Stel je zou een brief aan jezelf schrijven, in de toekomst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Stel je zou een brief aan jezelf schrijven, in de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 23:15

Wat zou je dan schrijven?

Huidige Ik
Toekomstige Ik
Ergens
25-08-2020

Lieve toekomstige Ik,

Vandaag is het onze (kan ik dat zo zeggen?) verjaardag, ik ben 29 en jij wordt 32. Hoe gaat het met je? Gaat het goed met je studie, is het einde al in zicht? Ik weet dat je het kunt, het lijkt nu misschien nog zwaar maar het zal uiteindelijke allemaal de moeite waard zijn! Je moet vooral denken aan de reden waarom je aan de studie bent begonnen, hoe je van plan was te gaan knallen. Door deze studie zal je werk uiteindelijk ook meer diepgang krijgen en zul je emotioneel en inhoudelijk groeien.

Hoe gaat het op kantoor? Werk je nog steeds deels vanuit huis of is een van je dromen al uit gekomen en werk je weer in het buitenland? Ben je meer van je werk gaan houden, nu je het meer bent gaan begrijpen - en dus waarderen? Of heeft het juist een tegenovergesteld effect? Hoe gaat het trouwens met je baas en al de anderen :)

Het is nog nooit in mij op gekomen dat het je niet zou gaan lukken, dat het door jou gekozen pad niet de juiste zou zijn. Ik weet dat je nooit echt extrovert bent geweest, toch kom je vaak wel zo over, omdat de meeste mensen je niet echt kennen. Ik denk dat je vooral je best doet anderen te helpen, zodat je niet stil hoeft te staan bij je eigen gevoel. Laat me je er aan herinneren dat je niet weer die torenhoge muur op gaat bouwen, waar geen mens, waaronder jijzelf, overheen kan komen. Op een dag zal je over die muur moeten klimmen en om je heen willen kijken. Je moet pijn ervaren om te weten wat helen betekent. Zorg eerst voor je eigen gevoelens en emoties, daarna pas voor die van een ander. Dus, bovenal, zorg eerst voor de relatie met jezelf.

32 jaar. Ben je iemand geworden die je mee naar huis zou nemen, om voor te stellen aan je familie? Pa en ma willen alles weten. Ooms en tantes hebben vragen te over. Ik hoop dat je oudere zus inmiddels is gestopt met de meeste vreemde vragen aan partners van anderen te stellen. Hoe gaat het met je jongere zus, is haar bedrijf gaan groeien zoals ze hoopte? Heb je inmiddels nog meer neefjes en nichtjes?

Stel dat je nog niemand hebt om mee naar huis te nemen, geef de de hoop niet op. Hoe langer je moet wachten, des te beter de beloning. Is het niet vandaag, dan misschien wel morgen, of volgende week. Zo niet, dan wellicht volgend jaar, of het jaar daarop. Blijf gewoon doen waar je van houdt en wanneer de tijd rijp is, zal het komen. Misschien moet je wel wachten, zodat je het later nog meer kunt waarderen.

Hoe gaat het met je vrienden? Anouk was toen zwanger van de tweede, is er nog een derde gekomen? Hoe gaat het Mike en Pien, zijn ze eindelijk die wereldreis gaan maken en waar zijn ze uiteindelijk gaan wonen? Hoe gaat het met de jongens van de rugby? Gaat het goed met ze en scoren 'we' goed? Wat betreft Maurits en Julia, zijn die nog bij elkaar? Ga je binnenkort nog eens naar Schotland, wonen je grootouders er nog? Wat denk je trouwens van een ietwat late dertigers-reis? Enkel het feit fat je druk bent is geen excuus om er niet even tussenuit te gaan, om in contact te blijven met je geliefden. Denk ook aan je vrienden en familie. Als je ze minder kunt bezoeken, zijn er tegenwoordig genoeg andere mogelijkheden om in contact te blijven.

