Slecht moteriek.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Slecht moteriek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 22:44

Zijn er meer mensen die met paard rijden last hebben van een slecht moteriek.

Mijn moteriek is altijd al slecht geweest. Gym was een drama, kreeg vaak een voldoende omdat ik echt mijn best deed maar er niks van bakte.

Mijn evenwicht is niet goed.
Ik heb vroeger nooit heel erg veel last gehad van mijn moteriek.
Ik kan niet goed dingen tegelijk doen en naja dat proberen we ook maar niet.

Maar nu heb ik een nieuwe pony die heel goed kan springen.
Maar ik merkt dat mijn moteriek mij problemen op leverd.
Ik vind het kei leuk, maar il moet op zo veel dingen tegelijk letten.
Me handen op mijn kont zitten en weet ik wat wel nog niet allemaal.

zijn er meer mensen die dit probleem ondervinden.

Anoniem

Re: Slecht moteriek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 22:56

Is het niet gewoon wennen, net zoals met alle nieuwe dingen? Ik heb ook geen al te beste motoriek (zeg maar gerust redelijk gestoorde motoriek, ik kan dus ook niet op 1 been blijven staan, dat kan m'n lichaam dus ook gewoon echt niet) maar ik merk met nieuwe dingen dat het wel een kwestie van veel doen is. (Kilo)meters maken.
Ik doe nu niet meer aan paardensport maar doe nu klimsport, en de eerste keer wist ik ook niet waar 'k m'n handen moest laten; nu hops ik heel natuurlijk naar boven. Kwestie van veel doen denk ik :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 23:06

Ja ik denk zeker dat het beter word door het vaker te gaan doen.
Maar was idd op zoek naar tips.
Maar het werd dus wel beter bij jou.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:29

Ik had het niet, in tegendeel zelfs, was goed in sport, turnen, paard rijden, etc. Nu is dat wel veranderd, met name een zijde (links) is erg slecht. Ik hoop door te trainen en veel te doen het wel weer beter gaat worden. Voor mij zal vooral herhaling belangrijk zijn (verbindingen in de hersenen (terug) krijgen), wellicht dat dat voor jou ook helpt.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 08:48

Vroeger heb ik vrij lang therapie gehad maar dat hielp toen volgens mij niet veel. Ik bleef altijd onhandig.

Crossen gaat gelukkig wel goed omdat het parkoers minder ingewikkeld in hoef ik op minder dingen te letten.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 08:56

Mijn oudste zoon heeft dcd en daar zeiden ze ook bij dat er niets anders opzat dan nog veel meer trainen dan andere mensen voor het goed gaat. Alles kost veel meer energie en veel meer doorzettingsvermogen met een slechte motoriek.
Dus neem vooral de tijd om goed aan je nieuwe pony te wennen en zorg voor een instructeur die ervaring heeft met mensen die wat onhandiger zijn met bewegingen :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:06

Net als Primera denk ik aan dcd. Ik heb deze 'stoornis' ook, maar ben er gelukkig grotendeels overheen gegroeid. Bij dcd ontwikkeld de motoriek niet goed. Een 'spraakgebrek' (in de vorm van luie tong/slissen oud) is een veel voorkomend iets.

Wat voor therapie heb je gehad?

Bij dcd is het belangrijk om acties/bewegingen op te delen in stukjes. Ik kom bijvoorbeeld vroeger niet huppelen. Zag anderen dat doen, kon lopen en hinkelen, maar had niet door dat huppelen de combinatie van een stap en een hink is.

Bij paardrijden is wel de uitdaging dat je paard niet altijd precies hetzelfde doet, je kunt dus moeilijk een situatie elke keer hetzelfde oefenen. Je kunt wel factoren weg halen natuurlijk, bijvoorbeeld door de sprong op dezelfde plek te zetten en op dezelfde manier aan te rijden.

