Diagnose ADD, heb jij hem ook gehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klik jouw meest passende optie aan.

Ik heb de diagnose gehad, en deze lijkt te kloppen
18 (30%)
ik heb de diagnose gehad, en ik gebruik medicijnen die aanslaan
7 (11%)
ik heb de diagnose gehad, maar dit lijkt niet te kloppen
10 (16%)
ik heb niet de diagnose gehad, maar ik herken heel veel in de symptomen
25 (41%)

Totaal aantal stemmen: 60

Anoniem

Diagnose ADD, heb jij hem ook gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:50

En was dat terecht? Recent is een vriendin getest, en daar kwam ook de diagnose ADD uit. Ik heb deze diagnose ook gehad en ik ken nog 2 mensen die deze diagnose hebben gehad, maar bij ons alle 3 bleek dit achteraf niet te kloppen. Alle 3 hadden we stress/depressies, en namen de symptomen af naarmate het beter ging en we minder depressief werden. Ik heb overigens zelfs nog ritalin geslikt, waardoor ik echt helemaal van t padje af ging, dat was niet tof.

Nu ben ik wel benieuwd of er meer mensen zijn die de diagnose ADD hebben gehad, en of deze achteraf klopte.

Azmay

Re: Diagnose ADD, heb jij hem ook gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:54

Bij mij ligt het wat ingewikkelder, ik ben negatief getest.
Later kwam er een arts die mij vertelde dat je als je slim bent vals kan spelen op die test dus die gaf mij pillen (methylfenidaat en concerta) en toen die leken te werken stelde hij de diagnose.
Later moest ik steeds meer gaan slikken om hetzelfde effect te krijgen en nu zit ik zonder de medicatie en als ik wel pak slaap ik niet meer >;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:58

Zowel de diagnose ADD/ADHD en licht verstandelijk beperkt gekregen en ik slik er medicatie voor. Het helpt wel, zit aan de 18mg dus lichte dosering. Het haalt net even de scherpe randjes ervan af

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:10

Ik ben jaren geleden ook met add/adhd gediagnosticeerd,jaren aan de pillen gezeten (ritalin + concerta). Ritalin ging het goed mee, daarna omdat ik iedere keer de ritalin vergat concerta gaan gebruiken, deze kwamen heel weer er uit, toen heb ik een pil gepakt en geprobeerd om deze kapot te maken, met geen mogelijkheid kapot te krijgen. Dus vraag me af of het dan ook een werking heeft. Ben daarna ook met alles gestopt, heb nog regelmatig wat concentratie problemen en het is vaak een chaos in mijn hoofd, maar leer daar iedere dag beter mee omgaan.. Geen pillentroep meer voor mij!!

Denk trouwens ook dat iedereen de diagnose add/adhd kan krijgen hoor, als je maar een beetje concentratie problemen hebt of snel op je teentjes bent getrapt heb je add/adhd. Neem het niet meer zo serieus denk dat iedereen zijn of haar eigen zwakke punten heeft. Om daar dan maar een labeltje aan te hangen vind ik wel zo'n onzin.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:15

Ik heb als kind (zo'n 8-10 jaar oud?) de diagnose ADD gekregen. Toen bewust voor gekozen om geen ritalin te gaan slikken, en ben daar tot de dag van vandaag nog altijd blij mee. Soms is het even knokken, vooral de laatste paar uurtjes van lange schooldagen, maar ik heb er mee geleerd te leven. Ik heb standaard elke dag als ik thuis kom hoofdpijn van alle prikkels van school en de overvolle bussen. Ik ga even wat voor mijzelf doen of even lekker naar de paarden toe. Vroeg op bed en de dag daarna weer hetzelfde liedje. Docenten houden er rekening mee, en ik mag in 1,5 u les altijd even halverwege een kleine pauze. Even ergens anders mee bezig.
Ik heb eigenlijk nooit overwogen om mij opnieuw te laten testen.. Ik heb niet het idee dat het echt een grote invloed op mijn leven heeft en ik kan prima met de maatschappij meekomen. :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:25

Voor mij was de diagnose een enorme eye opener. Eindelijk een verklaring (en erkenning) waarom dingen soms zo moeizaam gingen.

Uiteraard bij minder stress en prikkels gaat het beter, tijdens m'n studie begonnen met eerst ritalin en later concerta, wat mij aanzienlijk hielp om m'n warhoofd iets te kalmeren ipv nog warriger en stressiger worden bij gebrek aan overzicht. Na m'n studie toen de pillen op waren (en ik dus te laat was met nieuwe regelen) tijd verder gegaan zonder, wat best goed ging aangezien de studie het grootste stresspunt was waar ik m'n concentratie voor nodig had. Momenteel toch weer terug op concerta, vanuit m'n werk ook teveel prikkels (horeka, dus redelijk veel druk en snel moeten kunnen schakelen), waarmee ik dingen niet meer kon overzien, mezelf voorbij liep, niet meer sliep en geen enkele rust meer kreeg, en voor nu helpt het weer heel prettig. Ipv 3000 km/u gaat mn hoofd nog maar 1500 km/u, wat me zoveel meer rust heeft gebracht. De medicatie voor mij is niet structureel bedoeld, maar meer om een tijdje mee te overbruggen, wanneer dit over een paar maanden nog steeds lekker gaat wil ik ook weer afbouwen.