Lieve Ik, ben je nog aan het lezen? Hoeveel boeken streep je per jaar af? En hoe gaat het met je eigen boek, ga je nog net zo goed als een paar jaar terug? Heb je al een einde kunnen bedenken, of geniet je nog steeds te veel van het schrijven? Geeft het je nog steeds energie, bozige dromen en vooral uitdagingen? Ik hoop dat je meer grote schrijvers bent gaan lezen, zoals ik al jaren roep: Lezen is leven. Ik hoop dat je nog leest! Ik hoop dat sommige van je beste vrienden enkel uit letters, woorden en zinnen bestaan.

Ik hoop op een goede balans in je leven, nu en in de toekomst. Ik hoop dat je altijd zult herinneren dat de wereld waarin wij leven, het nu waar je zo geobsedeerd van bent, op een dag zal vergaan. Weet je nog welke quote ik bedoel?

“Hou van wie je houden wil, maar op een dag zul je ervan gescheiden zijn.”

Tijd kent geen begrip wanneer het op de dood aan komt. Heb positieve gedachtes, aanvaard excuses van anderen. Wees vriendelijk, probeer zo vaak mogelijk vriendelijk te zijn. Zelfs wanneer je pijn hebt, of verdrietig bent. Er zijn mensen met veel meer verdriet en pijn. Dus kiezen op elkaar en kijk vooruit. Op een dag zullen je zorgen verdwijnen, tegen die tijd ben je het sowieso vergeten. Als het niet morgen is, dan de dag daarna, tijd heelt alle wonden.

Ten slotte hoop ik dat je nog steeds jij bent. Diegene die makkelijk lacht, vooral om zichzelf. De ene met een hart groot genoeg om van iedereen te houden. Iemand die hard werkt, ook al kan hij niet altijd het doel zien. De stoere jongen die, stiekem, af en toe best kan huilen. De man die iemand naar behoren weet te behandelen, ook al is diegene minder aangenaam dan gemiddeld. Om een probleem heen denken, dat ben jij ten top. Je bent goed zoals je bent. Verlies dat allemaal niet op je pad met al de omstandigheden en mensen die je pijn doen. De Wereld is precies zo. Ze zal je soms teleurstellen, maar dat is tijdelijk. Het zal voorbij gaan. Of jij zal er voorbij gaan. Ook nog, wanneer je denkt verliefd te moeten worden, of wanneer je wanhopig op zoek bent naar liefde, bedenk dan: Liefde definieert niet alles.

Huidige Ik, die net 29 is geworden.

NoGo

Re: Stel je zou een brief aan jezelf schrijven, in de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:24

Mooi geschreven!
Toevallig kreeg ik vorige week een mail van mijzelf terug die ik 3 jaar geleden had geschreven aan mijn toekomstige 'ik'.
Super leuk om dat na al die tijd terug te lezen en te kijken van waar je bent gekomen en hoe ver je kan geraken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:28

Ik heb gewoon een bucketlist hangen waar ik elk jaar iets van af streep. Soms hele grote doelen, soms klein tjes.
Voor mij werkt dat prima, zeker omdat ik bovenstaande brief aan jezelf te 'zweverig' voor mij is..ik beschik daarvoor niet over genoeg emoties. :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 23:35

Ik heb dat 3 jaar terug gedaan, voor na ruim 2.5 jaar.

Citaat:
22/08/2014
Hallo toekomstige ik,
Als ik/je dit teruglees, is het waarschijnlijk ergens in 2017. Mogelijk 12 mei 2017. De grote truc wordt om deze brief niet in de komende jaren kwijt te raken. Ik ben nu 22 jaar oud en ik ben de laatste loodjes van mijn bachelor aan het afronden. Celbiologie is een ramp. Ik loop daar totaal in vast maar uiteindelijk zal ik er wel doorheen komen. Hopelijk ben ik een heel eind met mijn master als ik dit lees en misschien ben ik al aan het rondkijken voor een boerderijtje. Wil ik nog steeds poedels fokken?

