Last van de maag, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Last van de maag, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 23:26

Hallo allemaal,

Ik denk dus dat ik last van mijn maag heb en vind het nu toch wel vervelend worden, gezien rennie ook niet helpt.

Voor 3 jaar geleden is mijn galblaas verwijderd, ze hebben mij toen gezegd dat vet eten dan wel eens een probleem kon zijn. Dit heb ik wel eens ervaren met het eten van kibbeling, maar dan werd ik gewoon misselijk en moest ik overgeven.

Nu ben ik gisteren ergens geweest in Duitsland en heb ik gefrituurde bloemkool gegeten en ik was direct gigantisch opgeblazen.

Nu moet ik de hele tijd boeren en heb een gigantisch naar gevoel in mijn maag (echt in het midden van de buik). Ik heb wel eetlust, maar mijn stampotje ging er echt niet in vandaag. Na een paar happen voelde ik mij zo vol alsof ik mij helemaal had volgegeten in een vreetschuur.

Ik zit nu achter een kopje warme melk in de hoop dat dat wel helpt.
Nog iemand die weet of dit echt van de bloemkool komt en tips heeft om dit te stoppen? Werkt paracetamol bijvoorbeeld of is dit slecht bij maagklachten? Hoe lang houden maagklachten meestal aan, ga morgen namelijk uiteten....

callum

Re: Last van de maag, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:30

Ligt eraan wat het veroorzaakt. Patacetamol kan op zich wel.
Verder is mijn ervaring dat rennies nooit helpen. Melk zou ik laten.

En idd als je zo reageert op vet dan gewoon niet meer eten en anders even tripje huisarts voor advies. Weet niet hoe vaak je er last van hebt en of je nog meer klachten hebt

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:33

Heel herkenbaar. Mijn galblaas is nu bijna 2 jaar geleden verwijderd en ik heb best vaak klachten nog ervan.

Bij mij wil bewegen nog wel eens helpen. Dus beetje wandelen. En verder uitzitten helaas. Beterschap!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:33

Iberogast! Ik zweer erbij. Is gewoon homeopatisch en het helpt echt.
Paracetamol zou ik niet nemen bij maagklachten omdat je meestal daarvan juist maagklachten krijgt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 23:34

Eloya schreef:
Heel herkenbaar. Mijn galblaas is nu bijna 2 jaar geleden verwijderd en ik heb best vaak klachten nog ervan.

Bij mij wil bewegen nog wel eens helpen. Dus beetje wandelen. En verder uitzitten helaas. Beterschap!

Hoelang houden bij jou de klachten aan?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:35

mala26 schreef:
Iberogast! Ik zweer erbij. Is gewoon homeopatisch en het helpt echt.
Paracetamol zou ik niet nemen bij maagklachten omdat je meestal daarvan juist maagklachten krijgt.

Paracetamol valt wel mee. Ibuprofen idd vermijden

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:36

Mijn galblaas is er nu 13 jaar uit. In combinatie met stuk dunne darm weg wat gal hoort te verteren dat wel. Maar heb ook al 13 jaar klachten. Sinds kort door een maagleverdarmarts poeder gekregen een galbinder en klachten weg. Vet eten moet ik mee oppassrn maar alle darmklachten en opgeblazen buik zijn weg.

Maar goed dit krijg je niet zomaar voorgeschreven dat zou je eens een afspraak moeten maken met een mld arts

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:42

mala26 schreef:

Paracetamol krijg je geen maagklachten van. Ibuprofen en aspirine wel.

Alleen lees ik er misschien over heen TS,...maar heb je maagpijn?
Of heb je alleen een opgeblazen gevoel?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:43

O als ik paracetamol slik bij maagpijn krijg ik meer last. Maar zal wel aan mijn lijf liggen dan, doet graag wat ie zelf wilt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 23:54

NatasjavE schreef:
mala26 schreef:

Paracetamol krijg je geen maagklachten van. Ibuprofen en aspirine wel.

