Zonnebank 'kuur' voor vakantie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Zonnebank 'kuur' voor vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 23:49

Zie titel, zijn er mensen die weleens naar de zonnebank gaan een aantal weken voor hun vakantie?
Wat zou je dan aanraden qua frequentie en aantal minuten (begrijp dat dit afhankelijk is van je huidtype en dergelijke natuurlijk)? Ik ga over 4 weken op vakantie en dacht er aan om voor die tijd 1 á 2 keer per week naar de zonnebank te gaan voor 15 / 20 minuutjes. Iemand wees mij er op dat je nooit vaker moet gaan dan 1 keer per week omdat meer dan 50 keer per jaar slecht is of wordt afgeraden, maar als het maar voor een maandje is lijkt het me zelf niet zo'n probleem? :o

Reden hiervoor is trouwens dat ik denk dat je dan vast wat kunt wennen aan de zon en een kleurtje kunt opbouwen. En daarnaast vragen mensen altijd of ik ziek ben als ik geen make up draag doordat ik super wit ben en een vlekkerige huid heb. -O- Dit maakt me altijd een beetje onzeker, daarom wilde ik toch al eens naar de zonnebank om te kijken of het wat scheelt als ik een klein beetje een kleurtje kan op doen. Zo kan ik het mooi met elkaar combineren zegmaar.

Ik kan ook nog wel even advies vragen bij een zonnestudio maar ben wel benieuwd naar ervaringen.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Zonnebank 'kuur' voor vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 00:00

Ik doe dat altijd. Ga dan in 2 weken 4x en dan idd 15/20 minuutjes. Als ik 10x per jaar onder de zonnebank ga is het veel.

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 00:11

En merk je dan een duidelijk verschil? :) Is het de moeite bedoel ik of zou het beter zijn om iets langer vantevoren te gaan? Of bijv 1x in de week voor 4 weken, dat komt dan ook op hetzelfde neer denkik. En gebruik je ook nog een product voordat je eronder gaat of gewoon 'kaal'? :')

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Zonnebank 'kuur' voor vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 00:14

Ik word van mezelf heel snel en makkelijk bruin zonder te verbranden, dus ik merk het zeker. Als ik zo'n kuurtje heb gedaan (bij een zonnebank bij me broer dus nieteens een studio) zie ik eruit alsof ik 1 week spanje ben geweest haha. Dan verbrand ik op vakantie ook bijna niet, dus ik vind dat wel fijn ja, ook niet zo met je witte benen langs het water haha. Ik gebruik verder geen producten

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Zonnebank 'kuur' voor vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 00:18

Ik zou beginnen met 10 minuten en opbouwen naar 20.
Ligt natuurlijk ook aan de sterkte van de zonnebank.

Ik zie altijd wel veel verschil gelijk!
Ik smeer wel altijd met spul omdat dat de bruining versneld. Ipv na 8 minuten begint het al bij 3 oid.
(Gewoon van de salon)

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 00:20

Blijf opletten met je huid mijne is verschriķkelijk bleek en na 5 min onder de zonnebank kreeg ik blaasjes :)

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 00:27

Ik verbrandde vroeger altijd verschrikkelijk snel. Nu ben ik vorig jaar voor de vakantie 4x onder de zonnebank geweest en ik ben geen een keer verbrand *\o/* en werd veel sneller bruin.
Bouw het wel op; gelijk 15-20 minuten is echt lang, zelfs onder de lichtste zonnebank.
Bij de salon zelf is inderdaad spul te krijgen om sneller te bruinen.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Zonnebank 'kuur' voor vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 00:28

Ja met een bleke huid is soms 8 minuten al genoeg. Ik ben vrij donker van mezelf en merk het aan me gezicht als het genoeg is. Soms is dat pas met 20 min, soms al na 12. Ik zou als ik jou was nu gewoon beginnen. Dat je in 4 weken zegmaar 6x gaat. Ga je bijv 8-10-12-15-15-17 minuten

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Re: Zonnebank 'kuur' voor vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 00:45

Bedankt voor de tips!

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:01

Je zou ook naar een Studio kunnen gaan en daar advies vragen, zij kunnen aan de hand van je huidtype ook vertellen hoe lang en hoe vaak je het beste onder de zonnebank kunt.

