Goedaardige tumor op hoofdhuid weghalen? Update 18/10 op pg2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NYC2B

Goedaardige tumor op hoofdhuid weghalen? Update 18/10 op pg2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 15:41

Hi all!

Ik heb veel moedervlekken die op de huid liggen over mijn hele lichaam.
Het lijkt erop dat ik er ook 3 op mijn hoofdhuid heb waarvan 1 rood is met een bruine kring eromheen en hard aanvoelt(als soort vetbult oid)

Ik ga ze sowieso even door de HA laten bekijken maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen betreft het verwijderen van moedervlekken/bulten op het hoofdhuid.

Hoe doen ze dat? Heb je er een litteken aan overgehouden? Groeit er nog haar? Hoe vond jij de ingreep en wie deed de ingreep?

Alvast bedankt :)

Moderatoropmerking:
om verwarring te voorkomen plaats ik hierbij een update van ts in de openingspost,
groetjes Duhelo

Deijs schreef:
Open ik deze ivm een nieuwe diagnose. Het is geen moedervlek maar ik heb meerdere goedaardige tumoren op mijn hoofd.
Dit maakt mij aan de ene kant wel angstig, is het mogelijk dat je dan ‘gevoeliger’ bent voor kanker? Aangezien die snelle celdeling nu al gestoord en aanwezig is, mijn moeder en oma hebben namelijk kanker gehad.

Ik had er 3 maar nu vanmiddag begin ik een 4e die ook zeer doet, helaas zie ik dus nu pas en niet vanochtend toen ik bij de HA was.

Ik ben doorgestuurd naar een dermatoloog omdat ik toch wil kijken of ze weg kunnen want ze irriteren geregeld en groeien (en slinken) weer.

Wat is jullie ervaring daarmee?
Heb jij er een litteken aan overgehouden? Was het een nare behandeling?

Er groeit uit deze tumoren wel haar dus de HA denkt dat ik dan wel kale plukken krijg omdat je dan ook haarwortels verwijderd maar dat bespreek ik uiteraard met de dermatoloog.

Graag jullie ervaringen!

Warboel

Re: Moedervlek op hoofdhuid weghalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 15:46

Ik had dan geen moedervlek maar een soort gekke kale plek die ruw aanvoelde en weg moest omdat de cellen een beetje onrustig waren... ze hebben een klein stukje haar eromheen weggeschoren, weggebrand/geknipt en gehecht. Onder lokale verdoving gewoon, heb er weinig last van gehad voor zover ik me kan herinneren :)) is alweer een jaar of 8 geleden denk ik.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 15:47

Warboel schreef:
Ik had dan geen moedervlek maar een soort gekke kale plek die ruw aanvoelde en weg moest omdat de cellen een beetje onrustig waren... ze hebben een klein stukje haar eromheen weggeschoren, weggebrand/geknipt en gehecht. Onder lokale verdoving gewoon, heb er weinig last van gehad voor zover ik me kan herinneren :)) is alweer een jaar of 8 geleden denk ik.

En heb je daar een litteken van? En groeit er nog haar?

Ze hebben er ooit een van mijn rug af ‘geschraapt’ maar daar zit zo’n enorm lelijk litteken.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 15:58

Ik heb een moedervlek van mijn rug laten halen dmv schrapen. Vet litteken aan over gehouden. Op mijn hoofd heb ik er 1 weg laten branden en daar zie je niets meer van nu.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 16:02

EstherCosta schreef:
Ik heb een moedervlek van mijn rug laten halen dmv schrapen. Vet litteken aan over gehouden. Op mijn hoofd heb ik er 1 weg laten branden en daar zie je niets meer van nu.

Ja dat had ik dus ook met mijn rug.
En bij wegbranden moeten ze hem kunnen oppakken met een pincet toch?

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:34

Altijd doorverwijzing vragen naar dermatoloog bij twijfels over moedervlekken!! Ten eerste hebben die veel meer verstand ervan en ten tweede opereren die veel netter of sturen je door naar de plastisch chirurg.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:36

Nee, er groeit geen haar maar dat was al zo. Het voelt wel een beetje gek, heel glad ofzo :=

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 16:43

Prince schreef:
Altijd doorverwijzing vragen naar dermatoloog bij twijfels over moedervlekken!! Ten eerste hebben die veel meer verstand ervan en ten tweede opereren die veel netter of sturen je door naar de plastisch chirurg.