P.s. voor meer info kun je googelen op DCD, Developmental Coordination Disorder of in het Nederlands Ontwikkelingsdispraxie

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:42

koetjeboe schreef:
Mijn motoriek is altijd al slecht geweest. Gym was een drama, kreeg vaak een voldoende omdat ik echt mijn best deed maar er niks van bakte.

Mijn evenwicht is niet goed.
Ik heb vroeger nooit heel erg veel last gehad van mijn motoriek.
Ik kan niet goed dingen tegelijk doen en naja dat proberen we ook maar niet.

Maar nu heb ik een nieuwe pony die heel goed kan springen.
Maar ik merkt dat mijn moteriek mij problemen oplevert.

Ja, balen zijn die dingen: je wilt het heus, doet je best maar 'het lukt niet'.
Zeker in combinatie met minder ideaal evenwicht en "geen 2 dingen tegelijk" denk ik dat jouw lichaam regelmatig dingen doet die jij niet wil.
Daar bedoel ik tamelijk subtiele dingen mee, hoor.
En vooral: dat jijzelf niets fout doet - je wordt een soort van gesaboteerd.
Zoals je kijkt alleen maar even naar beneden en "dus" verandertje lichaam buiten jouw wil om je spierspanning. (De vakterm hiervoor is "TLR", google er dadelijk maar eens op.)
Je dreigt je evenwicht te verliezen.
...ondertussen probeerde je uit alle macht om 'iets' sierlijk uit te voeren,
....een mooie sprong in de verlichte zit, zachtjes in je gewrichten meeveren om de beweging van je pony op te vangen en 'stil' boven de hindernis te zijn...
...maar eerst veranderde dus je spierspanning en vervolgens kukelde je bijna voorover.
Je wordt als mens op gegeven moment wel handigerin het opvangen van dat soort zaken, maar frustrerend blijft het. En omdat je jezelf waarschijnlijk niet anders hebt meegemaakt 'weet' of merk je het ook niet op.

Moed houden: het kan gewoon verdwijnen.
Mijn kinderen en kleinkinderen hebben het ook gedaan.
De methode heet INPP. (http://www.inpp.nl)
Als intake doe je plm anderhalf uur bewegen: huppelen, kruipen, 'op verschillende manieren een ooievaar nadoen' en een paar figuren (een ster enzo) natekenen (kijken en tekenen zijn ook motoriek, ten slotte).
Daarna ga je elke dag plm 5 minuten 1, 2 of 3 bewegingen uitvoeren.
Ik had de associatie met yoga: rustig bewegen, niets hoeft, alleen zachtjes je lichaam iets laten voelen. En de oefeningen zagen er vrij makkelijk uit, dingen als op je buik liggen en dan eerst je hoofd 3 cm optillen en dan 1 onderbeen.

Maar die oefeningen werkten uitstekend: voortaan was het dat even naar beneden kijken "enkel even naar beneden kijken" was. Spierspanning bleef hetzelfde, niet dat bijna omkukelen waar je dus tegen in moet - en evenwicht, coördinatie, motoriek, sierlijkheid (en schrijven, tekenen, paardrijden, fietsen) werd allemaal beter.
(En paardrijden is sowieso leuk, maar ik schrok van de opmerking 'dat schrijven nu geen pijn meer deed'! Dat soort dingen gaan ook makkelijker.)

Edit: "brrr!"
Na moeten denken over huppelen 'is tegelijkertijd een stap en een hink'. Zwaar hoor...!!!
Bij kleinkinder was "niet kunnen huppelen" gewoon een ATNR. En dat is gewoon te verhelpen. De atnr verhinderde dat ze haar linkerknie en rechterschouder tegelijkertijd naar voor zou brengen.
Toen de atnr weg was ging ze vanzelf huppelen.
We hebben haar expres niet getest op zaken als dcd, je hebt dan een fraaie kreet en verder weet je niets en krijg je vooral frustrerende zaken te horen zoals "dat je maar extra hard moet werken aan wat je niet kunt". Bij het INPP gaan ze er net een stapje 'onder' zitten. De therapeute snapt waarom je niet kunt huppelen, en dan krijg je een oefening die je wel kunt en die de oorzaak van het 'niet kunnen huppelen' aanpakt.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:54

