Snel moe, kan dat bij je horen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Snel moe, kan dat bij je horen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 22:32

Ik ben eigenlijk altijd snel moe. Vroeger ging ik dan ook eigenlijk nooit uit en wanneer ik nu bijvoorbeeld een dagje dierentuin doe vraag ik me echt af hoe mensen met kinderen dat volhouden wetende dat ze thuis nog niet klaar zijn. Ik heb er nooit heel erg bij stil gestaan tot we het ook een keer hadden over kinderen.
Als ik moe ben is het niet zo dat ik dan echt in slaap val maar ik heb wel het gevoel dat ik dat dan zou willen en kunnen. Omdat ik het al me hele leven heb vraag ik me af of het wel zin heeft om naar de huisarts te gaan? Ik heb het gevoel dat mn ouders van 55+ meer energie hebben :') Herkent iemand dit?

IncelloAndMe

Re: Snel moe, kan dat bij je horen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:35

Je kan altijd even je bloed laten controleren en eventueel ook je eetgewoontes eens onder de loep nemen. Het probleem kan ook in je slaap zitten. Veel mensen worden 's nachts heel vaak wakker zonder het zelf te beseffen. En op die manier kan je nooit uitrusten. Dus moesten je bloedwaarden enzo goed zijn, kan je misschien eens vragen aan je huisarts of een nachtje slaapkliniek een optie is. Ik ben ook heel snel moe, en ik merk dat het echt helpt om te sporten, een beetje gezonder te eten en op tijd uit bed te komen. Heb veel meer energie wanneer ik in het weekend om 8u opsta, dan wanneer ik om 10u opsta. Hopelijk heb je hier al iets aan!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:36

Even overleggen met je huisarts
Misschien je schildklier of vitamine te kort of.. tja het kan zo veel zijn

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 22:40

Ik heb verder wel veel regelmaat qua eten en slapen, maar het kan dus misschien wel iets zijn waar iets aan gedaan zou kunnen worden? Omdat ik het al zolang heb dacht ik er nooit aan echt naar de huisarts te gaan.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:47

Hoi! Ik loop ook bij de dokter met dezelfde soort klachten. Al best wat onderzoeken gehad maar alles ziet er goed uit. De dokter vertelde me dat ze maar bij 5-10% van de mensen met vermoeidheidsklachten de oorzaak hebben gevonden. Ze weten gewoonweg nog niet genoeg af over de oorzaken ervan en ze denken dat het te maken kan hebben met het feit dat er een gebeurtenis in je leven is geweest die de balans heeft verstoord tussen lichaam en geest. Kortom: iets waar je mee moet leren leven... sluit natuurlijk niet uit dat er altijd wel echt wat aan de hand kan zijn zoals tekorten of problemen met je schildklier.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:50

Ene persoon is sneller moe dan de ander natuurlijk. En van teveel slapen (of kwalitatief slecht inderdaad, dat kan ook onopgemerkt gaan) kun je ook erg moe zijn.

Stap 1 zou voor mij huisarts zijn, even checken of je niks tekort komt, of er andere redenen zijn dat je zo moe kan zijn etc. Bedenk ook even of er psychisch misschien iets speelt wat dit veroorzaakt :) juist als je het al lang hebt is het misschien goed om naar de HA te gaan. Het is nu misschien normaal geworden maar die vermoeidheid hoeft zeker niet normaal te zijn. Zeker als je van een dagje uit al je fut verliest zou ik dat echt even doen, er van uitgaande dat je verder in de bloei van je leven bent gezien de rest van de tekst.

Zelf heb ik mijn levensstijl drastisch omgegooid en mijn onverklaarbare oververmoeidheid is als sneeuw voor de zon verdwenen. Heb ineens energie voor 10, terwijl ik nooit had verwacht of durven dromen ooit van m'n leven zo energiek te kunnen zijn. :j
Maar dat moet maar net van toepassing zijn op jou. Je eet met regelmaat maar eet je ook gezond? Beweeg je ook voldoende of lukt dat niet door de vermoeidheid?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 23:46

Ik zou zeker eerst eens alles laten controleren voordat je het meteen accepteert.

