Knieschijf uit de kom, wie ook ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Knieschijf uit de kom, wie ook ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 08:04

In april heb ik mijn knieschijf uit de kom gekregen doordat ik tijdens een wedstrijd met inrijden een botsing kreeg met een andere amazone.
Ik heb zelf gelijk de knieschijf terug gedrukt, omdat ik het gevoel had dat er iets niet goed zat.

Mijn knie is diezelfde dag op de foto gezet en de knieschijf zat weer goed op de plek.
Ik heb een week een spalk gekregen en na die week mocht ik weer gaan bewegen.

Sindsdien heb ik nog bijna elke week fysio (in de sportzaal op apparaten) ik rij paard en fiets bijna elke dag 8 kilometer.

Maar ik blijf last houden van die rot knie. Wordt bij inspanning dik en warm. Een paar uurtjes shoppen kan ik niet volhouden. Daarnaast durf ik nog steeds niet alles, ik ben bang dat de knieschijf weer eruit gaat.

Een paar weken geleden ben ik weer naar de orthopeed geweest en die heeft mij doorgestuurd voor een MRI.
Afgelopen week de uitslag daarvan gekregen, mijn knie is volkomen normaal. Er zijn geen afwijkingen te vinden.

Maar ik heb toch last van die rot knie.

Advies van de orthopeed en fysio zijn dat de bovenbeen spieren echt sterker moeten worden. Squats en doorgaan met de fysio.

Ik ben nu een half jaar verder en ik hoopte dat het nu wel beter zou zijn..

Wie heeft er ook ervaring met zo'n blessure? En hoe herstellen jullie daarvan? Hoe lang heeft dat geduurd? En kan ik nog andere wegen bewandelen?

Roosch

Re: Knieschijf uit de kom, wie ook ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:02

Ik heb er ervaring mee. Echter heb ik na mijn laatste patella luxatie 6 weken krukken gehad, ik kon niet lopen. Bij mij is een botsplinter losgeschoten toen.

Ik heb ook nog tijden rondgelopen met dat onveilige gevoel wat jij omschrijft. Steeds bang zijn dat het weer gebeurt.

Je knie heeft een flinke optater gehad, vergeet dat niet. Je kniebanden moeten wat getraind worden. Dit versterkt dan weer de stabiliteit.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:10

Ik heb er ook ervaring mee.
Het is overigens niet uit de kom, want de knie ligt niet in een kom.

Een paella luxatie is echt enorm pijnlijk. Ik heb het 2 keer gehad. De 2e keer was ook simpel omdat ik mij omdraaide. Heb jarenlang een zwakke knie gehad.

En nu, gaat het wel goed. Maar hij blijft wel zwakker dan ie ooit was. Sneller zere knie zeg maar.
Maar niet bang dat ie weer ernaast ligt, daar zijn de banden weer stevig genoeg voor. Maar lang belasten is geen goed idee

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:17

Ook ik heb ervaring. Eerste keer was tijdens een proefles streetdance. Een luxatie die gelukkig gelijk weer terug schoot. Heb zeker nog een halfjaar gehad die ik niet fietsend naar school kon (15km enkele reis).

Ben met beide knieën door MRI geweest. De richels waar mijn knieschijven door ‘glijden’ zijn te laag en de achterzijde van mijn knieschijven zijn niet glad zoals het hoort, maar hobbelig en ruw. Bij mij dus een blijven probleem.

Inmiddels al paar jaar redelijk fanatiek aan sporten. Goede spieren rondom mijn knieën zorgen er nu al paar jaar voor dat ik nauwelijks last van heb. Blijft een zwak punt en af en toe nog steeds luxaties. Maar het is wel veel minder geworden.

Als ik jou was zou ik een goede fysiotherapeut zoeken en onder begeleiding gaan sporten. Het heeft mij veel geholpen.

DaniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:31

Heb er ook ervaring mee. Heb al ander half jaar last van een knie blessure. En nu denken ze na verschillende onderzoeken en andere diagnoses, dat m’n knieschijf toch ‘uit de kom’ is geweest.

Ik blijf dus ook last houden van mijn knie. Ondanks verschillende fysio’s en een osteopaat. Er is bij mij 3x een MRI gemaakt en van die laatste moet ik nog de uitslag krijgen. Bij mij is er dus altijd gezegd dat er niks raars te zien was in mijn knie, maar toen ben ik naar een ander ziekenhuis gegaan en die zien wel weer van alles.
Maar moet nu dus nog gaan afwachten wat de uitslag van de mri is en wat ze er aan gaan doen.

Dus als ik jou was zou ik een goede fysio zoeken en als je het echt niet vertrouwt gewoon terug naar het ziekenhuis gaan.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:31

Ik ken het ook, ik heb een zwakke knieband, heb ook alle klachten gehad van een gescheurde meniscus maar ik ben toen door de mri geweest en daar was niks op te zien. Er werd me toen door de orthopeed lachend meede gedeeld dat ik me maar aanstelde omdat er niks te zien was

Ondertussen 2 of 3 keer gehad dat mijn knieschijf er uit vloog. Vreselijk wat doet dat zeer. Echter heb ik nooit een spalk gehad en deed de huisarts super moeilijk over doorsturen. Hij zegt tegen mij altijd even een weekje op krukken en veel koelen.

Ik zwem fanatiek en voel soms zoveel instabiliteit, dat is gewoon eng. Ook heb ik af en toe dat ik na de training gewoon amper kan lopen omdat mn knie er dan gewoon mee ophoud. 2 maand niks doen helpt bij mij niet, na een aantal weken fysiotherapie kan ik er dan weer even tegen aan.

Verder wat ik ook regelmatig doe is met een enkelgewicht (0.5 kg) 3x15 keer strekken en dan helemaal buigen.

Het zal bij mij altijd een zwakke plek blijven, ik heb de laatse tijd weer erg veel last. Wil dan ook eigenlijk doorgestuurd worden maarja, dan krijg je weer te horen van de orthopeed dat je je aansteld

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 19:39

Bedankt voor jullie reacties, zo te lezen is het bij jullie allemaal wel een langdurige kwestie.

Ik zal bij mijn zorgverzekering ook eens informeren over een second opinion, want mijn knie word nog dagelijks dik en warm en dat is niet normaal.

Ook zal ik het nog eens hebben met mijn fysio over het trainingsschema

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:54

Heeft iemand een idee welke structuren dan precies warm, dik en pijnlijk worden..?

Ik begrijp in zijn algemeenheid het pleidooi voor sterke spieren: alles wat je spieren doen, hoeven de banden niet te doen.

Gesteld dat je een pees(band)blessure hebt opgelopen door de klap/ het verschuiven, dan is 'genadeloos veel squats' wellicht niet de beste oplossing.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:00

Daarom ook onder begeleiding van een fysiotherapeut. Inmiddels kan ik zonder problemen squats met extra gewicht. Maar ik ben letterlijk begonnen met op 1 been staan, leg curls en leg extensions zonder gewicht, etc..

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:06

Is er ook eens een arthrografie van gemaakt? Wordt niet dikwijls gedaan door de artsen, omdat je om scan en rx meestal de grootste dingen ziet..maar indien er toch niets te zien is en je er last blijft ondervinden, raden ze dit normaal aan. Ik heb na een ongeluk waarbij mijn elleboog uit de kom is gegaan steeds last blijven ondervinden, alles was op scan en rx in orde. arthrografie gehad en daar bleek ik toch wel grote problemen te hebben, onder andere mijn gewrichtband die uitgerokken was.