Focus verminderd steeds

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Focus verminderd steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 11:11

Hey Bokkers, ik merk de laatste tijd dat mijn ogen in de loop van de dag steeds moeilijker en minder kunnen focussen. Als ik gewoon niks aan het doen ben kan ik prima zien, maar - bijvoorbeeld op school - kan ik aan het begin van de dag wel alles op het bord en dergelijke fatsoenlijk zien, maar na een tijdje vind ik het steeds moeilijker om het goed te zien.

Bijvoorbeeld vandaag, de eerste twee uur heb ik nergens last van gehad maar nu het derde uur merk ik al dat ik, zelfs al zit ik vooraan in de klas, niet goed kan lezen wat er allemaal op het bord staat. Ik kan er vaak nog wel wat van maken, maar rond het einde van de dag wordt dat ook lastig.

Nu heb ik een tijdje geleden van mijn vader gehoord dat hij zelf zijn bril heeft omdat zijn ogen ‘moe’ worden, uit zijn omschrijving haal ik dat dat ongeveer hetzelfde is dat ik nu ervaar, maar dat hij deze dus vooral heeft voor dingen zoals autorijden - dus wanneer hij echt goed moet focussen. Maar dat hij gewoon zo als hij bijvoorbeeld de hond gaat uitlaten geen bril nodig heeft om fatsoenlijk te kunnen zien.

Zou dat het kunnen zijn? Of misschien juist iets anders? Heeft iemand van jullie hier misschien ook ervaring mee?

Azmay

Re: Focus verminderd steeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:31

Ga eens bij de opticien binnne voor een gratis meting, die kunnen je ook meer vertellen als het niet een standaard probleem is ;)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:32

Even na laten meten bij een opticien, grote kans dat je een lichte afwijking hebt waardoor je ogen vermoeid raken! Op den duur als je geen bril neemt krijg je vanzelf hoofdpijn erbij. Een meting is vaak gratis.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:40

Even bij een goede, liefst onafhankelijke, opticiën binnen lopen en je ogen laten testen :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:52

Gewoom even langs de opticien, dan krijg je vanzelf je antwoorden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:00

Meten = weten ;)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:06

Ja lijkt me ook de meest logische eerste stap?

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:52

Hoi! Ik zag dit topic toevallig voorbij komen, en omdat ik opticien ben kan ik misschien wel een vermoeden uitspreken :)
Kan het zijn dat jouw vader een + sterkte heeft voor veraf? + is namelijk een sterkte die onze ogen zelf kunnen aanmaken (o.a. om te kunnen lezen). Dit gebeurd doordat onze ooglens boller kan worden, en zo dus meer + sterkte ontstaat. Naarmate we ouder worden, word de ooglens steeds minder soepel, en kan dus minder + aanmaken, waardoor we gemiddeld rond ons 45e aan een leesbril moeten :) Ook voor veraf hebben we steeds meer + sterkte nodig, daarom zeggen ze dat een - sterkte voor veraf 'beter' gaat worden naarmate je ouder word.

Ook jongeren kunnen een + sterkte voor veraf nodig hebben, deze is vaak niet zo heel hoog (bij kleine kinderen vaak wel), zodat je alsnog goed kunt zien, maar naarmate de dag vordert worden de spiertjes van je ogen 'moe' en denken ze; 'wij zijn er wel weer klaar mee voor vandaag' :P

Ik heb zelf een hogere - sterkte, en daar kunnen de ogen niks mee, dus ik zie geen fluit zonder bril. Ook niet in de ochtend hahaha.

Dus ik denk inderdaad dat je misschien wat zou kunnen hebben aan een bril voor op school/auto. Of evt lenzen als je niet van brillen houdt :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:57

@Hedi, je bent opticien, dus ik vermoed dat ik hier iets door elkaar haal, maar als je niet goed in de verte kunt zien, ben je toch bijziend, en heb je minus glazen nodig?

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:09

Dat is een welbekende misvatting :) ik dacht namelijk precies hetzelfde voor ik met dit vak begon.

We kunnen namelijk voor veraf zowel een - al + sterkte nodig hebben, en..... hier komt ie; ook voor lezen kan een - en + sterkte! :D

Voorbeeldje: iemand heeft een flinke - sterkte, bijv - 5.00. een normale leesadditie (dus leestoeslag) van iemand die bijv 50 jaar is, is rond de +2.00. Om goed te kunnen lezen moet je altijd de leesadditie over de vertesterkte heen 'plakken'. Wat dus zou betekenen dat deze persoon een leesbril nodig zou hebben van -3.00 :)

Beetje lastig uitleggen soms, maar wel heel interessant!

Edit: voor de rest heb je inderdaad gelijk! Ze is bijziend :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:15

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je uitleg niet helemaal begrijp ( twijfel er overigens niet aan dat je gelijk hebt ;) ).
Interessant inderdaad, zal er eens wat achtergrondinfo over opzoeken.
Overweeg zelf ook een bril voor in de verte zien aan te schaffen.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:22

Ja sorry O:)
Face to face is dat makkelijker. Ik maak ook heel vaak tekeningen voor klanten die graag willen weten hoe bepaalde dingen werken :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:32

Een schema zou helpen :D

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:38

Hoe zou zoiets er het beste uit kunnen zien naar jouw mening? :)
Weet niet helemaal goed hoe je dat bedoeld.