Heel erg hoesten, 2 conclusies huisarts

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Heel erg hoesten, 2 conclusies huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 12:45

Hoi,

Misschien een vreemde titel maar hij paste met geen mogelijkheid. :Y)

Ik heb ontzettend last van heel erg moeten hoesten. En dan ook echt heel erg. Voor een kuchje ga ik niet naar de HA, maar dit was zo erg dat ik vorige week dinsdag bij de huisarts op bezoek ging. Mijn eigen HA.

Zuurstof gehalte was goed, kwam niet uit mijn longen maar uit mijn luchtwegen. Geen koorts. Geen longontsteking. Het kwam neer op een luchtwegonfectie. Deze triggerde de kriebel waardoor ik moet hoesten en het hoesten triggerde de infectie waardoor het niet overging. Hoestdrank ging niet helpen, moest proberen niet te hoesten, en kreeg codeine fosfaat voorgeschreven.

De eerste 3 dagen werkte dit redelijk. Zeker wanneer ik het tablet net had ingenomen deed het zijn werk, maar al snel werkte het maar een uurtje tot bijna niet.

Gister avond had ik voor vandaag nog 2 tabletjes over en geen verbetering. Het was gister zelfs dusdanig erg dat ik zo erg moest hoesten en er niet uit kwam.. Ik kreeg geen lucht en moest kokhalzen van het hoesten. -O-

Vanochtend dus de HA weer gebeld, eigen HA op vakantie dus kon naar de waarnemende arts.
Ook weer geen koorts, zuurstofgehalte was nog goed dus geen longontsteking. Antibiotica voorgeschreven gekregen want het was een vorm van bronchitis. Kon er nog hoestdrank bij nemen. Mocht de laatste 2 tabletjes codeine fosfaat nog innemen tegen de kriebel.

In mijn 1e gesprek met eigen HA aangegeven dat ik slijm ophoestte. Nu kreeg ik te horen dat de codeinefosfaat goed helpt tegen droge kriebelhoest, en de codeinefosfaat onderdrukt dit waardoor ik het slijm niet ophoest en dat moet er juist uit.

Moet wel zeggen, ben blij dat ik nu antibiotica heb en het hopelijk overgaat maar wat ik vreemd vind; precies een week nadat ik bij mijn eigen HA ben geweest krijg ik een compleet tegenovergestelde diagnose. Geen hoestdrank word wel hoestdrank. Codeinefosfaat tegen het hoesten word eigenlijk geen codeinefosfaat want ik moet juist het slijm ophoesten..

Nu vraag ik mij af hoe het kan dat ik van 2 verschillende huisartsen 2 totaal verschillende diagnoses krijg..?

Ik moet zeggen dat ik dat best verwarrend vind. :j Iemand die daar ervaring mee heeft? Die weet hoe het kan dat dit zo verschilt?

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:04

Ik denk dat het er mee te maken kan hebben dat je nu al 1 week verder bent. Klachten kunnen langer blijven duren waardoor mogelijk gekeken moet worden na een ander probleem. Als het ene niet helpt moeten ze toch op zoek naar iets dat helpt zodat jij van je klachten af komt.

Zoals je hier kunt lezen zitten beide artsen in dezelfde richting te denken, heel verschillend is het dus niet.
https://www.gezondheidsplein.nl/aandoen ... /item42451

Hopelijk helpt de antibiotica snel! Beterschap!

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Heel erg hoesten, 2 conclusies huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:13

Bij hoesten word er idd erg na gekeken hoe het verloopt en hoelang het duurt!

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:13

Dit had ik zo kunnen schrijven.

5 Weken geleden begon het met snotteren en hoesten. Ach, verkouden. Gaat wel weer over.
4 Weken geleden een bijna dood ervaring. 's Nachts heeft mijn vriend 112 gebeld, want ik kreeg geen lucht meer en stikte bijna. Non-stop hoesten en ook bloed ophoesten. 100% zuurstof gekregen en een puffer om de nacht door te komen.
Volgende ochtend gelijk naar de huisarts. Luchtweginfectie. Antibiotica en Prednison meegekregen voor 6 dagen. Werkte prima. Tot na die 6 dagen. Kwam het 2 keer zo hard terug.
Huisarts weer gebeld. Een vervangende arts. Ik moest maar een hoestdrank nemen en veelwater drinken. Er heerst een hardnekkige verkoudheid.
Ik helemaal uit mijn stekker gegaan en mocht dan toch maar langskomen. Wederom te horen gekregen dat ik een luchtweginfectie heb. Opnieuw Prednison meegekregen voor 7 dagen.
Dag 5 werd het minder, dag 7 was het weg, dag 9 kwam het keihard terug.
Weer terug naar de huisarts en heb nu Foster gekregen.
Werkt voor geen meter...

