Te veel dromen (onthouden)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Te veel dromen (onthouden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 14:11

Wakker worden met een gevoel van, jeetje wat heb ik weer veel meegemaakt vannacht!

Al jaren heb ik 'last' van veel dromen. Iedere ochtend weet ik nog (in ieder geval deels) wat ik heb
gedroomd en vaak door de dag heen komen er meer herinneringen terug van wat ik heb gedroomd
die nacht. Nooit eens wordt ik wakker en was het gewoon 'zwart' :D vroeger had ik dit wel ooit..

Nu merk ik dat ik regelmatig ontzettend slaperig en moe ben overdag, met name in de ochtend en
middag. Tijdens hoorcolleges val ik vaak bijna in slaap en ik doe ook weleens middagdutjes. Tijdens
het studeren wordt ik vaak zo moe dat ik wel even moet slapen tussendoor. :')

Ik slaap gemiddeld gewoon 7 uur per nacht. Vannacht heb ik van 12 tot 9 geslapen en alsnog ben ik zo
slaperig al de hele ochtend. Niet handig als je moet studeren. Koffie heeft bij mij ook weinig effect.
Helaas heb ik vaak ook nare dromen, niet zo erg dat ik er wakker van schrik, maar wel veel vervelende
gebeurtenissen. Soms weken achter elkaar. Gelukkig slaap ik verder wel altijd door en ik kan ook werkelijk
altijd slapen en lig nooit te piekeren in bed (terwijl ik wel een piekeraar ben). In slaap komen en
doorslapen zijn dan ook geen probleem.

Meer mensen die dit hebben en misschien tips hebben? Ik zat er al aan te denken om eens Lush Sleepy
bodylotion te halen, misschien dat ik daardoor wat rustiger slaap (ik lig trouwens altijd super stil, ik
ben niet onrustig in mijn slaap, op tandenknarsen na).

Ik heb dit al jaren en mijn bloed is ook weleens getest (vanwege bloedarmoede), ik heb niet het idee
dat het daaraan ligt dat ik zo moe ben vaak maar echt het vele dromen (inmiddels ook geen
bloedarmoede meer). Het is ook niet dat het echt mijn functioneren erg belemmerd, maar ik zou ook
weleens gewoon niets willen onthouden van mijn dromen.
**\O/**

nine1987

Re: Te veel dromen (onthouden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:13

Ik onthou ook altijd wat ik gedroomd heb.. Maar heb er geen last van dat ik nog slaap heb overdag.. Ik denk dat dat dus losstaat vam het dromen..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:14

Hoe is je avondritueel?

Al eens geprobeerd om lekker in bad te gaan, daarna een boek te lezen en te ontspannen. Of eens een massage voor het slapen gaan, maar vooral geen impulsen en prikkels.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:41

Ik lees mee want heb precies hetzelfde. In slaap komen en doorslapen is geen probleem maar ik word niet uitgerust wakker doordat ik het heel druk heb 's nachts en vanalles mee maak. Vaak ook wel nachtmerries helaas.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:56

Dat vele dromen heb ik ook. Elke nacht droom ik extreem veel en verschillende dingen en ik onthoud ook alles. Nou heb ik ook problemen met inslapen en doorslapen en ik ben na dat ik geslapen heb vaak nog meer uitgeput dan voor het slapen.

Ik hoef maar iets te zien wat indruk maakt ( bijv op tv in een reclame ofzo ) en ik droom er over. Ook heb ik vak enge dromen maar dat zie ik meer als een horrorfilm, ik wordt nooit echt bang ofzo van een enge droom.

Ik heb nu slaapmedicatie maar het dromen wordt daar niet minder van. Had het er laatst met mijn zusje over. Als zij slaapt is het gewoon vaak zwart en weet ze niets. Dat heb ik gewoon nooit.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:41

slaapapneu??

