Hulp bij emotie eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Hulp bij emotie eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 21:49

Als eerste: moderators, als het niet goed staat, zouden jullie het dan willen verplaatsen? Ik twijfelde tussen Mensenwelzijn en voedertijd :o

Zoals de titel al aangeeft, zoek ik hulp/tips om te stoppen met emotie eten.
Alle emoties 'verwerk' ik door te eten. Zoals bekend is bij emotie eten, duurt dit maar tijdelijk. Het balen achteraf heb ik eigenlijk niet :o.
Wat wel het gevolg van al dat ongezonde en teveel eten is, is overgewicht. En dat is niet gezond, punt. Wat een (voor mij) gezond eetpatroon is, weet ik donders goed.

Wat ik nu wil, is een andere manier om om te gaan met mijn emoties. Ik kan heel goed praten over mijn emoties en heb ook mensen om mij heen waarbij ik kan praten. Dus dat is het probleem niet. Maar deze mensen denken vaak toch anders over dingen of kijken er heel anders tegen aan dan mij, waardoor ik mij onbegrepen voel. En dan tijdens of na het praten, ga ik eten. Vaak ongezond. En dáár wil ik vanaf. Maar hoe? Kan ik zelf dingen doen of mij zelf aanleren of moet ik professionele hulp zoeken? Maar waar kan je terecht voor deze dingen?

Ik heb nu wel overgewicht, maar mijn inziens nog niet in een dergelijke mate dat ik echt gevaar loop, ondanks dat het uiteraard niet gezond is! 2/3 maanden terug ben ik vanwege andere klachten nog een hele rataplan aan onderzoeken bij de huisarts doorgegaan, maar deze hadden allemaal een goed resultaat. Geen afwijkingen.

Ik hoop dat er bokkers zijn die mij tips kunnen geven, maakt niet uit vanuit welke invalshoek. Eigen ervaring, werkervaring of wat dan ook. Ik hoor het graag!

KM_Ris

Re: Hulp bij emotie eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 21:53

Wat goed dat je hulp zoekt !
Mij helpt het wel eens om als ik de behoefte heb om te eten eerst iets anders te gaan doen. Bv een stukje lopen met de hond of iets in het huishouden. Zo krijg ik mijn gedachten op een rijtje en ben ik afgeleid.
Dit werkt natuurlijk niet altijd maar 9 van de 10 keer heb ik dan niet meer zo'n behoefte om te gaan eten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 21:55

Ga eens naar een goede hulpverlener. Eentje die ook je onderliggende ellende met je aan kan pakken.

Dit heeft mij geholpen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 22:00

Ik volg even omdat ik in jou verhaal veel van mezelf herken.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 22:02

Ik lees dit terwijl ik een zak schuimblokjes aan het leegeten ben..
Moge duidelijk zijn dat ik weet hoe het is om emotie eter te zijn :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 22:25

ItsMe2 schreef:
Wat ik nu wil, is een andere manier om om te gaan met mijn emoties. Ik kan heel goed praten over mijn emoties en heb ook mensen om mij heen waarbij ik kan praten. Dus dat is het probleem niet.

Soms kan praten helpen, maar dan gaat het over je ei kwijt kunnen, je gesteund en begrepen voelen.
Citaat:
Maar deze mensen denken vaak toch anders over dingen of kijken er heel anders tegen aan dan mij, waardoor ik mij onbegrepen voel. En dan tijdens of na het praten, ga ik eten. Vaak ongezond. En dáár wil ik vanaf.

Terecht.
Rot, dat je je niet begrepen voelt op zo'n moment!!
En nee - :( dan helpt het geen zier!!
Citaat:
Kan ik zelf dingen doen of mij zelf aanleren of moet ik professionele hulp zoeken?

Er zijn wel zinnige dingen die je zelf kunt doen.

Bedenk: emoties gaan over zaken die jouw 'emotionele brein' belangrijk vindt. Dat is een ander deel van je brein dan waar je logische verstand zit.

Zo kun je als mens vreselijk bang zijn voor iets waarvan je met je logische verstand precies weet dat het niet gevaarlijk is.
Wat bij angst helpt om je emotionele brein zo ver te krijgen om het alarm 'angst' uit te zetten: hard weghollen. Of stampvoeten. Soms is 10 meter voldoende.
Bij woede kan een boksbal zin hebben.
En bij verdriet is juist het luisterende oor belangrijk...!

Wat professionelehulp zou kunnen doen zijn verschillende dingen.
Maatschappelijk werk (sociaal wijkteam) kan bijvoorbeeld het luisterende oor bieden.