Op dit moment staat Victor aan huis. Vanmorgen nog een buitenrit gereden, hij was vrijwel overal soepel langs te rijden, maar af en toe toch even in de staak. Ook voor de 2e keer een stukje dijk op de terugweg meegepakt. Hopelijk kan ik, wanneer ik dit lees, gewoon rustig met Victor de dijk op en neer draven, misschien zelfs galopperen. Nu is dat in ieder geval niet mogelijk, ik was vanmorgen heel trots op hem dat hij keurig terugstapte, de dijk vindt hij namelijk nog heel erg lastig.

Met Boris zitten we met een jeuk-probleem. Hij draagt nu steeds een kap want we krijgen het niet onder controle. Hij lijkt weer vocht vast te houden, weinig taille meer over terwijl hij niet te dik is. Ik zorg dat hij zo veel mogelijk bij mij ligt zodat hij dan in ieder geval zijn kap niet om hoeft. Dan kan ik hem namelijk afkappen als hij begint te likken of te bijten.

Over anderhalve week ga ik in Wageningen verhuizen, naar Haarweg xxx. Ik heb er ontzettend veel zin in, maar ik vind het ook wel weer spannend. Hoe zal het daar zijn? Hoe vaak zal ik de trap nemen? Heb ik over 2 jaar een hondje? Wat heb ik aan beesten dan en hoe ga ik mijn kamer inrichten met de beesten die ik heb. Beesten zijn geloof ik best een groot deel van mijn leven.

Als het goed is heb ik Lia afgeschreven en De gijzeling herschreven, is het einde van Lia een beetje bevallen? En ben ik al begonnen met herschrijven? En wat voor computer gebruik ik dan. Windows 9 is in ieder geval uit, windows 10 zeker nog niet? Is het gelukt om de computer te pimpen en hoe gaat het met Smokey, de hond van mijn zus? En leeft Tony nog, de kat van mijn broer? Staan de shetten al voor de kar en kan Daan op Fedor rijden? Dana en Maya zullen nog wel leven, die zijn nu bijna 1 jaar, die zullen in mei al weer 3.5 jaar zijn, maar dat is nog geen leeftijd om uit te stappen. De konijnen, Shalom en Salam, zijn dan al weer bijna 4 jaar. Is Shalom dan al gecastreerd, en is alles goed gegaan?

Is het nog een beetje gelukt met sparen? Het was wel de bedoeling natuurlijk, maar of het werkelijk is gaan lukken moet ik altijd maar weer bekijken. Alvast beginnen met sparen voor mijn boerderij. En hoe gaat het met mam en pap? Is pap al begonnen met rijden en kan mam al mennen? Alle dierenverblijven zullen ondertussen wel af zijn, is het ook gelukt met een boomgaard en een moestuintje?

En heb ik nog wat kunnen opruimen? Less is more natuurlijk, maar afscheid nemen van spullen blijkt toch altijd behoorlijk pittig te zijn. Maar het lijkt me voor nu wel een goed voornemen, dus is het gelukt?
Heeft Sanne eindelijk haar liefde gevonden? En gaat het goed met Kenji? Hoe sta ik in het leven. Nog steeds single en wil ik eigenlijk dat keutelboerderijtje nog wel? Ik ben heel nieuwsgierig.

Ik hoop dat ik, wanneer ik dit lees, goed op gewicht en in conditie ben. ... Maar goed, ik ben een beetje door mijn tekst heen. Ik weet niet waar ik ben over 2.5 jaar. Maar ik hoop in ieder geval dat ik gelukkig ben.
Groetjes, een 22-jarige Anneloes.

Het was heel bijzonder om het terug te lezen op de datum dat ik het naar mijzelf geadresseerd had. Ik heb dan ook een volgende brief aan mijzelf geschreven voor over weer 1001 dagen.

