Misschien een vreemde titel maar hij paste met geen mogelijkheid.

Ik heb ontzettend last van heel erg moeten hoesten. En dan ook echt heel erg. Voor een kuchje ga ik niet naar de HA, maar dit was zo erg dat ik vorige week dinsdag bij de huisarts op bezoek ging. Mijn eigen HA.
Zuurstof gehalte was goed, kwam niet uit mijn longen maar uit mijn luchtwegen. Geen koorts. Geen longontsteking. Het kwam neer op een luchtwegonfectie. Deze triggerde de kriebel waardoor ik moet hoesten en het hoesten triggerde de infectie waardoor het niet overging. Hoestdrank ging niet helpen, moest proberen niet te hoesten, en kreeg codeine fosfaat voorgeschreven.
De eerste 3 dagen werkte dit redelijk. Zeker wanneer ik het tablet net had ingenomen deed het zijn werk, maar al snel werkte het maar een uurtje tot bijna niet.
Gister avond had ik voor vandaag nog 2 tabletjes over en geen verbetering. Het was gister zelfs dusdanig erg dat ik zo erg moest hoesten en er niet uit kwam.. Ik kreeg geen lucht en moest kokhalzen van het hoesten.

Vanochtend dus de HA weer gebeld, eigen HA op vakantie dus kon naar de waarnemende arts.
Ook weer geen koorts, zuurstofgehalte was nog goed dus geen longontsteking. Antibiotica voorgeschreven gekregen want het was een vorm van bronchitis. Kon er nog hoestdrank bij nemen. Mocht de laatste 2 tabletjes codeine fosfaat nog innemen tegen de kriebel.
In mijn 1e gesprek met eigen HA aangegeven dat ik slijm ophoestte. Nu kreeg ik te horen dat de codeinefosfaat goed helpt tegen droge kriebelhoest, en de codeinefosfaat onderdrukt dit waardoor ik het slijm niet ophoest en dat moet er juist uit.
Moet wel zeggen, ben blij dat ik nu antibiotica heb en het hopelijk overgaat maar wat ik vreemd vind; precies een week nadat ik bij mijn eigen HA ben geweest krijg ik een compleet tegenovergestelde diagnose. Geen hoestdrank word wel hoestdrank. Codeinefosfaat tegen het hoesten word eigenlijk geen codeinefosfaat want ik moet juist het slijm ophoesten..
Nu vraag ik mij af hoe het kan dat ik van 2 verschillende huisartsen 2 totaal verschillende diagnoses krijg..?
Ik moet zeggen dat ik dat best verwarrend vind.