Ik heb problemen met de grove en de fijne motoriek. Vooral mijn fijne motoriek is een ramp. Kleine dingetjes oprapen is heel moeilijk en ziet er ook heel klungelig uit. Richtingsgevoel is ook niet zoals het moet zijn.
Evenwichtsstoornis heb ik ook. Zo erg zelfs dat ik zelfs van een stoel val als ik te lang stil zit. Fietsen blijft hierdoor ook lastig. En nu ik er over nadenk denk ik dat het ook meespeelt in mijn angst om terug te gaan paardrijden. Ook te paard heb ik problemen met mijn evenwicht, maar ook door de motorische problemen blijft dat lastig.

Al bij al heb ik er mee leren leven en kan ik er redelijk goed mee omgaan. Ik weet op voorhand als ik ergens problemen mee kan verwachten en hoe dat aan te pakken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:13

Probeer eens met centered riding. De dingen worden er op een andere manier uitgelegd, bv meer met beelden. Want wanneer je les krijgt op de gewone manier, ttz dat ze je uitleggen hoe je houding moet zijn, heb je vaak het effect dat hoe harder je je best doet, hoe ongemakkelijker het wordt.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:24

Ik zou het toch trainen vanaf de grond, doormiddel van een bijvoorbeeld Feldenkrais of Tai Chi. Osteopathie heeft bij mij ook veel geholpen, door zeg maar 'connecties' tussen verschillende lichaamsdelen etc te herstellen. Ik zou er niet vanuit gaat dat het een kwestie van 'veel doen' is, want zodra je dan 1 klein detail anders moet doen of je paard maakt een onverwachte beweging, kan je niet meer bouwen op je gewoonte. De basis moet in orde zijn, eigenlijk al voordat je op het paard stapt. Je paard heeft er namelijk het meeste last van.. Als je motoriek niet in orde is geef je snel tegenstrijdige of onbedoelde hulpen, en hij zal elke gewichtsverandering op moeten vangen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:31

Ah kijk het heeft dus een naam :D weer wat geleerd. Lees net ook dat het vaak samen gaat met adhd ook. :P
Ja ik ben dus ook een motorische kluns. Bonk daardoor overal tegenaan. Veter strikken is nog steeds een drama ben destijds zelfs drie keer gezakt voor mijn veterstrik diploma. :') rechtuit lopen, op een recht lijntje schrijven drama gewoon breien en haken. Niet aan mij besteed krijg het gewoon niet onder de knie. Maar ben wel goed in dhz en klussen en tekenen en schilderen inmiddels.

Fijne motoriek is nog steeds niet zo mijn beste kant zeg maar _O- . Maar ik krijg het na heel lang oefenen vaak wel voor elkaar. Door kijken, oefenen oefenen oefenen en oefenen. :j neem er de tijd voor en dat helpt. Ook paardrijden, balans en zo is kwestie van blijven proberen. Eventueel laten onderzoeken of er niet iets mis is, mij heeft een prisma glas geholpen omdat rechteroog ene fractie lager staat dan links. Sinds die tijd is ook evenwicht een flink stuk verbeterd.

Handen motoriek train ik door kleuren, op advies van ergotherapeute langer geleden ben ik daarmee begonnen en het helpt wel. Perfect zal het nooit worden maar ik verbeter toch steeds weer een beetje.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:13

Wow Janneke, wat gooi jij met veel termen! Zou je alsjeblieft wat meer tijd willen nemen om (kort maar krachtig) uit te leggen wat die afkortingen betekenen? Ik denk dat dat ts een betere kans bied om te beoordelen wat op haar van toepassing is.