Victor leeft niet meer en hoewel we niet meer over de dijk gedraafd en gegaloppeerd hebben, ben ik wel nog een heel eind met hem gekomen en konden we heerlijk ontspannen door de stad rijden. Ik heb er ontzettend van genoten. Helaas heeft vorig jaar een dikke-darmdraaiing een einde aan zijn leven gemaakt. Ondertussen hebben mijn ouders en ik weer een nieuw paard en ga ik met dit dier over een tijdje het rijden weer oppakken.

Boris zijn jeukprobleem hebben we min of meer onder controle. Soms heeft hij een piek en dan moet hij een kap om, maar afgelopen jaar is dat 3x een week geweest. De rest van de tijd is hij jeukloos of vrijwel jeukloos geweest, eenmaal erop gefocust zie je iedere extra krabbel. Zijn taille is ook grotendeels weer teruggekomen.

De haarweg was een heerlijk appartement, maar daar ben ik wel weer uit. Ik heb een tijd bij mijn ouders gewoond en woon nu voor 5 maanden weer terug in Wageningen met mijn 2 honden. Want ja, ik wil nog steeds poedels fokken en heb twee prachtige dames genomen. Of ze werkelijk fokgeschikt zijn ben ik echter nog niet uit, tot dan laat ik ze in ieder geval niet castreren. Het is jammer dat ze elkaar niet aardig vinden, hoewel het op het moment erg goed gaat.

Met mijn verhalen ben ik niet verder gegaan. Ze staan nog steeds wel op mijn lijstje, maar ik kan er nog geen tijd voor vinden en belangrijker, ruimte voor in mijn hoofd. Windows 9 is het uiteindelijk niet geworden, maar ik heb nog geen vervolg voor 10 gezien. Met de hond van mijn zus gaat het goed, ze heeft er ondertussen een tweede bij, de kat van mijn broer is helaas overleden van de zomer, hij heeft nu een nieuwe kat, ook weer een oudje. De shetten staan nog niet voor de kar en Daan wil niet rijden. Maar Fedor wordt ondertussen wel af en toe gereden door een kindje op stal. Dana en Maya zijn cavia's, maar Dana is door een kat gepakt en leeft dus niet meer. Ondertussen heb ik er wel een hoop bij, grotendeels familie van elkaar. Maya zit nu in een groep van 8 cavia's, maar die zijn bij mijn moeder gebleven. De konijnen zijn helaas door de rottweiler gepakt. De herplaats Rottweiler, die ook Boris heet. We hebben dus nu een Grote en een Kleine Boris, en zelf weten ze dat verschil ook.

Ik heb wat kunnen opruimen, en ben daar ook nog steeds mee bezig. Ik ben nog steeds single en wil nog steeds wel de grond, maar neig tegenwoordig eerder naar een tiny house op een lapje grond dan een keutelboerderijtje, al merk ik wel dat ik ook van de stad hou. Mijn conditie en gewicht zijn helaas niet op orde gekomen, ze zijn verslechterd. Gelukkig ben ik gelukkig over het algemeen wel.

Commentaar van een 25-jarige Anneloes.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 00:07

Hoi 40 jarige ik,

Geen 'lieve', want ik hou (nog?) niet van mezelf.
Hoe gaat het nu met je, ben je nog steeds schoon en daardoor officieel al 4 jaar genezen?
Psychisch nog steeds okay?
Ben je eindelijk van jezelf gaan houden?
Heb je je eetstoornis overwonnen?
Woon je inmiddels volledig zelfstandig of heb je nog wat woonbegeleiding?
Op het moment van schrijven sta je op het punt van extern begeleid wonen naar ambulant wonen te gaan, een stapje zelfstandiger, al veranderd er in de praktijk vrij weinig.
Hoe gaat het met de dieren?
Nog steeds dezelfde hond en katten?
Is Chloë eindelijk op haar streefgewicht of nog steeds een obesipoes?
Woon je nog steeds in je benedenwoning of heb je dat ingeruild voor een wat ruimere woning met voortuin(tje)?
Heb je een relatie, ben je vrijgezel?
Hoe gaat het nu met M?
En is het contact met D en de jongens inmiddels hersteld of is dat nog steeds oorlog?
Hoe ziet je dag er nu uit?
Vang je nog steeds katten op?
Heb je ander vrijwilligerswerk (buiten de katten)?
Is je sociale kring uitgebreid?