Er zijn psychologen die je 'anders leren denken', wat ik doorgaans geen succes vind (emoties zijn geen kwestie van verkeerd denken/ niet correct werkend logisch verstand). Er zijn ook psychologen die de techniek 'emdr' doen: die kan erg goed heftige emoties "die niet nodig zijn" (= ik weet wel dat het niet zus of zo is, maar zo voel ik het toch) aanpakken.

_irene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 22:28

Sporten kan een uitlaatklep zijn en zorgt meteen voor minder trek. Of bijvoorbeeld een mindfulnesstraining kan helpen leren met emoties om te gaan.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 15:06

KM_Ris schreef:
Wat goed dat je hulp zoekt !
Mij helpt het wel eens om als ik de behoefte heb om te eten eerst iets anders te gaan doen. Bv een stukje lopen met de hond of iets in het huishouden. Zo krijg ik mijn gedachten op een rijtje en ben ik afgeleid.
Dit werkt natuurlijk niet altijd maar 9 van de 10 keer heb ik dan niet meer zo'n behoefte om te gaan eten.

Dit helpt inderdaad soms wel, maar lang niet altijd inderdaad. En ik heb er ook gewoon niet altijd de tijd voor om eerst wat anders te doen. Ben veel thuis aan het werk voor school en moet bepaalde deadlines halen. Dus elke keer als ik dan wat anders ga doen voelt als verloren tijd.

Tallie1979 schreef:
Ga eens naar een goede hulpverlener. Eentje die ook je onderliggende ellende met je aan kan pakken.
Dit heeft mij geholpen.

Wat voor hulpverlener ben jij geweest? Ik kan mij niet zo goed bedenken bij wie ik dan moet zijn.

fleurtjeuh schreef:
Ik lees dit terwijl ik een zak schuimblokjes aan het leegeten ben..
Moge duidelijk zijn dat ik weet hoe het is om emotie eter te zijn :')

:wave: Welkom. Lastig is dat hé? En ik heb het ook niet bij één emotie, ik heb het bij eigenlijk alle emoties :x.

Janneke2: dank voor je uitgebreide post!

_irene_ schreef:
Sporten kan een uitlaatklep zijn en zorgt meteen voor minder trek. Of bijvoorbeeld een mindfulnesstraining kan helpen leren met emoties om te gaan.

Sporten gaat net zoals even wat anders doen, veel tijd inzitten. In verband met school heb ik daar niet altijd alle tijd voor! ;) Maar anders was het zeker een goede oplossing!

Wat ik zelf bedacht had: een soort van dagboek kopen, en dan als ik wil gaan eten, eerst opschrijven waarom ik wil gaan eten. En waarom ik opdat moment die emotie heb.. Zou dat ook al kunnen werken?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:02

Hier een rasechte emotie-eter :j ondertussen met stukje bij beetje minder moeite redelijk stabiel aan het raken en 13 kg kwijt geraakt afgelopen paar maanden, maar wat een strijd. Ik dacht eerst ook zo, overgewicht viel reuze mee, zag er niet zo verkeerd uit, ging allemaal wel, was toch niet obees, zo ongezond is het nu (nog) niet... totdat er een stuk tijd verstreken en mijn eetgewoontes niet veranderd waren en ik wel ineens tegen ernstig overgewicht aanhing. Het sluipt er zo makkelijk in :\

Kan nu even niet heel uitgebreid posten maar ik heb een combinatie van heel veel zelfhulp en een stukje therapie gehad en dat heeft dus ondertussen wereldwonderen verricht. Ik had niet van mezelf gedacht dat het ooit nog zou lukken. Therapie gewoon bij de psych, via de HA. Anders dan Janneke2 haar ervaring was EMDR echt 100% waardeloos voor mij. Andere cognitieve therapie bracht wel uitkomst. Maar dat is een kwestie van uitproberen wat bij je past :j

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:28

Schakel je emoties uit :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:45

Blue_Monday schreef:

Weet jij waar mijn knopje zit? :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:51

Ik kom hier ook even volgen.
Hier ook een rasechte emotie eter, en met alleen (meer) sporten kom ik er niet.
Ik ben mijn gewicht inmiddels ook helemaal beu, maar kan die knop om niet te eten niet omzetten. -O-
Daarnaast is ook net mijn relatie beëindigd, dat maakt het er niet beter op. :n

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:57

fleurtjeuh schreef:
Blue_Monday schreef:

Daar moet je toch echt zelfonderzoek naar doen _O-

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:57

Maatschappelijk werk/sociaal wijkteam kan hier zeker bij helpen.