Ik weet trouwens niet precies wat je bedoelt met je aanvulling. Ik voel het een beetje als een sneer naar mij. Jammer, maar misschien was het niet op die manier bedoelt.
Laat ik even duidelijk zijn: ik ben niet zielig omdat ik niet in groep 3 kon huppelen, ik ben niet dom omdat ik de beweging niet begreep en ik ben me er zeer van bewust dat de effecten van dcd bij mij beperkt zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:33

Zonder diagnose (= echt bewegen bij een deskundige) kun je "het etiket niet plakken", -
...maar storende primitieve reflexen lijkt me ook een goede kandidaat.

Kreten die ik slaakte 'atrn' 'tlr' zijn voorbeelden van zulke primitieve reflexen. Je lichaam voert die bewegingen reflexmatig uit, ook dus als jij het niet wil en het niet nodig is.
En ze storen bij de ene persoon licht, bij de ander gigantisch.
'Primitief' is een aanduiding die de hotemetoten ooit hebben gegeven: deze reflexen hebben zin en betekenis in de baarmoeder, tijdens de geboorte ('het kind werkt mee' tijdens de bevalling als het goed is) en in plm het eerste levensjaar. Daarna horen deze reflexen ""te verdwijnen"".

En omdat het reflexen zijn: ze kunnen ""verdwijnen"", maar niet door iets wat niet lukt 1000x te doen.
Spaar dus jezelf die frustratie.

Edit: bovenstaand is zogezegd het algemene verhaal: er zijn primitieve reflexen en die kunnen storen.

En Mirriezz, ik bedoelde het ab-so-luut niet als een sneer.
Mijn excuses dat het wel zo voelde!
(Ik heb als moeder en oma wel 'enige emoties' gehad rond malle instructies die enkel voor meer stress zorgden...)

TLR is de afko van tonisch labyrint reflex: als je je hoofd naar voor doet, verslapt je spierspanning. Als je je hoofd naar achteren doet, verstrakken je spieren. ('Tonisch' is jargonnees voor je spierspanning. Die dus verandert onder invloed van de positie van het hoofd. Je evenwichtssysteem wordt aangeduid met het woord 'labyrint' - dat zit in je binnenoor.)
En je evenwicht heeft het fiks te verduren als dit reflex actief blijft.

ATRN is voluit asymmetrische tonische nekreflex. Asymmetrie betekent hier: naar links of rechts kijken.
Kijk je naar links, (activiteit in de nek) dan maakt dit reflex dat je linkerarm en linkerbeen zich strekken (= ...de spier tonus verandert) en tegelijkertijd je rechterarm en rechterbeen zich buigen (= de spieren verslappen). (Extreme variant: kijk je naar links, val je naar rechts.)
Berucht met schrijven: als rechtshandige kijk ik naar rechts - zou dan je rechterarm zich strekken, moet je of je nek compleet vastzetten, hetzij je rechterarm uiterst krampachtig buigen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 13:00

mirriezz schreef:
Net als Primera denk ik aan dcd. Ik heb deze 'stoornis' ook, maar ben er gelukkig grotendeels overheen gegroeid. Bij dcd ontwikkeld de motoriek niet goed. Een 'spraakgebrek' (in de vorm van luie tong/slissen oud) is een veel voorkomend iets.

Wat voor therapie heb je gehad?

Bij dcd is het belangrijk om acties/bewegingen op te delen in stukjes. Ik kom bijvoorbeeld vroeger niet huppelen. Zag anderen dat doen, kon lopen en hinkelen, maar had niet door dat huppelen de combinatie van een stap en een hink is.

Bij paardrijden is wel de uitdaging dat je paard niet altijd precies hetzelfde doet, je kunt dus moeilijk een situatie elke keer hetzelfde oefenen. Je kunt wel factoren weg halen natuurlijk, bijvoorbeeld door de sprong op dezelfde plek te zetten en op dezelfde manier aan te rijden.

