Huisarts schrijft wel erg vlot opiaat voor, normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Huisarts schrijft wel erg vlot opiaat voor, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 17:21

Ivm een erg pijnlijke schouder met een bekend probleem heb ik vandaag weer aangeklopt bij de huisarts voor iets sterkers dan brufen bruis 600 zodat ik weer eens nachtrust kan hebben af en toe. Uitgelegd dat tramadol op zich ok werkt ik niet volledig pijnvrij hoef te zijn maar even slapen af en toe is wel fijn maar ik daar nog maar een capsule van had liggen. Kom ik bij de apotheek heeft ze tot mijn grote verbijstering oxycontin voorgeschreven. :oo Een opiaat vele malen sterker dan tramadol.

Dit verbaast me flink omdat dat een snel verslavend middel is, en je al na een tablet 14 dagen niet aan verkeer mag deelnemen. Onhandig als je alleen woont en niet al te best loopt. Daardoor niet eens boodschappen zou kunnen doen. Geen sociaal leven, geen vader opzoeken die herstellende is van een zwaar hartaanval.

Apotheek heeft het spul weer ingeboekt bij hun en na lang overleg tramadol meegekregen alsnog.

Maar zijn er meer huisartsen die zo gemakkelijk opiaten voorschrijven. Ben er best van geschrokken eigenlijk.

Dancyy

Re: Huisarts schrijft wel erg vlot opiaat voor, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:23

Wow dat is wel heel raar ja.
Hier een huisarts die er heel moeilijk over doet, eigenlijk iets te moeilijk :o
Je kan hele nachten wakker liggen van de pijn maar ze geeft je liever homeopathisch spul :roll: dingen als tramadol hoef je niet eens over te beginnen want dat krijg je toch niet.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:24

Spuiten en slikken heeft daar net vorige week een item over gemaakt, incl verborgen camera filmpjes hoe makkelijk het daadwerkelijk te krijgen is, terwijl het gewoon een ordinaire levensgevaarlijke drug is, die absoluut kan helpen bij pijnbestrijding, maar ook voor ongelooflijk veel verslaafden zorgt.
De aflevering is terug te kijken op https://www.npo.nl/spuiten-en-slikken/BNN_101378019

Edit: het gaat in het geval van de aflevering over oxycodon

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:25

Heeft de huisarts je niet verteld wat hij je ging voorschrijven? Wat had je dan wel gewild?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:26

Das wel heftig zeg dat je dat zo meekrijgt. Ik moet al op kjn kop gaan staan voor divlofenac

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:27

:j zelf geen ervaring ermee, maar laatst wel een aflevering Spuiten en Slikken gezien waarbij het een item was hoe belachelijk makkelijk het werd meegegeven en voorgeschreven. Moet wel zeggen dat daar de nadruk lag op het probleem als het eenmaal een keer voorgeschreven was.
De VS kampt met een super groot pijnstiller/opiaten verslavingsprobleem, maar leren doen we er blijkbaar niet van want met een beetje pech gaan we er zo achteraan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 17:30

Terra howrse beter eigenlijk. Ik ben helemaal geen pijnstillerfan of medicatie fan. Helaas kom ik een soms niet onderuit door de nodige mankementen. Zegt wel genoeg denk ik dat brufen 600 vergoed wordt door de verzekeraar, :o . Maar helaas wat mijn schouder nu doet breekt door drie keer daags 600 brufen bruis heen. Staat ook bekend als erg pijnlijk waar meestal injectie in schouder voor gegeven wordt.

Nelleke ja ze had gezegd wat maar ik heb domweg niet beseft wat het was omdat de naam me niks zei. -O- pas bij de apotheek en na de uitleg van de pillen drong tot me door wat er was voorgeschreven. En ook meteen geweigert. :n

Callum helaas ivm oa posttraumatische dystrofie met zenuwpijn heb ik voldoende pijnstilling op voorraad. Maar volstaat brufen of diclofenac wel. Al pak ik alleen als het me echt remt in bewegen of na dagen weinig slaap door de pijn. Houd mijn maag graag heel. Paracetamol of asperines doen niks.