Alleen lees ik er misschien over heen TS,...maar heb je maagpijn?
Of heb je alleen een opgeblazen gevoel?

Ja vooral als ik diep inadem ervaar ik een naar gevoel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:16

Norit al geprobeerd? Beetje een wondermiddel vind ik dat.

Verder helpt pepermunt eten en anijsmelk drinken mij altijd. Maar ik weet niet of dat voor jou werkt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 00:21

Norit is toch bij diaree? Dat heb ik namelijk niet..

Ik heb net een glas lauwe melk gehad, daar is wel wat rustiger van geworden. Nog wel een opgeblazen gevoel en veel boeren.

Zou iberogast mij kunnen helpen als de klachten morgen nog niet weg zijn?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:33

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:48

Waarom bel je gewoon niet even naar de huisarts morgenochtend? :?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 03:28

Petrichor schreef:
Zou iberogast mij kunnen helpen als de klachten morgen nog niet weg zijn?

Als het morgen nog niet weg is is het de 3e dag met klachten van 1 maaltijd, dan zou ik de huisarts maar eens bellen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:39

Mee eens Polly. Dan even de dokter bellen. Die hebben meer opties.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:12

Petrichor schreef:
Voor 3 jaar geleden is mijn galblaas verwijderd, ze hebben mij toen gezegd dat vet eten dan wel eens een probleem kon zijn. Dit heb ik wel eens ervaren met het eten van kibbeling, maar dan werd ik gewoon misselijk en moest ik overgeven.

Je bent wel weggestuurd met een minimum aan informatie!
Gal helpt vetten verteren en het is sneu als dat niet goed meer kan omdat je het zonder galblaas moet stellen.
Misselijk en overgeven zijn dan de beschermingsreacties dat je lichaam het niet meer kan verteren.
De maag doet vooral aan voorverteren en eiwit verteren.

Citaat:
Nu moet ik de hele tijd boeren en heb een gigantisch naar gevoel in mijn maag (echt in het midden van de buik). Ik heb wel eetlust, maar mijn stampotje ging er echt niet in vandaag. Na een paar happen voelde ik mij zo vol alsof ik mij helemaal had volgegeten in een vreetschuur.

Het kan natuurlijk van alles zijn.
Maar opboeren doet mij denken aan een maag die te weinig zuur is - en dus nauwelijks "verteringskracht" heeft.
Citaat:
Ik zit nu achter een kopje warme melk in de hoop dat dat wel helpt.
Nog iemand die weet of dit echt van de bloemkool komt en tips heeft om dit te stoppen? Werkt paracetamol bijvoorbeeld of is dit slecht bij maagklachten? Hoe lang houden maagklachten meestal aan, ga morgen namelijk uiteten....

...zou het een maag zijn die te weinig zuur is, heb je meer aan andere dranken.
Ik heb soms een akelig gevoel in mijn maag dat ik oplos door.... een slokje appelazijn te drinken. (En de dagen daarna eet ik elke dag een ei - meestal doe ik dat niet.)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:20

Ik heb precies hetzelfde gehad als jij nu hebt Petrichor!

Mijn galblaas is toen ik 3 was verwijderd omdat ik een cyste had zitten bij mijn lever.
Ik heb een paar maanden geleden heel erge buikpijn gekregen. Ik ben na 3 dagen pijn naar de spoedeisende hulp gegaan. Ik heb toen 4 dagen in het ziekenhuis gelegen. Had ook last van boeren en winden enzo :P Ook hele tijd borrelend gevoel in mijn maag.
Wat bleek, ik had lucht zitten bij mijn lever en de vertakking richting de galblaas die dus dichtgemaakt is omdat ik geen galblaas meer had :P
Lucht kan best gevaarlijk zijn als het daar zit. Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk een huisarts bellen of langs de spoedeisende hulp gaan.
Sterkte!

edit:
Ik heb na de opname amoxicilline/clavulaanzuur sandoz meegekregen. Heeft ook erg geholpen als ik soms nog last had van mijn buik.