Ja dat wou ik nu ook doen inderdaad! Die op mijn rug is door hem zo lelijk geworden...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:47

Niet helemaal mee eens, dat heeft ook te maken met hoe de kwaliteit is van je huid, of er bacterieen bij zijn gekomen en of je de wond goed droog hebt gehouden tijdens het herstel.
Mijn ervaring is dat een huisarts vaak net zo netjes werkt als een dermatoloog, plastisch chirurg zou ik heen gaan als het om een moedervlek in mijn gezicht ging.
Tussen je haar weghalen zie je vaak naderhand niets van omdat het een heel klein littekentje is.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 16:48

Charaz schreef:
Niet helemaal mee eens, dat heeft ook te maken met hoe de kwaliteit is van je huid, of er bacterieen bij zijn gekomen en of je de wond goed droog hebt gehouden tijdens het herstel.
Mijn ervaring is dat een huisarts vaak net zo netjes werkt als een dermatoloog, plastisch chirurg zou ik heen gaan als het om een moedervlek in mijn gezicht ging.
Tussen je haar weghalen zie je vaak naderhand niets van omdat het een heel klein littekentje is.

Ligt dat niet aan hoe groot hij is? Hij is sowieso namelijk wel tegen de 0,5/1cm.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:52

Ik heb ook moedervlekken op mijn hoofdhuid en de huisarts zei dat je een kale plek krijgt als je die laat weghalen. En dat hij het op dat moment niet nodig vond, omdat de moedervlek er rustig uitzag. Waar hij naar keek is best een grote moedervlek, van meer dan een cm, dus misschien heeft het daar ook mee te maken.

Ik heb slechte ervaringen met laten weghalen door de huisarts, maar kan liggen aan mijn huisarts. Is niet mooi genezen.

Ik wil nog een keer naar de dermatoloog om er goed naar te laten kijken, want ik heb er best veel.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:03

hier eentje weg gehaald zo'n 2 cm onder mijn haarlijn,zijkant gezicht.

woon in belgie,hier gewoon afspraak gemaakt bij dermatoloog en laten weghalen.
zaten enkele draadjes in,die 10 dagen later laten uithalen door de ha.

je hebt het een jaar nog gezien,nu zie je er eigenlijk niets meer van.

het wondje was zo'n 2-3 cm gok ik.moedervlek was een kleine vierkante cm gok is,is ondertussen al een jaar of 4 terug.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:33

Ik heb eentje laten weghalen. Deed wel éven beetje pijn maar het stelt niet veel voor. En als het tussen je haren zit ziet niemand dat. Succes! Hou ons op de hoogte

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:41

Charaz schreef:

Ik heb echt andere ervaringen.
Huisarts maakte ook heel andere hechtingen dan de dermatoloog.
Daarnaast hebben dermatologen veel meer ervaring in het onderkennen van slechte moedervlekken.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/kunn ... anker-gaat

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 17:45

Zuchini schreef:
Ik heb eentje laten weghalen. Deed wel éven beetje pijn maar het stelt niet veel voor. En als het tussen je haren zit ziet niemand dat. Succes! Hou ons op de hoogte

Dankje! Ik maak volgende week een afspraak bij de dokter om het eerst maar eens te laten zien, die bult vind ik nogal vreemd namelijk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:48

Dat zou kunnen, ik moet er misschien bij vermelden dat de huisarts waar ik werk ruime ervaring heeft in oa. chirurgie en stukje plastisch chirurgie dus wellicht dat ik geen goede inschatting maak, maar ook de huisarts waar ik patient ben werkt netjes (al weet ik natuurlijk niet hoe hij hecht).
Het herkennen van een slechte moedervlek doet er niet zoveel toe denk ik? Die word opgestuurd naar het laboratorium en onderzocht, wel handig om een marge mee te nemen met snijden zodat mocht het niet goed zijn de moedervlek helemaal weg is (als het na onderzoek niet goed blijkt wordt er alsnog verwezen voor nabehandeling).

Qua kosten scheelt het behoorlijk ik meen rond de 80,- via de huisarts en ziekenhuis 400 a 500,-.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:52

om een zo kleine kans op litteken te hebben,moet je ook weten hoe de huidlijnen op die exacte plaats lopen.
mee snijden met de huidlijnen en niet ertegenin.
daar is een dermatoloog veel bekwamer in dan een huisarts.
dus daarom ook veel minder kant op littekens.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:04

Hier vorig jaar 1 laten verwijderen, werd dikker en jeukte ook, ivm huidkanker in de familie wilde ik het na laten kijken en weg laten halen.

Het onderzoek heb ik zelf moeten betalen, aangezien de HA dat niet nodig vond als ik geen andere moedervlekken of plekjes had die 'gek' deden.

