Ogen laten laseren, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FrNo
Berichten: 3667
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:43

Ik heb dit ca 20 jaar geleden willen laten doen bij Vision Clinics, echter bleek bij de intake dat dat zo bij mijn ogen niet kon, ik weet zo niet meer waarom, echter kon ik wel lenzen laten implanteren en zou daarna bijna zeker moeten laten bij laseren. Lenzen laten implanteren, maar daarna bleek dat bijlaseren moei nodig was. Mijn zicht was ook gewoon goed.

Ik ben nog steeds erg blij dat ik dit gedaan heb.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:19

Ik overweeg mn ogen te laten laseren, heb geen grote sterkte maar het irriteert me gigantisch.
Ik woon dichtbij de Belgische grens en ik las dat het daar goedkoper kan zijn, heeft iemand van jullie daar ervaring mee en is het prijsverschil de moeite waard?
Hoe was bij jullie het herstel? Ik vond op Google dat ze aanraden een week thuis te blijven van het werk aan na twee weken weer te gaan sporten. Ik zal wel weer heel eigenwijs zijn, maar ik heb het idee dat computerwerk mijn ogen een stuk meer vermoeit dan een paard rijden :+ Hoe snel zijn jullie weer aan het werk gegaan? Heb je de eerste dagen echt niks gedaan?
En een hele praktische, stomme vraag, weet iemand of wimperextensions mogen blijven zitten?

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:36

Mijn vriend heeft begin november zijn ogen laten laseren in Rotterdam. Laseren ging prima, behalve dat ze waarschijnlijk zijn eerst oog slecht verdoofd hadden waardoor het verschrikkelijk veel pijn deed. Tweede oog hebben ze bijverdoofd en toen heeft hij niks gevoeld.

Herstel duurt wel langer dan hij had verwacht. Zijn ogen zijn nog snel moe, tot enkele weken terug kon hij maar kort achter de computer werken, want daarna zag hij gewoon niks meer. Hij moet nog steeds veel druppelen met kunst tranen.

Hij heeft de eerste weken ook heel veel met een werkbril/stofbril opgelopen, omdat er echt geen stof in je ogen mag komen. Hou hier dus rekening mee met je paard ;)

Wij hadden vooraf niet echt duidelijk dat het herstel zo lang zou duren.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:38

Ik heb helemaal geen last gehad, volgende dag gewoon weer naar mijn werk geweest

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:43

Thanks! Apart dat het verschil in herstel zo groot is. Ik hoop dat ik daar wat geluk mee heb.

BenaLaars
Berichten: 1368
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:45

ik heb het ruim 10 jaar geleden in Rotterdam laten doen, had maar -1.25 ofzo maar droeg nooit lenzen of bril, dus groot verschil. Mijn partner had -8,75 en werd destijds overal afgewezen, enkel een voorzetlens was mogelijk maar duur (€6000+) Echter vorig jaar zomer heeft hij bij dezelfde kliniek in rotterdam als ik destijds ben geweest toch maar eens opnieuw een onderzoekje laten doen, en nu kon het wel! goedkoop, snel en hij ziet scherper dan met lenzen/bril vroeger. Ik had nergens last van, hij had 2 dagen echt heel veel pijn. maar alsnog enorm blij mee.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:02

Tja , ik heb +5 en +7 met cilinder. Geboorte afwijking, mijn moeder zei het meteen maar was weer zo een “ bezorgde “ moeder. Op mijn 4e liep ik overal tegen aan. Ik ben dus verziend. Altijd dikke brillenglazen, geen jampotten maar bol. Op mijn 18e van mijn eerste salaris meteen lenzen gekocht. Wat dat doet voor je ego , wauw !
Op mijn 45e gingen de lenzen helaas niet meer door de overgang, en moest ik weer aan een bril,
Toen ook gekeken voor laseren, maar was inderdaad ( 20 jaar geleden) niet voor verzienden.
Gelukkig hebben ze nu gegoten glazen van zeiss, super dun en je ziet echt niet dat ik + 7 heb.

Amparo

Berichten: 136
Geregistreerd: 28-10-14

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:11

Ik lees hier een hoop goede verhalen over lenzen implanteren. Ik heb een paar jaar terug een intake gehad voor laserpen en daar gaven ze aan dat mijn ogen daar niet geschikt voor zijn. Verkeerde vorm.

Lenzen mag ik ook niet, omdat er dan te weinig zuurstof bij mijn ogen komen. Ik heb hele gevoelige ogen, met een waterig zonnetje draag ik al een zonnebril.

Weet iemand of dat nadelig kan zijn voor implantatie? Het begint hier wel erg te kriebelen!

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:22

Amparo schreef:
Ik lees hier een hoop goede verhalen over lenzen implanteren. Ik heb een paar jaar terug een intake gehad voor laserpen en daar gaven ze aan dat mijn ogen daar niet geschikt voor zijn. Verkeerde vorm.

Lenzen mag ik ook niet, omdat er dan te weinig zuurstof bij mijn ogen komen. Ik heb hele gevoelige ogen, met een waterig zonnetje draag ik al een zonnebril.

Weet iemand of dat nadelig kan zijn voor implantatie? Het begint hier wel erg te kriebelen!

Met lenzen implanteren moet je rekening houden dat je last kan hebben van halo's, kringen rond het licht. Ik heb er gelukkig niet zoveel last van, het stoort me niet zo hard, alleen heb ik als de zon fel schijnt wel een zonnebril nodig, wat ik vroeger bijna nooit droeg. Dat is iets wat je zeker moet bespreken met je oogarts :j

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:29

x_Milou schreef:
Ik overweeg mn ogen te laten laseren, heb geen grote sterkte maar het irriteert me gigantisch.
Ik woon dichtbij de Belgische grens en ik las dat het daar goedkoper kan zijn, heeft iemand van jullie daar ervaring mee en is het prijsverschil de moeite waard?
Hoe was bij jullie het herstel? Ik vond op Google dat ze aanraden een week thuis te blijven van het werk aan na twee weken weer te gaan sporten. Ik zal wel weer heel eigenwijs zijn, maar ik heb het idee dat computerwerk mijn ogen een stuk meer vermoeit dan een paard rijden :+ Hoe snel zijn jullie weer aan het werk gegaan? Heb je de eerste dagen echt niks gedaan?
En een hele praktische, stomme vraag, weet iemand of wimperextensions mogen blijven zitten?


Mijn ogen zijn op een vrijdag gelaserd, in de ochtend. Alleen de dag zelf uiteraard thuis gebleven. Zat 's avonds alweer op de bank tv te kijken en de maandag erop gelijk weer naar college gegaan :+ Weliswaar met zo'n mooie zonnebril, wat hilarische taferelen oplevert in de trein. Mensen gingen er vanuit dat ik blind was, dus gaan ze je ongegeneerd aanstaren in de trein :D Perfect moment om te vragen "Of ze het kunnen zien".

Geen pijn of last gehad, alleen brandende ogen op de dag zelf. Behandeling zelf ook geen pijn! Paardrijden, of eigenlijk, naar stal gaan, heb ik max een weekje mee gewacht in verband met het stof.

Edit: Inmiddels 3 jaar geleden dat ik het heb laten doen volgens mij. Ik kan me niet eens herinneren hoe het was om lenzen of een bril te dragen. Beste investering ooit. Kostte mij €2600, in Amsterdam laten doen.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:51

Ik heb mijn ogen op zondag laten laseren in de middag, paar uur daarna vloekend op bed gelegen (voelde alsof iemand een hand zand in mijn ogen gegooid had, en je mag niet wrijven). Toen diezelfde avond met de trein en zonnebril op naar huis gegaan. En de volgende ochtend ging ik weer aan het werk. Beste beslissing ooit! Ik heb mijn lenzen geen dag gemist :-)

frensje
Berichten: 723
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:14

Ik heb 13 jaar geleden een Lasik behandeling gedaan. Ik had -6,5 aan beide ogen. Nu wel sneller droge ogen en sinds kort -1 aan 1 oog. Na oog foto bleek mijn zenuw te zijn aangetast en oog druk erg hoog. Hierdoor verhoogde kans op glaucoom. Ik was bij de optometrist en hij wist niet of laseren ermee te maken heeft. Ik moet nog naar de oogarts.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:35

*Bump*
Hoe zijn de ervaringen met een lensimplantatie in plaats van het laseren?
Ik draag sinds een jaar een multifocale bril maar kan het maar niet eens worden met dat ding.
Ook best vervelend met werk. Ik werk veel buiten dus gevoelig voor vuil en regen. Daarom overweeg ik zulke implantaten. Overigens draag ik een leesbril al meerdere jaren.

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:52

Is al even stil in dit topic, maar wil toch even mijn ervaring delen :)

Ik heb 2 weken geleden mijn ogen laten laseren bij Bergman clinics. Mijn sterkte was in beide ogen ongeveer -6 (-5,75 en -6,25) en tot nu toe ben ik erg tevreden!
Het vooronderzoek 23 juli was erg uitgebreid en ik had daarna een goed beeld bij wat de mogelijkheden waren. I.v.m. een vrij dun hoornvlies had ik 2 opties: voorzetlenzen of TransPRK incl crosslinking (een behandeling om het hoornvlies te verstevigen). Ik heb uiteindelijk gekozen voor de tweede optie, ondanks het pijnlijke herstel.
2 weken geleden op 26 augustus om 7.45 in de ochtend had ik de afspraak staan. Ik was van tevoren heel bang voor de behandeling zelf, maar echt, dat viel zoooo onwijs mee. Je ziet alles gebeuren, maar je voelt niks. Het is vooral een bijzondere gewaarwording. Het laseren zelf is niks anders dan (in mijn geval) 60 seconden naar dat groene knipperende lampje kijken. Ondertussen hoorde ik het wel knetteren en ruik je wat branden. Maar dat is alles. Het meest nare vond ik echter de crosslinking. Hierbij kreeg ik na het laseren een vloeistof in mijn oog wat een minuut moest intrekken en daarna moest er 75 seconden een UVA lamp op mijn oog. Dat is zo verdomde fel! Dus dat was wel even pittig. Crosslinking schijnt ook 1 van de pijnlijkste behandelingen te zijn, vooral qua napijn. Aan het eind van de behandeling kreeg ik op beide ogen een bandagelens, een soort pleister, aangezien de bovenlaag van mijn hoornvlies weg gelazerd is, dit beschermt het wondje op het oog en maakt de pijn minder heftig.

Uiteindelijk was ik volgens mij binnen een halfuurtje weer in de wachtkamer en kon ik naar huis. Eerst vond ik het allemaal nog meevallen met licht, maar toen ik eenmaal thuis was wilde ik niks anders dan in een donkere kamer met mijn ogen dicht liggen. Het was best wel pijnlijk, maar vond het nog niet extreem. De tweede dag leek het qua pijn even wat beter te gaan, maar toen rond het avondeten begon de pijn weer, maar wel minder erg dan de eerste dag. Op dag 3 ging het alweer beter, vooral aan het eind van de dag. Op deze dag had ik de tweede controle en werd gekeken of de bandagelens er al af mocht. Maar helaas waren de wondjes nog niet dicht en moest de bandagelens tot na het weekend blijven zitten. Vanaf dag 4 ging het heel snel heel veel beter ook qua licht! Waarschijnlijk dat de wondjes deze dag dicht zijn gegaan waardoor het licht beter te verdragen was. Sindsdien was ook de pijn helemaal weg en op maandag mocht de bandagelens eraf. Afgelopen vrijdag (1,5 week na de behandeling) heb ik mijn voorlopig laatste controle gehad en werd ook mijn zicht gemeten.
Het uiteindelijke doel is uiteraard 200% voor beide ogen bij elkaar opgeteld, afgelopen vrijdag had ik rechts 65% en links 85% zicht, totaal 150% (vergelijkbaar met gemiddeld ongeveer -1). Daar waren ze erg tevreden mee! Dat rechts wat slechter is, heeft te maken met korstjes die nog op mijn ogen zitten. Rechts is dit korstje wat dikker waardoor deze aan het hoornvlies trekt en dus een lichte cilinder veroorzaakt, als het korstje eraf is trekt dit weer weg :)

Tot nu toe dus erg tevreden, ondanks het wat heftigere herstel dan wat ik hier bij anderen heb gelezen.
Voor deze behandeling wordt trouwens wel echt aangeraden om 2 weken stof (en dus stal) te vermijden. Ik kon dit echt niet volhouden en ben met een prachtige veiligheids-duikbril alsnog naar stal gegaan.

Storm

Berichten: 20851
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:05

Tjee Cindy, klinkt toch best heftig! Knap dat je het zo goed hebt doorstaan. Als die bandagelens erop zit, kun je dan wel zien? En je hebt nu nog geen 200%, maar moet je na een tijdje wel nog terug om dat te laten meten?