Ikzelf heb naast schildklier en andere hormoonproblemen ook hele erge allergische astma. Sinds dat laatste serieus wordt behandeld ben ik maar 1 dag van de 14 dagen moe, de dag dat ik mijn astma medicatie injecties heb gehad. Dacht eerst ook dat het dan maar bij mij hoorde, maar allergie had ik nooit van gedacht dat je daar zo chronisch moe van kon zijn.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 00:56

Heb je geen B12-gebrek en/of schildklierproblemen? Heb je nog andere klachten? Ik ben ook snel moe, word ook bijna altijd moe wakker.. Ik heb beide, schildklier en B12.. Ik geloof dat de klachten nooit helemaal weg gaan, maar beter wordt het wel met de juiste behandeling..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 01:16

Ben zelf Chronisch vermoeid. Dat is .. emm.. heel vermoeiend. Al meerdere keren bloed laten prikken, nooit wat uit gekomen. Is iets waar ik helaas mee moet leren leven. Als ik een weekend wat leuks ga doen (zoals komend weekend) Moet ik er rekening mee houden dat ik genoeg rust neem... en dat ik er hoe dan ook de dagen/week daarna voor moet 'boeten'. Dit uit zich in erg vermoeid zijn, krachtverlies, snel vermoeide/verzuurde spieren. Heel erg vervelend, en weet helaas niet 100% zeker wat de oorzaak is. (Maar waarschijnlijk door depressie en angststoornissen.. naast 10.000 andere psygische klachten)

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 06:12

Inderdaad eerst eens naar de huisarts voor een breed bloedonderzoek.

Wat hierboven geschreven is, is inderdaad wel waar: je kan ook slecht slapen zonder het te weten. Ik ken iemand met dezelfde klachten, waar ook bij de ha niets uit kwam. Toen ze om de een of andere reden een poosje apart sliep van haar man, had ze plots zeeën van energie := Ze slapen nu apart en ze voelt zich stukken beter. En de relatie ging er niet aan, die is juist beter doordat ze beter in dr vel zit overdag :):)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:19

Babbelaar20 schreef:
Hoi! Ik loop ook bij de dokter met dezelfde soort klachten. Al best wat onderzoeken gehad maar alles ziet er goed uit. De dokter vertelde me dat ze maar bij 5-10% van de mensen met vermoeidheidsklachten de oorzaak hebben gevonden. Ze weten gewoonweg nog niet genoeg af over de oorzaken ervan en ze denken dat het te maken kan hebben met het feit dat er een gebeurtenis in je leven is geweest die de balans heeft verstoord tussen lichaam en geest. Kortom: iets waar je mee moet leren leven... sluit natuurlijk niet uit dat er altijd wel echt wat aan de hand kan zijn zoals tekorten of problemen met je schildklier.

Zou er iets aan de hand zijn 'wat het evenwicht tussen lichaam en geest heeft verstoord' - NIET mee rond blijven lopen, wel sakkerloot, hoe heb ik het nu?!
Depressie en angststoornissen: heel erg naar, maar beslist te verhelpen. (Niet in een vloek en een zucht helaas en er zijn verschillende soorten depressies en verschillende manieren om het op te lossen.)

Punt is uiteraard wel: heb je zelf ideeën in deze richting?
Gesteld dat je een vrolijke, onbekommerde jeugd hebt gehad en daarna geen ingrijpende gebeurtenissen - schrap dan de optie trauma.

En het percentage van 5 tot 10 procent wil ik best geloven, het kan idd aan heel erg veel zaken liggen.

Een zinnige mogelijkheid is een orthomoleculaire arts (http://www.mbog.nl), dat is een methode die volledig westers wetenschappelijk werkt (maar is opgestart door de bioloog Linus Pauling....). Deze richting denk meer vanuit "wat heeft een cel, een orgaan en jouw hele organisme zoal nodig om goed te functioneren?"
(En voor verzuurde spieren: koop een pot natriumbicarbonaat bij een goede drogist. "Men neme" een bad van 37 graden, 100 gram poeder er in dan een half uur 'weken'.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-10-17 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:27

Wat vraagjes;
- Eet je vlees / zuivel?
- Eet je gezond en gevarieerd?
- Heb je een gezond gewicht?
- ben je mentaal fit?
- Slaap je 8uur per nacht?

Zou sowieso een keer bloedprikken en misschien slaapmeter gebruiken een keer (fitbit oid).

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:28

Een heel bekend probleem. Al jaren. Niet gewoon moe, maar je compleet uitgeput voelen. Ik ben jaren door de medische molen gegaan. Uiteindelijk is er uitgekomen dat ik CVS heb in combinatie met Fibromyalgie. Maar dit heeft echt jaren geduurd voor ik de diagnose kreeg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:35

Wat doe je allemaal op een dag waar je moe van wordt en en wat denk je dat normaal is?

Ik hoor nl wel vaker mensen die vinden dat ze snel moe zijn, en als ik dan hoor wat ze allemaal doen raak ik al bijna overspannen van het aanhoren :')

Zon101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:38

Ik zou eerst naar de huisarts gaan en alles laten uitzoeken. Als alle testen en bloeduitslagen goed zijn kan je kijken naar je voedingspatroon. Emotionele gebeurtenissen en stress kan ook lichamelijk zijn uitwerking hebben.

