Alternatieve geneeswijze, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Alternatieve geneeswijze, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:43

Vandaag ben ik op een sessie bij een man geweest die alternatieve geneeswijze doet.
Ik liep tegen wat persoonlijke issues aan en door een kennis bij deze man beland, reuze interessant want ik wist niet wat ik mij er bij voor moest stellen.

Nu moet ik van de beste man het een week de tijd geven om weer wat te 'landen', dus ben heel benieuwd hoe dit zich gaat uiten.

Waarom ik dit topic open?
Ik ben heel nieuwschierig of meer mensen zoiets gehad hebben en hoe jullie ervaring hiermee was?
Hebben jullie er echt wat aan gehad of juist niet, hoe hebben jullie dit ervaren?

verootjoo

Re: Alternatieve geneeswijze, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:46

Wat voor alternatieve geneeswijze doet die man dan?

Anders kan toch niemand ervaringen delen :?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:47

Op deze manier heb ik zelf geen ervaring met alternatieve geneeswijzen. Wel vind ik het interessant, daarom wil ik graag volgen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:51

Ik heb wel enige ervaring met reguliere en goed geschholde natuurgeneeskundigen.
...maar doorgaans ging dit niet over 'persoonlijke issues', maar over ziekte.

So please enlighten us...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:56

Sorry ik wist niet dat het zo breed nog was, deze man heeft bij mij een sessie gedaan met energiebanen, negatieve energie proberen uit het lichaam te laten stromen, werkte ook met een wichelroede.
Geen ziekte maar puur met persoonlijke issues, wat precies laat ik liever privé.

Dus ervaringen in die richting zoek ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:00

...klinkt mij in de oren als kinesiologie.

(De makke daarvan is, dat je "rijp en groen" hebt: mensen met 3(!) weekenden cursus - en volledig regulier, gediplomeerd en met verzekeringscoctract.)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:16

Ik heb een tijd alternatieve therapie gevolgd in combinatie met de reguliere GGZ. Ik kreeg systemische therapie (zoek maar eens op bert hellinger, familie opstellingen). Ik heb heel veel geluk dat mijn behandelaar van de reguliere GGZ ervoor open stondt dus was er regelmatig overleg.

Bij mij staat de alternatieve therapie al een jaar op 'pauze' tot ik weer het gevoel krijg er mee verder te kunnen. Ik heb alleen nog maar gesprekken gehad en 1 dag 'meegekeken' met 3 opstellingen.

Als je inhoudelijk meer wilt weten mag je altijd een PBtje sturen!

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:20

een oudtante van mij was kennelijk heel bekend op dat gebied. Ze werd 'de heks' van de familie genoemd (als grapje hoor).

Mijn moeder had een keer last van dat er heel veel snot in haar hoofd zat (om het zomaar even lekker te beschrijven) en toen heeft die tante van mij een paar spreuken gezegd en om haar heen gelopen en daarna was het gewoon weg. Heel vaag...

En mijn familie is voorderest zeeeeeer aards, dus het is best bijzonder dat dat zo gewerkt heeft :)

is natuurlijk iets anders dan persoonlijke issues, maar wel beetje vergelijkbaar denk ik zo :)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:30

Kijk voor de lol even de laaste uitzending vam zondag met lubach. Zal je gelijk een betere indruk van alternatieve geneeskunde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:36

Bedankt al voor de reacties, snuitjelove, ik ga morgen even die uitzending bekijken, bedankt voor de tip.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:01

SnuitjeLove schreef:
Kijk voor de lol even de laaste uitzending vam zondag met lubach. Zal je gelijk een betere indruk van alternatieve geneeskunde.

Ik vond dit stukje uit de aflevering wel zo denigrerend naar alternatieve geneeswijzen toe, helemaal niet zoals ik van Zondag met Lubach gewent ben.

Meestal zijn zijn artikelen goed onderbouwt en maakt hij niemand belachelijk, maar bij dit stuk kreeg ik toch een nare smaak. Alternatieve geneeswijzen die "onbewezen ideetjes" worden genoemt? Sorry, maar dan ben je mijn respect echt kwijt. Je kunt ook dingen aan kaarten zonder mensen belachelijk te maken.

Waar het in de eerste instantie om ging is dat hij graag volgend jaar fysio in zijn zorgverzekeringspakket wil hebben, maar daarbij niet wil betalen voor alternatieve geneeswijzen. Dan kan hij beter verhuizen, want dit is nou eenmaal hoe ons zorgsysteem in elkaar zit, we zijn solidair naar elkaar toe.