P.s. voor meer info kun je googelen op DCD, Developmental Coordination Disorder of in het Nederlands Ontwikkelingsdispraxie

Mijn moteriek problemen hebben nooit een nama gehad ik was gewoon een onhandig kind.
Welke therapie ik heb gehad:
Gewoon fysio, heb tot in ten treure micado moeten doen, en allemaal dingen als hoelahoepen touwtje springen, over de onderkant van een bank lopen.
Over dingen heen springen. over gooien met een bal.

Als ik bijv bij gym een bal wilde gooien, en ik pakte de bal op en ik bracht mijn beide handen met de bal tussen mijn handen tot achter mijn hoofd en ik wilde hem weg gooien dan gooide ik naar achteren.

Ik schijn ook een apart loopje te hebben ik zie er niks aan maar mensen vragen mij vaak of ik ergens last van heb pijn aan de knie of zo.

Verder zag ik iemand schijven om het eerst op de grond voor elkaar te hebben maar dat werkt niet helemaal.
Ik zit met gewoon rijden ook helemaal niet mijn paard in de weg, dan zie je niks aan mij, en ik denk ook niet dat mijn instructeur in de gaten heeft dat het door mijn motoriek komt.
Zal zo eens filmpje uploaden en hier plaatsen van het springen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 13:12

Ik heb ff een stuk gelezen over DCD maar dat zou maar zo kunnen, ik herken wel dingen.
Auto leren rijden was een drama, ik heb adhd al vind ik het zelf nog wel mee vallen maar ben wel vrij druk. Met mes en vork eten kan ik niet, ik kan zowel prikken met de vork als snijden met het mes alleen met links dus ik wissel mes en vork steeds om. Dyslectie weet ik niet of ik het heb maar heb wel problemen met taal.
Ik kan niet recht schrijven, en netjes schrijven is ook een probleem en zo kan ik nog wel door gaan.
Met aan kleden ga ik altijd zitten met de broek en sokken aan doen anders val ik om.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 13:13

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:18

Dankjewel voor je sympathieke reactie Janneke! We zullen het er maar op houden dat ik het anders heb gelezen dan jij het geschreven hebt. Wilde het graag even navragen.

Koetjeboe: voor zover ik weet is dyslexie niet perse gelinkt aan dcd (is wel weer een paar jaar geleden dat ik dcd heb uitgezocht hoor). Het kan natuurlijk wel voorkomen.
Wat ik bedoel met spraakproblemen is dat veel kinderen met dcd ook onder behandeling bij een logopedist zijn.

Vraagje: hoe leer je dingen aan? Kun je iets als iemand het voordoet makkelijk nadoen? Daar ontstaat NL bij dcd het probleem (icm wat dingen in hersenactiviteit, maar dat is zo moeilijk te testen)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 13:30

mirriezz schreef:
Dankjewel voor je sympathieke reactie Janneke! We zullen het er maar op houden dat ik het anders heb gelezen dan jij het geschreven hebt. Wilde het graag even navragen.

Koetjeboe: voor zover ik weet is dyslexie niet perse gelinkt aan dcd (is wel weer een paar jaar geleden dat ik dcd heb uitgezocht hoor). Het kan natuurlijk wel voorkomen.
Wat ik bedoel met spraakproblemen is dat veel kinderen met dcd ook onder behandeling bij een logopedist zijn.

Vraagje: hoe leer je dingen aan? Kun je iets als iemand het voordoet makkelijk nadoen? Daar ontstaat NL bij dcd het probleem (icm wat dingen in hersenactiviteit, maar dat is zo moeilijk te testen)

Spraak problemen heb ik gelukkig niet, iets na doen lukt wel maar niet direct.
Vaak moet iemand et eerst nog 1 of 2 keer laten zien en dan gaat iets redelijk.
Maar het ligt er ook aan wat voor dingen dat zijn.
Ik kom hier niet meer zo vaak mee in aanraking.
Maar jaren terug deed ik nog wel eens mee aan een gezamenlijke dans les salsa in dit geval.
Ze kon het mij voor doen tot ze een ons woog maar dan lukte het mij nog niet goed

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:39

mirriezz schreef:

Gelukkig maar - er is al meer dan genoeg ellende in de wereld!