Denk er wel aan dat je een speciaal product voor de zonnebank gebruikt om je mee in te smeren. Gewone zonnebrandcrème zal je niet beschermen tegen de straling.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Zonnebank 'kuur' voor vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:57

Een goede studio geeft een helder advies over wat verstandig is. Een studio verkoopt ook zonnebrandcreme voor onder de zonnebank. Een gewone zonnebrand volstaat niet.

Hier ook wel een kuur gedaan voordat ik op vakantie ging. Ben daarna ook (wel gewoon blijven smeren op de vakantiebestemming) niet verbrand.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:14

Ik ben nu met een kuur bezig bij Sundays.
Zij raden mij aan 4x onder een licht zonnebank met crème, had ik zelf al gekocht. Waarvan de eerste 3x max 3 dagen ertussen. En daarna ben ik hem even kwijt :o
Per huidtype ook verschillend.

Zelf gebruik ik australian gold adorably black 35x voor onder de zonnebank.
En ook de producten van dat merk voor de buitenzon. En moet eerlijk bekennen vorig jaar was ik echt super mooi bruin wat ook lang bleef zitten :)

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:19

Citaat:
Fabel 2. Dankzij de zonnebank is mijn huid voorbereid

De zonnebank biedt geen enkele preventieve werking. Een voorgebruinde huid biedt geen extra bescherming en zorgt juist voor snellere veroudering van de huid. Wie toch graag onder de zonnebank wil, moet dat zeker niet te vaak doen. Lees meer over misvattingen omtrent zonnebankgebruik op de site van het KWF.


Bron: https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... er-zonnen/

Citaat:
Sommige reclamefolders of websites van zonnebankcentra beweren nog altijd dat een zonnebankkuur u beschermt tegen zonnebrand en dus een goede voorbereiding vormt op een zonvakantie. Niets is minder waar. Integendeel zelfs, wie vaak onder de zonnebank ligt, heeft een verhoogde kans op voortijdige huidveroudering en huidkanker. Daarom wordt bruinen onder de zonnebank ook afgeraden, en is het in België zelfs verboden beneden de leeftijd van 18 jaar. Ook mensen met het huidtype I (lichte huid, vaak met sproeten, die snel verbrandt en bijna niet bruin wordt; vaak rossig of lichtblond haar en lichte ogen) mogen niet meer onder de zonnebank.

• Een zonnebankkuur beschermt niet tegen verbranding. Het ultraviolette licht van de zonnebank geeft wel een bruin kleurtje, maar de buitenste laag van de huid wordt er niet dikker van. De bruine kleur beschermt een heel klein beetje tegen UVB-stralen (vergelijkbaar met een zonnecrème met beschermingsfactor SPF van 2 of 3) en helemaal niet tegen UVA-stralen. Zonlicht bestaat voor meer dan 95% uit UV-A en een klein deel UV-B. Voorbruinen op de zonnebank beschermt u dus niet tegen zonnebrand. Een gebruinde huid heeft dus nog altijd bescherming nodig als u in de zon loopt.

• Ga nadat u op de zonnebank bent geweest niet meteen in de zon en wacht minstens 24 uur tot de volgende zonnebankbeurt. Beperk u liefst tot zo'n 10 en maximaal 20 beurten per jaar.


Bron: https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... rt_id=8821

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 13:24

Ja, ik heb zelf ook Gegoogled maar ten eerste ben ik nooit van plan om vaak onder de zonnebank te gaan en daarnaast wil ik graag een kleurtje opbouwen. . .

Begrijp trouwens dat je advies kunt krijgen bij een zonnecenter maar was benieuwd naar persoonlijke ervaringen zoals ik al zei. En dat van de speciale creme had ik inmiddels begrepen. :)

Jeanine ik ben wel benieuwd wat je daar betaalt want ik vind het nergens terug?

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:27


sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Re: Zonnebank 'kuur' voor vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:52

Ik doe ook altijd voordat ik op vakantie ga een zonnebank kuurtje. Ik doe dit dan wel al 2 maanden van te voren in een zonnestudio. Hier meten ze je huidtype op verschillende plekken, en afhankelijk van je pigment kijken ze onder welke zonnebank je mag en hoe lang. Dit kun je dan opbouwen door steeds meer minuten , en eventueel onder een zonnebank met sterkere lampen te gaan.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:57

Spraytan, heb je super veilig en vlot een mooi kleurtje! Ik ben er echt fan van!

Zonnebank moet je idd vroeg mee beginnen en rustig opbouwen. Duurt mij te lang en kost ook nog eens meer.