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:48

Ik heb precies het zelfde! Kom gemakkelijk in slaap, waar ik vroeger wel altijd problemen mee had. Slaap ook nachten goed door maar droom enorm veel en ben ook onrustig in mijn slaap (omgekeerd wakker worden of deken uit de hoeslaken gehaald om de hoeslaken als slaapzak te gebruiken etc :+ ) Moeite met wakker worden heb ik altijd gehad. Zodra ik uit bed kom, ben ik goed wakker en functioneer ik normaal tót ik in de middag even rustig op de bank ga zitten, dan kak ik ontzettend in en val ik zo in slaap. Ik lees dus even mee

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:58

Ik volg even :) Heb net hetzelfde, met het enige verschil dat ik in de dag niet in slaap val :) Maar in slaap vallen is een hel...

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:15

Begin maar eens met het uitdoen van die ellendige smartphones en televisies een uur voor het slapen gaan :)

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:15

Hier herken ik me wel in. Ik ben overdag ook vaak heel moe. Ik val altijd meteen in slaap en slaap ook door. Ik weet heel vaak mijn dromen nog en ze zijn ook altijd heel realistisch. Ik kan ook dingen aanpassen in mijn droom als iets niet klopt. Een nachtmerrie heb ik dus bijna nooit, enige wat ik nog heb soms is dat ik droom dat het huis in brand staat. Soms droom ik idd ook alsof ik een toeschouwer ben bij een film ofzo. En als ik loop in mijn droom, word ik heel uitgeput wakker. Ik vind het heel raar als mijn zus zegt dat ze niet weet of haar droom in zwart/wit of in kleur was en dat mensen bij haar geen gezicht hebben in haar dromen. Dat kan ik me echt niet voorstellen! Ik vind het dromen op zich wel leuk, als ik een nacht niets herriner (vaak bij heel vroeg opstaan, als ik door de wekker gewekt word), heb ik soms een heel raar gevoel. Kan het niet goed omschrijven. Maar die dagen ben ik wel vaak minder moe, terwijl ik korter geslapen heb. Allee, ik ben nog wel snel moe, maar ik heb de idee dat ik het 1ste deel van de dag 'frisser' ben.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:33

Oh zo herkenbaar. Ik slaap makkelijk in, slaap goed door, maar heb het zó druk 's nachts. Ik ga regelmatig naar mijn werk nadat ik 's nachts ook de hele nacht "gewerkt" heb. Of ik speel de hele nacht een spelletje, of ik ben in de omgeving van een boek wat ik aan het lezen ben, noem maar op. Het zit me soms echt wel in de weg. :\

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:39

Ik lees even mee, heel herkenbaar. Als ik wakker word dan weet ik de meeste dromen van die nacht nog wel, maar soms komen ze ook ineens gedurende de dag weer boven. Ik droom eigenlijk 7 nachten per week en ook elke nacht meerdere dromen, word daardoor zelden uitgerust wakker.

Geen televisie en smartphone voor het slapen gaan heb ik al geprobeerd en heeft bij mij geen effect.

Vaak kan ik de dromen ook wel herleiden naar iets wat ik gelezen of gezien heb.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:55

Ik heb periodes waarin ik ontzettend veel last heb van dromen en heb er ook geen verklaring voor waarom. Het komt en het gaat weer en ik kan gerust maandenlang als een roosje slapen om vervolgens weer twee weken lang idioot te dromen.

Wat ik wel heb gemerkt is dat te warm slapen heftig dromen in de hand werkt. Heb sindsdien ook bijna altijd een raam open voor de frisse lucht en heb het idee dat dit er wel voor zorgt dat mijn nachtrust beter is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:10

Lucide dromen kan helpen om invloed te krijgen op je dromen. Er is op internet informatie over te vinden. Er zijn ook boeken en trainingen die je verder kunnen helpen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:21

Ik heb dit ook! Niet zozeer dat ik ervan in slaap val overdag, maar wel veel dromen. Ik droom elke nacht en ik kan er minstens 1 onthouden. Soms wel 3. Ik word ook nooit uitgerust wakker. Ik denk alleen dat lucide dromen me niet helpt. Ik vind dromen namelijk niet vervelend, juist wel leuk. Het maakt me alleen best moe. Het lijkt wel alsof je hersenen geen rust krijgen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:12

Ik heb gisteren "Valdispert Nacht -
extra" gekocht en eentje ingenomen en heb vannacht heerlijk geslapen. Of het daaraan ligt of toevallig was kan ik natuurlijk nog niet zeggen maar ga het wel doorzetten.

