Hyperventilatie/angststoornis, wat helpt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meliaforever

Hyperventilatie/angststoornis, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 12:49

Ik heb al een aantal jaren last van hyperventilatie/angststoornis.

Maar helaas heb ik nog niks gevonden wat hiertegen helpt, ik wil er erg graag vanaf, maar tot nu toe nog niks gevonden dat helpt. Iemand misschien tips? Ik hoor graag ervaringen. :)

Winged

Re: Hyperventilatie/angststoornis, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:56

Waardoor onstaat de angst? Heb je een specifieke angst voor iets?

Ik heb zelf hematofobie, bloedangst. Daar ben ik 2 jaar geleden voor in therapie geweest. Sindsdien pas ik de handvaten die ik daar heb gekregen regelmatig toe. En ja, het helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:56

Als je dat nog niet doet denk ik dat het een logische eerste stap is om bij je huisarts een doorverwijzing naar een psycholoog te vragen, die kan je helpen met het stellen van de juiste diagnose en daar gepaste hulp voor geven.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:58

Helaas heb ik er ook last van. En eigenlijk is het enigste wat helpt. Het accepteren en vooral niks ontwijken. Gewoon alles blijven doen. Is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
Voor de hyperventilatie kan je adem therapie doen. Deze therapeut kan je helpen met beter te leren ademhalen vanuit je buik. En tips tijdens een 'aanval'.
Een gesprek met een psycholoog kan ook helpen omdat de oorzaak van de aanvallen te achterhalen. En je handvaten te geven om het tijdens je aanvallen/gedachten makkelijker te maken.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:15

Ik heb de oplossing nog steeds niet gevonden. Ik heb ook n angststoornis is nu alleen nog als ik op de snelweg kom met de auto en bij vliegen of in de trein.
Ik ben aan het overwegen of een hypnose-sessie misschien wat voor mij is. Ademhalings- en ontspanningsoefeningen bij een fysio hebben me jaren geleden wel geholpen, maar de psycholoog en EMDR (voor verwerking van een auto-ongeluk) helemaal niet. Pillen helpen me ook niet.
Succes en sterkte, bedenk je er zijn veel meer mensen die het hebben.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:20

Mijn moeder heeft dit ook gehad. Zij durfde op een gegeven moment het huis niet meer uit, omdat ze buitenshuis ineens erg benauwd werd en ging hyperventileren. Helaas kreeg ze het op een gegeven moment ook binnenshuis. Zij heeft toen bij een psycholoog gelopen en heel zware medicatie gekregen. Toen dat goed ging heeft ze ook even bij een fysio gelopen geloof ik. Inmiddels is de medicatie afgebouwd en gaat het met haar weer helemaal goed.
Het is, zoals ik hier al lees, niet voor iedereen een oplossing. Maar als je nog niet bij een huisarts bent geweest hiermee, lijkt me dat een goede eerste stap.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:26

Als ik jou was zou ik even langs de huisarts gaan voor een doorverwijzing. Ik heb zelf voor mijn bruggen/snelweg/tunnelangst als ik autorij emdr en hypnotherapie gevolgt evenals met mn oude rijleraar het gewoon doen (blootstelling). Ook ademhalingsoefeningen willen weleens helpen.
Bij mij hielp al het bovenstaande maar even, daarna werd het weer erger helaas. Ik weet zelf ook niet.meer wat ik er aan kan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:28

EMDR is een fantastische behandelmethode. Ik had zelf een aardige reeks traumatische ervaringen op zak en na 4 sessies EMDR mag ik eigenlijk wel zeggen dat ik nergens last meer van heb.
Dus zoals men hierboven schrijft, leg de situatie uit aan de huisarts en verzorg een doorverwijzing naar een therapeut. Succes!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 13:30

Huisarts ben ik geweest, bij twee verschillende fysiotherapeuten geweest, haptonoom, acupunctuur en bij de psycholoog, maar aangezien het niet met diegene klikt heb ik om een andere gevraagd en dat duurt weer even.

