Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
koetjeboe schreef:Mijn motoriek is altijd al slecht geweest. Gym was een drama, kreeg vaak een voldoende omdat ik echt mijn best deed maar er niks van bakte.
Mijn evenwicht is niet goed.
Ik heb vroeger nooit heel erg veel last gehad van mijn motoriek.
Ik kan niet goed dingen tegelijk doen en naja dat proberen we ook maar niet.
Maar nu heb ik een nieuwe pony die heel goed kan springen.
Maar ik merkt dat mijn moteriek mij problemen oplevert.
mirriezz schreef:Net als Primera denk ik aan dcd. Ik heb deze 'stoornis' ook, maar ben er gelukkig grotendeels overheen gegroeid. Bij dcd ontwikkeld de motoriek niet goed. Een 'spraakgebrek' (in de vorm van luie tong/slissen oud) is een veel voorkomend iets.
Wat voor therapie heb je gehad?
Bij dcd is het belangrijk om acties/bewegingen op te delen in stukjes. Ik kom bijvoorbeeld vroeger niet huppelen. Zag anderen dat doen, kon lopen en hinkelen, maar had niet door dat huppelen de combinatie van een stap en een hink is.
Bij paardrijden is wel de uitdaging dat je paard niet altijd precies hetzelfde doet, je kunt dus moeilijk een situatie elke keer hetzelfde oefenen. Je kunt wel factoren weg halen natuurlijk, bijvoorbeeld door de sprong op dezelfde plek te zetten en op dezelfde manier aan te rijden.
P.s. voor meer info kun je googelen op DCD, Developmental Coordination Disorder of in het Nederlands Ontwikkelingsdispraxie
mirriezz schreef:Dankjewel voor je sympathieke reactie Janneke! We zullen het er maar op houden dat ik het anders heb gelezen dan jij het geschreven hebt. Wilde het graag even navragen.
Koetjeboe: voor zover ik weet is dyslexie niet perse gelinkt aan dcd (is wel weer een paar jaar geleden dat ik dcd heb uitgezocht hoor). Het kan natuurlijk wel voorkomen.
Wat ik bedoel met spraakproblemen is dat veel kinderen met dcd ook onder behandeling bij een logopedist zijn.
Vraagje: hoe leer je dingen aan? Kun je iets als iemand het voordoet makkelijk nadoen? Daar ontstaat NL bij dcd het probleem (icm wat dingen in hersenactiviteit, maar dat is zo moeilijk te testen)
mirriezz schreef:Dankjewel voor je sympathieke reactie Janneke! We zullen het er maar op houden dat ik het anders heb gelezen dan jij het geschreven hebt. Wilde het graag even navragen.
Koetjeboe: voor zover ik weet is dyslexie niet perse gelinkt aan dcd (is wel weer een paar jaar geleden dat ik dcd heb uitgezocht hoor). Het kan natuurlijk wel voorkomen.
Wat ik bedoel met spraakproblemen is dat veel kinderen met dcd ook onder behandeling bij een logopedist zijn.
Vraagje: hoe leer je dingen aan? Kun je iets als iemand het voordoet makkelijk nadoen? Daar ontstaat NL bij dcd het probleem (icm wat dingen in hersenactiviteit, maar dat is zo moeilijk te testen)
Janneke2 schreef:We hebben haar expres niet getest op zaken als dcd, je hebt dan een fraaie kreet en verder weet je niets en krijg je vooral frustrerende zaken te horen zoals "dat je maar extra hard moet werken aan wat je niet kunt".