Afbeelding

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:54

Jildau schreef:
Ik heb gisteren "Valdispert Nacht -
extra" gekocht en eentje ingenomen en heb vannacht heerlijk geslapen. Of het daaraan ligt of toevallig was kan ik natuurlijk nog niet zeggen maar ga het wel doorzetten.

[ [url=m/tiPXQJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Of placebo-effect :P wat trouwens niet heel erg is, als je maar slaapt...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 18:52

Ja precies! Dikke prima als het een placebo effect is. :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:17

quickie schreef:
slaapapneu??

Daar dacht ik ook aan!

Ik ben altijd doodmoe, veel hoofdpijn en levendige dromen (volgens mij droom ik heel de nacht), uit eerste onderzoek is gebleken dat ik inderdaad ademstops heb. Binnenkort uitgebreider onderzoek in de slaapkliniek naar mogelijk apneu.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:20

hoe slapen jullie?

hier droom ik bv extreem als ik op mijn rug slaap.
op mijn zij of buik amper tot niet.

vooral in de ochtend als ik dus zo half half wakker wordt,draai ik me vaak op mijn rug,val nog ff in slaap en beleef de meest idiote dingen die heel vers blijven hangen.
als ik me bewust niet op mijn rug draai,heb ik dit ook niet.

ik denk ook niet dat je moe zijn in directe verbinding met de dromen staat.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:25

Ik heb dit ook erg fel, altijd moe wakker worden gewoon van je dromen. Of snachts echt zitten vechten in je hoofd tegen situaties in je droom. Zo droom ik super vaak dat ik te laat ga zijn op mijn werk, en dat ik dan ineens de fiets neem ipv de auto. Dan zit ik in mijn hoofd daar tegen te vechten van 'neem de auto!!' en dan word ik echt zo moe wakker!

Ik neem sinds een tijdje foliumzuur bij, en heb wel het idee dat het iets is verminderd maar het is er nog wel steeds.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:28

Herkenbaar.. Alleen kan ik het niet echt dromen noemen.

Ik heb het sinds jonge leeftijd. Toen had ik echt last van pavor nocturnus maar mijn ouders hadden geen idee. Eigenlijk heb ik datzelfde nu nog steeds. Soms een week achter elkaar, nou dan ben ik echt gebroken.. super chagrijnig. Durf amper te gaan slapen terwijl ik echt heel moe ben.

Het zijn ook echt hele nare dingen die gebeuren en zó echt en realistisch. Voor mijn idee heb ik écht pijn en verdriet. Kan er een hele dag verdrietig om zijn.

Ik heb geleerd om mezelf wakker te maken maar dat helpt niet echt, als ik weer in slaap val gaat het verder waar ik ‘gebleven’ ben. Lucide dromen is ook iets waar ik mee bezig ben maar dat kost me ook een bult energie dat ik niet kan zeggen dat dat nou goede nachtrust oplevert.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:43

Ik heb het ook regelmatig! Bij mij is het volgens mij een manier om dingen te verwerken. Als ik veel aan mijn hoofd heb (zowel positief als negatief) droom ik ook meer, overigens niet perse over die situaties in het echte leven. Zorgt bij mij soms ook voor oververmoeide dagen maar functioneer verder nog wel prima. Ik lees even mee, wie weet steek ik nog wat tips op! :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:46

Overigens word ik ook soms half wakker, dat is echt heel vreemd. Enerzijds ben ik bewust van mijn omgeving (ik ben thuis, lig in bed) maar denk dan heel irreëel. Dat er een inbreker binnen of buiten is of dat het buiten heel erg stormt. Is ook heel angstig soms. En dan opeens word ik meer bewust van mijn omgeving en plop wakker!

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:47

Even een stipje. Ik heb hier ook enorm last van, dan wordt ik gewoon uitgeput wakker terwijl ik gewoon 7/8 (of soms wel meer) heb geslapen. Ik herinner mij ook vaak al mijn dromen en kan deze soms ook "bewerken". Zijn vaak wel heftige dromen maar geen echte nachtmerrie's. Ik slik al melatonine omdat ik moeilijk in slaap kom en een piekeraar ben.