Wat betreft hersenactiviteit: bij het inpp gaat het daar nadrukkelijk wel over - maar de hersenactiviteit wordt aan de hand van beweging vastgesteld.
"Eerst hoort reflex 1 te verdwijnen" - en daar horen dan een aantal testen bij. Is dat reflex nog aanwezig, krijg je daar oefeningen voor en zo werk je er een stuk of elf af.

Mijn kleinkind kwam over de vloer bij een mevrouw die ook auditieve verwerkings dingen deed (krijg je een cd mee en elke dag plm 10 minuten koptelefoon op). Dat ging over iets wat op gehoorschade leek, maar het niet was.
Ergens in het asymmetrische van de ATNR hoor je als kind een dominant oor te kiezen. Dat had ze niet gedaan - en dan kun je een woord als "dominant" (do mi nant) horen als "mi do nant".
En oma schrijft het maar met spaties op, want mijn woordblindheid is nooit echt helemaal weg gegaan, ik dreig ik de war te raken bij dit "verhaspelen". En uiteraard was het voor kleinkind geen verhaspeling, maar gewoon haar waarneming...

Edit: ikzelf leer het beste van kijken, "dan maak ik er in mijn hoofd een soort van mozaïek van" en bij fysieke dingen als dansen, de paalsteek, lichtrijden etc etc "kruip ik er in".
De eerste keer dat ik rechts opsteeg _/-\o_ had ik een braaf paard, en ik "stond een mozaïek te maken" '...rechtervoet in rechterbeugel en dan precies hetzelfde alleen andersom...' en toen kon ik het.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 01:07

Janneke2 schreef:
We hebben haar expres niet getest op zaken als dcd, je hebt dan een fraaie kreet en verder weet je niets en krijg je vooral frustrerende zaken te horen zoals "dat je maar extra hard moet werken aan wat je niet kunt".

Ik ben normaal ook totaal geen tester en of een in hokjes plaatsend persoon. (School wou kindlief op nog veel meer testen, enige waarop ik hem heb laten testen is dyspractie omdat hij er zelf enorm mee zat, ondanks alles wat hij op school extra gekregen had) .
Hij scoorde trouwens 5% waardoor hij er ruim in viel.
Ondanks dat ik tegen stempeltjes ben, heeft het hem deels geholpen dat hij een naam ervoor gekregen heeft en dat er meer mensen zijn die het hebben.
Zijn vader had dit vroeger ook erg maar niet zo erg als mijn oudste zoon, vader is er gewoon overheen gegroeid gelukkig.
Kind kan gewoon door zijn motoriek en extreme faalangst erdoor ook niet fietsen waardoor die best wel buiten de groep valt (nu 12 jr)

Ik benoemde dcd ook niet omdat ik dat op TS wil leggen, ik had er nooit van gehoord totdat een hele goede vriend van me het vermoeden had dat mijn zoon daar echt last van had (hij mag dit ook testen en zag ook hoeveel last hij ervan had, motoriek/taal ect).
Soms is het dus wel eens handig als je het hoort.

Ik vind je geschreven testen verder wel nuttige informatie bevatten trouwens :) dus daarvoor bedankt . Maar dat ene stuk viel bij mij ook wel even anders dan je bedoelde schijnbaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:25

;)
Okee...! Hefig hoor, niet kunnen fietsen.
De inpp mevrouw van mijn dochter had ooit een cliëntje die vanwege de atnr telkens in de bochten van de fiets viel.
(Atnr is: hoofd naar links, linkerarm strekt. Bocht om fietsen is: hoofd naar links en kijken, daarna linkerarm buigen.)

Je bent als mens toch wel beperkt als je niet kunt fietsen...!