ADD zelf klopt bij mij absoluut, de symptomen kloppen 1 op 1, en dat eigenlijk m'n hele leven lang al. Zit ik goed in m'n vel, komen de positieve dingen ervan sterker aan het licht, en zit ik slecht in m'n vel wordt m'n gebrek aan overzicht en concentratie nog veel groter. Gek genoeg heeft voor mij de diagnose voor mij echt ook een stuk acceptatie van dingen gegeven en frustraties ook weggenomen, dingen zijn beter verklaarbaar naar mezelf en ook naar anderen.

Super interessant om te lezen hoe iedereen op zijn/haar eigen manier er tegenaan kijkt en ermee om gaat :j

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:31

Even vanaf de andere kant: Wel positief getest op ADD, maar geen diagnose gekregen omdat de kenmerken er nog niet waren op basisschoolleeftijd.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:35

fleur_yen, ik had het niet beter kunnen opschrijven, behalve dan dat ik (nog) geen medicatie heb.
Ook hier toch veel puzzelstukjes op hun plaats, mijn hoofd stuitert de hele dag rond, maar qua concentratie heb ik er vooral last van als ik lang verplicht in een les moet zitten. Verder heb ik er zelf goed mee om leren gaan, weet ik wat ik wel en niet kan, hoewel het nog altijd niet altijd allemaal makkelijk is.
Medicatie wil ik het liefst zo lang mogelijk mee wachten, omdat ik wel vrij goed ermee om kan gaan.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:47

Heb de diagnose maar medicijnen deden niets en zou me zelf eerder bestempelen als hooggevoelig/gevoelig voor dipjes.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:53

Een x aantal jaar terug die diagnose gekregen. Herken er veel in. Nu een jaar terug de diagnose dystheme (of hoe je t ook schrijft :') ) stoornis gekregen. En een vage persoonlijkheidsstoornis.

Ik zou zelf kunnen zeggen dat ik ook een angststoornis heb. Word echt ziek als ik iets eng vind..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:58

Ik heb op de middelbare school diagnose ADD gekregen en toen ook een aantal jaar ritalin geslikt, dat hielp maar had er nare bijwerkingen van, was echt mezelf niet meer. Dus op n bepaald moment gestopt. Ik (en mijn omgeving) merk nog steeds wel af en toe dat ik er last van heb, maar gelukkig niet zo extreem meer als destijds.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:19

Mijn zusje is juist jaren lang bestempeld als depressief en zodanig behandeld (psych en meds), maar bleek ADD te hebben. Nu ze daar medicijnen tegen heeft, gaat het prima met haar.
Ik herken veel van de trekjes en uit testjes (kan ook haast niet anders met een vader en zus die schoolvoorbeelden zijn?), maar ik doe het prima op rust, regelmaat en doorzettingsvermogen. Ik geloof dat de omstandigheden waarin je leeft van grote invloed zijn. Hoewel die omstandigheden ook juist weer gevolg kunnen zijn van ADD. Lastig hoor.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:34

Ik heb dit jaar de diagnose ADD, hoogsensitief en hoogbegaafd gekregen. Ik ben in behandeling voor o.a. emotieregulatie bij een psychotherapeut. Eerst wekelijks en nu alweer een paar maanden om de week. Ik heb diverse oefeningen gekregen en krijg geen medicijnen. Zolang ik niet teveel stress heb is het prima te behappen zonder medicatie. Bij mij is het zeker geen depressie, bij mij kwam het vooral door extreme emoties zoals wraak gevoelens bij onredelijkheid / oneerlijk gedrag door anderen en heel veel moeite hebben met kritiek in combinatie met mijn perfectionisme.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:59

Joolien schreef:
Recent is een vriendin getest, en daar kwam ook de diagnose ADD uit.
Hee that's me :D
Grappig dat je hier een (klein) 'onderzoekje' naar doet op Bokt.

De diagnoses die ik heb gekregen dit jaar; Burn-out, ADD, HSP en PTSS (en nog meer..) geven vooral de psychologen handvatten denk ik. Ik ben wel wekelijks in behandeling, nu eerst nog voor de PTSS (d.m.v. schematherapie, EMDR, groepstherapie met modi), en ga met cognitieve gedragstherapie aan de slag met de ADD. Ben geen voorstander van medicatie. Kreeg van de huisarts de tip om Zink, Omega3 en Magnesium te slikken, dat ga ik wel doen.
Toch lonkt het wel om me eens écht te kunnen focussen op iets.....dus wellicht gaat ritalin (bijv) me helpen bij het schrijven van mijn afstudeeronderzoek? (is slechts een hersenspinsel wat ik hier heb hoor..).