Als ik het goed heb, maakt je lichaam door het eten een stofje (endorfine) aan waardoor je je fijn en comfy voelt. Dit kun je ook opwekken door bijvoorbeeld te sporten of veel te lachen.

Het kan helpen om dus een vervanger te zoeken om wel dat fijne gevoel te krijgen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:15

Wat bij mij werkt: geen snaaiwerk in huis hebben.
Uiteraard is dat alleen symptoombestrijding. Ga in gesprek met een goede psycholoog. Eentje met wie je een goede klik hebt. Dan pak je ook het onderliggende probleem aan.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 19:35

Memories: ik zou graag willen weten wat voor zelfhulp jij hebt gehad/gedaan. Zou je er nog wat meer over willen vertellen als je daar tijd voor hebt. Mag ook per pb hoor!

Blue_Monday: Was het maar zo makkelijk! :D Dan wist ik het gelijk.. :P. (Ik snap goed dat je het als geintje bedoeld hoor ;) )

Renske_W: :wave: ook welkom! Het is zo verrekte lastig!

xChanelx: ik ga eens kijken voor dat wijkteam sociaal werk e.d. Een vervanger zoeken is vrij lastig. Moet iets zijn wat even snel kan, aangezien ik echt niet altijd tijd heb om te gaan wandelen/sporten.

assie: ook jij bedankt voor de tip. Alleen is het bij mij niet alleen snaaiwerk. Als er niks ongezonds in huis is, pak ik ook gewoon gezonde dingen. Maar teveel kcal eten betekent gewoon overgewicht. Gezonde of ongezonde dingen maakt dan niet uit ;)
Ook vraag ik mij af, of er daadwerkelijk een echt onderliggend probleem is.

Voor andere ''problemen'' heb ik al wel contact met een coach. Zij is geen psycholoog, maar kan mensen wel tips geven voor bepaalde problemen. Kan zij mij ergens niet mee helpen, stuurt ze mij ook door naar iemand die dat wel kan. Ik denk dat ik haar de eerst volgende afspraak dit ook maar eens voor leg.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:46

ItsMe2 schreef:
Memories: ik zou graag willen weten wat voor zelfhulp jij hebt gehad/gedaan. Zou je er nog wat meer over willen vertellen als je daar tijd voor hebt. Mag ook per pb hoor!

Blue_Monday: Was het maar zo makkelijk! :D Dan wist ik het gelijk.. :P. (Ik snap goed dat je het als geintje bedoeld hoor ;) )

Renske_W: :wave: ook welkom! Het is zo verrekte lastig!

xChanelx: ik ga eens kijken voor dat wijkteam sociaal werk e.d. Een vervanger zoeken is vrij lastig. Moet iets zijn wat even snel kan, aangezien ik echt niet altijd tijd heb om te gaan wandelen/sporten.

assie: ook jij bedankt voor de tip. Alleen is het bij mij niet alleen snaaiwerk. Als er niks ongezonds in huis is, pak ik ook gewoon gezonde dingen. Maar teveel kcal eten betekent gewoon overgewicht. Gezonde of ongezonde dingen maakt dan niet uit ;)
Ook vraag ik mij af, of er daadwerkelijk een echt onderliggend probleem is.

Voor andere ''problemen'' heb ik al wel contact met een coach. Zij is geen psycholoog, maar kan mensen wel tips geven voor bepaalde problemen. Kan zij mij ergens niet mee helpen, stuurt ze mij ook door naar iemand die dat wel kan. Ik denk dat ik haar de eerst volgende afspraak dit ook maar eens voor leg.

Het voorleggen aan je coach lijkt me altijd goed. Wat ik me wel afvraag: je zegt dat je gemakkelijk over je gevoel kan praten. Heb je het dan ook daadwerkelijk over wat je voelt of gaat het vooral om wat je denkt en wat de ander erover zegt (waarbij je aangeeft je onbegrepen te voelen)? Soms lijkt het namelijk alsof je gemakkelijk bij je gevoel kunt, terwijl dat daadwerkelijk voelen enorm lastig is.

Wat is volgens jou de reden dat je gaat eten? Wat levert het je op?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:54

Blue_Monday schreef:
fleurtjeuh schreef:

Daar moet je toch echt zelfonderzoek naar doen _O-

Jaaa hallo, daar wil ik helemaal geen moeite voor doen. Ik wil gewoon een quick fix.
:')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:04

Sporten hoeft niet veel tijd te kosten. Trek hardloopkleren aan en ga 20 minuutjes joggen. Of fiets een klein half uurtje. Dat valt toch mee qua tijd?