Daarna was het probleem dat alternatieve geneeswijzen niet bewezen zijn. Wat nou als iemand ziek is en wel degelijk baat heet bij dit soort therapie, al is het maar vanwege een luisterend oor en wat aandacht? Mag dat niet? Moet die persoon daar maar zelf financieel voor op draaien? Dat vind ik nou echt onzin. Die paar euro die ik meer betaal aan de verzekering, als iemand die fysiek of mentaal ziek is, zich beter voelt door "onbewezen ideetjes", dan betaal ik dat met alle liefde en ik hoop dat anderen dat ook voor mij doen mocht ik ooit ziek zijn.

Toen kwam aan bod dat bij de apotheek de alternatieve geneeswijzen "medicijnen" naast de "echte" medicijnen staan en kwam er een scene waarin er spot werd gedreven met een erg bekend merk van alternatieve geneeswijze "medicijnen". Nogmaals zie ik het probleem niet dat er A Vogel Cinuforce neusspray langs de zoutwateroplossing van de apotheek staat. Wanneer een product namelijk niet op effectiviteit is bewezen staat er op "medisch hulpmiddel". Ook snap ik niet dat er wordt gehamerd op dat de BTW van alternatieve geneeswijzen "medicijnen" terug omhoog moet. Het enige nut wat ik daarvan zie is de staatskas spekken over de rug van iemand die alleen maar een ander soort neusspray probeert, of een ander soort knie brace, of een andere soort therapie.

Waarom moet er zo spastisch worden gedaan over alternatieve geneeswijzen? Wanneer iemand zich er beter door voelt, ook als het geen bewezen effect geeft, wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet mag?

TS: als jij baat hebt bij de hulp die je krijgt, vooral er mee door gaan! Geen idee wat er aan de hand is, maar veel sterkte :(:)

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:09

Hier veel ervaring met energetisch / systemisch werk. Heb echt vanalles geprobeerd en dat is hetgeen bij mij verreweg het meest heeft geholpen!!! Ik geloof er natuurlijk eigenlijk helemaal niet in... of althans... ik ben eigenlijk zo'n nuchtere harrie en ik krijg het niet verklaard, maar merk dat het echt werkt (ook al verzet ik me nog zo :') ) en dus geloof ik het stiekem toch. O:) Onder protest, dat dan weer wel. ;) Ik vind het wel heel erg belangrijk dat je op een goed adres terecht komt! Blijf daarnaast ALTIJD zelf nadenken, ook bij regulier!! Overal werken stoethaspels. _-:(

Verder mezelf ook ondersteund door fytotherapie en ben 2 keer bij natuurgeneeskundige geweest. Reguliere traject stelde op gegeven moment een middel voor wat naar mijn mening pas echt ongezonde rotzooi is en dat is dan "veilig regulier"... zoals ik al zei: ALTIJD zelf nadenken!!!! :j

Lubach vind ik doorgaans erg goed. Nu vond ik hem wat kort door de bocht. Maar hé, dat is zijn karma! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:28

SnuitjeLove schreef:

Ik heb de aflevering bekeken en snap eigenlijk niet zo goed wat dit voor meerwaarde aan dit topic geeft?
Vond die man al vreselijk irritant voordat hij begon over alternatieve geneeswijze.
Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die te maken hebben gehad met alternatieve geneeswijze en die heeft hij niet.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:53

Voor mij geld een beetje hetzelfde sls eat Zucchero zegt..
Ik ben ook hartstikke nuchter en noem het energetisch/systemisch meestal hocus pocus omdat ik er maar weinig van snap.. maar eerlijk is eerlijk.. het heeft mij al meerdere keren echt fantastisch geholpen! Ik raad echt iedereen aan om eens een familieopstelling te doen ;)

Verder heb ik veel ervaring met alternatief bij mijn paarden.. zij krijgen regelmatig homeopathie, fytotherapie, bach bloessems enz als dat op dat moment nodig is.. ik blijf het verwonderlijk vinden hoezeer zij ervan op knappen!

Ik heb gewoon al meerdere keren in verschillende contexten zelf mogen zien en ervaren dat het wel degelijk werkt.. dus voor mij is het gewoon bewezen..
Hoe het precies werkt weet ik niet, dat kan ik niet verklaren. Maar eerlijk is eerlijk, dat kan ik van de meeste reguliere medicijnen ook niet

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:18

Ik ben niet tegen alternatieve geneeswijzen, zo lang het maar wel gaat om goed opgeleide en weldenkende mensen die niet denken dat ze de wijsheid in pacht hebben.