Ik had het twee keer daags 15 mg voorgeschreven gekregen. :oo als ik zo net gelezen heb een dosering meer dan voldoende voor een fikse trip. Terwijl ik alleen woon auto en scootmobiel afhankelijk ben en bekend sta om heftig reageren op versuffende bijwerkingen. Maar ja oude huisarts met pensioen en deze praktijk was de vervanger maar twee nieuwe artsen erbij. Echt niet bepaald de meest verstandige keuze dan. Na mijn heftige protest weer terug bij de huisarts tegen de assistente heeft arts wel toegegeven dat het misschien toch niet de meest slimme keuze was geweest.

Joh :+ zeg maar oerstom. Nu ben ik gelukkig niet verslavingsgevoelig maar helaas ga ik zelfs van tramadol geestelijk al onderuit zo ongeveer. Meek het nu al met mijn allerlaatste capsule die ik uur geleden op heb. :O
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-10-17 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:33

Mijn mams heeft ook posttraumatisch dystrofie. En idd soms doet paracetamol iets of ibu. Maar vaak ook niet. Mijn mams wil ook niks sterkers.

Ik zit met enorme rugklachten en darmklachten. En kaakklemmen dus diclo. Is hier soms nodig helaas vinden darmen diclo niet fijn

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 17:36

Vandaar mijn voorkeur voor brufen bruis. Ivm lactose moet ik of de oploszakjes brufen hebben of zetpil diclo. Laatste liever niet dan woon ik op het toilet. Met maagbeschermers net te doen maar liever pijn. Die went wel. Alleen deze gemene scherpe in mijn schouder wardoor ik nagenoeg niet kan bewegen aankleden enz. Liever even platgooien. Anders is schouder dadelijk vast en nog groter probleem. Weet dat ik hierdoor heen moet omdat deze erge pijn teken van genezing is.

Oxycodon is zelfde goedje ander merk. Ga eens aflevering bekijken, kennelijk gemist probeer die meestal wel te zien.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:42

Hier bel je gewoon de assistent en vraag je naar Tramadol of oxycodon en je kunt het ophalen bij de apotheek. Bizar eigenlijk := Nou is het wel al eens voorgeschreven door de huisarts, maar bel je na een half jaar de assistent, krijg je het zonder problemen weer. Er word helemaal niks gevraagd ofzo.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:43

Tsja tramadol is ook een opioïd. Ook dat is verslavend en een categorie III medicament, waarbij je de eerste twee weken niet mag autorijden. Tramadol heeft tevens vaak bijwerkingen en ik kan me voorstellen dat de HA daarom bij hevige pijn oxycontin voorschrijft. Ik vind het wel vreemd dat hij het niet duidelijker met je besproken heeft. Misschien kun je het zelf nog eens met hem bespreken?
Oxycontin is inderdaad hetzelfde als langwerkende oxycodon.

Edit: ik vergeet gewoon om je beterschap te wensen, dus bij deze nog: beterschap en sterkte! :(:)
Laatst bijgewerkt door kimmysan op 11-10-17 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:43

Ik heb echt met grote ogen zitten kijken.
Je word door alles en iedereen met de nek aangekeken als je voor de lol een keertje recreatief een pilletje popt, maar dit soort spul word met het grootste gemakt verstrekt... Ongelooflijk...

Wat vervelend trouwens ts, dat je zo'n pijn hebt. Heel veel sterkte in het genezingsproces, ik hoop dat het zonder al te veel heisa goedkomt :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 17:58

Kimmysan gelukkig valt tramadol me goed. Valt volgens de apotheek en de douane (kom net terug uit vietnam met twee capsules tramadol voor het geval dat) niet onder de opium wet oxycontin wel. Op bijsluiter vande tramadol en de info vande apotheek mag je er 24 uur na innemen niet mee deelnemen aan het verkeer met een auto oid, maar wel met scootmobiel nog. Op de bijsluiter van oxycontin staat duidelijk 14 dagen helemaal niet.