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Heel erg hoesten, 2 conclusies huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 14:29

Ik heb daarnet de eerste pil antibiotica ingenomen maar merk uiteraard nog niets. Overdag is het goed te doen, soms een flinke hoestaanval maar verder goed te doen. Maar tegen een uur of 5 begint het meestal erger te worden en krijg ik die aanvallen vaker en langer. Gister dus dusdanig erg dat mijn vriend zich echt kapot schrok omdat het zo erg was. 'Bel morgen alsjeblieft nog een keer naar de dokter want dit kan zo niet langer.'

Ik werk gewoon (leidinggevende functie) in een supermarkt dus ik kan niet altijd weg wanneer het zo erg is. Collega's hebben al een aantal keer water voor me moeten halen zodat ik op adem kon komen.

Hoop idd dat de antibiotica gaat werken en dat het daarna wegblijft maar vind het advies dat 2x verschillend is zo vreemd. Geen hoestdrank, gaat niet helpen. Haal er maar hoestdrank bij want dit gaat je wel helpen..

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:05

Klinkt voor mij als Kinkhoest :j

Geloof niet dat je daar veel aan hebt want daar is geen medicatie voor maar als je dat hebt, ben je voorlopig nog aan het hoesten.
Bij mij hielp een inhaler om de hoest te onderdrukken.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Heel erg hoesten, 2 conclusies huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:06

Klinkt eigelijk ernstig als kinkhoest. Is dat niet geopperd door de artsen?
Blijf dan wel beetje uit de buurt van zwangeren en zwakkeren, want daar is het niet zo fijn voor mocht het kinkhoest zijn

Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:07

Geen kinkhoest? Is te testen via bloed.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Heel erg hoesten, 2 conclusies huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:09

Ik dacht ook aan kinkhoest, zou dat het niet zijn?

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:13

Ik hoest ook zo als ik bronchitis heb. Ik heb nog geen hoestdrank kunnen vinden die daar tegen helpt. Ik mag geen codeïne gebruiken, omdat het slijm opgehoest moet worden. In principe krijg ik ook geen antibiotica, omdat het lang niet altijd helpt en het in principe ook vanzelf over gaat. Alleen als ik langer dan een paar weken last heb heel soms. Heb ooit wel inhalators gehad die redelijk hielpen, maar ook niet geweldig. Bij mij is het vooral en kwestie van heel veel kleine slokjes water, op een dropje of keelsnoepje sabbelen om de ergste hoestprikkel een beetje te onderdrukken op onhandige momenten (werk enzo), en op momenten dat ik wel hoest, proberen goed slijm op te hoesten.

Kinkhoest zou idd ook kunnen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:19

Ik heb dit ook gehad. Juist blijven hoesten! Ik deed desnoods vinger tussen mn sleutelbenen. Slijm wat blijft zitten kan longontsteking worden. Snachts wat rechterop slapen (ik deed een extra kussen onder mn matras) hielp ook heel goed. En op t werk idd veel keelanoepjes. Na ongeveer 7 weken werd het beter, inmiddels alweer een tijdje over.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Heel erg hoesten, 2 conclusies huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 16:38

Nee kinkhoest is niet genoemd, wel bronchitis.

Ik mag hopen dat de antibiotica helpt haha.

Keeksnoeojes en water etc werkt helaas niet.. :(

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Heel erg hoesten, 2 conclusies huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:50

Klinkt idd als kinkhoest ik heb het ook gehad. Via bloed is dat te testen

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:14

Arcocaps heeft Ijslands mos capsules die werken erg goed.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:20

Hier ook beide kinderen kinkhoest gehad ( met een aantal jaar ertussen). Komt dus best nog regelmatig voor! Ellendige ziekte met enge hoestbuien vooral ‘s nachts. Heb er 2 mnd naast geslapen en toen was hij al 13. Als je er snel bij bent, kan een speciale antibiotica helpen. Kleine tips: waterijsjes eten ( ook midden in de nacht) en even naar buiten de koude mistige nacht in!

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Heel erg hoesten, 2 conclusies huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:28

Dit klinkt als mijn hoest van een tijdje terug.
Telkens wanneer ik in bed lag hoesten tot overgeven aan toe, heel naar!
Ik kreeg noscapine mee, dit moest ook de hoestprikkel tegengaan.
Dit werkte niet dus ik heb het zelf in de andere hoek gezocht en dat was juist ophoesten, hier had ik van die bruistabletten voor gehaald bij de drogist, weet naam ff niet meer, maar hielpen goed want het slijm kwam los, iets van fluimicil ofzo?
En, hele gekke tip, smeer in bed je voetzolen in met dampo!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Heel erg hoesten, 2 conclusies huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 20:32

Ik heb nu amoxicilline capsules. De antibiotica dus. Tot nu toe merk ik niet zo veel, geen hele enge hoestbuien meer gehad maar die had ik voor de antibiotica ook niet 'regelmatig'. De kriebel is er nog, de hoest is er nog dus het is nog lang niet weg. Laat ik dan hopen dat de antibiotica nu zijn werk doet..

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:44

De boel is natuurlijk ook enorm geirriteerd, dus kan soms echt wel ff duren voordat het helemaal over is