Ik heb veel baat gehad bij osteopathie en bij een acupunturiste. Allebei zijn ze echter wel eerst met me door mijn medische geschiedenis gelopen, hebben we 'reguliere' oorzaken voor mijn problemen uitgesloten en gaven ze keurig aan dat alternatieve geneeswijze nooit een vervanging is voor reguliere. En dat geeft me vertrouwen :) Overigens is mijn acupunturiste ook arts, dus die weet waar ze het over heeft.

Nu we proberen een kindje te krijgen, overweeg ik weer naar de osteopaat te gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:44

Bedankt voor jullie reacties licor en tink89, hier heb ik echt wat aan :)

Licor, ik ben zelf ook wel redelijk nuchter, zat eerst ook erg te twijfelen om heen te gaan.
Bij mijn paard heb ik inderdaad ook te maken met fysio/dry needling, waar zij zeer baat bij had.

Tink, uiteraard spreek ik niet over kwakzalvers maar mensen die wel echt weten wat ze doen.
Ik hoop dat het bij jou baat heeft met jullie kinderwens :)

Hadden jullie meteen na de sessie al flink verschil of duurde dat een paar dagen?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:47

Dry needling vind ik overigens niks alternatiefs aan... Dat is gewoon een naaldje in de knoop in je spier om hem te laten samentrekken en ontspannen.

Bij de acupuncturist en osteopaat kom ik vooral doodmoe en loom van de tafel, meestal heb ik binnen een paar dagen een 'echte' reactie en na een behandeling of drie serieuze verbetering. Maar toen had ik klachten als buikpijn en een gewrichtsprobleem in m'n schouder. Bij een baby kan ik natuurlijk niet inschatten of ik er baat van gehad heb of dat ik ook in verwachting geraakt zou zijn zonder behandeling.

En je zegt: geen kwakzalvers. Maar iemand die met wichelroedes werkt enzo, daar is toch helemaal geen onderzoek of opleiding oid voor nodig?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:00

Ik studeer zelf Natuurgeneeskunde. Wat ik daar fijn aan vind, is dat het geen 'hocus pocus' is, maar dat er echt fundamenten zijn waar wij mee werken. Voor mij is het allemaal heel logisch en werkend.

De methode die wij leren is voor iedereen hetzelfde. Het stuk waar we ons onderscheiden is ons therapeutschap. Waar de een misschien sterker is in het aanvoelen is de ander misschien sterker in het analytische stuk en zo kenmerkt iedere therapeut zich zelf.

Voor mij is Natuurgeneeskunde (en zo denk ik ook over Klassieke homeopathie uit eigen ervaring) dat het een hele mooie vorm van met ziekte omgaan is, die in Nederland veel in een kwaad daglicht gezet wordt, in mijn ogen vaak onterecht. Al snap ik ook dat er vast mensen zijn die de naam alternatieve geneeswijze geen recht doen. Het is echter een vergaarbak van al het andere dan regulier..

Om dan nog een voorbeeldje te geven. Laatst was er een hele discussie over een man die uitbehandelde mensen met kanker nog probeerde beter te maken met een vorm van alternatieve geneeswijze. Zoveel van zijn patienten gingen dood en dat was een schande. Serieus Nederland? 1) die mensen hebben uitbehandelde kanker... links om of rechtsom; die mensen hebben niet lang meer 2) is er uberhaupt onderzoek gedaan naar of de mensen gestorven zijn door zijn 'medicatie' of door bijvoorbeeld een simpele longontsteking. De hele farmaceutische industrie is een vies orgaan: ze verdienen miljarden over onze nek en wij betalen iedere maand meer aan zorgkosten. Aan de alternatieve geneeswijze valt door hun weinig geld te verdienen, daar de geneesmiddelen veel goedkoper geproduceerd kunnen worden. Ze zouden gek zijn als ze dat promoten. Ze zien hun miljardenwinst dan zo in rook opgaan.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:14

@Kimberly1995: het probleem met die man was juist dat hij niet alleen regulier uitbehandelde mensen met kanker behandelde (die dus sws zouden sterven, misschien nu wat eerder omdat ze geen levensverlengende chemo deden) maar ook mensen die de diagnose kanker hadden gekregen en totaal geen reguliere behandeling hadden gehad, waarbij de beste man ook nog meldde dat ze zeker geen reguliere behandeling moesten gaan volgen want dan zou zijn eigen therapie niet goed meer werken. Mensen die regulier dus misschien wel zeer goed behandeld hadden kunnen worden.