Ik herken mezelf wel volledig in een ADD'er. Een tijdje terug had ik een yoga les. Terwijl ik in een kleermakerszit rechtop moest denken aan mijn ademhaling, zei de yoga-vrouw ineens "denk aan het strand". En daar gaat mijn brein dan: strand - meeuwen - meeuwenpoep! - bah - zijn er kwallen? - zal ik zwemmen? - is het water koud? - zit ik eigenlijk op een handdoek? - zand tussen mn spullen.. En dat zag die vrouw aan mij en toen moesten we er wel om lachen.
Maar om te lachen is het niet...het is eigenlijk best problematisch. Ik heb ook vaak spraakgebrek en kom regelmatig warrig over. Mijn hoofd gaat áltijd álle kanten op.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:37

Sabini schreef:
Joolien schreef:
Recent is een vriendin getest, en daar kwam ook de diagnose ADD uit.
Hee that's me :D
Grappig dat je hier een (klein) 'onderzoekje' naar doet op Bokt.

De diagnoses die ik heb gekregen dit jaar; Burn-out, ADD, HSP en PTSS (en nog meer..) geven vooral de psychologen handvatten denk ik. Ik ben wel wekelijks in behandeling, nu eerst nog voor de PTSS (d.m.v. schematherapie, EMDR, groepstherapie met modi), en ga met cognitieve gedragstherapie aan de slag met de ADD. Ben geen voorstander van medicatie. Kreeg van de huisarts de tip om Zink, Omega3 en Magnesium te slikken, dat ga ik wel doen.
Toch lonkt het wel om me eens écht te kunnen focussen op iets.....dus wellicht gaat ritalin (bijv) me helpen bij het schrijven van mijn afstudeeronderzoek? (is slechts een hersenspinsel wat ik hier heb hoor..).

Ik herken mezelf wel volledig in een ADD'er. Een tijdje terug had ik een yoga les. Terwijl ik in een kleermakerszit rechtop moest denken aan mijn ademhaling, zei de yoga-vrouw ineens "denk aan het strand". En daar gaat mijn brein dan: strand - meeuwen - meeuwenpoep! - bah - zijn er kwallen? - zal ik zwemmen? - is het water koud? - zit ik eigenlijk op een handdoek? - zand tussen mn spullen.. En dat zag die vrouw aan mij en toen moesten we er wel om lachen.
Maar om te lachen is het niet...het is eigenlijk best problematisch. Ik heb ook vaak spraakgebrek en kom regelmatig warrig over. Mijn hoofd gaat áltijd álle kanten op.

Zolang ik nog op school zat heb ik ritalin gebruikt tijdens het studeren. Zorgde er bij mij zeker voor dat ik me veel beter kon concentreren en mijn gedachten niet alle kanten op vlogen. Je zou het natuurlijk gewoon eens kunnen overleggen met je behandelaar en evt proberen. Stoppen als het niet bevalt kan altijd. :j

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:54

Sabini schreef:
Een tijdje terug had ik een yoga les. Terwijl ik in een kleermakerszit rechtop moest denken aan mijn ademhaling, zei de yoga-vrouw ineens "denk aan het strand". En daar gaat mijn brein dan: strand - meeuwen - meeuwenpoep! - bah - zijn er kwallen? - zal ik zwemmen? - is het water koud? - zit ik eigenlijk op een handdoek? - zand tussen mn spullen.. En dat zag die vrouw aan mij en toen moesten we er wel om lachen.

Dit is echt zooooooo herkenbaar!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:01

Ik heb nooit de diagnose gehad, ze hebben mij Ritalin gegeven en als dat zou werken dan zou ik ADD hebben. Omdat ik het "niet zo had" op deze manier van diagnose stellen, heb ik de Ritalin nooit gebruikt. Inmiddels ken ik mezelf aardig en heb ik geen stickertje nodig om met mezelf om te kunnen gaan. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:16

Hier iemand met de diagnose ADHD en die is zeker wel terecht. Ik heb al mijn hele leven moeite met basale dingen en ritme houden en toen ik op mijn 19e de diagnose kreeg en medicatie ging gebruiken voelde het echt als een last van mijn schouders. Ook hier depressie trouwens, maar dat staat los van elkaar. Daarbij heb ik me laten vertellen dat mensen met ADHD vaak ook andere mentale klachten hebben, waaronder angst en depressie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:19

Maar depressie is niet alleen bij adhd. Ook bij andere ziekten die mensen hebben horen deze klachten.
Als je continu tegen dingen aanloopt zal je sneller depressief worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:21

purny schreef:
Maar depressie is niet alleen bij adhd. Ook bij andere ziekten die mensen hebben horen deze klachten.
Als je continu tegen dingen aanloopt zal je sneller depressief worden

Ik zeg ook niet dat depressie alleen voorkomt bij mensen met ADHD, maar dat mensen met ADHD vaak meer last hebben van andere klachten. Volgens mijn psychiater destijds kwam dat omdat mensen met ADHD meer tijd in hun eigen hoofd doorbrengen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:25

Oh ja. Drukte in je hoofd. Ik ken het

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:35

Ik heb ook de diagnose add. Ik herken er veel in. Bij mij was het echt alsof alle puzzelstukjes op de juiste plaats vielen.
Ik slik geen medicatie voor mijn add, wel antidepressiva.
Naast de add heb ik ook de diagnose dystyme stoornis en een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis.