preventieve bodyscans, voor of tegen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Een preventieve bodyscan, zinvol of niet?

Zinvol
26 (42%)
Niet zinvol
20 (32%)
Gevaarlijk
14 (22%)
Anders, namelijk....
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 61


Narcissa
Berichten: 3052
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:13

Tot je het zelf hebt en het bij zulk onderzoek ontdekt word Tanya. Dan ben je erg blij dat je het hebt laten doen.

Ik ben voor. 3 jaar geleden ontdekten ze stomtoevallig een zwart vlekje bij mijn moeder tijdens controle van de schildklier. Stond nog net op de foto. Verder onderzocht en bleek een zeer agressieve longkanker te zijn, beginstadium. Ze heeft de zwaarste behandeling gehad die er is en de tumor is volledig weg. Hadden ze die niet per ongeluk op de foto gezet, zou ze een paar maanden later zijn gestorven.

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:19

Natuurlijk xLes, maar dat zeg ik ook. Individueel vinden mensen het heel belangrijk, want iedereen kent wel iemand die... Maar dat betekent dus niet dat heel Nederland erbij gebaat is :)

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:49

https://fd.nl/werk-en-geld/1201666/mete ... ar-wat-dan

Een artikel waaruit wel blijkt dat eigenlijk alle voors- en tegens die hier worden genoemd zich ook in de discussiegroepen op medisch gebied afspelen. Er is geen eenduidige conclusie.
Ook wordt in dit artikel genoemd dat pas in 2030 een conclusie getrokken kan worden of de preventieve (bevolkings) onderzoeken die er nu zijn qua kosten opwegen tegen het behandelen in een later stadium van ziekte. Dit omdat de periode dat er preventief gescreend wordt nu nog te kort is.


Ik snap best dat als er beslissingen gemaakt moeten worden, er wordt gekeken naar "de populatie". Maar ik vind het ook erg logisch dat de burger individueel kijkt en refereert aan zijn of haar ervaringen. Eerlijk is eerlijk, dat doet iedereen. Je wordt ook meer geraakt door een ramp bij jou in de buurt, dan een ramp aan de andere kant van de wereld. We snappen ook allemaal dat we niet oneindig oud kunnen worden, maar het liefst willen de meeste van ons toch dat ze er zelf en hun dierbaren nog een hele tijd zijn.

Dan is een bodyscan een goede individuele (geld)keuze. Of het eerlijk is wat betreft de verhoging van de algemene zorgkosten, dat weet ik niet. Dat zal ook pas op langer termijn blijken. Langdurig moeten behandelen is ook reteduur.

Veel zal staan en vallen tot er scans komen die nog beter het "gevaar" kunnen indiceren. Alles is in ontwikkeling, wellicht wordt dit ook met de tijd verbeterd?

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:06

https://www.businessinsider.nl/totalbod ... ng-566153/

Deze is ook interessant om te lezen :) Ik denk dat je altijd 2 kampen zult houden. En nou is mijn mening gekleurd omdat ik zelf arts ben, maar ik vind het ook leuk om andersmans mening te lezen. Wellicht dat we over zoveel jaar wel een duidelijke conclusie hebben.

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:23

*dubbel post*
Laatst bijgewerkt door kosseh op 14-10-17 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Re: preventieve bodyscans, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:55

Ik ben tegen en heb ook gestemt voor gevaarlijk.

De CT-scans worden gemaakt met röntgenstraling. In principe is dit gewoonschadelijk. Alleen wanneer een specieke aanvraag aanwezig is, dan is het toegestaan. Zonder specifieke aanvraag mag je ook geen dosis toe dienen bij een levend wezen. Prefentief mag dus niet. Alleen bij riscio groepen zoals bij het bevolkingsonderzoek.

Ook heeft iedereen altijd wel iets. Niemand is het zelfde. Iedereen heeft wel een anatomische afwijking. Al zo iets ondekt heeft wat mogelijk iets kan worden. Wordt er elke keer weer een controle scan gemaakt. Nog meer straling en dat voor iets wat grote kans heeft dat het goedaardig is.

En ik ben zeker niet tegen straling. Het is zelfs mijn studie/werk. Maar ik ben wel tegen het onnodig dosis oplopen, omdat ik weet dan elk beetje extra ook extra kans op kanker kan veroorzaken.