Ik heb zelf ook wel een aantal alternatieve therapieën gehad. Ik kreeg alleen altijd wel een reactie (bvb bij osteopathie) maar vervolgens verdwenen de klachten bij mij niet. Ik denk dus wel dat het iets doet, want ik merkte het echt na een behandeling dat mijn lijf anders was, maar bij mij werkt het gewoon niet :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:23

Ik heb veel ervaring met alternatieve en reguliere zorgverleners. Aan beide kanten zitten goed geschoolde en minder goed geschoolde mensen.

De meest positieve ervaringen heb ik echter bij alternatieve zorgverleners/ therapieen. Zorg dat je wel echt bij goede mensen terecht komt en niet bij mensen die alleen maar ergens een cursusje gedaan hebben oid.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:28

kimberly1995 schreef:
Om dan nog een voorbeeldje te geven. Laatst was er een hele discussie over een man die uitbehandelde mensen met kanker nog probeerde beter te maken met een vorm van alternatieve geneeswijze. Zoveel van zijn patienten gingen dood en dat was een schande. Serieus Nederland? 1) die mensen hebben uitbehandelde kanker... links om of rechtsom; die mensen hebben niet lang meer
En alleen al daarom is het schandalig om de illusie te wekken dat je met een onbewezen idee iets voor ze kunt betekenen terwijl dat niet zo is. Dat is niet helpen, dat is geld verdienen aan iemands wanhoop.

Citaat:
2) is er uberhaupt onderzoek gedaan naar of de mensen gestorven zijn door zijn 'medicatie' of door bijvoorbeeld een simpele longontsteking?
Dat is een terechte vraag. Dat zou ik in dit specifieke geval niet weten maar is ongetwijfeld op te maken uit de inspectierapporten.
Citaat:
De hele farmaceutische industrie is een vies orgaan: ze verdienen miljarden over onze nek en wij betalen iedere maand meer aan zorgkosten. Aan de alternatieve geneeswijze valt door hun weinig geld te verdienen, daar de geneesmiddelen veel goedkoper geproduceerd kunnen worden. Ze zouden gek zijn als ze dat promoten. Ze zien hun miljardenwinst dan zo in rook opgaan.
Ja, er gebeurt in de farmaceutische industrie veel wat op zijn minst niet zo fris is.
Dat de grote farmaceuten niet aan de productie van alternatieve middelen willen, heeft echter helemaal niets met de goedkope productie ervan te maken. Integendeel, een 'medicijn' dat je als bedrijf een peulenschil kost en voor bakken met geld te verkopen is, is een goudmijn die ze maar wat graag willen bezitten.
Waar het echte probleem zit, is dat om iets als geneesmiddel te mogen verkopen, de werkzaamheid ook moet kunnen worden aangetoond. Dat is bijzonder lastig bij middelen waarvan de werkzaamheid volledig afhangt van de aandacht en persoonlijkheid van de behandelaar en van het geloof daarin door de gebruiker. Als het effect niet wordt veroorzaakt door het geneesmiddel, dan kun je je afvragen of dat geneesmiddel wel een geneesmiddel is, en dan wordt het bijzonder lastig om het toch als geneesmiddel gepatenteerd te krijgen. Daarom loopt de farmaceutische industrie niet echt warm voor dit soort middeltjes.

Uiteraard kan iedereen ze nog wel gewoon blijven produceren en verkopen, maar dan brengen ze niet meer op dan 'wat de gek ervoor geeft' (en dat kan nog steeds een veelvoud zijn van wat je als pillendraaier als inkoopprijs betaald hebt voor je zuiver-water-zonder-geen-werkzame-moleculen of pure-lactose-met-nog-niet-niets-erin).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 09:44

Citaat:
Aan de alternatieve geneeswijze valt door hun weinig geld te verdienen, daar de geneesmiddelen veel goedkoper geproduceerd kunnen worden. Ze zouden gek zijn als ze dat promoten. Ze zien hun miljardenwinst dan zo in rook opgaan.

Van de week in mijn mailbox: onderzoek mbt darmflora (het correcte woord is microbiotica, in de biologie gelden bacteriën niet meer als planten)
wie flavonoïden eet en bacterie X in de darm heeft, maakt 'zelf' interferon aan.
Interferon is wel in de handel als intraveneuze vloeistof, maar ik vermoed dat er geen patent op zit (het spul is door 'moeder Natuur' gemaakt). Het wordt bij ernstige ziekten gebruikt om het immuunsysteem te stimuleren.