Ik heb vooral last van in drukke/warme/kleine plekken. Maar ook hoogtevrees, vliegangst, angst voor het onbekende. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:32

Dus er loopt wel een traject bij een psycholoog?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 13:39

Renee1991 schreef:
Dus er loopt wel een traject bij een psycholoog?

Ik heb nu 5 behandelingen gehad, maar sta nu weer op de wachtlijst voor een ander. Wel bij dezelfde praktijk. :)

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:55

Goed van je dat je om een ander hebt gevraagd, ik had ook iemand waar ik geen klik mee had maar ik dacht dat het aan mij lag en heb doorgezet met dezelfde. Achteraf had ik er veel eerder moeten stoppen. Ik heb door ervaring met 2 psychologen van de GGZ niet zoveel met die instantie. Ben ook een keer bij een coach geweest en die heeft me veel beter geholpen dan de GGZ.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:11

Wat secundair is, maar wel kan helpen: doe oefeningen tegen een hypertoon middenrif.

Uiteraard "moet" de angst de nek worden omgedraaid - maar als je een klik hebt met therapeut nr 2 en die doet ook emdr, komt dat wel goed.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:14

Mss is hypnose wat voor jou?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:54

Op twee punten aanpakken:

1. therapie..EMDR of andere lichaamsgerichte therapie, Somatic Experience, Focussen, uitzoeken wat voor jou werkt.

2. Je ademhaling onder controle krijgen..geforceerde ademhalingsoefeningen helpen dan niet altijd omdat de spanning blokkeert.
Tai Chi Tao {een soort meditatie in beweging} leert je op een goede manier te ademen en te ontspannen zonder dat je geforceerd met je adem bezig bent. Door de oefeningen die je dan doet..dus dat kan ik je zonder meer aanraden. {brengt je hele lichaam en stress systeem tot rust}

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:57

Ik volg, mijn man heeft hetzelfde, maar we zijn er nog niet achter wat bij hem de trigger is, waardoor hij een aanval krijgt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:03

Wat mij helpt om uit de angst te komen is tafels opzeggen. Gewoon 1x1=1 en zo verder. Soms kom ik tot de tafel van 22. Soms tot 5.

Ook het benoemen van dingen in je omgeving werkt om uit de angst te komen. Ik zie een stoel. Een gele. Hij is zacht.

Dit pakt niet je onderliggende angst aan maar geeft je wel de kans uit het moment te komen zodat je wel aan de angst zelf kunt werken.

Succes met de psycholoog

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:47

Angst is in principe niet je vijand - angst is jouw instinct dat om haar moverende redenen vindt dat jij in gevaar bent en dus wil dat jij vecht of vlucht.

Er bestaat idd een 'school' die stelt dat angst de vijand is en dat je die moet negeren.

Wat ik doe: ik spreek mijn instinct aan 'dat ze heus goed voor mij probeert te zorgen',
en als het aan de orde is: "Ik snap het wel: ding X geeft nare associaties en ja, 'toen' was ik in gevaar" - en daarna ga ik de verschillen tussen het hier en nu en toen en daar benoemen.
Dat is veel effectiever dan 'ik zie nu een gele stoel'.

En soms snap ik geen laars van het alarmsignaal. Dan kies ik er voor mijn lichaam, mijn instinct haar zin te geven: ik ga even hollen. Of kickboksen. Iets doen zodat het lijkt of ik vecht of vlucht.
Na drie seconden zakt mijn angst.
Daarmee geef je jezelf NIET 'de bevestiging dat er inderdaad iets mis was' - in tegendeel. (De denkfout is dan dat je angst moet negeren. Dat kan, maar het kost bakken energie. En de denkfout is dat angst een gedachte zou zijn, die je bevestigt door een handeling. Terwijl je instinct zich daar niets van aantrekt.)

Keer op keer merken dat het rotgevoel snel weggaat (omdat je het begrijpt) helpt ook al en is prettig.