Excuus voor eventuele tikfouten of vaagheid. Tramadol is zijn werk aan het doen, hoofd wordt wat vaag.

Heb calcificatie in schouder gewricht, eerst langer geleden ivm val van tinker met bloeding als gevolg. Daar merk je pas echt wat van als de calciumdeeltjes gaan oplossen wat extreem heftige pijn geeft. Daarna is het netjes over gegaan. Alleen vorig jaar een grapjurk op sportschool die het leuk vond even vol op rechter gewicht te hangen dus ipv 10 kilo had ik 80 op rechterschouder hangen. Weer ellende overnieuw. Dat werd wat beter, daarna overbelasting door enkelband scheuren 12 weken. En zwaar werk in tuin tijdje geleden, achouder heeft teveel te lijden gehad.

En nu juist na een vakantie dit, niet leuk maar door de pijnstiling kan ik blijven bewegen en licht trainen wat een frozen shoulder voorkomt. En weet ook als de boel nu weer netjes is opgelost de pijn aardig weggaat en de schouder weer zo goed als nieuw is met lichte gebruiksschade. Alleen hier even doorheen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:04

Ik schrik echt dat iedereen het zo makkelijk mee krijgt :oo
Zie in de aflevering van spuiten en slikken trouwens ook dat je gewoon huisarts en ziekenhuis kan bellen voor dubbele dosis. Dat krijg ik hier niet voor elkaar hoor :=

Zit nu trouwens aan de lyrica (en nog wat zooi erbij) maar daar merk ik niet zoveel van, doe mij maar iets van morfine (maar dat krijg ik alleen in geval van nood) O:) tramadol mag ik eventueel nog wel maar dat vind ik echt rotspul.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 18:07

Morfine wel eens in injectie vorm gehad, was er toen erg blij mee na een breuk. Maar jemig wat word ik daar gaar van en kotsmisselijk.

In ambulance na motorongeluk in april en verkreukelde enkel. Geen idee wat ik toen heb gehad maar scheen nog al erg grappig te zijn geweest en echt slap heb lopen oh en in de ambulance. Weet het zelf niet meer. Gat in geheugen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:11

karuna schreef:
Morfine wel eens in injectie vorm gehad, was er toen erg blij mee na een breuk. Maar jemig wat word ik daar gaar van en kotsmisselijk.

In ambulance na motorongeluk in april en verkreukelde enkel. Geen idee wat ik toen heb gehad maar scheen nog al erg grappig te zijn geweest en echt slap heb lopen oh en in de ambulance. Weet het zelf niet meer. Gat in geheugen.

Morfine injecties gaat echt richting drugs :+ Die krijg ik heel af en toe maar dat is echt heavy. Wordt je wel kotsmisselijk van ja maar dat heb ik er op dat soort momenten ook wel voor over.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:14

Oxycodon (oxycontin is niet een ander merk dan oxycodon, het is gewoon oxycodon met een vertraagde afgifte) heeft vaak aanzienlijk minder bijwerkingen dan tramadol. En iets sterkers dan 600mg ibuprofen kom je al snel aan een opiaat, zoals tramadol of oxycodon.

Beide zijn verslavend, beide mag je twee weken niet auto rijden (overigens is het niet zo dat je na 1 tablet twee weken niet maag auto rijden, maar de eerste twee weken van dagelijks gebruik).

Ik vind het zelf een veel prettiger pijnstillers dan tramadol...

Oxycodon is trouwens een sterkere pijnstiller dan morfine. 5 mg oxycodon is gelijk aan 10 mg morfine.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:15

kimmysan schreef:
Tsja tramadol is ook een opioïd. Ook dat is verslavend en een categorie III medicament, waarbij je de eerste twee weken niet mag autorijden. Tramadol heeft tevens vaak bijwerkingen en ik kan me voorstellen dat de HA daarom bij hevige pijn oxycontin voorschrijft. Ik vind het wel vreemd dat hij het niet duidelijker met je besproken heeft. Misschien kun je het zelf nog eens met hem bespreken?
Oxycontin is inderdaad hetzelfde als langwerkende oxycodon.