Wat bij mij ook nog wel eens wil helpen tegen snaaien is kauwgum kauwen.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 20:11

xChanelx: ik vertel dan echt wel ik voel mij verdrietig/boos (wat voor emotie dan ook..) om die of die reden. Dus voor mijn gevoel vertel ik dan wel echt hoe ik mij voel Vaak krijg ik dan de reactie dat ik er ook van de andere kant tegen aan moet kijken. Waarom doet die persoon zus of zo.. En dat boeit me niet, die persoon maakt mij op dat moment boos/verdrietig. Waarom moet ik altijd begrijpen waarom iemand zo reageert? Die persoon moet toch ook enigszins zelfinzicht hebben wat hij of zij met het gedrag dat ie vertoond een ander gruwelijk rot gevoel kan geven..

Supervixen: Af en toe gaat dat ook wel (1x per dag, naast de wandelrondes met de hond) maar als je een emotie-eter bent en dan moet gaan bewegen bij elke emotie waar je normaal gaat eten, moet ik soms wel 4x per dag een half uur extra wat gaan doen :o.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:14

Je zegt dat je van gezonde dingen ook aankomt. Klopt.
Maar... wat is gezond? Broodje gezond? Handje nootjes? Ja daar kom je van aan.
Ga jij rauwe bleekselderij, wortel, paprika e.d. knagen, dan kom jij echt niet aan hoor ;) . Maar goed, zoals ik al zei. .. dat is puur symptoombestrijding.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 20:25

Assie: als je door groente te snaaien structureel boven het aantal kcal komt dat je nodig hebt, kom je ook gewoon aan ;)
Uiteraard is het een gezondere keuze dan een zak chips. Maar ik doelde er op meer kcal eten dan je energiebehoefte betekent dat je aan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:30

Om je emoties onder controle te krijgen en te relativeren kun je het G schema gebruiken. Dat gebruiken ze bij cognitieve gedrags- therapie.

Dat ziet er als volgt uit:

Gebeurtenis:
Hier schrijf je wat de gebeurtenis is. bijv; ik heb een onvoldoende gehaald op school.

Automatische gedachte:
Hier schrijf je je automatische gedachte, bijv; nu ben ik dom.

Gevoel:
Hier schrijf je je gevoel bijv; ik voel mij waardeloos.

Gedrag:
Hier schrijf je je gedrag bijv: Ik voel mij waardeloos en daarom mag ik vanmezelf die reep chocolade

Gewenst gevoel:
Hier schrijf je hoe je je eigenlijk wilt voelen, bijv: Een beetje teleurgesteld en spijt dat ik niet beter had geleerd.

Gewenst gedrag:
Hier schijf je wat je gewenste gedrag is. Bijv: Volgende keer beter op letten in de les, leraar om hulp vragen. Iets praktisch doen om dit op te lossen.

Uitdagen automatische gedachte:
Hier ga je kijken of je automatische gedachte wel eigenlijk klopt. Bijv met vragen. Ben ik echt dom als ik een keer een onvoldoende heb gehaald?Heb ik wel voldoende werk verricht voor een goed cijfer? Vraag ik niet teveel van mij zelf? Hierdoor zoek je naar een ander antwoord en bevrediging van je gevoel.

Door dit schema krijg je uiteindelijk een heel duidelijk beeld van je emotie en wat je er aan kan doen. Maar het zal altijd lastig blijven. Het is een kwestie van om-denken. Daarnaast kan goede hulp erg goed helpen, maar het is niet zo als je vandaag in therapie bent geweest, je volgende week "genezen bent."
Therapie helpt je om jezelf te leren kennen, wat je zwakke plekken zijn en hoe je daar mee leert leven. Eigenlijk wordt het eerst alleen maar erger, omdat je er mee aan de slag gaat. De therapie confronteert je ermee, maar je moet het zelf oplossen uiteindelijk. Mee leren leven. Maar als je je goed inzet dan is het echt een verrijking! Heel veel succes! :(:)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 20:39

AmoorM: dankjewel voor je post! Die ga ik even printen en bewaren! Thnx!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 20:53

Ik heb geen tips voor je, maar ik wil je wel heel veel succes wensen. Vind het heel knap van je dat je ermee aan de slag gaat :j