Flavonoïden zijn ook wel in de handel verkrijgbaar, er zijn bijvoorbeeld vitamine C pillen die het bijgevoegd hebben ("synergie", heet dat, groente en fruit is niet alleen gezond 'omdat er vitamine C in zit', maar ook vanwege series andere stoffen, waaronder flavonoïden).

Mengsels met darmmicrobiotica zijn ook in de handel verkrijgbaar, maar ze werken het beste als de pH in de darmen op orde is, het slijmvlies intact is, bij goede voeding (groente en fruit leveren bijvoorbeeld de vezels) en de ergste pathogenen afwezig zijn.
De mengsels kun je patenteren, maar verder niet.

Complex als de natuur zelf, dus - en dure patenten zijn niet nodig.
En de boel is (vanwege haar complexiteit) kwetsbaarvoor het fabeltje 'dat het niet bewezen zou zijn'.
Vraag eens aan google hoeveel publicaties "curcumin" heeft op pubmed - dat zit boven de 10.000. Ook dat is goed nieuws, want curcumine wordt al eeuwen therapeutisch gebruikt, kan heel veel en kost vrij weinig. (Er zijn patenten mbt mengsels:'zo werkt het effectiever', maar het spul zelf is ouder dan de mensheid.)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:07

Toetsing, toetsing en nog eens toetsing.
Dat is wat er ontbreekt aan iedere tak van "alternatieve " geneeswijzen.
Als ze toetsing zouden doorstaan, dan zouden het reguliere"geneeswijzen zijn geworden... :)*
Okay, tijd voor het "ja, maar..." koor om los te barsten :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:29

kimberly1995 schreef:
Ik studeer zelf Natuurgeneeskunde. Wat ik daar fijn aan vind, is dat het geen 'hocus pocus' is, maar dat er echt fundamenten zijn waar wij mee werken. Voor mij is het allemaal heel logisch en werkend.

De methode die wij leren is voor iedereen hetzelfde. Het stuk waar we ons onderscheiden is ons therapeutschap. Waar de een misschien sterker is in het aanvoelen is de ander misschien sterker in het analytische stuk en zo kenmerkt iedere therapeut zich zelf.

Voor mij is Natuurgeneeskunde (en zo denk ik ook over Klassieke homeopathie uit eigen ervaring) dat het een hele mooie vorm van met ziekte omgaan is, die in Nederland veel in een kwaad daglicht gezet wordt, in mijn ogen vaak onterecht. Al snap ik ook dat er vast mensen zijn die de naam alternatieve geneeswijze geen recht doen. Het is echter een vergaarbak van al het andere dan regulier..

Om dan nog een voorbeeldje te geven. Laatst was er een hele discussie over een man die uitbehandelde mensen met kanker nog probeerde beter te maken met een vorm van alternatieve geneeswijze. Zoveel van zijn patienten gingen dood en dat was een schande. Serieus Nederland? 1) die mensen hebben uitbehandelde kanker... links om of rechtsom; die mensen hebben niet lang meer 2) is er uberhaupt onderzoek gedaan naar of de mensen gestorven zijn door zijn 'medicatie' of door bijvoorbeeld een simpele longontsteking. De hele farmaceutische industrie is een vies orgaan: ze verdienen miljarden over onze nek en wij betalen iedere maand meer aan zorgkosten. Aan de alternatieve geneeswijze valt door hun weinig geld te verdienen, daar de geneesmiddelen veel goedkoper geproduceerd kunnen worden. Ze zouden gek zijn als ze dat promoten. Ze zien hun miljardenwinst dan zo in rook opgaan.

Serieus? Omdat mensen toch wel dood gaan mag je ze geld aftroggelen voor een dubieuze therapie waarvan niet eens bewezen is en kan worden of het werkt?

Daarnaast was het probleem met die man juist dat ie de patiënten wijsmaakte dat ze geen kanker hadden, dat ze moesten stoppen met reguliere therapie en bij hem moesten komen.

De farmaceutische industrie verdient veel geld, maar genezen ook heel veel mensen, en de medicijnen zijn bewezen werkzaam. Persoonlijk vind ik dat nog wel wat waard :j
Zonder famaceutische industrie overlijden er een hoop mensen zeer vroegtijdig. Daar doe je met alternatieve geneeswijzen ook niks aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:36

Zouden we weer on topic kunnen gaan...?
Ik kan ook uitzwaaien, daar niet van - maar volgens mij vermengt Verootjoo nu 2 mensen. Dat valt uit te zoeken (de man net over de grens in Heerlen ging volgens mij uit van de diagnose van de gebruikelijke artsen maar paste andere medicatie toe).

De vraag van TS ging over ervaringen.