Of misschien ben je hooggevoelig en sneller vermoeiend door alle indrukken die je gedurende de dag opneemt. Bijna dan het dubbele aantal prikkels.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:43

Ik lees even mee

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:46

Nadat ik jaren lang op van alles ben gecontroleerd en er lichamelijk echt niets met mij mis bleek te zijn, het toch maar psychisch gaan onderzoeken.
Ik word blijkbaar van stress ontzettend moe (ik zal je de uitgebreide omschrijving besparen), zonder dat ik in de gaten heb dat ik stress heb.
Gestalttherapie heeft mij hier echt ontzettend bij geholpen. In het begin vond ik het heel erg moeilijk en raar, maar na een tijdje ga je merken hoe je lijf op bepaalde dingen reageert.
Iets heel erg simpels zoals loopt rondjes en denk aan een situatie die je moeilijk vind. Je voelt dan hoe moe je lijf is en het liefst wil je gaan liggen en opgeven. Daarna moet je de andere kant op gaan lopen en denken aan een positieve situatie waarbij je je erg goed voelde. Heel raar, maar je gaat dan sneller lopen en voelt je beter, zonder dat je het in de gaten hebt.

Misschien iets om uit te proberen?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:02

Janneke2 schreef:
Babbelaar20 schreef:

Zou er iets aan de hand zijn 'wat het evenwicht tussen lichaam en geest heeft verstoord' - NIET mee rond blijven lopen, wel sakkerloot, hoe heb ik het nu?!
Depressie en angststoornissen: heel erg naar, maar beslist te verhelpen. (Niet in een vloek en een zucht helaas en er zijn verschillende soorten depressies en verschillende manieren om het op te lossen.)

Punt is uiteraard wel: heb je zelf ideeën in deze richting?
Gesteld dat je een vrolijke, onbekommerde jeugd hebt gehad en daarna geen ingrijpende gebeurtenissen - schrap dan de optie trauma.

En het percentage van 5 tot 10 procent wil ik best geloven, het kan idd aan heel erg veel zaken liggen.

Een zinnige mogelijkheid is een orthomoleculaire arts (http://www.mbog.nl), dat is een methode die volledig westers wetenschappelijk werkt (maar is opgestart door de bioloog Linus Pauling....). Deze richting denk meer vanuit "wat heeft een cel, een orgaan en jouw hele organisme zoal nodig om goed te functioneren?"
(En voor verzuurde spieren: koop een pot natriumbicarbonaat bij een goede drogist. "Men neme" een bad van 37 graden, 100 gram poeder er in dan een half uur 'weken'.)

Ik heb bij een psycholoog gelopen afgelopen jaar. Helaas heeft dit mijn vermoeidheidklachten niet kunnen verhelpen. Ze hebben ook toen gekeken naar eventuele depressie etc. was geen sprake van. Ookal gelopen bij een alernatieve ‘arts’ maar daar voelde ik mezelf niet goed bij en voelde ook geen verschil. Slik ook veel vitaminen etc (vegetariër) en ben gezonder dan de gemiddelde 20 jarige volgens alle tests.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:25

Ik lees ook mee, ik kamp met hetzelfde probleem, al denk ik dat het ook een deel bij mijn eetgewoonten lig maar het is een soort van cirkel zonder einde. Als ik bv na het werk met pony ga rijden en dan thuiskom ontbreekt mij alle energie om nog maar iets te eten klaar te maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:26

Babbelaar20 schreef:
Ik heb bij een psycholoog gelopen afgelopen jaar. Helaas heeft dit mijn vermoeidheidklachten niet kunnen verhelpen. Ze hebben ook toen gekeken naar eventuele depressie etc. was geen sprake van. Ookal gelopen bij een alernatieve ‘arts’ maar daar voelde ik mezelf niet goed bij en voelde ook geen verschil. Slik ook veel vitaminen etc (vegetariër) en ben gezonder dan de gemiddelde 20 jarige volgens alle tests.

Balen hoor, die onduidelijkheid!

Ook ivm de duidelijkheid: de titel arts is wettelijk beschermd. Als ik schrijf: orthomoleculaire arts bedoel ik gewoon een arts met een specifieke vervolgopleiding.
Verder zijn er een boel "reguliere en niet reguliere" therapeuten die geen arts zijn.
Met regulier bedoel ik dat iemand wellicht een minder gebruikelijke therapievorm toepast, maar wel 'aan regels gebonden is'. Zoals: een gedegen opleiding, onder ede staan, tuchtrecht, bijscholing, supervisie, intervisie een beroepsvereniging die hier op toeziet, etc. Doorgaans worden consulten vergoed via (de aanvullende polis van) de zorgverzekeraar.
(En de lui die 'de regels niet volgen', doe maar niet.)