Zoals je ziet een hoop vragen, ik ben heel benieuwd wat de antwoorden over 7 jaar gaan zijn. :)

Groetjes,
Je 33 jarige ik.

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 00:13

Wat mooi om alles te lezen!
Ik doe dit zelf eigenlijk elk jaar. Op 1 januari schrijf ik een brief aan mijzelf, doe die in een enveloppe en 31 december mag ik hem lezen. Zo kan ik zien of ik mijn verwachtingen een beetje heb waargemaakt en wat er totaal anders is gelopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 07:21

Ailill, was je gisteren ook jarig? Of was het symbolisch geschreven?

Ik zou liever een brief aan mezelf willen schrijven in het verleden, toen ik jonger was. Wat zou ik die brief graag gehad hebben. Al weet ik niet of ik er toen veel mee gedaan zou hebben. Je moet toch je eigen fouten maken en je eigen lessen leren. Maar een brief aan mezelf in de toekomst? Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik zou moeten schrijven.

Je kan het prima doen natuurlijk, berg de brief op en hopelijk vind je hem weer over een hele lange tijd.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 07:38

Super leuk om dit te lezen.
Ik zou het ook wel willen, maar zou niet weten wat ik in die brief.moet zetten.

Waar bewaren jullie hem?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:11

Ik heb het iets langer dan 3 jaar geleden gedaan, een brief aan mezelf voor 3 jaar later. Ik was toen behoorlijk depressief en het was best emotioneel terug te lezen dat ik toch veel van wat ik mezelf toewenste bereikt had. Ga het zeker nog eens doen :j

Had hem opgeslagen als word document met als titel de te openen datum.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:31

Wat leuk! Ik heb mezelf een mail gestuurd via futureme.org. Daar kun je zelf instellen wanneer je hem wilt ontvangen. Toen ik hem laatst in m’n inbox had, was ik toch ff verrast :))
Ik had de mail 5 jaar geleden naar mezelf geschreven. Bijna alle dingen die ik daarin had benoemd, zijn inmiddels veranderd (relatie, studie, baan etc).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 10:21

Suzanne F. schreef:
Ailill, was je gisteren ook jarig? Of was het symbolisch geschreven?

Ik zou liever een brief aan mezelf willen schrijven in het verleden, toen ik jonger was. Wat zou ik die brief graag gehad hebben. Al weet ik niet of ik er toen veel mee gedaan zou hebben. Je moet toch je eigen fouten maken en je eigen lessen leren. Maar een brief aan mezelf in de toekomst? Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik zou moeten schrijven.

Je kan het prima doen natuurlijk, berg de brief op en hopelijk vind je hem weer over een hele lange tijd.
Nee, ik was gisteren niet jarig. 25 augustus wel, als het goed is ontvang ik de brief in 2020, op de dag dat ik 32 word.

Brieven aan mijzelf heb ik ook geschreven in het verleden, alleen kan ik daar zo weinig mee. Op wat tips/richtingen na kan ik er vrij weinig aan veranderen, al geldt dat natuurlijk ook voor de toekomst. Ik zie het als een soort dagboek, of eigenlijk een jaarbrief, of zoiets. Spel tussen verleden, heden en toekomst: Leuk :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:40

Ik heb het vroeger gedaan en vond het best genant om terug te lezen. Wat was ik toen naief. Zulke domme keuzes maakte ik toen en wat dacht ik anders dan ik dat nu doe.
Ik beleefde niet enorm veel plezier om het te lezen in ieder geval. Misschien dat het nu anders is omdat ik nu volwassen ben. Ik zal ook eens een brief aan mezelf over 5 jaar schrijven, eens kijken waar ik over ga schrijven.