Met spraytan kun je ook in je korte broek ed rondlopen, wordt je ook vanzelf bruin en neemt dat het kleurtje van de spraytan over.
Laatst bijgewerkt door Faline op 09-04-18 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Emmarosaly
Berichten: 605
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:58

Hoi!

Ik heb ook een hele lichte huid en verbrand normaal snel.
2 weken geleden ben ik naar Singapore geweest en ik wilde daarvoor ook al een beetje een kleurtje hebben. Ik ben 1 maand van te voren begonnen met naar de zonnebank gaan (bij een zonnestudio). Daar heb ik een fles zonnebrand gekocht, was ook speciaal voor mensen met een hele lichte huid. En toen ben ik ongeveer 2 keer per week onder de lichtste zonnebank geweest. Ik begon met 10 min de eerste keer. Daarna heb ik 2/3 keer 15 min gedaan en daarna 20 min. De laatste keer voor ik wegging heb ik 15 min de een na lichtste zonnebank gedaan. Ik krijg echt niet snel een kleurtje maar nu waren er al veel mensen die zeiden: zo lekker kleurtje heb je. En in Singapore ben ik verder niet verbrand.
De rest van het jaar ga ik ook niet onder de zonnebank. Ik denk dat als je goed smeert en maar een paar keer gaat, het echt geen kwaad kan!
Overigens zou ik het ook altijd aangeven bij de zonnestudio, zij kunnen je dan ook advies geven. En ook al zeggen ze dat je gelijk 20 min kan, niet doen als jij je er niet fijn bij voelt.

Succes :D

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zonnebank 'kuur' voor vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:03

Heb ook al vaker gelezen dat dit onzin is, maar toch doe ik het zelf altijd wel. Zeker als ik naar een hele zonnige bestemming ga.
Wij hebben zelf een zonnebank en meestal ga ik 1x in de week/2 weken en dat vanaf 3 maanden voor de vakantie. En merk dan dat ik helemaal niet meer verbrand als ik op vakantie ga.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:06

Ik heb ook een hele lichte huid en verbrand normaal gesproken ook snel. Nu ben ik net terug na 3 weken in Australië doorgebracht te hebben, en met gewoon consequent meerdere malen per dag ingesmeerd te hebben met factor 30 ben ik echt helemaal niets verbrand. Om een beetje een kleurtje te krijgen heb ik me vooraf hiermee ingesmeerd: https://selfieglow.com/product/night-tan/. Echt een super mooi egaal kleurtje kreeg ik ervan.
Nu ben ik sowieso geen fan van de zonnebank. Ik krijg redelijk snel pigmentvlekken op mijn benen, en heb het idee dat dat onder de zonnebank echt 10 keer zo erg wordt. Zou dat ook in je achterhoofd houden als je al een vlekkerige huid hebt.

Anoniem

Re: Zonnebank 'kuur' voor vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:23

Ik heb thuis een zonnebank dus hoef nergens heen.
Voor vakantie deed ik altijd 4 weken van te voren 3 keer per week eronder.
Eerst opbouwen 5 - 10 -15 en laatste week 3 x 20 min.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:36

Ik ga in principe van oktober tot mei 2 keer per week 8 minuten onder de zonnebank.
Verbrand nooit en word prachtig egaal bruin op vakantie. In de winter lijkt het alsof ik net van wintersport af kom. Gewoon lekker fris dus.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zonnebank 'kuur' voor vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:42

Zonnebank is erg slecht voor je huid. Ik zou op vakantie gewoon goed blijven smeren met de hoogste factor. En niet op het heetste van de dag in de zon liggen.

Ik doe juist op vakantie enorm mijn best om zo veel als mogelijk uit de zon te blijven. Met zwemmen doe ik een UV werend t-shirt aan. Smeer de hele dag.

Wil je een kleurtje,..spraytan.

Anoniem

Re: Zonnebank 'kuur' voor vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:25

Ik ga in de winter ook regelmatig onder de zonnebank. Niet alleen om een bruin kleurtje maar vooral door de vitamine D die het bij mij aanmaakt waardoor ik een stuk prettiger de winter doorkom en me beter in mijn vel voel. Als ik het echt secuur bijhoud voordat ik op zonvakantie ga merk ik wel degelijk verschil in hoe mijn huid op de zon reageert, ik ben heel voorzichtig en smeer alsnog altijd met minstens factor 30 (gezicht smeer ik zelfs met factor 100 en mijn tattoos doe ik met hetzelfde spul) maar ik merk dat mijn huid die boost altijd wel goed kan waarderen.