En wat je ook doet of waar je ook voor kiest: het moet op de een of andere manier wel goed voelen. (Integriteit, deskundigheid en graag goede communicatie.)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:39

Janneke2 schreef:
Babbelaar20 schreef:

Balen hoor, die onduidelijkheid!

Ook ivm de duidelijkheid: de titel arts is wettelijk beschermd. Als ik schrijf: orthomoleculaire arts bedoel ik gewoon een arts met een specifieke vervolgopleiding.
Verder zijn er een boel "reguliere en niet reguliere" therapeuten die geen arts zijn.
Met regulier bedoel ik dat iemand wellicht een minder gebruikelijke therapievorm toepast, maar wel 'aan regels gebonden is'. Zoals: een gedegen opleiding, onder ede staan, tuchtrecht, bijscholing, supervisie, intervisie een beroepsvereniging die hier op toeziet, etc. Doorgaans worden consulten vergoed via (de aanvullende polis van) de zorgverzekeraar.
(En de lui die 'de regels niet volgen', doe maar niet.)

En wat je ook doet of waar je ook voor kiest: het moet op de een of andere manier wel goed voelen. (Integriteit, deskundigheid en graag goede communicatie.)

Op dit moment gaan de ‘gewone’ doktoren morgen weer een reeks bloedonderzoeken doen... dit wacht ik allemaal nog af en als dit stopt zal ik hier eens naar kijken. Ik mag op het moment (van de arts) niet eens werken naast mijn studie en paarden dus moet toch een keer iets vinden... bedankt in iedergeval voor deze nieuwe ‘weg’! Wordt overigens wel heel erg serieus genomen en goed op de hoogte gehouden dat is wel erg fijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 21:47

Ik ga van de week toch maar even bellen dan.

Op het rijtje wat Marlinde opsomde kan ik op alles ja zeggen.

Als ik mezelf vergelijk met andere denk ik juist waar halen die mensen de energie vandaan of dat ik ga denken zijn hun nog niet moe?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:52

Ik ben ook altijd moe maar weet wel zeker dat er iets is. Wat weet ik niet. Mijn moeder en oma hebben last van trage schildklier en ook altijd moe. Gelukkig niet meer met pillen.

Iets van gebrek aam tijd om naar de dokter te gaan en ach. 9 uur op bed is best fijn :+

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:02

Maar hebben jullie in vriendschappen er dan niet last van dat je vrienden altijd meer willen dan jij kunt? Ik loop daar erg tegenaan en er zijn ook meerdere vriendschappen op stuk gelopen. Wanneer ik iets af spreek om gezellig even wat te gaan drinken en daarna het woord ‘uitgaan’ voorbij komt schiet ik in de paniek want ik kan dat gewoon niet tot diep in de nacht. Begrip is er nauwelijks voor helaas... net zo als met mensen die door de weeks ook wat willen doen ‘s avonds of meerdere avonden in het weekend, kan niet.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:51

Babbelaar20 schreef:
Maar hebben jullie in vriendschappen er dan niet last van dat je vrienden altijd meer willen dan jij kunt? Ik loop daar erg tegenaan en er zijn ook meerdere vriendschappen op stuk gelopen. Wanneer ik iets af spreek om gezellig even wat te gaan drinken en daarna het woord ‘uitgaan’ voorbij komt schiet ik in de paniek want ik kan dat gewoon niet tot diep in de nacht. Begrip is er nauwelijks voor helaas... net zo als met mensen die door de weeks ook wat willen doen ‘s avonds of meerdere avonden in het weekend, kan niet.

Dit herken ik wel, maar wat ik meestal deed is gewoon mee gaan met het "indrinken" (voor mij geen alcohol dan, maar voor de gene die uit gaan wel) En dan als hun vertrekken naar de stad rond 12/1 uur dan ga ik naar huis en naar bed. een avond in de maand ongeveer lukt het mij nog wel zo laat naar bed te gaan. Echter is het nu inderdaad wel zo dat ik bijna nooit meer uitgenodigd word, omdat iedereen toch zo iets heeft van die komt niet of gaat niet mee uit.. Heb nu dan eigenlijk ook geen vrienden meer, maar heb dit voor mijzelf weten te accepteren, mogelijk als ik wat ouder ben deze mensen ook volwassener zijn geworden en niet meer persee alleen maar uit willen gaan en zuipen, maar ook genoegen nemen met een gezellige middag/avond film kijken of op het terras zitten bijvoorbeeld.