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:36

Het was ook echt wel even doorbijten hoor! Maar moet zeggen dat ik met een luisterboekje aan en de ogen dicht de dagen goed door kwam. Met de bandagelens kun je gewoon zien ja, is net als een gewone lens eigenlijk. Voelde wel heel erg alsof ik mijn gewone lenzen te lang in had, had echt de neiging om te gaan wrijven of om even de lens goed te doen haha. Het was wel iets troebel, omdat er tussen de lens en je oog natuurlijk een korstje ontstaat wat niet helemaal glad is. De volgende afspraak staat gepland voor eind november/begin december en dan gaan ze beide ogen weer volledig meten :) Ben heel benieuwd hoe mijn zicht dan is!

Storm

Berichten: 20851
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:38

Lijkt me zo heerlijk om weer zonder bril of lenzen te zien!
Helaas heb ik 1 blind oog, ander -6 ongeveer... Ik durf het eigenlijk niet aan.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:53

Ik had al een tijd een stipje op dit onderwerp, want ik zou toch zó graag van die B-) bril af willen... En nu ik hoognodig nieuwe bril(len) moet, wordt het toch tijd om de mogelijkheden na te gaan. Want die bril(len) zijn ook duur!

Optie 1: Nieuwe brillen
Mijn vorige brillen (gewone bril en zonnebril) kostten me bijna 3 jaar geleden € 1615,- (multifocaal en alles uit de kast om de glazen zo dun mogelijk te maken). Ik moet nu weer beide brillen vervangen, of evt. van de zonnebril alleen de glazen.

Optie 2. Laseren
Ik zit op de grens van wat ze kunnen laseren, denk ik met ongeveer +5 en een cilinder van ongeveer -4,75. Ik heb op een paar websites een online test ingevuld met mijn sterkte. Dan geeft de ene kliniek aan dat ze kunnen laseren en de andere dat het niet kan. Bij sommige klinieken raden ze vanwege mijn leeftijd (49) en leesbril sowieso lensimplantatie aan. Maar dat klinkt nog spannender dan laseren, vind ik :?

Optie 3: Lensimplantatie
Het klinkt dan wel heel eng, maar de beloftes zijn wel geweldig: scherp zien én nooit meer een leesbril nodig. Is dat echt waar, of te mooi om waar te zijn? :o
En het is echt veel duurder dan laseren :(:)

Tips en ervaringen zijn welkom, want ik vind dit best een lastige!
Ik neig naar eerst maar eens een afspraak maken bij Vision of Visus voor een gratis vooronderzoek. Bij Bergman/Memira kost dat vooronderzoek € 100,- (dat krijg je terug als je je bij hen laat behandelen).

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:56

Oh ja, ik ben allergisch voor Lidocaïne. Weet iemand of dat als verdoving wordt gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:17

Ik twijfel ook over implantaat. Laseren zou iig mijn voorkeur niet hebben. Helaas gaan mijn ogen nog achteruit. Ik ben tot eind 20 stabiel gebleven. En toen begon ik dubbel te zien en bleek rechts achteruit te zijn gegaan. Nu paar jaar later zelfde probleem. Maar ik ben mn bril en lenzen zo zat -O-

Fitzroy

Berichten: 25132
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:29

Hier implantaten. Een leesbril heb ik idd nog niet en wel royaal de leeftijd voor :+ Maar inmiddels wel weer een bril met -2 en een netvliesloslating rijker. Maar ik heb dan ook -18 en -16,5. Dus geen doorsnee afwijking, ook niet met implantaten.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:45

Oei, een netvliesloslating is wel heftig! Is er een verband met de lensimplantaties?

Fitzroy

Berichten: 25132
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:47

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar feit is dat ik de netvliesloslating 1 jaar na de lensimplantaten kreeg (en nu dus nog maar 10 % zie met 1 oog).

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:51

Fyeo in Eersel. Privé kliniek, super fijne kliniek. Veel zorg en zeer goede nazorg. Veel mogelijkheden en zeker niet de duurste.
Kom je van ver, dan mag je gratis overnachten in het hotel.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 23:05

PSvanLot schreef:
Fyeo in Eersel. Privé kliniek, super fijne kliniek. Veel zorg en zeer goede nazorg. Veel mogelijkheden en zeker niet de duurste.
Kom je van ver, dan mag je gratis overnachten in het hotel.

Die is me wat te ver voor een vooronderzoek :o
Ik woon in het midden van het land, dus ik ga liever naar Amsterdam of Utrecht voor een vooronderzoek ;) Daarna zie ik wel verder wat en waar.