt voor de tips! Wilde naast een brandmelder sowieso een koolmonoxide melder, dus die gaat er binnenkort echt komen!

Je vriend zal er wel verstand van hebben maar voor de zekerheid: Plaats je hem alsjeblieft niet letterlijk NAAST je rookmelder? Rook trekt omhoog, koolmonoxide zakt omlaag ;)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:23

nafkedemi schreef:
Herkenbaar, afgelopen weken ook last van gehad maar gelukkig niet meerdere keren per nacht.
Volgens de HA was het een virus wat op het evenwichtsorgaan zat te klieren.
Had ook iets verhoging daarbij.

Dit heb ik inderdaad ook gehad. Duurde bij mij uiteindelijk zo'n 4 a 5 weken. Héél vervelend en doodeng soms.
Je klachten klinken heel herkenbaar.

Bij zo'n duizeling 'aanval' leek het alsof 1 oor eerst ging dichtzitten en daarna ging echt alles draaien voor m'n ogen.
Ik ben ook regelmatig wakker geworden snachts.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:26

Ik herken het en bij mij is het stress/oververmoeidheid. Maar als ik jou was zou ik gewoon even naar de huisarts gaan, die kan wat testjes doen om wat dingen uit te sluiten :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:43

Co gaat het niet zijn: dan waren ts en haar beestenboel al lang dood... Co doodt snel. Alarmsignalen zijn misselijk/ overgeven, hevige hoofdpijn en slaperig zijn. En katten en honden (+andere dieren) sterven idd het eerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:00

Het kan ook heel onschuldig zijn; google eens op draaiduizeligheid, veel mensen die daar last van hebben worden ook duizelig en daardoor misselijk wakker of worden duizelig als ze zich in bed omdraaien.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:11

maximuss schreef:
Co gaat het niet zijn: dan waren ts en haar beestenboel al lang dood... Co doodt snel. Alarmsignalen zijn misselijk/ overgeven, hevige hoofdpijn en slaperig zijn. En katten en honden (+andere dieren) sterven idd het eerst.

Ben je daar heel zeker van? Ik meen dat het bij lage concentraties gedurende langere tijd wel degelijk klachten kan geven zonder direct fataal te zijn?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:17

xyzutu2 schreef:
Het kan ook heel onschuldig zijn; google eens op draaiduizeligheid, veel mensen die daar last van hebben worden ook duizelig en daardoor misselijk wakker of worden duizelig als ze zich in bed omdraaien.

Daar dacht ik ook aan. Heb er zelf al jaren last van met wisselende heftigheid. Sterkte!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:10

Kan een verwaarloosde middenoorontsteking zijn. Daar kan je echt goed duizelig en misselijk van zijn.
Ik zou er wel even mee naar de huisarts gaan als het niet overgaat.
Soms gaat het weg en komt het weer terug, dat kan ook duiden op een afwijking aan het evenwichtsorgaan, of een hardnekkig virus.
Hopelijk ben je er snel vanaf, duizelig en misselijk zijn is heel vervelend.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:26

Ceetje_bokt schreef:
xyzutu2 schreef:

Daar dacht ik ook aan. Heb er zelf al jaren last van met wisselende heftigheid. Sterkte!

Er is iets dat artsen bppd noemen.
Er zijn sadistische oefeningen tegen (vreselijk doch effectief) en er zijn vriendelijke oefeningen die ook goed werken.
(En een groot deel van je evenwichtssysteem zit in je (nek)spiertjes, pezen en banden.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:36

Ik had dat bij stress (spierspanning). Via NEI therapie controle over gekregen en sindsdien nooit meer hinder van gehad.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:41

Zoals je het omschrijft zou het BPPD kunnen zijn. Dat staat voor benigne paroxismale positieduizeligheid. Dat gebeurt met name als je ligt, maar kan ook gebeuren als je zit. Meestal komt het in aanvallen en voel je je één kant op getrokken worden, maar dat hoef niet altijd.

De Epley-manoevre is een van de manieren hoe je eraf kunt komen. BPPD ontstaat namelijk doordat er gruis in je evenwichtsorgaan zit. Door op een bepaalde manier te draaien en achterover te vallen kun je dit gruis "sturen" door de kanaaltjes heen en op die manier eruit krijgen.
Een Epley heeft niet vaak direct effect. Soms moet je er meerdere doen om er vanaf te komen.

Ik zou je adviseren bij deze klachten even contact op te nemen met de huisarts. Die kan je ook leren hoe je een Epley moet uitvoeren. (Het is niet ingewikkeld ,er staan ook video's op internet) En adviseren hoe vaak je het moet doen. Bij heftige gevallen houden wij 5 maal daags, 10 dagen lang aan. Maar bij lichtere gevallen volstaat soms 1 x daags voor 2 dagen al.

Een HA kan ook andere oorzaken uitsluiten, mocht het geen BPPD zijn.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:52

Alwiene schreef:
Kaitlyn schreef:

Je vriend zal er wel verstand van hebben maar voor de zekerheid: Plaats je hem alsjeblieft niet letterlijk NAAST je rookmelder? Rook trekt omhoog, koolmonoxide zakt omlaag ;)

Dit is inmiddels achterhaald, hij mag er naast en het mag zelfs een combi melder zijn. Het verdeeld zich in de ruimte.
In de slaapkamer is het handig je CO meter op slaap hoogte te hangen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:16

Alwiene schreef:
maximuss schreef:

Ben je daar heel zeker van? Ik meen dat het bij lage concentraties gedurende langere tijd wel degelijk klachten kan geven zonder direct fataal te zijn?

CO kan zich stapelen in je bloed... en als je steeds met kleine beetjes tegelijk ermee in aanraking komt, kan het in je bloed blijven, en als daar iedere keer een beetje meer bij komt, ben je uiteindelijk ook de klos.
https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/koolmonoxide

Juist na plaatsing van een nieuwe cv ketel moet je er rekening mee houden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:27

Kaitlyn schreef:
Alwiene schreef:

Kan voor de zekerheid wel even vragen of mijn vriend het wil testen, die hebben op het werk als het goed is de apparatuur ervoor liggen. De ketel is sinds een paar weken geïnstalleerd, had ik dan er dan niet nog eerder last van moeten hebben?

Verder kan het dus veel zijn.. Kijk het van de week nog even aan, en anders ga ik naar de huisarts.

Dat even aankijken dacht ik ook toen ik af en toe duizelig was.. 8)7
Totdat ik zo duizelig was dat ik gevloerd werd.. en een paar dagen letterlijk niets anders meer kon dan muisstil liggen.. ik kon niet eens naar de wc.. maar men hield een teiltje onder mijn kont zodat ik het kon laten lopen.. leuk joh!!
Heeft ook weken geduurd voordat ik weer enigzins goed ter been was..

Dus ben slim.. je lichaam geeft duidelijk aan dat er iets aan de hand is.. luister er naar..!!
Niet aankijken.. naar de huisarts..!