Edit: ik vergeet gewoon om je beterschap te wensen, dus bij deze nog: beterschap en sterkte! :(:)

Ja als helaas ervaren slikker ben ik er wel achter dat tramadol in mijn geval veel meer bijwerkingen last geeft dan de oxy. Mocht je toch veel last van bijwerkingen hebben van de tramadol is het zeker de moeite om te switsen.

Diclofenac zou ik zelf meer mee omdenken. Dat doet meer kwaad dan de meeste weten. Als ik eerder had geweten dat dit gevaarlijke bende is dan had ik mij maag niet zo verkloot ondanks maagbescherming.

Feit blijft dat zonder medicijnen altijd beter is maar soms is het niet anders. Heel veel beterschap en hoop dat je snel van de pillen af kan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 18:26

Tramadol heel beperkt nodig. Hooguit 4 keer per jaar een capsule of zo. Als het niet minder is, Wordt er alleen vooral duf van en een suis in mij oren voor paar uur dat is alles. En normaal pijnstilling brufen ook minimaal. Twee per maand vaak niet eens meer. Blijf er liever van af.en houd mijn maag graag heel.

Quir apotheek heeft nagekeken en het is echt na een tablet twee weken niets mogen. Iets wat bij de tramadol niet staat. Ik zal toch op hun kennis en de bijsluiter van de fabrikant moeten afgaan lijkt me. Maar ik heb het niet en wil het ook niet.

Hier even doorheen komen met zo min mogelijk zwaarder spul eens per paar dagen een keer om goed te slapen. Verder gewoon volhouden en de pijn negeren. Behalve vervelend kan ik er verder niks mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:31

Ik neem aan dat je ook een maagbeschermer slikt, is dan vier keer daags ibuprofen 600 ml geen optie. Ik heb jaren geleden een slijmbeurs ontsteking door kleine kalkafzettingen in mijn schouder gehad en dit vier maanden geslikt. Nooit geen last weer gehad en werkte in deze dosering goed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 18:32

Uiteraard maagbeschermer. Anders misselijk en maagproblemen.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:34

Je kunt zelf wat informatie vinden op bijvoorbeeld rijveiligmetmedicijnen.nl :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 18:43

Ik ken de site. Dit is bij dagelijks gebruik. Dus twee per dag. Dan moet je idd twee weken wachten omdat de stof kan stapelen met bijwerkingen. Alleen bij een capsule (nagevraagd destijds bij de fabrikant) is het 24 uur na een capsule die normaal twee maal daags gegeven wordt. Stof is in principe in 18 tot 20 uur uit je systeem.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:02

karuna schreef:
Tramadol heel beperkt nodig. Hooguit 4 keer per jaar een capsule of zo. Als het niet minder is, Wordt er alleen vooral duf van en een suis in mij oren voor paar uur dat is alles. En normaal pijnstilling brufen ook minimaal. Twee per maand vaak niet eens meer. Blijf er liever van af.en houd mijn maag graag heel.

Quir apotheek heeft nagekeken en het is echt na een tablet twee weken niets mogen. Iets wat bij de tramadol niet staat. Ik zal toch op hun kennis en de bijsluiter van de fabrikant moeten afgaan lijkt me. Maar ik heb het niet en wil het ook niet.

Hier even doorheen komen met zo min mogelijk zwaarder spul eens per paar dagen een keer om goed te slapen. Verder gewoon volhouden en de pijn negeren. Behalve vervelend kan ik er verder niks mee.

Dan moet je de bijsluiter van tramadol maar eens goed lezen...

http://www.apotheek.nl/medicijnen/trama ... of-drinken

Niets anders dan bij oxycodon

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:06

Ikzelf heb oxycodon een tijdje gebruikt. Maar man wat een troep. Kreeg vrij snel ontwenningsverschijnselen. Ook vrij snel misselijk van die troep en kon dagen lang niet naar het toilet.