Deze zat precies op het stukje waar het bot van je jukbeen eindigt en je tragus begint, was ongeveer zo groot als een sigaretten afdruk en flink dik, zat echt een kapsel onder dus ze hebben het er uit 'gelepeld', ik heb er 3 hechtingen in gehad die een week later weer verwijderd zijn. Is niks meer van te zien, en gewoon door de huisarts gedaan.

Denk dat het vooral ligt aan de kunde van de HA en aan de plek, mijn plek had natuurlijk wel wat losse huid dus kon mooi aan elkaar..

Mijn huisarts heeft me vooraf wel gewaarschuwd voor een eventueel litteken(tje), maar zei ook dat een plastisch chirurg er niet veel anders aan kon doen dan hij, maar omdat ik het kan verbergen onder mijn haar toch gedaan.
Geen spijt van dus :D

*edit wat tengeltje zegt ook inderdaad, Ik moest er behoorlijk ongemakkelijk voor liggen zodat de HA er precies goed bij kon :')

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:49

Deijs schreef:
EstherCosta schreef:

Ja dat had ik dus ook met mijn rug.
En bij wegbranden moeten ze hem kunnen oppakken met een pincet toch?

Dat weet ik niet meer. Is al een behoorlijke tijd geleden en het enige wat ik me nog kan herinneren dat ik dacht dat ik in de fik stonk omdat het zo erg naar brand rook van het branden :p Hier groeit er overigens wel haar! (hij zat bij mijn haarlijn tegen mijn voorhoofd aan, zo vooraan bij mijn slaap)

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:04

Charaz schreef:
....

Het herkennen van een slechte moedervlek doet er niet zoveel toe denk ik? Die word opgestuurd naar het laboratorium en onderzocht, wel handig om een marge mee te nemen met snijden zodat mocht het niet goed zijn de moedervlek helemaal weg is (als het na onderzoek niet goed blijkt wordt er alsnog verwezen voor nabehandeling).

Qua kosten scheelt het behoorlijk ik meen rond de 80,- via de huisarts en ziekenhuis 400 a 500,-.

Dat van die kosten klopt, Huisarts gaat ook niet van je eigen risico en dermatoloog wel. Maar het herkennen is juist heel belangrijk. Bij een slechte moedervlek moet rondom minimaal 1,5 cm eruit gesneden (alle kanten). Bij een gewone moedervlek wordt zo gesneden dat het litteken zo klein mogelijk is.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:13

Ik heb er ooit een laten weghalen op mijn heup. Die was naar binnen gegroeid en hebben ze onder lokale verdoving er volledig uit gesneden en gehecht. Was wel goedaardig, gelukkig.
Heb daar geen litteken aan over gehad.

Een kennis van me had een grote (circa 4 cm bij 2cm) op haar onderarm en ook daar geen litteken aan over gehouden.

Ik denk dat een goede dermatoloog echt wel een must is!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:20

Ik heb ooit een keer een soort vetbulten oid weg laten halen op mijn hoofd.. die is weg gesneden en zo dicht gemaakt dat er gewoon haar groeit ik zou niet eens meer weten waar hij precies zat. Heb ook een moedervlek weg laten halen op mijn rug dmv van branden dat is gewoon een moedervlek zonder kleur nu.. en 1 we laten snijden op Mn wang en boven rug en daaraan een minimaal litteken aan overgehouden

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 16:46

De afspraak staat voor woensdag 8u, ik ben heel benieuwd!
De bult op mijn hoofd veranderd ook veel, nu is hij weer kleiner.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:33

tengeltje11 schreef:
om een zo kleine kans op litteken te hebben,moet je ook weten hoe de huidlijnen op die exacte plaats lopen.
mee snijden met de huidlijnen en niet ertegenin.
daar is een dermatoloog veel bekwamer in dan een huisarts.
dus daarom ook veel minder kant op littekens.

Daarnaast kunnen een dermatoloog en een plastischchirurg een aantal hechttechnieken die de kans op littekens zo klein mogelijk maken of in ieder geval een zo'n mooi mogelijk titteken geven.

Ik heb ook wel eens een moedervlek door de huisarts laten weghalen. Dat ging prima en is bijna niet zichtbaar.

Maar voor in mijn gezicht zou ik zeker naar de dermatoloog gaan en vragen of de plastisch chirurg hem wil verwijderen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 08:27

Net terug van de HA! Het zijn goedaardige tumoren, ik heb een verwijsbrief gekregen voor een dermatoloog omdat ik toch wou kijken naar de opties of het weggehaald kan worden.

Wanneer weet ik alleen of het vergoed word? Weten jullie dat?